Vinden van een partner, zoeken of toch niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JHM
Kapitein
Kapitein

Vinden van een partner, zoeken of toch niet?

Berichtdoor JHM » 28 mei 2011 16:50

Broeders en Zusters,

Sommige van ons hebben hun partner al gevonden, anderen nog niet. Nu loop ik al een tijd met de vraag, moeten wij als vrijgezel zoeken of laat God ons een partner ontmoeten?

In Matteüs 7:7 lezen we dat wie zoekt zal vinden:

Vraag en er zal je gegeven worden, zoek en je zult vinden, klop en er zal voor je worden opengedaan. -- Matteüs 7:7

Zelf heb ik een handje van, het zoeken als ik het gevoel heb weer iemand te willen ontmoeten. Echter denk ik dat wij onze tijd verspillen door een partner te zoeken omdat God ons bij elkaar brengt waar en wanneer Hij wilt.

Singles hoe denken jullie hier over? Niet-singles, hebben jullie gezocht of heeft God jullie bij elkaar gebracht zonder dat jullie zochten?
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

RogierV
Kapitein
Kapitein

Re: Vinden van een partner, zoeken of toch niet?

Berichtdoor RogierV » 28 mei 2011 17:23

De Loveboat tm is een aanrader :D

Maar ff serieus waarom wil je een relatie? Dat is belangrijk om jezelf te vragen.
En voor de rest is het een kwestie van stoute schoenen aantrekken =D>
Echter denk ik dat wij onze tijd verspillen door een partner te zoeken omdat God ons bij elkaar brengt waar en wanneer Hij wilt.

He dat willen we niet horen he:D anders ga je gelijk achter de Geranium robertiana!
Als dat je outlook is heeft bidden ook geen nut natuurlijk.

Ik was al een tijd vrienden(zelfs rivalen af en toe) met mijn huidige vriendin, en ach ja we waren zulke goede vrienden dat het voor ons logisch was samen verder te gaan.
Het is waar dat je `vanzelf` iemand tegen komt waar je bevriend mee raakt etc etc van gaat houden en om geeft.
Maar je moet wel je kont bij weze van spreke in de regen houden wil je dat ie nat word.(raar zandvoorts gezegde :-({|= )
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 mei 2011 23:13

Ik heb wel respect voor mensen die actief een partner zoeken. Je kunt wel achter de geraniums blijven zitten en hopen dat God een leuke vrouw of man laat aanbellen, maar God heeft ook ons vaardigheden gegeven om er wat actiever mee bezig te zijn.

Overigens heb ik mijn man ontmoet op een moment dat ik er zelf juist niet naar op zoek was, maar dat gebeurt nu eenmaal niet bij iedereen.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 29 mei 2011 07:33

RogierV schreef:Maar ff serieus waarom wil je een relatie? Dat is belangrijk om jezelf te vragen.

Willen is misschien niet helemaal een goede woordkeuze van mij. Laten we stellen, het zou leuk zijn. Ik ben nu krap 1,5 jaar single, 28 jaar en het zou me leuk lijken om op niet al te late leeftijd vader te worden (als het me gegund is). Nu is het probleem opzich niet de stoute schoenen aantrekken. Ik ben niet echt verlegen. Echter denk ik juist dat als je iets wilt en je gaat zoeken dat je het misschien gaat 'forceren'. Vandaar dat ik ook benieuwd ben hoe de niet-singles hun partner gevonden hebben. Volgens mij laat God het echt op je pad komen :D

Lalage schreef:Overigens heb ik mijn man ontmoet op een moment dat ik er zelf juist niet naar op zoek was, maar dat gebeurt nu eenmaal niet bij iedereen.

Precies, dat bedoel ik.

Neeltje Jans
Mineur
Mineur

Berichtdoor Neeltje Jans » 29 mei 2011 08:28

Ik was ook niet op zoek, hoewel ik wel heel graag een vriend wilde, maar ik had ook niemand om ergens mee naartoe te gaan. Mijn man kwam bij ons werken, zo hebben we elkaar leren kennen.
Neeltje Jans

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 mei 2011 08:33

Wat houdt je dan tegen om je in te schrijven bij een datingsite zoals Crosspoint of Funkyfish? (Bestaan die nog?) Ik ken wel mensen die daardoor hun geliefde hebben gevonden.

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 29 mei 2011 10:10

Volgens mij laat God het echt op je pad komen

Het is idd een deel mazzel hebben.
Persoonlijk heb ik nog nooit een datingsite geprobeerd.

Ik vind het ook een beetje eng tussen al die mensen die echt `intensief` opzoek zijn. Dat forceren heb je wel een beetje gelijk in.
Dan kan de teleurstelling ook alleen maar groter zijn. Maar ik heb er geen verstand van verder.

Het is net als vissen :wink: , het goede aas de juiste hengel en dan wachten :P
Als je nou een (bak)vis naar boven trekt waarvan je denkt DIE gooi ik niet gelijk terug, heb je mischien wel een mooie vangst.
Vervolgens stop je der in je aquarium en kan er altijd naar kijken. Niet vergeten op tijd te voeren!! :D But i jest.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

Witte Raaf
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Witte Raaf » 29 mei 2011 10:38

Voor iedereen die echt wanhopig op zoek is (ik weet dat je hierdoor enorm depressief kan worden en dat het je leven kan overheersen):

Ik was maanden lang hevig op zoek naar een partner.. en ik werd best wanhopig toen al mijn broers een relatie kregen, en al mijn vriendinnen en ik niet. Ik ging gesprekken aan met leuke jongens, maar altijd neigde die gesprekken in mijn hoofd naar "ohjee zou ik hier een relatie mee kunnen hebben?" wat het gesprek een beetje raar maakte af en toe. Niet raar qua woorden, maar qua gesprek. Ik voelde me zo ontzettend eenzaam en vroeg me af of ik überhaupt een liefdes relatie mag hebben! Is het wel voor mij bestemd? Op een avond zat ik er zo doorheen dat ik gehuild heb om maar iemand te vinden die van me kan houden (dan heb ik het over verliefdheid), en zei dus letterlijk tegen mezelf welke relatie heb ik?! Niemand die verliefd op mij is! Ik ben zo eenzaam! Nu had ik die avond al de hele avond muziek aan staan (een random playlist) maar had nooit echt de moeite genomen om naar de teksten te luisteren. And then it struck me! jaja, als een donderslag bij heldere hemel focuste ik mij ineens op een liedje en hoorde de tekst "Beyond the rainbow, the ultimate experience" Toen keek ik, nog steeds met tranen in mijn ogen, naar buiten (geen idee waarom ik dit deed) en zag ik een gigantische regenboog van begin tot eind recht voor mijn balkon. Daaronder een vage tweede, en daar weer onder een hele vage derde regenboog.
Het teken van Gods verbond. Dit moment was zo helder voor mij... ik hoef er niet doorheen te zitten en te beweren dat er niemand enorm veel van mij houd, en bij wijze van spreke verliefd op me is. God heeft me duidelijk gemaakt dat hij er altijd voor me is en van me houd.

Moraal van dit verhaal :P Ga jezelf alsjeblieft niet gek maken als iedereen om je heen een relatie heeft, en jij kan maar niemand vinden. Dit deed ik, en ik werd er erg verdrietig van. Weet dat je nooit alleen bent, God houd enorm van je.

verder :P ontopic:

Ja, ik moet toegeven dat ik nog steeds het verlangen naar een partner heb. Maar ik laat het mijn leven niet meer beïnvloeden. Ik heb mijn zoektocht nu op een laag vuurtje staan, en focus me eerst op het afmaken van mijn studie en daarna op het vinden van een baan en een huisje vinden :) Kom ik iemand tegen in de komende tijd, dan zal ik hier heel blij mee zijn, maar het is geen vereiste. Ik ben van mening dat God zeker mensen op je pad kan zetten, maar je moet er ook zelf achter aan. Zoals menig persoon al aangeeft, xD achter de geraniums gaan zitten en wachten totdat hij/zij voor de deur staat gaat niet werken natuurlijk.

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 29 mei 2011 11:12

JHM schreef:Broeders en Zusters,

Sommige van ons hebben hun partner al gevonden, anderen nog niet. Nu loop ik al een tijd met de vraag, moeten wij als vrijgezel zoeken of laat God ons een partner ontmoeten?

In Matteüs 7:7 lezen we dat wie zoekt zal vinden:

Vraag en er zal je gegeven worden, zoek en je zult vinden, klop en er zal voor je worden opengedaan. -- Matteüs 7:7

Zelf heb ik een handje van, het zoeken als ik het gevoel heb weer iemand te willen ontmoeten. Echter denk ik dat wij onze tijd verspillen door een partner te zoeken omdat God ons bij elkaar brengt waar en wanneer Hij wilt.

Singles hoe denken jullie hier over? Niet-singles, hebben jullie gezocht of heeft God jullie bij elkaar gebracht zonder dat jullie zochten?

Tja, zo wachten ook heel veel mensen lijdelijk op een bekering. Lijkt me niet bepaald de goede weg en ook niet echt bijbels. ALs je van baan wilt veranderen zal je ook acief moeten zoeken en er energie in moeten steken. Geen rare vergelijking vind ik; als je gelooft dat God je leven bestuurt doet hij dat op alle gebieden. Dus ook bij het zoeken naar een partner, baan, huis, etc.

Ik was zelf overigens helemaal niet op zoek naar een partner. Maar ja, toevallig kwam ik hem tegen.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 29 mei 2011 12:32

@witte raaf, bedankt dat je jouw ervaring wilt delen. Ik weet dat God van ons houdt. En God is het belangrijkst in ons leven, Hij staat centraal en niet een partner. Dat moeten we ons inderdaad goed realiseren.

coupe soleil schreef:Ik was zelf overigens helemaal niet op zoek naar een partner. Maar ja, toevallig kwam ik hem tegen.

toevallig of toevallig

Rienuku

Berichtdoor Rienuku » 29 mei 2011 22:49

Ruth ging ook naar Boaz toe...
(hij kwam niet zomaar uit de lucht vallen, dus denk dat het zeker wel 'geoorloofd' is om zelf 'op zoek' te gaan)

Flavius
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Flavius » 29 mei 2011 23:36

Ik was op zoek, niets gevonden. Ik stopte met zoeken, en ze kwam op mijn pad; precies wat ik gebeden had [en toevalligerwijs ook precies wat zij gebeden had]. Enfin.

Om Paulus maar even te citeren [1 Korinthiërs 7:27]: Hebt u een vrouw beloofd met haar te trouwen, verbreek die belofte dan niet; bent u niet gebonden aan een vrouw, zoek er dan ook geen.

Maar te ontkennen valt niet dat het een leuk spelletje is, dat zoeken. :mrgreen:
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 30 mei 2011 07:06

Rienuku schreef:Ruth ging ook naar Boaz toe...
(hij kwam niet zomaar uit de lucht vallen, dus denk dat het zeker wel 'geoorloofd' is om zelf 'op zoek' te gaan)

Volgens mij was het in het OT ook nodig, het volk Israel moest vruchtbaar zijn en zich voortplanten. De Messias moest tenslotte voortkomen uit het volk Israel.

Flavius Constantinus schreef:Ik was op zoek, niets gevonden. Ik stopte met zoeken, en ze kwam op mijn pad; precies wat ik gebeden had [en toevalligerwijs ook precies wat zij gebeden had]. Enfin.

Om Paulus maar even te citeren [1 Korinthiërs 7:27]: Hebt u een vrouw beloofd met haar te trouwen, verbreek die belofte dan niet; bent u niet gebonden aan een vrouw, zoek er dan ook geen.

Maar te ontkennen valt niet dat het een leuk spelletje is, dat zoeken. :mrgreen:

Grappig dat je zelf net gestopt was en het toen op je pad kwam. Wat had je gebeden, of ze op je pad mocht komen nu je gestopt met zoeken was?

Ik krijg overigens wel de indruk dat de meesten (ook als ik om mij heen kijk), toch niet opzoek waren wanneer hun partner op hun pad kwam.

Flavius
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Flavius » 30 mei 2011 09:18

JHM schreef:Grappig dat je zelf net gestopt was en het toen op je pad kwam. Wat had je gebeden, of ze op je pad mocht komen nu je gestopt met zoeken was?
Ik had niet gebeden of ze op mijn pad wilde komen, ik geloof ten slotte niet dat er slechts één persoon is. Ik had wel gebeden of er iemand op mijn pad wilde komen, met her en der details die ik niet opnoem. Enfin, in het begin had ik het niet door en zij ook niet - zij was ten slotte ook niet op zoek. Maar na vele zomerse nachten door de een Europese stad is het toch gaan groeien en sindsdien niet meer los kunnen laten - al zijn we uit praktische redenen niet meer bij elkaar, maar echt loslaten kunnen we nog steeds niet.
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

Marjannee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Marjannee » 30 mei 2011 15:46

vaaak als je opzoek gaat (bijvoorbeeld datingsites) krijg je te hoge verwachtingen..
ik denk meer dat je natuuurlijk je ogen niet in je zak moeten laten zitten en vooral wel goeed om je heen moet kijken,
maar niet wanhopig op zoeek gaan.
De ware komt jouu leven echt wel binnen.
misschieen niet meteen als je het zelf wilt maar op Gods tijd.
dat betekend indd niet dat je maar moet blijven zitten tot je bij wijze van spreke zo in zijn/haar armen valt
maar gewoon niet te wanhopig op zoek gaan en vooral niet te veel aantrekken van mensen uit je omgeving die wel een relatie hebben.

op ieder potje past een dekseltje zeggen ze toch ;) ?

Terug naar “Archief”