bijbelse chronologie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

antoon

Re: bijbelse chronologie

Berichtdoor antoon » 27 mei 2011 05:49

Hier maak je al een fout in de chronologie.

Welke fout ik ga van de zuivere bijbelse chronolgie uit, lees het nog eens reken het na en je ziet geen foutmaar ik zal meer toepasselijke voorbeelden uit de praktische leven geven dit weekend.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 27 mei 2011 06:28

@sabra: antoon strijd met zijn bijbelse chronologie juist tegen dit soort geleerden die tot conclusies/waarschijnlijkheden komen die niet in de bijbel staan.

De Bijbel is geen geschiedenisboek!

@mortlach: gedachte dat er geen uitocht is geweest is wel mainstream (gedacth wordt aan misschien een uittocht van een kleine groep of families)
- geen Egyptische bronnen
- geen bewijs voor intocht
- archeologie: geen sterke toename van aantal inwoners in Kanaän

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 27 mei 2011 08:23

blijblij schreef:@sabra: antoon strijd met zijn bijbelse chronologie juist tegen dit soort geleerden die tot conclusies/waarschijnlijkheden komen die niet in de bijbel staan.

De Bijbel is geen geschiedenisboek!

Antoon kan dat wel doen, maar alle geleerden zijn het erover eens dat het in ieder geval niet heeft plaats gevonden in de 16e eeuw voor de jaartelling. In die eeuw werden met de Hyksos verdreven uit Egypte, maar de Hyksos betreffen andere volken en niet de Joden.

Bovendien heeft Antoon niet aangegeven waarop hij zijn bewering stoelt, terwijl uit archeologisch onderzoek, en bijv. uit de Bijbel zelf. In Exodus 1:11 wordt gesproken over de bouw van de stad Raämses, en een dergelijke naam is ondenkbaar in een periode voorafgaande eerste farao met de naam Ramses, namelijk Ramses I, die de troon beklom in het jaar 1320 BC.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 27 mei 2011 08:31

antoon schreef:Rehabeam 17 = 980
Abia 3 = 977
Asa 41 = 936
Josafat 25 = 911
Joram 5 (eigenlijk 8 maar 3 jaar co-regentschap met zijn vader) = 906
Ahazia 1 = 905
Athalia 6 = 899
Joas 40 = 849
Amazia 29 = 820
Uzzia 52 = 768
Jotham 16 = 750
Achaz 16 = 746
komen we op 746 voor het eerste jaar van Hizkia,
Hierbij tellen we 14 jaar bij voor de inval van Sanherib in het veertiende jaar van Hizkia
maakt 732 het jaar daarop is het een sabbatsjaar 731.

Volgens de Anchor Bible Dictionary en Gershon Galil, die in zijn boek The Chronology of the Kings of Israel and Judah een chronologie weergeeft, zijn de regeerperiodes als volgt:

Rechabeam 931-914
Abiam 914-911
Asa 911-870
Josafat 870-846
Joram 851-843
Achazja 843-842
Atalja 842-836
Joas 836-798
Amasja 798-769
Azarja 785-733
Jotam 743-729
Achaz 743-727
Hizkia 727-698
Manasse 698-642
Amon 641-640
Josia 630-609
Joachaz 609
Jojakim 608-598
Jojakin 597
Sedekia 596-586

Zoals je ziet zijn enkele koningen tegelijkertijd koning.

Via 2 onafhankelijk routes (sabbatsjaar en chronologie) komen we op het zelfde jaar 731, toeval zullen tegenstanders zeggen, laat mij niet lachen

Jouw berekening klopt dus niet. De wetenschap is gekomen tot de chronologie, zoals door mij weergegeven, terwijl jij voor je alternatieve theorie geen enkel ondersteunend bewijs hebt aangeleverd.

antoon

Berichtdoor antoon » 27 mei 2011 08:38

Jouw berekening klopt dus niet. De wetenschap is gekomen tot de chronologie, zoals door mij weergegeven, terwijl jij voor je alternatieve theorie geen enkel ondersteunend bewijs hebt aangeleverd.

Nogmaals lees het na vergelijk met de bijbel, en voor de zoveelste keer voorbeelden komen er nog, niet alles meteen dat doe ik voor meer overzicht voor iedereen.
blij blij had ongeveer door dat ik niet van de reguliere geschiedenis uitga maar van de bijbel, wat andere chronologen doen is de bijbel terzijde schuiven en geloof stellen in vage koningslijsten,

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 27 mei 2011 08:47

antoon schreef:
Nogmaals lees het na vergelijk met de bijbel, en voor de zoveelste keer voorbeelden komen er nog, niet alles meteen dat doe ik voor meer overzicht voor iedereen.

Kom maar gelijk met je voorbeelden, ik kan een grote hoeveelheid informatie in korte tijd verwerken.

Maar welicht is het voor jou aardig om eens andersom te rekenen. Vaststaat dat in 586 de Babyloniërs de laatste koning Sedekia hebben weggevoerd.

De cruciale fout in jouw berekening is de periode van de Richteren. Deze periode beslaat slechts twee eeuwen.
Laatst gewijzigd door Sabra op 27 mei 2011 08:56, 1 keer totaal gewijzigd.

antoon

Berichtdoor antoon » 27 mei 2011 08:55

Beste Sabra
ik heb meer te doen vandaag, en ik neem aan ieder mens, mijn planning was weekend, voor jou wil ik het bijstellen voor vandaag in de middag,
maar wat ik graag wil weten, stel je geloof in de bijbelse jaartallen die voor koningen gegeven worden? ook voor aanvullend materiaal in de overige schrift en geschiedschrijvers, of vaar jij blind op wetenschappers die vaak met verschillende lijsten komen, blader in ieder geval even terug, denk goed na pak je bijbel erbij zoek alle gegevens op die ik gaf, tel de regeringsjaren beschouw Ezechiel nog een keer, en tot schrijfs

je kan ook mijn link koningen bezoeken onderaan

de chronologie die jij gaf kan je meteen wegdoen, die klopt voor geen meter, van begin tot end =
931-586 =345 tegen de bijbel en Ezechiel in, zomaar 45 jaar ernaast :?:

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 27 mei 2011 09:08

antoon schreef:Beste Sabra
ik heb meer te doen vandaag, en ik neem aan ieder mens, mijn planning was weekend, voor jou wil ik het bijstellen voor vandaag in de middag,
maar wat ik graag wil weten, stel je geloof in de bijbelse jaartallen die voor koningen gegeven worden? ook voor aanvullend materiaal in de overige schrift en geschiedschrijvers, of vaar jij blind op wetenschappers die vaak met verschillende lijsten komen.
blader in ieder geval even terug graag denk goed na pak je bijbel erbij zoek alle gegevens op die ik gaf, tel de regeringsjaren beschouw Ezechiel nog een keer.
tot schrijfs

De bijbel is helemaal niet nauwkeurig in getallen. Zo wordt in Exodus 12:37 gesproken over een getal van 600.000 man, exclusief de kinderen, de woestijn in trok. Dit getal is overdreven, het is namelijk onwaarschijnlijk dat een dergelijk groot aantal mensen in de woestijn kan overleven. Het is aannemerlijker dat dit aantal slechts een enkele duizenden betrof.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 27 mei 2011 09:16

antoon schreef:de chronologie die jij gaf kan je meteen wegdoen, die klopt voor geen meter, van begin tot end =
931-586 =345 tegen de bijbel en Ezechiel in, zomaar 45 jaar ernaast :?:

Misschien moet je het volgende vergelijken:

2 Koningen 24:10-16, dit betreft de wegvoering van Jojakin naar Babel. In de Babylonische kronieken over het jaar 597 is aangetroffen:

In het zevende jaar, de maand Kislev, monsterde koning van Akkad zijn troepen, trok op naar het Hatti-land, en sloeg zijn tenten op tegenover de stad van Juda en op de tweede dag van de maand Adar veroverde hij de stad en nam de koning gevangen. Hij benoemde een koning van zijn eigen keuze en inde een zware schatting die hij terugbracht naar Babylon.

Later, om precies te zijn in 587 kwam Nebukadnessar terug en sloeg het beleg om Jeruzalem, waarna in 586 de stad viel, zoals ook in 2 Koningen 25:3-7 beschreven staat.

Flavius Josephus schrijft hierover:

Now in the ninth year of the reign of Zedekiah, on the tenth day of the tenth month, the king of Babylon made a second expedition against Jerusalem, and lay before it eighteen months, and besieged it with the utmost application. There came upon them also two of the greatest calamities at the same time that Jerusalem was besieged, a famine and a pestilential distemper, and made great havoc of them. And though the prophet Jeremiah was in prison, he did not rest, but cried out, and proclaimed aloud, and exhorted the multitude to open their gates, and admit the king of Babylon, for that if they did so, they should be preserved, and their whole families; but if they did not so, they should be destroyed; and he foretold, that if any one staid in the city, he should certainly perish by one of these ways, - either be consumed by the famine, or slain by the enemy's sword; but that if he would flee to the enemy, he should escape death. Yet did not these rulers who heard believe him, even when they were in the midst of their sore calamities; but they came to the king, and in their anger informed him what Jeremiah had said, and accused him, and complained of the prophet as of a madman, and one that disheartened their minds, and by the denunciation of miseries weakened the alacrity of the multitude, who were otherwise ready to expose themselves to dangers for him, and for their country, while he, in a way of threatening, warned them to flee to the enemy, and told them that the city should certainly be taken, and be utterly destroyed.

en even verder schrijft Flavius Josephus:

Now the city was taken on the ninth day of the fourth month, in the eleventh year of the reign of Zedekiah. They were indeed only generals of the king of Babylon, to whom Nebuchadnezzar committed the care of the siege, for he abode himself in the city of Riblah. The names of these generals who ravaged and subdued Jerusalem, if any one desire to know them, were these: Nergal Sharezer, Samgar Nebo, Rabsaris, Sorsechim, and Rabmag. And when the city was taken about midnight, and the enemy's generals were entered into the temple, and when Zedekiah was sensible of it, he took his wives, and his children, and his captains, and his friends, and with them fled out of the city, through the fortified ditch, and through the desert; and when certain of the deserters had informed the Babylonians of this, at break of day, they made haste to pursue after Zedekiah, and overtook him not far from Jericho, and encompassed him about. But for those friends and captains of Zedekiah who had fled out of the city with him, when they saw their enemies near them, they left him, and dispersed themselves, some one way, and some another, and every one resolved to save himself; so the enemy took Zedekiah alive, when he was deserted by all but a few, with his children and his wives, and brought him to the king. When he was come, Nebuchadnezzar began to call him a wicked wretch, and a covenant-breaker, and one that had forgotten his former words, when he promised to keep the country for him. He also reproached him for his ingratitude, that when he had received the kingdom from him, who had taken it from Jehoiachin, and given it to him, he had made use of the power he gave him against him that gave it; "but," said he, "God is great, who hated that conduct of thine, and hath brought thee under us." And when he had used these words to Zedekiah, he commanded his sons and his friends to be slain, while Zedekiah and the rest of the captains looked on; after which he put out the eyes of Zedekiah, and bound him, and carried him to Babylon. And these things happened to him, (14) as Jeremiah and Ezekiel had foretold to him, that he should be caught, and brought before the king of Babylon, and should speak to him face to face, and should see his eyes with his own eyes; and thus far did Jeremiah prophesy. But he was also made blind, and brought to Babylon, but did not see it, according to the prediction of Ezekiel.

Over de duur van het koninkrijk schrijft Flavius Jospehus:

And after this manner have the kings of David's race ended their lives, being in number twenty-one, until the last king, who all together reigned five hundred and fourteen years, and six months, and ten days; of whom Saul, who was their first king, retained the government twenty years, though he was not of the same tribe with the rest.

antoon

Berichtdoor antoon » 27 mei 2011 09:37

Nog de bijbel nog Babylonische bronnen nog Flavius nog geven jaartallen op voor Babylonische gebeurtenissen in verband ook met Juda, wat we wel kunnen doen is: extrapoleren vanuit bv eclipsen die vermeld worden Olympiades, consulaire jaren Archontschappen, duur van regeringen enz. helaas zijn de oude boeken in die periode vaag, het enigste dat redelijk vaststaat is 537 .

Sabra al die jaartallen die je geeft kan je met 19 -21 jaar erbij optellen dan past het in het bijbelse plaatje, maar nu moet ik echt weg, tot even in de middag, ik verheug mij erop.
tot horens
Laatst gewijzigd door antoon op 28 mei 2011 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 mei 2011 09:55

antoon schreef:Nogmaals lees het na vergelijk met de bijbel, en voor de zoveelste keer voorbeelden komen er nog, niet alles meteen dat doe ik voor meer overzicht voor iedereen.

En we weten allemaal, als de werkelijkheid niet overeenkomt met het Bijbelse verslag, is het de werkelijkheid die fout zit...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 mei 2011 10:15

antoon schreef:Welke fout ik ga van de zuivere bijbelse chronolgie uit, lees het nog eens reken het na en je ziet geen foutmaar ik zal meer toepasselijke voorbeelden uit de praktische leven geven dit weekend.

Ik begrijp het even niet meer. Je gaat uit van de 'zuivere bijbelse chronologie', eentje die dus aantoonbaar niet overeenkomt met de werkelijkheid. Wat is het nut dan? Wat probeer je aan te tonen? Dat de Bijbel met zichzelf in overeenstemming is? Ja, dat lijkt me nogal wiedes. (de oude schrijvers konden namelijk ook tellen).
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

antoon

Berichtdoor antoon » 27 mei 2011 11:34

Rechabeam 931-914
Abiam 914-911
Asa 911-870
Josafat 870-846
Joram 851-843
Achazja 843-842
Atalja 842-836
Joas 836-798
Amasja 798-769
Azarja 785-733
Jotam 743-729
Achaz 743-727
Hizkia 727-698
Manasse 698-642
Amon 641-640
Josia 630-609
Joachaz 609
Jojakim 608-598
Jojakin 597
Sedekia 596-586

Het laatste jaar van Sedekia 586, is volgens de gangbare geschiedenis dus het eerste jaar van de ballingschap, Dat is een verschil van 21 jaar met bijbelse chronologie 586-607=21
Daar zit nu een van de breekpunten tussen de bijbel en de gangbare geschiedenis die 21 jaar, als de balling schap werkelijk in 586 begon dan duurde die 49 jaar dit is in conflict met oa verschillende oorlogen met Egypte later daarover meer, in ieder geval als de periode werkelijk 49 jaar duurde, dan kan ik naar huis met mijn chronologie en moet ik toegeven dat ik ongelijk had MAAR.......

er zijn zeer goede argumenten dat de ballingschap werkelijk, maar dan ook werkelijk precies 70 jaar duurde als dat goed beargumenteerd kan worden dat moet de gangbare geschiedenis van deze consensus afm, (dat is ook een algemeen antwoord aan Mortlach)

1 de bijbel maar dat is niet genoeg voor jullie, en echt ik begrijp het
2 Flavius Josephus, had er geen belang bij om andere perioden op te geven, de duur van de ballingschap was niet onderhevig aan een theologisch dispuut

Dit is maar een greep
De oude geschiedenis van de Joden Isbn 978 90 263 2100 9
Boek X Hoofdstuk 7 Blz. 1314En wij zullen hem en zijn nakomelingen als slaven dienen, zeventig jaar lang.

Boek X Hoofdstuk 9 Blz. 726
Daardoor bleven heel Juda en Jeruzalem en de tempel verlaten, zeventig jaar lang.

Boek XI Hoofdstuk 1 Blz. 743In het eerste jaar van Cyrus, het zeventigste jaar gerekend Dat ons volk door het lot gedwongen werd uit zijn eigen land naar Babylon te verhuizen kreeg God medelijden met de gevangenschap en de rampspoed waarin die ongelukkigen terechtgekomen waren. En zoals hij hun door de profeet Jeremia voor de verwoesting van de stad had voorspeld dat hij hen, wanneer ze Nebukadnesar en zijn nakomelingen als slaven hadden gediend en die slavernij zeventig jaar hadden verdragen, zou terugvoeren naar het land van hun voorvaderen en dat zij de tempel opnieuw zouden bouwen en weer van hun vroegere welvaart zouden genieten.

Boek XX Hoofdstuk 10 nawoord Blz. 1285
Na een periode van zeventig jaar in gevangenschap onder de Babyloniers bevrijdde Cyrus, de koning van de Perzen, de joden uit
Laatst gewijzigd door antoon op 28 mei 2011 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 27 mei 2011 13:05

antoon schreef:Het laatste jaar van Sedekia 586, is volgens de gangbare geschiedenis dus het eerste jaar van de ballingschap, Dat is een verschil van 21 jaar met bijbelse chronologie 586-607=21
Daar zit nu het breekpunt tussen de bijbel en de gangbare geschiedenis die 21 jaar, als de balling schap werkelijk in 586 begon dan duurde die 49 jaar dit is in conflict met oa verschillende oorlogen met Egypte later daarover meer, in ieder geval als de periode werkelijk 49 jaar duurde, dan kan ik naar huis met mijn chronologie en moet ik toegeven dat ik ongelijk had MAAR.......

Het grote verschil tussen jouw beredenering en mijn feiten is dat de chronologie zoals ik die heb weergegeven wordt bevestigd door andere geschreven bronnen dan de bijbel. De Egyptenaren en Babyloniërs waren echte bureaucraten en notuleerden goed hetgeen geschiedde.

De eerste bewijzen in de bijbel over een geschreven bron, is het verhaal in 2 Koningen 22-23, waarin de priester Chilkia het Boek van de Thora ontdekte. Daarvoor zijn er geen bewijzen dat de Joden zaken op schrift stelden. Ook archeologische vondsten tonen dit niet aan. Dit in grote tegenstelling met met name de Egyptenaren, die al 1000 jaar daarvoor hun geschiedenissen op schrift stelden.

er zijn argumenten dat de ballingschap werkelijk, maar dan ook werkelijk precies 70 jaar duurde als dat goed beargumenteerd kan worden dat moet de gangbare geschiedenis van deze consensus afm, (dat is ook een algemeen antwoord aan Mortlach)

Jij gaat ervan uit dat de ballingschap 70 jaar duurt, echter Nehemia bijvoorbeeld was een dienaar van de Perzische koning Artaxerxes. Deze regeerde vanaf 465 BC.

Flavius Josephus, had er geen belang bij om andere perioden op te geven, de duur van de ballingschap was niet onderhevig aan een theologisch dispuut

Josephus had dat belang wellicht niet, maar huj beschikte klaarblijkelijk niet over juiste info.

antoon

Berichtdoor antoon » 27 mei 2011 14:03

Jij gaat ervan uit dat de ballingschap 70 jaar duurt, echter Nehemia bijvoorbeeld was een dienaar van de Perzische koning Artaxerxes. Deze regeerde vanaf 465 BC.

Jij loopt met 7mijls laarzen sprongen vooruit, van voor de tijd van Artaxerxes is er nog het een en ander recht te zetten, maar het geeft niet we gaan het ineens hebben over Artaxerxes

465 is de reguliere mening, als dat zo is krijgt een van mijn constructie,s een gevoelige hiaat, 475 als eerste regeringsjaar is echter goed te verdedigen. Themistocles bezocht plus/minus 470 de koning van Perzie, als de originele gangbare versie klopt dan was het bezoek aan Xerxes en niet aan Artaxerxes die was tot 465 voor GT koning van Perzie, hij had echter audiëntie bij Artaxerxes

After having rewarded him with a present of money, as soon as he received some from his friends at Athens and from his secret hoards at Argos, Themistocles started inland with one of the coast Persians, and sent a letter to King Artaxerxes, Xerxes's son, who had just come to the throne. Its contents were as follows: " I, Themistocles, am come to you, who did your house more harm than any of the Hellenes, when I was compelled to defend myself against your father's invasion-- harm, however, far surpassed by the good that I did him during his retreat, which brought no danger for me but much for him.

bron
http://books.google.nl/books?id=SY0HIF40LxsC&pg=PA59&lpg=PA59&dq=having#v=onepage&q=having&f=false

dit past in het plaatje van een herziene versie. Let op de jaren van Co-regentschap en het jaar dat Themistocles stierf ,ongeveer 470 in dat jaar was Praxiergus Archont.

http://books.google.nl/books?id=agd-eLVNRMMC&pg=PA403&lpg=PA403&ots=0da73exRk1&dq=themistocles+praxiergus&output=text

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_archonten_van_Athene
dat wordt verder een behoorlijk stukje nazoekwerk waar ik voorlopig even mee bezig ben, ik zal de posting wel moeten aanvullen met het een en ander, geduld

kort sluiten
Xerxes had gewoon 10/11 jaren van Co-regentschap met zijn vader Darius I , daarom kunnen we het eerste regeringsjaar van Artaxeres ook 10/11 jaar terugplaatsen in de tijd, hij begon dus 475 voor GT. te regeren. 20 jaar later 455 voor GT. stond zijn wijnschenker (Nehemia) voor hem.

Afbeelding

Je overvalt mij wel met de Perzische koning, met de ballingschap waren we nog niet klaar
maar met de 70 jaarweken profetie zien we dat de bijbel weer gelijk heeft
advies kijk ook bij mijn pagina daarover
http://home.kpn.nl/dhr.augustinus/data/programma011.htm

Terug naar “[Religie] - Open forum”