het borstvoedingstopic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Re: het borstvoedingstopic

Berichtdoor Jannoek » 20 mei 2011 17:04

Goed dat je dat dan nu weet, toch?!

En inderdaad, een lactatiekundige (je vk heeft vast wel tips over een goede bij jou in de buurt) zou ik ook gewoon proberen.
De tips die ze hier had werken vandaag echt perfect! ::))
We hebben een heel tevreden mannetje, dat: slaapt/eet/rustig wakker is.
Gisteren was het alleen maar huilen met de pet op...

Hopen dus dat het zo blijft en dat hij morgen gegroeid is!

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 20 mei 2011 17:21

Fijn Jannoek!

Ik heb ook de knoop doorgehakt, ik ga weer bv porberen te geven. Ik heb mij wel voorgenomen om niet zo lang te gaan modderen als de vorige keer. Wil het niet dan stop ik gelijk. Weet een van jullie trouwens wat je preventief aan spruw kan doen? Beide kinderen hadden het al in de eerste week.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 20 mei 2011 17:41

Heerlijk, jannoek!

Ajl, kindjes krijgen ook vaak spruw, als moeders bij de bevalling een vaginale infectie heeft. Misschien had jij dat? Dat is wel een zwangerschapskwaal nl.
Daar is wat aan te doen iig.

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 20 mei 2011 20:48

@ajl: volgens mij heb ik weleens gehoord dat je om spruw (en andere schimmelinfecties) te voorkomen zo min mogelijk suiker moet gebruiken.

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 20 mei 2011 21:58

Jannoek, heftig hoor, al dat bijvoeden zo. Komt Floris zelf niet vaker dan om de drie uur voor een voeding dan? Hier zit er regelmatig minder tussen.
Fijn dat hij nu wat tevredener is, dat lijkt me een goed teken.

AG, anderhalf uur voeden, dat is best lang zeg. Hier is t meestal met een kwartier wel klaar eigenlijk 8-[ . Stuwing is echt vervelend hoor, kun je je ook ziek van voelen.

Ik geniet hier van het BV geven. Het loopt lekker en M is heerlijk tevreden. Alleen één minpuntje, zo af en toe blijft ze bij mij onrustig, omdat ze melk ruikt. Zo ook vanavond, dus maar weggelegd in de wagenbak en dan is ze tevreden.
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 20 mei 2011 23:07

Ik heb nog even nagezocht of het klopte dat suiker wordt afgeraden om spruw te voorkomen, en het blijkt onderdeel van een anticandida-dieet te zijn.
Wat ik verder tegenkwam:
Je zou wel preventief kunnen werken ( gelijk na de bevalling ) met bijv. deppen van de tepels met een oplossing van water en Molkosan. Dit is een zure oplossing en daar houdt de schimmel niet van. Verder kun je je darmflora in optimale conditie brengen met probiotica.
Grapefruitzaadextract schijnt ook preventief te werken.
Je kan dit in tabletvorm kopen. 3 maal daags 250 mg is de dosering.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 20 mei 2011 23:25

Inderdaad grapefruitzaadextract (citricidal) en als probiotica de goede darmbacterie: acidophilus. Juist aan die bacterie is vaak een tekort en zeker na een ab kuur waardoor er dan vaak een schimmel ontstaat.
Deze twee soorten medicijnen kun je ter preventie van af week 30 (bijvoorbeeld) nemen, zodat de schimmels uit je lichaam zijn voordat je gaat bevallen en je dus niet je kindje weer besmet.

En als je het toch weer merkt in de kraamweek, gewoon gelijk fluconazol aan de dokter vragen, tegelijk met uitwendige behandeling. Daarvoor vind ik gentiaanviolet erg handig.

Max
Mineur
Mineur

Berichtdoor Max » 21 mei 2011 21:05

@Jannoek: ik heb het allemaal niet bijgehouden, maar is Floris voor de uitgerekende datum geboren? Ik herken nl. heel veel uit jouw verhaal, behalve dan de keizersnede. Mijn dochter is een week eerder dan de uitgerekende datum gehaald en ik loop altijd minimaal 1,5 week over tijd. (Ik vind dus dat ze eigenlijk ruim 2 weken te vroeg was.) In de kraamweek schommelde haar gewicht heel erg. Ze was te moe om lekker door te drinken (ook al was ze 8 pond) en kwam maar niet op dreef met groeien. Ik moest ook eerst laten drinken, de rest kolven en dan nageven in de fles. Vergeet het maar: madame viel aan de borst in slaap en dronk echt geen fles meer. Toen heb ik ook om de voeding een gekolfde voeding gegeven, fles drinken kost minder energie dan aan de borst.
En wat ik al vermoedde: toen dochterlief voorbij de uitgerekende datum was leek het net alsof ze 'wakker' werd en dronk ze als een tierelier. Inmiddels alweer ruim 8 maanden!
Wat ik bedoel te zeggen: moed houden! Ik vind het gaaf te lezen dat je er helemaal voor wilt gaan, super! :)

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 25 mei 2011 09:13

@Jannoek Zo dat lijkt mij echt heel zwaar respect dat je toch doorzet! Hoeveel was Floris afgevallen dan? En zit hij nu nog veel onder zijn geboorte gewicht? Nina was ruim 330 gram afgevallen en mocht 380 gram afvallen. Poept Floris ook zoveel?

Hier gaat de borstvoeding eigenlijk erg goed alleen wil ze soms niet uit mijn rechterborst drinken heel apart terwijl ze goed hapt enz. Soms kolf ik dan af en daarna doet ze het wel en de andere keer hapt ze en drinkt ze gelijk. De kraamverzorgende snapte er ook helemaal niks van.
Gelukkig komt ze wel goed aan gisteren 100 gram in 1 dag( en toen had ze flink geplast en gepoept) :oops: Ze is wel 2 weken te vroeg geboren maar het is echt een meisje met een eigenwijs karakter en een echte doorzetter.
Spruw is zo goed als weg gelukkig ik had het wel erg snel (dinsdag 23.22 geboren en zaterdag 06.30 wilde ze al niet meer drinken) Gelukkig werkt het drankje erg snel want zaterdagavond laat dronk ze al weer bij mij.

Morgen ga ik nog even kijken voor 2 goede voedingsbh's 2 vind ik echt te weinig. Ik heb er nu 2 van de prenatal (voorgevormd) en die bevallen erg goed.

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 25 mei 2011 11:18

Floris was 400 gram afgevallen, nu zit hij nog 100 onder z'n geboorte gewicht. Vandaag weer 's wegen, we hebben van de buurvrouw haar weegschaal gekregen en die geijkt met die van de kraamzorg. Heerlijk, zo'n buurvrouw die verloskundige is ;-)
Zondag avond is ze ook nog even langs geweest omdat Floris niet wilde drinken.
Hij komt echt niet uit zich zelf, heel vreemd...
Alleen 's avonds.

's ochtends wilde hij in de kraamweek niet drinken, de kraamverzorgster dacht dat dat te maken had met het badje, omdat veel kinderen daarna slaperig zijn. Gisterochtend hebben we Floris niet in bad gedaan, en toen dronk ie nog niet..
Gisteravond na het badje dronk hij echter prima.. ;-)
Komt er eigenlijk op neer dat het alleen met de voedingen van 19.00 en 22.00 echt perfect gaat. De overige voedingen is het tot nu toe kolven geblazen.
Vind het eigenlijk wel prima voorlopig, scheelt veel tijd en frustratie. Wordt alleen lastig als je 's weg gaat, want borstvoeding geef je toch makkelijker ergens dan dat je gaat zitten kolven ;-)

Als het goed is komen ze deze week van het consultatiebureau langs, dan vraag ik wel even wat we precies moeten gaan doen.. Anders bel ik daarna de lactatiekundige weer.
Misschien heeft hij nu niet genoeg kracht om uit de borst te drinken, omdat hij nog niet op z'n geboortegewicht is?

@max hij is twee dagen voor de uitgerekende datum geboren, dus volgens mij kan het daar niet aan liggen...

@liefie heerlijk dat het zo goed gaat, ondanks de spruw! Floris poept ook veel ja. #-o de verloskundige vind het niet stinken, maar ik wel :mrgreen: 't wordt overigens al wel iets minder, niet meer elke luier..
Die bh's van de prenatal heben geen beugels, toch? Vond ik echt vreselijk zitten. Maar ze waren ook te klein voor mijn cup, dus het was sowieso geen optie ;-)

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 25 mei 2011 12:36

Jannoek schreef:Als het goed is komen ze deze week van het consultatiebureau langs, dan vraag ik wel even wat we precies moeten gaan doen.. Anders bel ik daarna de lactatiekundige weer.
Misschien heeft hij nu niet genoeg kracht om uit de borst te drinken, omdat hij nog niet op z'n geboortegewicht is?

Ik wil niemand beledigen uiteraard, maar ik heb al regelmatig meegemaakt dat het consultatiebureau behoorlijk rare/verkeerde adviezen kan geven, die de borstvoeding niet altijd ten gunste komen. Beste is dan idd lactatiekundige.

En de meeste kindjes slapen overdag het lekkerst (helaas :wink: ). Hopelijk gaat alles wat beter als hij eenmaal gaat groeien en sterker word!

Succes met alles hoor! Super zo'n buuf die komt helpen en waarvan je de weegschaal mag lenen!

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 25 mei 2011 14:53

Nou, laatst had ik bijna een ontsteking te pakken.
Éen plek werd uiteindelijk toch heel rood, ik voelde me ontzettend beroerd... maar gelukkig gaat het nu weer goed.

Na gisteravond te hebben geclusterd van 19:00-23:00 (gaaaap), ging het vannacht en vandaag gewoon goed!
Vannacht na 5 uur, en vandaag om de 3 uur.. Hoera! Ik heb nu eindelijk eens tijd voor andere dingen, haha!

Ze is trouwens lekker gegroeid. Van 3120gr naar nu (6 weken) 4615 gram!

Jannoek, succes met kolven.. ik heb het met Ilona maar 2 weken volgehouden. :oops:
Die wilde ook niet aan de borst. Dat was altijd schreeuwen en gillen.

Maar Femke wilde eerst dus ook niet drinken, alleen met zo'n tepelhoedgeval. Maar dat is wel goed gekomen.

Liefie, fijn dat de spruw zo goed als weg is!
Dat ze wel wilt drinken nadat je even hebt gekolft, komt misschien omdat het moeilijker aanhapt als je borst heel vol zit?
Dat was hier het geval namelijk.

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 27 mei 2011 16:39

Floris was vanmorgen op geboortegewicht ::))
Komt vast omdat hij vannacht elke 1,5 uur heeft gedronken. :-oo
Hoop maar dat hij daar geen gewoonte van gaat maken ;-)

Hij heeft sinds gistermiddag wel alle voedingen aan de borst gedronken, daar zijn we wel super blij mee!

Hij heeft alleen ook spruw :( Ik dacht het in de kraamtijd al, maar volgens de kraamverzorgende was het niet zo.
Nu zit er echt een dikke witte laag op z'n tong, heel zielig. Denk ook dat hij daarom soms zo gefrustreerd is tijdens het drinken.. Vanmorgen de dokter gebeld, we hoefden niet langs te komen maar kregen direct nystatine voorgeschreven.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 27 mei 2011 21:03

Super dat hij op zijn geboorte gewicht zit! Het is jullie gelukt. Hopelijk slaap je vannacht beter en langer.
Spruw is echt zielig zit het niet op zijn gehemelte? Bij Nina zitten/zaten er witte puntjes op der gehemelte en niks op der tong. Vandaag voor het laatst nystatine gegeven gelukkig nam ze het nogal goed in al trok ze soms de raarste gezichten :lol:

Mijn tepels zijn gelukkig al een eind genezen nu ik goed oplet of haar lipjes goed er rond heen zitten. En volgens mij is ze erg veel aangekomen de laatste dagen ze heeft echt bolle wangen gekregen :lol:
Vanavond heeft van al een aantal keren flink liggen drinken gelukkig ligt ze nu weer even heerlijk te slapen. Ben benieuwd hoe het vannacht gaat.

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 27 mei 2011 21:24

Floris vond het niet echt lekker, ik dacht echt ff dattie er in bleef... Hij trok ook zo'n vies bekkie..
Had jij ook spul voor je zelf gekregen liefie? Ik namelijk niet, terwijl mijn borsten ook heel gevoelig zijn.. (denk dat dat ook met de spruw te maken heeft? Soms echt heel venijnige steken in m'n borst, en het aanhappen is echt pijnlijk..)

Het zit niet op z'n gehemelte, tenminste... niet dat ik heb gezien!

Terug naar “Archief”