gebedsgenezingdiensten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

nellie100
Verkenner
Verkenner

gebedsgenezingdiensten

Berichtdoor nellie100 » 10 mei 2011 18:19

Hoe staan jullie tegenover gebedsgenezingdiensten....tongentaal, vallen in de geest..e.d?
En dan met name over gebedsgenezing: geloven jullie dat er daarbij wonderen kunnen gebeuren?
Ikzelf heb er door mijn achtergrond altijd sceptisch tegenover gestaan.
Toch hoor ik steeds meer bijzondere verhalen, over mensen die op een bijzondere wijze door handoplegging e.d genezen zijn van hun ziekte, al heb ik het zelf nooit echt met eigen ogen gezien.
En wat me ook opvalt is dat er in landen als Afrika veel meer van zulke bijzondere dingen gebeuren.
Misschien staan we er niet open voor?
Pas las ik Markus 16: 15-20. De Heere Jezus verschijnt voor het laatst aan de dicipelen, voor Zijn hemelvaart.
Hij zegt: En hen die geloofd zullen hebben, zullen deze tekenen volgen: in Mijn Naam zullen zij demonen uitdrijven, in vreemde talen zullen zij spreken. Slangen zullen zij oppakken, en als zij iets dodelijks zullen drinken, zal het hen beslist niet schaden, op zoeken zullen zij de handen leggen en zij zullen genezen worden.
God heeft toen hij op aarde was veel wonderen verricht, en hen die geloven zullen dit overnemen.
Geloof is de schakel waardoor de Geest werkt.
Door ongeloof houden we ongemerkt misschien de Heilige Geest tegen.
Door deze tekst ben ik aan het denken gezet, en misschien staan sommige geloofsrichtingen te weinig open voor zulke dingen.
Wat is jullie mening hierover? Zijn genezingsdiensten bijbels?

schaapje
Generaal
Generaal

Re: gebedsgenezingdiensten

Berichtdoor schaapje » 10 mei 2011 18:43

Ik geloof echt dat God op aarde nog steeds wonderen en genezingen verricht,
maar ik ben wel altijd heel voorzichtig, God en het evangelie moet centraal staan,
en de wonderen moeten tot eer van God gebeuren.
Als ik naar zo,n dienst zou gaan zou ik heel goed luisteren naar het woord wat
verkondigd wordt.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 10 mei 2011 18:48

Tongentaal...goed...Bijbels maar geen bewijs van inwoning van de Heilige Geest.

Vallen in de Geest voor mij een groot vraagteken.
Ben heel lang geleden wel eens aangeraakt door een vrouw waarbij anderen achterover
vielen, maar bij mij gebeurde er niets, achteraf ben ik daar wel blij om.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 11 mei 2011 05:16

nellie100 schreef:Pas las ik Markus 16: 15-20. De Heere Jezus verschijnt voor het laatst aan de dicipelen, voor Zijn hemelvaart.
Hij zegt: En hen die geloofd zullen hebben, zullen deze tekenen volgen: in Mijn Naam zullen zij demonen uitdrijven, in vreemde talen zullen zij spreken. Slangen zullen zij oppakken, en als zij iets dodelijks zullen drinken, zal het hen beslist niet schaden, op zoeken zullen zij de handen leggen en zij zullen genezen worden.
God heeft toen hij op aarde was veel wonderen verricht, en hen die geloven zullen dit overnemen.
Geloof is de schakel waardoor de Geest werkt.
Door ongeloof houden we ongemerkt misschien de Heilige Geest tegen.

vroeger, toen ik in een vrijzinnige kerk zat werd me verteld dat dit verleden tijd was omdat we nu de bijbel hebben. er werd verwezen naar 1 Kor13.

dat dit nu niet meer van belang is en dat 1Kor 13 dat duidelijk aangeeft, dat zie ik zelf niet zo.
ik spreek zelf in tongen. zelden hardop trouwens. ik heb de gewoonte om in onverwachte situaties eerst stil in tongen tot God te bidden. God geeft me meestal dan wijsheid hoe te reageren.

wonderen en tekenen trekken de aandacht. maar is niet specifiek of perse van God. Satan weet ook wonderen te doen.
Wonderen als evangelisatie middel zie ik personlijk ook niet werken. (nadat Jezus de schare te eten gegeven had wilden ze Hem koning maken, lekker makkelijk, elke dag gratis eten. maar toen het erop aan kwam lieten ze Jezus vallen!)

omdat ik geloof dat Jezus in situaties (b.v. ziekte) in kan grijpen, zal ik daarom met overtuiging bidden. Maar het is niet mijn gebed dat het wonder teweeg brengt. noch is het mijn gebed dat het wonder niet doet laten gebeuren. al wat ik doe is iets van de vader vragen. God mag daarop reageren.

wonderen en tekenen versterken het geloof van hen die reeds geloven. ze zien er een bevestiging van Gods goedheid en grootheid in.

maar de ware reden waarom we voor wonderen en tekenen bidden is niet om te evangeliseren, of om ons geloof op te bouwen. nee we bidden en vragen om een wonder omdat er een situatie is waar God een verandering ten positieve kan aanbrengen. we zien lijden en bidden om compassie. daarom zal een waarachtig gebed gepaard gaan met daadwerkelijke zorg. 'ora et labora'.

als je je een kind van God weet, dan mag je God vragen. niet om je nieuwsgierigheid te bevredigen (ik denk dat dat zonde is) maar uit liefde tot je lijdende naaste. door te vragen toon je al dat je geloof hebt, hoe klein het ook is, anders zou je niet vragen :wink:
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Faramir

Berichtdoor Faramir » 11 mei 2011 06:17

In het kader van dit topic een interessant opiniestuk:

Jan Zijlstra geneest niet, maar maakt slachtoffers
Het is naïef om jongeren op het Xnoizz Flevofestival deze zomer bloot te stellen aan een genezingsdienst van Jan Zijlstra. Diens halve waarheden zijn allesbehalve pastoraal. Mijn eigen man was slachtoffer.

Rest: http://www.nd.nl/artikelen/2011/mei/09/ ... achtoffers

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 11 mei 2011 18:47

Janvanverweg schreef:vroeger, toen ik in een vrijzinnige kerk zat werd me verteld dat dit verleden tijd was omdat we nu de bijbel hebben. er werd verwezen naar 1 Kor13.

dat dit nu niet meer van belang is en dat 1Kor 13 dat duidelijk aangeeft, dat zie ik zelf niet zo.
ik spreek zelf in tongen. zelden hardop trouwens. ik heb de gewoonte om in onverwachte situaties eerst stil in tongen tot God te bidden. God geeft me meestal dan wijsheid hoe te reageren.

Mij is ook altijd geleerd dat spreken in tongen niet meer van deze tijd is maar omdat ik dat in de Bijbel niet terug vinden zal ik dat niet na zeggen.
Ik weet alleen niet goed wat ik me erbij voor moet stellen en ik heb verschillende uitleggingen gehoord.
- Het is een bestaande vreemde taal. (dat kan ik wel rijmen m.b.t. de pinksterpreek. Iedereen hoorde die in zijn eigen taal)
- Het is het uitstoten van klanken. (dat lijkt te kloppen met 1 Kor.14: 23 Als nu de hele gemeente samen zou komen, en allen spraken in andere talen, en er kwamen niet-ingewijden of ongelovigen binnen, zouden zij dan niet zeggen dat u buiten zinnen bent?
- Je begrijpt zelf niet wat je zegt. (1Kor.14:14 14 Want als ik in een andere taal bid, bidt mijn geest, maar mijn verstand blijft zonder vrucht.)
- Het is een soort turbo taal. (???)

Ik vraag me af wat het nut is van tongentaal ik snap daar niets van.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 11 mei 2011 18:57

Ik vraag me af wat het nut is van tongentaal ik snap daar niets van.

Het nut is; het bouwt je geestelijk op, en is niet onbelangrijk, als de Heilige Geest
dat geeft als een gave, dan heeft het altijd nut.
Maar er is zoveel niet te snappen :D

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 11 mei 2011 19:03

schaapje schreef:Het nut is; het bouwt je geestelijk op, en is niet onbelangrijk, als de Heilige Geest
dat geeft als een gave, dan heeft het altijd nut.
Maar er is zoveel niet te snappen :D

Ik geloof zeker dat het nut heeft en een gave is van de Heilige Geest, dat staat in de Bijbel.
Ik snap alleen het verschil niet, of iemand nou in het engels, frans of spaans iets tegen me zegt. Dat komt toch allemaal op hetzelfde neer.

Riska

Berichtdoor Riska » 12 mei 2011 07:02

Het ging over gebedsgenezing.
Ik ben daar zeer huiverig voor.
Nee, niet als er gebeden wordt voor iemand die ziek is.
En als er dan genezing volgt is het alleen maar iets om dankbaar voor te zijn.

Maar ik ben heel kritisch en huiverig als het gaat om gebedsgenezingsdiensten.
Stel je wordt niet genezen...
Dat kan...
Maar voor sommigen kan dat kennelijk niet.
Het verwijt wordt gemaakt dat je niet echt geloofd hebt,
of dat je geloof tekort is geschoten.

Wanneer de hemel stuk is gebeden voor een zieke,
zowel thuis als in de kerk en die zieke overlijdt
dan zou er niet voldoende gebeden, of op de juiste manier geloofd zijn?

Die voorgangers weten niet wat ze iemand aandoen met zulke opmerkingen.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 12 mei 2011 07:43

Dat is precies zo als het is, Riska, zoals ik de Bijbel lees heb je maar een klein geloof nodig
voor wonderen die God kan doen. De Here Jezus kon geen wonderen doen wegens ongeloof
van mensen, n.m.i. wordt hier bedoelt dat ze niet "zagen" wie Jezus was, ik denk dat Hij
dat ongeloof bedoelde.

En als men wel genezen wordt dan zou die mens "geroemd" kunnen worden omdat
hij/zij zo,n groot geloof had? Nee God moet eer krijgen om die genade, en of Hij wel of
niet genezen wil, dat is helemaal aan Hem, om de dood eenvoudige reden dat Hij een plan
heeft en weet wat goed is voor die mens.

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 26 mei 2011 11:32

Janvanverweg schreef:ik heb de gewoonte om in onverwachte situaties eerst stil in tongen tot God te bidden.

Ik vind dit eigenlijk nogal raadselachtig klinken. Wat moet ik me hier nu concreet bij voorstellen?

Riska

Berichtdoor Riska » 26 mei 2011 12:29

Dat klinkt ook voor mij raadselachtig en - zonder Jvw te willen kwetsen - ik heb er vraagtekens bij;
ik heb het gevoel soms dat ik beduveld word...

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 26 mei 2011 12:45

Dat klinkt ook voor mij raadselachtig en - zonder Jvw te willen kwetsen - ik heb er vraagtekens bij;
ik heb het gevoel soms dat ik beduveld word...

Om dat soort gevoelens en uitdrukkingen kan je beter niet vertellen dat je in tongen bidt,
en hoe is dat uit te leggen, het is iets tussen God en de mens, ken er velen die de gave
niet hebben, ik heb de gave wel ontvangen, waarom?? maakt me geen beter christen hoor!
Maar het is wel fijn om in vertrouwen tot God in tongen te bidden ik ervaar geestelijk "iets"
en zelf denk ik dat ik God verhoog door dit bidden. Ook als ik niet weet "wat" te bidden is
het heel fijn om te doen.
Kortom het is niet uit te leggen het is er gewoon, mijn ervaring is dat anderen die de gave
ook hebben het begrijpen.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 26 mei 2011 12:48

@schaapje,
hoe werkt dat dan? en weet je wat je zegt als je in tongen bidt, kan het ook vertaald worden ?( of denk ik nu heel raar )

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 26 mei 2011 12:52

Nee vertaling is alleen als je in tongen bidt voor de gemeente dan moet er iemand vertalen.
Lees kor.brief eens zo bijzonder is die gave niet hoor, volgens mij de laagste.
Ik zelf denk dat het een soort liefdestaal is naar God toe, tenminste zo ervaar ik het.
Ik word er geestelijk door opgebouwd en de grootheid van God zie en ervaar ik sterker.
Het is net of ik dichter bij Hem ben.
Moeilijk om uit te leggen.

Terug naar “Archief”