Janvanverweg schreef:voor mij vat ik traditie zo op: 'we doen dit omdat we dat zo gewoon zijn te doen!' de reden erachter is ondergegeschikt of vergeten.
ik herken dat niet zo, ik hoor juist veel vragen om me heen ( en kijk bijv. hier in de vragenrubriek ) waaróm bepaalde dingen zo zijn, ook bij mij in de kerk door de jeugd wordt er eigenlijk niks zomaar klakkeloos aangenomen.
veel in de traditie is waardevol, maar krijgt pas echt waarde als dat gezien wordt. Veel gewoonten zijn ontstaan in andere tijden en culturen. daaraan vasthouden hindert het evangelie. Daarom geloof ik dat het zinvol is om regelmatig de eigen traditie tegen God' licht te houden. vragen als 'waarom doen we dit?', 'wat hopen we ermee te berijken, bewerkstelligen?' 'wat is het doel van deze regel, dit gebruik en zijn er betere, meer relevante of meer hedendaagse goede wegen die dat doel ook in zicht brengt'?
zeker, wordt dat niet gedaan dan?
hetzelfde geldt vor de geloofspapieren. ze aannemen is een ding. ze bestuderen en te wikken en te wegen is een heel andere exercitie.
officieel accepteren vrijzinnige kerken de drie formulieren ook! het is een papieren document dat uit de traditie stamt.
wat zou het verhelderend zijn als elke lokale kerk zou zeggen dit, dit en dat wel en dat niet meer en dit vinden we belangrijk genoeg om toe te voegen.
Nu zijn er stromingen in d gergem, gkc, pkn etc etc. overal onmin vanwege de andere bloedgroep. te zwaar te licht te zus en te zo. verwijdering omdat ze samen moeten zijn. wat in een kerk speelt siepelt door naar andere binnen het genootschap.
ja officieel zijn kerken mischien zelfstandig. maar lees over verschillende sunodes en wat er besproken wordt en je ziet dat het een wassen neus is. als een kerk echt zelfstandig is, dan is het geen probleem om met een andere kerk samen te gaan als beiden dat willen. nu wordt dat door andere kerken in het kerkverband verhinderd. denominalisme werkt dus scheidend.
een echt zelfstandige kerk bepaalt zelf welke spreker waardig geacht wordt om te preken en laat dat niet van een merknaam afhangen. etc .
ik herken dit eerlijk gezegd ook niet, lokale kerken zijn vaak zeer divers, een pkn gemeente in de ene plaats kan weer heel anders zijn dan een pkn ( voorheen bijv. geref bond in de hervormde kerk ) in een andere plaats,. Ik ken heel veel lokale gemeentes waar ze intensief samenwerken met een ander kerkverband en waar een spreker van een ander kerkverband kan komen preken.
Ik vind die synode's juist heel waardevol, waarom is het een wassen neus? er worden belangrijke kwesties besproken, er is daar expertise en elke kerk is zelf verantwoordelijk wat ze ermee doen maar niet voor niets wordt het meestal gewoon overgenomen.
ik ben het eerlijk gezegd erg eens met faramir, elke kerk volledig apart, dan heb je ipv 5000 ( zoiets denk ik? ) 30.000 stromingen........en je moet toch samenwerken om bijv. een theologische opleiding te kunnen betalen of zending in het buitenland goed aan te pakken, waarom dan niet ook samen over leerkwesties nadenken.
daarnaast, ik zou bijv. absoluut lid willen zijn van een kerk waar we met elkaar eens zijn dat mijn kinderen gedoopt mogen worden...........en jij?
als ik het ND en Refdag lees, dan maak ik op dat lokaal veel meer kerken samen zouden werken als er geen denominale scheidingsmuren zouden bestaan.
tsja, als ik de telegraaf lees dan worden alle problemen veroorzaakt door buitenlanders..( ... )
ook bijv. de rk-kerk staat open op heel veel niveaus ( bijv. alleen al in ziekenhuizen en verzorgingshuizen ) om zeer intensief samen te werken met protestante kerken en dominee's...
kortom, ik zie gewoon jou noodzaak tot revolutie niet zo, wat jij neerzet als wens voor de organisatie van de kerken in nl krijg ik eerlijk gezegd meer een beetje de kriebels van..