Flavius Constantinus schreef:Ik zou zeggen tegen een ieder: sluit je aan bij Christus.
een quote die bijval vindt, ook van mij.
maar nu de praktijk
](./images/smilies/eusa_wall.gif)
we zitten gevangen in een historisch gegroeid systeem van denominaties dat weer voortkwam uit het idee dat 'de kerk' centraal geleid moet worden. een gedachte die de kerk veranderde in een machts bastion waarin 'priesters' de waarheid in pacht hadden en de leken voor hun heil afhankelijk van waren geworden.
maar dat is water onder de brug. het systeem is er. elke denominatie heeft wat goeds en wat sektarisch.
hoeveel afscheidingen zijn er niet geweest omdat de parabel van het onkruid dat tussen het koren meegroeid vergeten is? Jezus wist dat de perfecte kerk niet zou bestaan. nog steeds komt men niet nader omdat we onszelf heiliger vinden dan de ander.
het liefst zou ik alle denominaties afschaffen, elke boven-plaatselijke struktuur afschaffen. Dan zou het onmogelijk zijn om tot kerkscheuring te komen zoals we dat kennen. kerken zullen nog best scheuren, we blijven mensen. maar omdat er alles plaatselijk er geen nieuwe verbanden gevormd worden, is er geen blijvende schade. na 10, 20 of 50 jaar zijn het kerken die vrolijk samen optrekken omdat de scheuring verwerkt is. (de scheurings motieven worden niet op schrift gesteld als bestaansgrond en op die manier worden wonden niet opengehouden.)
maar dit is irreeel. er zit teveel macht bij de synodes om die zomaar los te laten, er is teveel traditie die in de weg zit. er is teveel angst voor de vrijheid die het biedt.
verschillende kerken werken samen aan een gemeentestichtings project en gaan steggelen waar het nu bij hoort etc. dat is toch van den sotte!
misschien is een revolutie nodig. elke plaatselijke kerk ontdoet zich van opgelegde regels waar het niet mee eens is. lokale kerken werken samen met kerken waar ze zich in herkennen en laten de rest met rust

de lokale gemeente kiest wie leiding aan haar mag geven.
de lokale kerk komt zelf met een 'geloofs document', dat kunnen bestaande formulieren zijn, of iets eigentijds, of... zodat de kerkleden en buitenstaandrs weten wat ze van de gemeente kunnen verwachten.
zwakke gemeenten worden gesteund omdat men graag wilt helpen en niet omdat het nu eenmaal moet.
vn een ding ben ik overtuigd; dat de denominale partijschappen bijdragen aan de secularisatie. niets doen is geen optie, en als de synodes er niet uitkomen, dan moet het kerkvolk de boel maar opknappen.