gebedsgenezingdiensten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: gebedsgenezingdiensten

Berichtdoor schaapje » 26 mei 2011 15:45

qu
ote="Riska"Inderdaad moeilijk om uit te leggen.
Ik begrijp het dan ook totaal niet.
Wat niet betekent dat ik je niet respecteer.
Maar soms komt er een gebed,
in gewoon, puur Nederlands in mij op.
Zonder enige omhaal van woorden,
niet volgens 'de regels' misschien.
Het zij zo...

Nou ik bid natuurlijk in gewoon Nederlands, in tongen bidden is vaak kort en niet altijd.

Ik weet niet wat je bedoelt met "zonder omhaal van woorden en niet volgens de regels ?
Bij mijn weten zijn er voor persoonlijk gebed geen regels, toch?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 26 mei 2011 15:55

quote="schelpje3"Ik begrijp het eerlijk gezegd ook niet :?
Het lijkt mij juist eng als je ineens "anders" zou gaan praten, net alsof iemand door jouw mond spreekt

Ik denk dat het de Heilige Geest is, die heeft een gelovige toch ontvangen.

Dat gebeurt in die vage bijeenkomsten, met geesten van gene zijde

Jammer dat je die vergelijking maakt.
maar ik zou erg terughoudend zijn. We zijn het ook helemaal niet gewend, ik lees het ook niet terug in de Bijbel.

Als je iets niet wil zal je het ook niet ontvangen denk ik, maar lees is in de eerste korinthe brief
hierover, daar staat alles duidelijk uitgelegd. en God is het die de gaven geeft gelijk Hij wil.

Alleen tijdens de uitstorting van de Heilige Geest, maar dat is nu niet.
Ik denk dat we ook hier een zekere nuchterheid moeten betrachten.

In de Korinthe brief is duidelijk dat de gelovigen gaven ontvingen waaronder tongentaal,
en nuchterheid moeten we zeker hebben ben ik helemaal met je eens en voorzichtig moeten
we ook zijn.

Riska

Berichtdoor Riska » 26 mei 2011 15:57

In diverse kerken wordt geleerd dat wij - om maar wat te noemen - niet boos mogen zijn op God.
Ik heb diverse keren God aangeklaagd. Zoals Jeremia dat deed en zoals de Psalmist dat af en toe deed.
Misschien is het wel zo: eigenlijk is mijn hele doen en laten één gebed. Ik ben voortdurend met God in gesprek. Zoals iemand ooit zei: "ik bid meer met de hoed op dan met de hoed af..."

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 26 mei 2011 16:18

quote="Riska"In diverse kerken wordt geleerd dat wij - om maar wat te noemen - niet boos mogen zijn op God.

Omdat de kerken dat leren betekent het nog niet dat het waar.
Ik denk dat je in alles eerlijk moet zijn naar God, we zien dat ook vaak in het OT

Ik heb diverse keren God aangeklaagd. Zoals Jeremia dat deed en zoals de Psalmist dat af en toe deed.

Ik denk dat äanklagen" een te sterke uitdrukking is, zelf heb ik ook wel eens "iets" gehad
een grote teleurstelling met één van mijn pleegkinderen die dubbel gehandicapt was.
Het was onmogelijk om langer voor hem te zorgen, het kind heeft een hele moeilijke tijd
gehad in 3 tehuizen, het gaat nu heel goed met hem. Maar ik ging door zo,n diepe rouw heen
het heeft wel 2 jaar geduurd en ik was heel, heel erg boos op God, ging niet meer naar de
kerk en wilde niets meer, maar het gekke is geloven blijft, het is een gave van God.
Achteraf zie ik in alles Gods hand en heb ik heel veel geleerd.
Ik heb zeker geleerd om altijd eerlijk mijn hart uit te storten, en ik denk dat God dat zo wil,
we kunnen niets achterhouden, Hij weet alles van ons.

Misschien is het wel zo: eigenlijk is mijn hele doen en laten één gebed. Ik ben voortdurend met God in gesprek. Zoals iemand ooit zei: "ik bid meer met de hoed op dan met de hoed af...

Zo is het leven met God Riska.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 mei 2011 17:00

Riska schreef:In diverse kerken wordt geleerd dat wij - om maar wat te noemen - niet boos mogen zijn op God.
Misschien is het wel zo: eigenlijk is mijn hele doen en laten één gebed. Ik ben voortdurend met God in gesprek. Zoals iemand ooit zei: "ik bid meer met de hoed op dan met de hoed af..."

Boos op zich mag je wel zijn. Als je altijd maar in je achterhoofd probeert te houden: Vader, wat U doet is goed !
En dat gaat soms dwars tegen het "vlees" in.
Lees de gelijkenis maar van de Landman, met het snoeien van de wijnranken.
het mes moet erin, alles wat geen vrucht draagt, moet in het vuur.
Ook alle dode takken. En dat doet pijn !
Maar zalig zijn zij, die deze pijn gevoelen en daarmee naar de Heere vluchten. Ook met onbegrepen smart en pijn ! Ook wanneer de Hemel van koper schijnt te zijn.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 26 mei 2011 17:01

1 Kor 14,4 Wie in een tong spreekt, sticht zichzelf, maar wie profeteert, sticht de gemeente.
een 'openbare tong' :) is voor opbouw (stichting) van de gemeente en dient dus begrepen te worden. van 20 jaar terug ken ik 2 mensen die tongen vertaalden; de eerste vertaalde altijd haar eigen tong. de andere, in een ander plaats en kerk vertaalde soms een tong van een ander. vaak ook bleef een openbaar gedeelde tong onverklaard. de verklaringen waren ofwel bemoedigend van aard (in de trant van 'dochter, je maakt een zware tijd door, maar weet dat Ik je nabij ben en bescherm') ofwel vermanend (iets zoals 'denk niet dat je daden voor Mij verborgen zijn. bekeer je en belijd je zonden. loop niet van Mij weg maar vind rust bij mij'

maar goed eerder schreef ik dat ik in onverwachte situaties eerst vor mezelf in tongen bid en daar kwamen vragen over.
Door in tongen te bidden richt ik me op God zonder zelf allerlei 'oplossingen' aan te dragen. het is een gebed dat niet met mijn verstand gesproken wordt. hoewel ikzelf de controle over de woorden heb weet ik niet wat ik bid. ik kan het hoe vertellen en waarom ik het doe. niet wat ik bid.
ik ben een logisch denker die graag alles doorgrond. lang heb ik met tongentaal geworsteld. ik ontving het van God en begon ooit spontaan in tongen te bidden. daarna kreeg ik enorme verstandelijke problemen. uiteindelijk ben ik wel weer bewust in tongen gaan bidden vanwege het vers dat ik hierboven citeer. ik wilde mezelf deze 'stichting' niet onthouden.
vervolgens merkte ik dat veel zaken me helderer werden of beter begreep tijdens of na een tongengebed. vandaar dat ik nu gewend ben om in veel situaties waar ik onverwachts keuzes moet maken eerst in tongen bid om die keus met meer inzicht te kunnen maken.
soms ook krijg ik tijdens een tongengebed een duidelijk idee wat er onderhuids werkelijk speelt. (best prettig in pastorale gesprekken :) 'je zegt dit en dat, maar ik heb de indruk dat eigenlijk...' maar ook worden soms mijn eigen motieven duidelijk; vooral als ze niet zuiver zijn :oops:
Samenvattend, ik heb een gave van God ontvangen die me op de een of andere manier helpt dicht bij God te komen. daardoor kan God tot mij 'in klare taal' spreken. daar heb ik voor mezelf, maar ook in relatie naar anderen toe veel baat bij.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 mei 2011 17:04

Ik begrijp er niets van :-s

Riska

Berichtdoor Riska » 26 mei 2011 17:19

Laat ik voorop stellen dat ik je gedachten respecteer Jan...
Maar ik heb er toch moeite mee.
Jij spreekt in tongen om - als ik het goed begrepen heb - je gedachten te ordenen en zelfs helemaal even uit te schakelen, om God te kunnen 'verstaan'.
Wat jij doet in tongentaal is dan toch iets wat anderen doen door te mediteren, stil te worden voor God?
Dus dat er niet maar woorden komen, waarin je in gesprek bent met God, maar probeert te luisteren.
Echt stil worden is ongelooflijk moeilijk. Ik vraag me af of het 'in tongen spreken' niet ook een vlucht is om Hem in feite maar niet echt te horen?

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 26 mei 2011 17:45

vluchten? eerder het tegenovergestelde :)
bij 'oosterse' meditatie maak je jezelf leeg en open je daardoor voor de geestenwereld. ik zie dat als een verwrongen, mismaakte, gevallen vervanging van een geestelijke gave. daardoor lijken er overeenkomsten te zijn maar verschilt het dag en nacht!
door in tongen te bidden aak je jezelf niet leeg, maar richt je je geconcentreerd op God. een wezenlijk verschil! ik schakel me denken niet uit, maar vorm de woorden niet bewust. mijn denken is op God gericht.
ik zou ook in klare taal kunnen bidden 'God hoe wilt u dat ik in dit geval reageer?' en dan stil blijven zodat God kan antwoorden.
maar dat is mijn gewoonte niet.
ik bid niet om mijn gedachte te ordenen, ik bid om bij God ten rade te gaan. iemand die God ontkent zal het mischien verklaren als het ordenen van gedachten of zo. maar van een geloofsgenote had ik deze gedachte niet verwacht.
Dat ik vaak Gods stem hoor tijdens of direct na een tongengebed is voor mij bewijs genoeg dat het geen vlucht is om Hem niet te horen :) Dat het 'horen' God's koninkrijk ten goede komt is voor mij duidelijk. ik nooit zal zeggen 'God maakt me duidelijk dat...' en soms is er een ontkennende reactie als ik nader informeer op aandring van Gods spreken tot mij. vaker echter zie je (h)erkenning en kan je in het gesprek tot een verdieping komen.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Neeltje Jans
Mineur
Mineur

Berichtdoor Neeltje Jans » 26 mei 2011 18:19

Ik ken ook iemand die de tongentaal spreekt, en ik herken in haar precies zoals Schaapje het zegt.
Ik geloof er in, zoals het ook in de Korinthebrief genoemd wordt, maar ik begrijp er helemaal niks van (hoe het werkt bedoel ik).
Neeltje Jans

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 26 mei 2011 18:57

quote="Neeltje Jans"
Ik geloof er in, zoals het ook in de Korinthebrief genoemd wordt, maar ik begrijp er helemaal niks van (hoe het werkt bedoel ik).

Het is dan ook een gave van de Heilige Geest,.... net zoals geloven, niemand kan zeggen en
weten dan door de Heilige Geest dat Jezus de Zoon van God is.
Het is ook niet te begrijpen (hoe het werkt) dat gelovigen de Heilige Geest ontvangen,
toch is het zo en men kan het aan een ongelovige niet uitleggen.... je kan het niet pakken
en laten zien en zeggen kijk hier is het.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 26 mei 2011 19:17

Schaapje en Janvanverweg, bedankt voor jullie uitleg!

Ik heb eigenlijk nog één vraag, hoe merk/weet je dat je die gave hebt?
Je wordt toch niet op een dag wakker en merkt dan: hé, ik kan in tongen bidden, gaat dat geleidelijk of is dat bij iedereen weer anders?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 26 mei 2011 19:50

quote="1a2b3c"Schaapje en Janvanverweg, bedankt voor jullie uitleg!

Ik heb eigenlijk nog één vraag, hoe merk/weet je dat je die gave hebt?
Je wordt toch niet op een dag wakker en merkt dan: hé, ik kan in tongen bidden, gaat dat geleidelijk of is dat bij iedereen weer anders?

Met mij is een keer gebeden door een zuster in de Heer, die fluisterde zulke mooie klanken
in mijn oor, en ze zei; doe je mond maar open en spreek, nadien was het er, en net als janverweg
doe ik het soms een tijdje niet, maar dan ga ik het missen en zie ik het verschil, het is echt
voor geestelijke opbouw. Zo heb ik geleerd om echt stil te kunnen zijn voor God, als ik eerst
die paar zinnen in tongentaal heb gebeden. Wat Riska ergens zei, is het inderdaad heel moeilijk
voor God stil te zijn en je helemaal op Hem te concentreren.
Maar staar je er niet blind op, soms denk ik wel eens dat mensen deze tongentaal ontvangen
omdat ze "zwakker" zijn in geloof :D wie zal het zeggen.
Iemand anders kan op een heel andere manier God ook zo benaderen en zijn Stem verstaan.
Laatst gewijzigd door schaapje op 27 mei 2011 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 26 mei 2011 21:20

Waarom moeten er gebedsgenezingsdiensten gehouden worden?
Kunnen we niet zelf thuis of met een ander bidden?

Wat zou het 'voordeel' van zo'n dienst zijn?

Zomaar een paar vragen die bij mij boven komen.
Bijna 3 jr geleden hier in huis meegemaakt dat God een wonder verrichte in ons gezin. Mijn man bad samen met onze zoon, net zolang tot hij de stem vd duivel niet meer hoorde.
Het is een wonder, en ik blijf het nog steeds een wonder vinden.
'Het is een wonder in ons' ogen, wij zien het maar doorgronden het niet'
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 26 mei 2011 21:36

quote="pannenkoek"Waarom moeten er gebedsgenezingsdiensten gehouden worden?
Kunnen we niet zelf thuis of met een ander bidden?

Misschien zijn gebedsgenezingsdiensten uit nood geboren, omdat God deze gaven aan de gemeente
heeft gegeven, maar er velen gemeenten zijn waar deze gaven niet ontwikkeld zijn en waar men
er niet meer in geloofd.
En natuurlijk kan men ook thuis bidden, persoonlijk, of met de oudsten, ziekenzalving is ook een
opdracht

Zomaar een paar vragen die bij mij boven komen.
Bijna 3 jr geleden hier in huis meegemaakt dat God een wonder verrichte in ons gezin. Mijn man bad samen met onze zoon, net zolang tot hij de stem vd duivel niet meer hoorde.
Het is een wonder, en ik blijf het nog steeds een wonder vinden.
'Het is een wonder in ons' ogen, wij zien het maar doorgronden het niet'

Dat is zeker een wonder pannekoek en een groot zegen.

Terug naar “Archief”