Gereformeerde gemeente en televisie.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Flavius
Sergeant
Sergeant

Re: Gereformeerde gemeente en televisie.

Berichtdoor Flavius » 23 mei 2011 23:01

1 Korinthiërs 11
23 Want wat ik heb ontvangen en aan u heb doorgegeven, gaat terug op de Heer zelf. In de nacht waarin de Heer Jezus werd uitgeleverd nam hij een brood,
24 sprak het dankgebed uit, brak het brood en zei: ‘Dit is mijn lichaam voor jullie. Doe dit, telkens opnieuw, om mij te gedenken.’
25 Zo nam hij na de maaltijd ook de beker, en hij zei: ‘Deze beker is het nieuwe verbond dat door mijn bloed gesloten wordt. Doe dit, telkens als jullie hieruit drinken, om mij te gedenken.’
26 Dus altijd wanneer u dit brood eet en uit de beker drinkt, verkondigt u de dood van de Heer, totdat hij komt.
27 Daarom maakt iemand die op onwaardige wijze van het brood eet en uit de beker van de Heer drinkt, zich schuldig tegenover het lichaam en het bloed van de Heer.
28 Laat daarom iedereen zichzelf eerst toetsen voordat hij van het brood eet en uit de beker drinkt,
29 want wie eet en drinkt maar niet beseft dat het om het lichaam van de Heer gaat, roept zijn veroordeling af over zichzelf.

De vraag is dus of het überhaupt wel de taak van de gemeente is om jou te toetsen? Of dat jíj degene bent die zichzelf moet toetsen...

Ik kijk zelf nooit [via de] TV, maar doe dit tegenwoordig áltijd via het internet - en dan enkel naar datgeen dat ik wil zien, wanneer ik dat wil zien. Het is dus ook nogal apart als er onderscheidt gemaakt wordt tussen TV en internet.
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 23 mei 2011 23:14

Ik hoorde onlangs van iemand uit de gereformeerde gemeenten dat ze in sommige gemeenten hetzelfde beleid hebben wat betreft open internet.

@ MissVis: Is er geen gesprek mogelijk? Waarin je aan kunt geven wat je wel en wat je niet kijkt? Het gaat toch niet om het medium op zich, maar om wat je er mee kijkt? Voor boeken, radio en internet geldt immers precies hetzelfde. Als zo'n gesprek niet mogelijk is zul je moeten kiezen. Of het verzoek opvolgen, of op zoek gaan naar een andere gemeente (de vraag is natuurlijk wel of je dat wilt alleen om een stomme tv...)
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 23 mei 2011 23:33

Mortlach schreef:... Ik ben trouwens wel benieuwd hoeveel van die ouderlingen stiekem nog een tv op zolder hebben staan.

Justinus schreef:Deze opmerking vind ik niet jé van het. Ik kan me echt niet voorstellen dat zoiets realistisch is! Zeker als grap bedoeld?!

je hebt gelijk, het was niet netjes van me. Excuses.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 23 mei 2011 23:40

Jozo schreef:Voor boeken, radio en internet geldt immers precies hetzelfde.

En je stemgedrag, en je kledingkeuze en je zondagsbesteding en de school waar je je kinderen heenstuurt.

Als zo'n gesprek niet mogelijk is zul je moeten kiezen. Of het verzoek opvolgen, of op zoek gaan naar een andere gemeente (de vraag is natuurlijk wel of je dat wilt alleen om een stomme tv...)

Ik hoef de keuze niet te maken, maar ik vind er wel wat voor te zeggen om 'principieel' te zijn in deze. Je weet precies wat je kijkt en dat kan door elke redelijk beugel. je hebt een vrijetijdsbesteding waar je in gepaste mate plezier aan ontleent, waarom zou je je dat laten afpakken omdat mensen menen je zieltje tegen SBS6 te moeten beschermen?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 24 mei 2011 00:23

MissVis schreef: Er spelen inderdaad nog wel meer dingen. Ik ben niet voor niks als kind niet gedoopt. Maar ik weet niet of ik daar nu hier zoveel over moet uitweiden. Ik wil niet teveel weggeven, wat iemand anders al zei, dat je misschien herkend wordt met alle gevolgen van dien.

In Hand.15 wilden de Joden aan de heidenen de besnijdenis en wetten opleggen maar Paulus zei:28 Want het heeft de Heilige Geest en ons goedgedacht u verder geen last op te leggen dan deze noodzakelijke dingen: 29 dat u zich onthoudt van afgodenoffers, van bloed, van het verstikte en van hoererij. Als u zich ver van deze dingen houdt, zult u juist handelen.

Het ziet er nu net even anders uit in (o.a.) de gergem: je 'moet' de kinderdoop ontvangen, en die wetten zijn ook eigentijds ingevuld want dat zijn nu geen spijswetten e.d. maar: geen tv en open internet, en nog niet zo lang geleden heb ik gelezen dat je ook niet aan het H.A. mocht als je naar een heartcry conferentie gaat.
Op zich zou ik niet naar een andere gemeente gaan alleen voor een tv (wat je ook nog eens met de p.c. op kunt vangen) maar dat opleggen van eigen regels...
Lees eens wat Paulus over de christelijke vrijheid zegt in de Galatenbrief! Daar gaat hij flink te keer tegen het wettischime, lees de hele Galatenbrief maar eens.
Gal.5:1 Sta dan vast in de vrijheid waarmee Christus ons vrijgemaakt heeft, en laat u niet weer met een juk van slavernij belasten.

Ik zou weggaan bij een kerk die me van mijn christelijke vrijheid beroofd, en me niet laten gezeggen door een kerk die zichzelf niet laat gezeggen door de Bijbel. (ik bedoel natuurlijk niet dat ze niets mogen zeggen als je echt fout zit)

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 24 mei 2011 02:50

Beste missvis,
in je vraag lees ik dat je bewust koos om de tv te laten staan omdat je niet wilde huigelen.
Daarin zie ik dat God in je hart werkt. je wil Hem meer dien dan mensen!
en dat viel slecht.
waar ik woon heerst een schaamte cultuur. bijna alles is o.k. zolang het maar verborgen blijft.
door de tv niet weg te halen zette je de ouderlingen voor het blok. de 'ik zie niet, ik weet niet' mentaliteit werdt met feiten geconfronteerd. de ouderlingen nu kwamen in gewetensnood. doen alsof ze de tv niet gezien hadden zou de makkelijktste weg geweest zijn, maar dat brengt hen indezelfde situtie als jou. een andere optie is de regel aanpassen. maar dat is heel moeilijk en kan (misschien?) kerkscheurend werken. je dwong de ouderlingen dus eigenlijk tot actie. ik zeg niet dat het fout was om te doen, ik constateer alleen.

nu heb je basicly 3 opties: strijden, vluchten, huichelen.
huighelen is de meest kostbare omdat je daarmee tegen God in gaat.
strijden zal veel stress, tijd, emotie etc kosten. kans dat je verguist wordt. toch kan het de goede weg zijn als God je daartoe roept.
een vuistregel is WAR (Will+Assets=Readiness) heb je de wil en middelen om het gevecht aan te gaan? kan je de kosten overzien en wat kan er gewonnen worden en tegen welke kosten?
Vluchten is het eenvoudigst. soms ook het beste. voor God maakt het niet uit van welk lichaam van Christus je deel uitmaakt.
als je van het avondmaal uitgesloten wordt, dan wordt je ahw uit je huidige lichaam gestoten. maar in deze concrete kwestie is er geen sprake van zonde. alleen angst dat je door de tv misshien tot zonde verleid kan worden. (een sluier over de tv zou mischien helpen :roll: )
Weggaan lost het probleem niet op. de regel is onbijbels en komt voort uit een denken dat m.i. averechts op het evangelie staat.
maar door niet de strijd aan te gaan geef je je huidige broeders en zusters over aan deze dwaasheid. ik zou deze optie alleen kiezen als je denkt dat het onmogelijk is om deze dwaze regel ongedaan te kunnen maken.

ik moet denken aan die foto van de chinese student die een rijtje tanks tot staan bracht op het plein van de hemelse vrede.
soms hoeft er maar een te zijn die zegt: "en nu is het genoeg!", de rug recht en de tirannie bestrijdt.
let wel dat profeten vaak martelaren worden. een hoge prijs.
aan de andere kant, hoeveel kerkleden worden door deze dwaze regel min of meer gedwongen om te huigelen of schemergebieden van de regel opte zoeken (internet). kan je leven met de wetenschap dat als deze broeders en zusters een loopje nemen met Gods wet om aan menselijke inzettingen ogenschijnlijk gehoor te geven?

een vierde optie is om de tv weg te doen en niet stiekum toch op het internet te kijken. daarmee kies je ervoor om onder dwaas wantrouwen te leven om de lieve vrede. Doe dit alleen als je er volkomen vrede mee hebt en uit liefde voor de ouderling broeders dit kan doen. anders gaat er bitterheid en racune groeien die verderferlijker is dan kerkscheuring.

ala met al geen easy way out. vertrouw op God; Hij zal je leiden en de kracht geven om het goede te doen.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 24 mei 2011 08:15

Beste broeder missvis,
Tja, die televisie heeft alles te maken met de leer van de Ger.Gem. namelijk dit:
Romeinen 12:2 En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij.
Televisie is ‘wereld gelijkvormigheid’ volgens de leer van de Ger.Gem. en overeenkomstig Rom.12:2
Is dat nu waar of niet waar.
Ik raad je aan om deze tekst te onderzoeken en dan alleen met de Bijbel en de kanttekenaren er bij en niet allerlei mensen die er wat over gezegd hebben.
Zoem eens in op het woordje ‘dezer wereld’ bij de kanttekenaren en je zult tot een goede ontdekking komen of je je t.v kan houden of weg doen.
http://www.statenvertaling.net/kanttekeningen/Rm12.htm
Een vriendelijk groet van een medebroeder die (nog) lid is bij de Ger.Gem.

Justinus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Justinus » 24 mei 2011 10:15

Jantjes schreef:Beste broeder missvis,

.... Ik raad je aan om deze tekst te onderzoeken en dan alleen met de Bijbel en de kanttekenaren er bij en niet allerlei mensen die er wat over gezegd hebben. Zoem eens in op het woordje ‘dezer wereld’ bij de kanttekenaren en je zult tot een goede ontdekking komen of je je t.v kan houden of weg doen.
http://www.statenvertaling.net/kanttekeningen/Rm12.htm

Ik heb het advies dat Jantjes gaf, opgevolgd en ben gaan lezen... Ik kan me nu voor stellen dat er mensen zijn die de zon niet meer zien schijnen. Als er zó de maat wordt genomen door mensen die menen te weten wat Gods bedoelingen zijn (daar draait het toch om?!), dan kom ik dicht in de buurt van Jehovagetuigen.

Ik maak er uit op dat wettisme staat tegen over GENADE. Regels/opvattingen die door mensen (van welke nominatie ook) zijn opgesteld en als maat gelden voor medebroeders/zusters, geven geen vrijheid en blijdschap in de HEER, maar maakt dat men angstig wordt... Lees maar eens in de boeken van Maarten 't Hart, Jan Siebelink of anderen.

Beste missviss, ik wens je heel veel sterkte om uit dit dilemma te komen. Ik kan je niet echt helpen, het is al eerder gezegd: je moet zelf besluiten wat je wilt of niet. Ik kan je alleen mijn mening geven: ik ben niet de jongste meer en zal naar de mens gesproken niet zoveel jaren meer hebben te gaan. Ik heb destijds de HEER van het vingertje ingeruild (na strijd en gebed) voor de HEER met GENADE. Ik voel me daar wel bij en geniet daardoor elke dag van de vrijheid (incl. tv, pc zonder filter en radio!) die mij daardoor is gegeven. Dit is mijn gevoel/mijn mening, het hoeft niet die van een ander te zijn. Ieder maakt zijn keus en zal daarover later verantwoording moeten afleggen!

Er zullen zijn die mijn visie niet delen, accoord. Ik accepteer dat.

Gode bevolen!

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 24 mei 2011 10:19

@Justinus

Fijn om te lezen dat u de Heer van genade hebt gevonden.
Gods zegen en hartelijke groet
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 24 mei 2011 13:33

Als de kerkenraad consequent is dan moeten ze ook problemen maken van het feit dat je tv programma's kijkt via internet. Maar da's vaak niet aan de orde.
Ik kan me voorstellen dat het moeilijk voor je is om een keus maken, maar vandaag is het de tv, wat moet je morgen anders doen? En waarom zijn ze niet eerder al bij je geweest? Je viert Avondmaal, dus dat is in die kringen wel een huisbezoekje waard...
Ik heb vele van die discussies gevoerd helaas....
PB maar als je eens verder wilt praten.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 mei 2011 14:19

Er is heel wat tegenwoordig om mee te bemoeien, voor een k.r. op huisbezoek. Vroeger stond er een radio en die was legaal :wink: Nu zou de vraag kunnen zijn of er op alle kamers tv staat, of dat er filternet is geinstalleerd en hebben de kids ook een computer op hun kamer ? Welke bladen worden er gelezen ? Welke krant ?
De k.r. heeft een bepaalde autoriteit, maar ze zijn wel te gast in jouw huis en dienen zich toch zo te gedragen. Wij hebben zelf nooit nare ervaringen gehad, maar ik ken deze wel van anderen ! Zelfs dat iemand de k.r. heren letterlijk de deur heeft uitgezet !

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 24 mei 2011 14:31

Tja, tv mag niet maar we worden links ingehaald door het internet.... zo is het nu eenmaal.

Wees trouwens allemaal voorzichtig, en scheer niet de hele GG over één kam.

Bij de één 'mag' dit niet en bij de ander dat niet.
lange haren, korten rokken, leggings, gezangen, tv, internet enz enz.
Vele gemeenten en ook vele manieren hoe zij denken dat het goed is.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 24 mei 2011 14:32

schelpje3 schreef:Er is heel wat tegenwoordig om mee te bemoeien, voor een k.r. op huisbezoek. Vroeger stond er een radio en die was legaal :wink: Nu zou de vraag kunnen zijn of er op alle kamers tv staat, of dat er filternet is geinstalleerd en hebben de kids ook een computer op hun kamer ? Welke bladen worden er gelezen ? Welke krant ?
De k.r. heeft een bepaalde autoriteit, maar ze zijn wel te gast in jouw huis en dienen zich toch zo te gedragen. Wij hebben zelf nooit nare ervaringen gehad, maar ik ken deze wel van anderen ! Zelfs dat iemand de k.r. heren letterlijk de deur heeft uitgezet !
Kennisen van ons wilden zich aansluiten bij een "rechtse gemeente" (ik zal geen namen noemen, het kunnen er vele zijn..... :wink: ). Zij hadden echter wel tv. De kr was op bezoek geweest en bij het afscheid werd te kennen gegeven dat de heren in september weer zouden komen om een en ander af te handelen. Maarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr: Dan moest de tv wel weg zijn. Onze kennissen hebben de volgende dag gebeld dat ze helemaal niet meer terug hoefden te komen, en dat ze een gemeente zochten waar men liefdevoller met elkaar omgaat. :D
TV is al jaren gespreksonderwerp. Maar je kunt er verschillende kanten mee op. Ga je er dwingend en autoritair mee om of wijs je elkaar in liefde de Weg en spreek je met elkaar over alles wat daarmee te maken heeft?
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 24 mei 2011 14:35

pannenkoek schreef:Tja, tv mag niet maar we worden links ingehaald door het internet.... zo is het nu eenmaal.

Wees trouwens allemaal voorzichtig, en scheer niet de hele GG over één kam.

Bij de één 'mag' dit niet en bij de ander dat niet.
lange haren, korten rokken, leggings, gezangen, tv, internet enz enz.
Vele gemeenten en ook vele manieren hoe zij denken dat het goed is.

Gezangen (ga ff uit van dat het niet de enige gezangen zijn) in de dienst bij een GG? :shock: Dat ik dat nog mag meemaken! :yahoooo:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 mei 2011 14:39

Ik kan me wel voorstellen dat er zorgen zijn over de tv, er komt een hoop bagger op. Maar het is wel HET item waar het steeds om draait. Mensen moeten hun tv weg doen, maar mogen wel op internet allerlei zooi en pulp aanschouwen.
En een k.r. mag, MOET zelfs waarschuwen, maar trek het dan breder en blijf bij die tv niet hangen. Over een paar jaar is dat niet meer tegen te houden. Dan heeft de rechtse gezindte er eentje staan en is de rest van nederland inmiddels afgehaakt :wink:
Ik hoor steeds vaker van mensen dat ze niet of nauwelijks kijken. Zelfs mensen die zelf bij de tv werkzaam zijn.
Misschien is er ook een misverstand, men denkt waarschijnlijk dat mensen met tv ALTIJD kijken en naar van alles en nog wat.
Juist niet ! Als het niet mag, is de nieuwsgierigheid veel groter.
Onze kinderen kijken naar verhouding heel weinig, ze zitten veel vaker achter hun laptop. (wat ze daar doen, is misschien nog erger :-oo , geintje !)

Terug naar “[Religie] - Open forum”