sluit je aan bij Christus; hoe doe je dat

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

sluit je aan bij Christus; hoe doe je dat

Berichtdoor Janvanverweg » 30 mei 2011 04:25

in de gergem en tv discussie las ik het volgende:
Flavius Constantinus schreef:Ik zou zeggen tegen een ieder: sluit je aan bij Christus.

een quote die bijval vindt, ook van mij.

maar nu de praktijk ](*,)
we zitten gevangen in een historisch gegroeid systeem van denominaties dat weer voortkwam uit het idee dat 'de kerk' centraal geleid moet worden. een gedachte die de kerk veranderde in een machts bastion waarin 'priesters' de waarheid in pacht hadden en de leken voor hun heil afhankelijk van waren geworden.

maar dat is water onder de brug. het systeem is er. elke denominatie heeft wat goeds en wat sektarisch.
hoeveel afscheidingen zijn er niet geweest omdat de parabel van het onkruid dat tussen het koren meegroeid vergeten is? Jezus wist dat de perfecte kerk niet zou bestaan. nog steeds komt men niet nader omdat we onszelf heiliger vinden dan de ander.

het liefst zou ik alle denominaties afschaffen, elke boven-plaatselijke struktuur afschaffen. Dan zou het onmogelijk zijn om tot kerkscheuring te komen zoals we dat kennen. kerken zullen nog best scheuren, we blijven mensen. maar omdat er alles plaatselijk er geen nieuwe verbanden gevormd worden, is er geen blijvende schade. na 10, 20 of 50 jaar zijn het kerken die vrolijk samen optrekken omdat de scheuring verwerkt is. (de scheurings motieven worden niet op schrift gesteld als bestaansgrond en op die manier worden wonden niet opengehouden.)
maar dit is irreeel. er zit teveel macht bij de synodes om die zomaar los te laten, er is teveel traditie die in de weg zit. er is teveel angst voor de vrijheid die het biedt.

verschillende kerken werken samen aan een gemeentestichtings project en gaan steggelen waar het nu bij hoort etc. dat is toch van den sotte!

misschien is een revolutie nodig. elke plaatselijke kerk ontdoet zich van opgelegde regels waar het niet mee eens is. lokale kerken werken samen met kerken waar ze zich in herkennen en laten de rest met rust :)
de lokale gemeente kiest wie leiding aan haar mag geven.
de lokale kerk komt zelf met een 'geloofs document', dat kunnen bestaande formulieren zijn, of iets eigentijds, of... zodat de kerkleden en buitenstaandrs weten wat ze van de gemeente kunnen verwachten.
zwakke gemeenten worden gesteund omdat men graag wilt helpen en niet omdat het nu eenmaal moet.

vn een ding ben ik overtuigd; dat de denominale partijschappen bijdragen aan de secularisatie. niets doen is geen optie, en als de synodes er niet uitkomen, dan moet het kerkvolk de boel maar opknappen.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Faramir

Re: sluit je aan bij Christus; hoe doe je dat

Berichtdoor Faramir » 30 mei 2011 06:27

Klinkt mij in de ogen als totale anarchie waar dwaalleren onbeperkte kansen en mogelijkheden hebben en de Waarheid er niet meer toe doet. 2000 jaar christendom waarin toch ook wel heel veel goede dingen zaten en zitten teniet wordt gedaan en uiteindelijk God het onderspit moet delven voor menselijke verlangens en grillen die zo'n beetje elke dag kunnen veranderen.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 30 mei 2011 06:51

Faramir schreef:Klinkt mij in de ogen als totale anarchie

waarom? wie heeft nu de 'archie'. en is dat juist? Wie is de Heer van de kerk?
Faramir schreef:waar dwaalleren onbeperkte kansen en mogelijkheden hebben

dwaalleren zullen altijd voorkomen helaas. nu worden ze in een denominatie ingebed en blijven ze bestaan. zonder denominaties zullen dwaalleren niet zo gemakkelijk een platform krijgen waar ze zich door kunnen verspreiden. elke kerk zal de 'nieuwe' leer moeten toetsen.
Faramir schreef:en de Waarheid er niet meer toe doet

waar maak je dat uit op? vertrouw je de lokale gemeentes niet? waarom zou de waarheid er minder toe doen als elke kerk zelf verantwoordelijk is? wat een kul argument.

maar wat ik a schreef, de traditie staat in de weg.

maar hoe kunnen we de verzuchting 'sluit je aan bij Christus' dan wel gestalte geven????
ideen afschieten is simpel, ideen aandragen, daar gaat het om
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 30 mei 2011 06:59

q
uote="Janvanverweg"

Jezus wist dat de perfecte kerk niet zou bestaan. nog steeds komt men niet nader omdat we onszelf heiliger vinden dan de ander.

Ik denk dat een ieder zelf verantwoordelijk wordt geacht voor zijn eigen geloofsleven.
Zie de brieven in Openbaring er wordt geschreven wat er allemaal mis is, maar het eindigt
met : wie overwint....en wie een oor heeft...wie zoekt....wie klopt enz.
Men zal zich niet kunnen verschuilen achter wat de dominee heeft gepreekt, iedereen heeft
een persoonlijke relatie met God en kan zelf in Zijn woord lezen wie hij/zij is in Christus.
We zitten tenslotte in het einde der tijden en er zal veel afval zijn van christenen in naam.

Denk aan de woorden van de Bruidegom aan de dwaze maagden.....ik ken u niet.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Flavius
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Flavius » 30 mei 2011 09:38

Matteüs 23
8 Jullie moeten je niet rabbi laten noemen, want jullie hebben maar één meester, en jullie zijn elkaars broeders en zusters.
9 En noem niemand op aarde vader, want jullie hebben maar één vader, de Vader in de hemel.
10 Laat je ook niet leraar noemen, want jullie hebben maar één leraar, de messias.
11 De belangrijkste onder jullie zal jullie dienaar zijn.
12 Wie zichzelf verhoogt zal worden vernederd, en wie zichzelf vernedert zal worden verhoogd.

Ik ga zelf niet naar een kerk, en ben ook niet aangesloten bij een kerk. Hoe vaak ik dan hoor van mensen: ben je katholiek? Ben je protestant? Ben je evangelisch? Ik heb dat nooit zo goed begrepen, want zouden deze mensen dan ook denken dat Jezus Christus zal vragen: ben je katholiek? Ben je protestant? Ben je evangelisch?

Natuurlijk, dat zullen ze vast niet denken. Maar het zet mensen vaak wel aan het denken. Het zou eens tijd worden dat mensen vragen: ben je met Christus? Ten slotte, alle christenen zullen deel uitmaken van het Lichaam van Christus.

Ik snap best dat het te maken heeft met een identiteit, maar het zou mooi zijn als dit eens verbroken wordt en dat mensen zich meer met Christus profileren in plaats van hun religie. Religie kan een hulpmiddel zijn, maar het is naar mijn mening geen specifieke weg die je moet bewandelen. Ten slotte, er is maar één weg naar het Koninkrijk der Hemelen - en er zijn veel wegen naar Jezus Christus. Zoals schaapje al enigszins aangeeft, het is ten slotte je eigen persoon die zich moet verantwoorden en niet je religie die zich voor je laat verantwoorden.
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 30 mei 2011 09:58

qu
ote="Flavius Constantinus"

Ten slotte, alle christenen zullen deel uitmaken van het Lichaam van Christus.

Een gemeente of een kerk is het lichaam van Christus, die samen universeel deel uitmaken
van de grote en ware gemeente/lichaam van Christus.

Daarom vind ik het moeilijk als je zegt ik ga niet naar een kerk, ik hoop dat dit tijdelijk
door omstandigheden zo is, anders zou ik het vreemd vinden. Stel dat niemand meer naar
een gemeente/kerk zou gaan, waar is dan Bijbels gezien het lichaam, zoals beschreven
dat alle leden een functie hebben.

Verder ben ik het met je eens, we lopen niet met een naambordje van onze kerk.
Maar we behoren Christus toe.

Flavius
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Flavius » 30 mei 2011 10:08

schaapje schreef:Een gemeente of een kerk is het lichaam van Christus, die samen universeel deel uitmaken
van de grote en ware gemeente/lichaam van Christus.

Daarom vind ik het moeilijk als je zegt ik ga niet naar een kerk, ik hoop dat dit tijdelijk
door omstandigheden zo is, anders zou ik het vreemd vinden. Stel dat niemand meer naar
een gemeente/kerk zou gaan, waar is dan Bijbels gezien het lichaam, zoals beschreven
dat alle leden een functie hebben.

Verder ben ik het met je eens, we lopen niet met een naambordje van onze kerk.
Maar we behoren Christus toe.
Ik vind het eerder raar dat mensen denken dat je zonder kerk verloren bent, dat lijk je namelijk te impliceren! Ik ben vaak genoeg in een kerk geweest [protestante, katholieke en evangelische kerken], maar heb mij nooit écht thuis gevoeld. Waar ik mij wel in thuis voel, is in kleine samenkomsten waar ik direct met mensen kan praten over het geloof [en ik maak daarin geen onderscheidt tussen protestant-, katholiek- of evangelisch religieuse mensen]. Op zulke momenten voel ik een enorme blijdschap in mijzelf, voel ik mezelf zo enorm gevuld worden, terwijl ik dat niet heb als ik als schaapje in de kerkbanken zit. Ik heb interactie nodig, en dat probeer ik altijd te zoeken.

Overigens, als niemand meer naar een kerk gaat zullen mensen elkaar echt wel opzoeken om samen het brood te breken - iets dat mij veel meer aanstaat, dan een kerkelijk instituut. Mocht ik dus [weer] op mezelf wonen, dan nodig ik iedereen uit voor een maaltijd. :mrgreen:
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 30 mei 2011 10:57

quote="Flavius Constantinus"

Ik vind het eerder raar dat mensen denken dat je zonder kerk verloren bent, dat lijk je namelijk te impliceren!

Ik heb dat niet gezegd hoor, dat je verloren zou kunnen gaan zonder kerk, maar misschien heb ik
bij jou een gevoelige snaar aan geraakt?

Ik ben vaak genoeg in een kerk geweest [protestante, katholieke en evangelische kerken], maar heb mij nooit écht thuis gevoeld. Waar ik mij wel in thuis voel, is in kleine samenkomsten waar ik direct met mensen kan praten over het geloof

Dat begrijp ik helemaal, maar het Christen zijn houdt toch meer in dan alleen maar praten over het
geloof. Zo ben ik het met je eens dat je niet zovelen leraar moet noemen, maar we hebben elkaar
toch nodig in bemoediging, in het oefenen in de liefde(ikweet niet hoe anders te noemen) soms
moeten we elkaar terechtwijzen, of doe en zie jij alles perfect ?
[en ik maak daarin geen onderscheidt tussen protestant-, katholiek- of evangelisch religieuse mensen]. Op zulke momenten voel ik een enorme blijdschap in mijzelf, voel ik mezelf zo enorm gevuld worden,

Als jij gaven zou ontvangen van God zijn die niet voor privé-gebruik maar ten dienste van de gemeente, ik noem maar een voorbeeld.
terwijl ik dat niet heb als ik als schaapje in de kerkbanken zit. Ik heb interactie nodig, en dat probeer ik altijd te zoeken
.

Interactie,.. zo zou het moeten zijn in elke gemeente, en die zijn er zeker wel te vinden.

Overigens, als niemand meer naar een kerk gaat zullen mensen elkaar echt wel opzoeken om samen het brood te breken - iets dat mij veel meer aanstaat,

Dat is denk ik een onbijbelse gedachten, vrijblijvend bij elkaar komen en geen verplichtingen
naar elkaar
Mocht ik dus [weer] op mezelf wonen, dan nodig ik iedereen uit voor een maaltijd. :mrgreen:

Ik zou zo op jouw uitnodiging ingaan :D heel gezellig, maar dan is het nog geen gemeente.

Flavius
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Flavius » 30 mei 2011 11:17

schaapje schreef:Ik heb dat niet gezegd hoor, dat je verloren zou kunnen gaan zonder kerk, maar misschien heb ik bij jou een gevoelige snaar aan geraakt?
Daarom zei ik ook: lijk je te impliceren.

schaapje schreef:Dat begrijp ik helemaal, maar het Christen zijn houdt toch meer in dan alleen maar praten over het geloof. Zo ben ik het met je eens dat je niet zovelen leraar moet noemen, maar we hebben elkaar toch nodig in bemoediging, in het oefenen in de liefde(ikweet niet hoe anders te noemen) soms moeten we elkaar terechtwijzen, of doe en zie jij alles perfect ?
Ik word vaak genoeg terechtgewezen, namelijk door de Heilige Geest. Als ik de Bijbel lees dan word ik ook terechtgewezen, namelijk door het Woord. Maar ik word ook weleens terechtgewezen door broeders in het geloof, namelijk wanneer wij onder elkaar met de aanwezigheid van de Heilige Geest spreken over het Woord. Maar ook word ik weleens terechtgewezen door te lezen op fora, dat mij aan het denken zet en tot onderzoek aanbrengt, namelijk door te onderzoeken met het Woord. Ik bid daarvoor en ik vertrouw op de Almachtige God die mij leiden zal en mensen op mijn pad zal brengen.

schaapje schreef:Als jij gaven zou ontvangen van God zijn die niet voor privé-gebruik maar ten dienste van de gemeente, ik noem maar een voorbeeld.
Dat ik niet bij een zogenaamd aardse gemeente behoor, wil niet zeggen dat ik niet tot de gemeente van Christus behoor en voor Hem dienst kan doen. Ik vertrouw erop dat ik hen ontmoet, die net die paar woorden nodig hebben. Het is niet alsof ik nooit gelovigen tegenkom, die kom ik wel tegen en daarmee ga ik ook vaak in gesprek; ik schuw namelijk niet om erover te beginnen. Maar zelf heb ik dat ook nodig, het laat mij groeien. Ik vind het heerlijk om met andere gelovigen te zijn, maar wat ik niet kan uitstaan zijn die mensen die mij regels willen opleggen waar ik het totaal niet mee eens ben.

schaapje schreef:Dat is denk ik een onbijbelse gedachten, vrijblijvend bij elkaar komen en geen verplichtingen naar elkaar
In de Bijbel lees je vaak genoeg over samenkomsten. Ik zie geen reden wat er on-Bijbels is aan het samenkomen, aan het samen aan tafel zitten en het brood te breken om samen te spreken over het geloof en dat wat men ervaart. Ik heb het vaker gedaan en ik kan het je enorm aanraden!

schaapje schreef:Ik zou zo op jouw uitnodiging ingaan :D heel gezellig, maar dan is het nog geen gemeente.
Dat beweer ik ook niet, dat het een gemeente is. Maar ik lees nergens dat een gemeente een voorwaarde is om het Leven te krijgen.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 30 mei 2011 11:32

Ik zie je intenties en dat je de Heer liefhebt, ik begrijp wat je zegt.
Toch blijf ik van mening dat je jezelf en anderen tekort doet, door je niet aan te sluiten
in een gemeente.

Ik denk dat het punt is dat je je niet wilt houden aan regels die door mensen zijn bedacht
en niet bijbels zijn, dat begrijp ik, daarom zit ik ook niet in een traditionele kerk.

Maar in de Bijbel is duidelijk gemaakt hoe het funcioneren van het lichaam van Christus
zou moeten zijn. We hebben elkaar nodig het zal niet werken als we los zand zijn.

Ik hoop echt dat je je weg zal vinden.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 30 mei 2011 12:53

k ben een voorstander van 'de kleine groep'.
een huiskring kan volledig kerkzijn! maar daar moet wel voor gekozen worden. incl. doop, avondmaal, evangelisatie etc etc.
daarnaast is er in Nederland de luxe dat er veel christenen zijn. er is vreugde in het elkaar in Christus ontmoeten en Hem samen groot te maken.

op ons eentje kunnen we de wereld niet goed laten zien wi God is (Joh 17). juist in de spanning van het met elkaar optrekken wordt Christus zichtbaar.
Je bent geen christen omdat je gered wilt zijn, maar omdat Christus Heer is. als de bijbel leert dat we onze samenkomsten niet moeten verzuimen, dan zullen we daar toch serieus mee om moeten gaan.

maar als je 'de kleine groep' als gemeente hebt, daar trouw aan bent, dan is alles prima in orde. ook al zit er niets groters achter.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 30 mei 2011 13:28

maar nu de praktijk
we zitten gevangen in een historisch gegroeid systeem van denominaties dat weer voortkwam uit het idee dat 'de kerk' centraal geleid moet worden. een gedachte die de kerk veranderde in een machts bastion waarin 'priesters' de waarheid in pacht hadden en de leken voor hun heil afhankelijk van waren geworden.

volgens mij is dat niet de praktijk, ja wel bij de rk, maar niet bij alle protestante kerken zover ik weet.
Bij elke gemeente is de kerkenraad de "eindverantwoordelijke" , en die zijn gekozen door de gemeente dus eigenlijk de gemeente.
Ja er zijn synode's en classissen enzovoorts, dat is heel fijn, daar is de tijd en expertise om over bepaalde zaken te praten, maar wat ze daar adviseren blijft aan de lokale kerkenraad om ermee in te stemmen ( dat doen ze meestal uiteraard, zo blijf je ook met broeders/zusters verder weg een eenheid ). maar soms wordt ook een eigen weg gevaren ( bijv. de ene gergem is strenger/minder streng dan de andere )
vandaar ook dat op lokaal niveau sommige verschillende kerkverbanden zeer intensief ( bijv. ook uitwisselen van dominee's of gezamelijke diensten, gkv/ngk/cgk ) samenwerken, ondanks dat het op synode niveau niet zo is.

kortom, lokale gemeente is zelf eindverantwoordelijk,
ik zie eerlijk gezegd de noodzaak tot een revolutie niet zo.

Flavius
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Flavius » 30 mei 2011 14:41

schaapje schreef:Ik hoop echt dat je je weg zal vinden.
Ik vertrouw erop dat God mij zal leiden en als ik er klaar voor ben mogelijk een gemeente voor mij zal aanwijzen - een rol speelt ook enigszins dat ik geen vaste locatie heb in deze wereld. :D

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 30 mei 2011 14:51

quote="Flavius Constantinus"Ik vertrouw erop dat God mij zal leiden en als ik er klaar voor ben mogelijk een gemeente voor mij zal aanwijzen - een rol speelt ook enigszins dat ik geen vaste locatie heb in deze wereld. :D

Daar ben ik heel blij mee met jou antwoord :D Het waren dus wel een beetje omstandigheden,
en gelukkig niet een principe wat een grote rol leek te spelen.

Gods zegen toegewenst.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 30 mei 2011 16:23

Janvanverweg schreef:waarom? wie heeft nu de 'archie'. en is dat juist? Wie is de Heer van de kerk?

De Heer van de Kerk is God. Dat is voor zover ik weet in elke christelijke kerk het geval.
dwaalleren zullen altijd voorkomen helaas. nu worden ze in een denominatie ingebed en blijven ze bestaan. zonder denominaties zullen dwaalleren niet zo gemakkelijk een platform krijgen waar ze zich door kunnen verspreiden. elke kerk zal de 'nieuwe' leer moeten toetsen.

Het protestantisme is nu al uiteengevallen in zo'n 30.000 verschillende kerken elk met op bepaalde punten afwijkende standpunten. Jij wil schijnbaar dat het nog verder scheurt en dat straks een ieder zijn eigen kerkje heeft.
waar maak je dat uit op? vertrouw je de lokale gemeentes niet? waarom zou de waarheid er minder toe doen als elke kerk zelf verantwoordelijk is? wat een kul argument.

Indien je kijkt naar de denominatie waar zoiets als leergezag vrijwel niet bestaat, het evangelicalisme (uitzonderingen daargelaten) dan kan ik wel concluderen dat ik dat niet vertrouw. Het komt op als paddestoel en gaat ook net zo snel weer weg een spoor van verwoesting achterlatend. Het consumeert mensen om ze vervolgens uit te braken wanneer het even tegenzit. Het bied negatieve sektevorming een zeer grote kans, sektevorming die mensen net verlichting zal brengen maar in een poel des verderfs zal storten.
maar wat ik a schreef, de traditie staat in de weg.

De traditie is hetgene wat er voor heeft gezorgd dat jij nu nog het Evangelie kan lezen en dat het christendom überhaupt nog bestaat.
maar hoe kunnen we de verzuchting 'sluit je aan bij Christus' dan wel gestalte geven????
ideen afschieten is simpel, ideen aandragen, daar gaat het om

Sluit je aan bij een lokale geloofsgemeenschap die stabiel is en dus staat in de traditie van het christendom en of dat nou traditioneel protestants is, anglicaans, oosters-orthodox of katholiek, dat maakt mij verder niet uit.

Terug naar “Archief”