Refowebkids deel 13

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Galateia
Kolonel
Kolonel

Re: Refowebkids deel 13

Berichtdoor Galateia » 20 mei 2011 07:37

Ik zou niet eens weten, hoe het bij mijn zoon op school is geregeld. Maar volgens mij heb ik ooit eens iets gelezen over overblijfmoeders en 1 euro per overblijfbeurt. Maar ik kan er naast zitten, want daar maken we hier nooit gebruik van. Ik heb ook geen idee, of iedereen dan moet rouleren.

@Neeltje Jans: was het niet zo, dat jij meer werkte dan jouw man? Dan hoeven ze toch niet alle dagen over te blijven? Misschien dat dat de kosten weer een beetje drukt?

Zoonlief is weer heel vrolijk en blij naar school, die gaat vandaag gewoon een ochtend en een middag. Hij gaat nu dus om 6 uur 's avonds naar bed en wordt dan rond 7 uur 's ochtends heel vrolijk wakker. Dat werkt voorlopig dus wel even goed. Ik denk dat de vrije middag gisteren hem ook goed heeft gedaan. Dus voorlopig houden we het op de normale schooltijden, woensdagmiddag is iedereen vrij en een vrije middag voor logopedie. Zo moet het op zich wel lukken.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

cornelia77
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor cornelia77 » 20 mei 2011 08:09

Onze jongste dochter heeft gisteren de uitnodigingskaart gekregen voor de wenmiddagen. Na de zomervakantie begint ze helemaal. Ik vind er echt niets aan! Maar goed, ze heeft er zelf veel zin in!
Hier hebben de kleuters op woensdag de hele dag vrij. Twee daagjes naar school, dagje uitrusten, weer twee daagjes naar school. Dat werkt wel goed.

Wb. overblijven. Dat kost hier ook 1 euro per kind per dag. Als je zelf overblijfmoeder bent, hoeven de kinderen op die dag niet te betalen. En als je buiten een bepaald gebied rond de school woont, hoef je ook niet te betalen. Je kunt het geloof ik ook afkopen voor een heel jaar.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 20 mei 2011 08:14

Wat vind je er dan niet leuk aan, dat ze naar school gaat? Ik geniet er van! Ja, ik mis hem wel, dat hoort er bij. Maar als ik zie hoe hij dansend naar school huppelt, helemaal blij die klas in rent, zijn stoel zoekt en er onwijs veel zin in heeft, dan geniet ik echt volop. En dalijk dan haal ik hem lekker op, eten we een boterham, en hobbelen we weer naar school. Om kwart over 3 haal ik hem dan weer op en hebben we nog even lekker anderhalf uur samen tijd voordat papa thuis komt. Heerlijk, hoor. Ik zou ook echt niet meer weten, wat ik hem thuis moet aanbieden om hem bezig te houden. Ja, genoeg te doen, natuurlijk, maar hij is echt wel toe aan de structuur van school en de 'opdrachtjes', het samen spelen, enzo. Dus eigenlijk... vind ik het alleen maar heel erg leuk!

Neeltje Jans
Mineur
Mineur

Berichtdoor Neeltje Jans » 20 mei 2011 08:16

Galateia schreef:Ik zou niet eens weten, hoe het bij mijn zoon op school is geregeld. Maar volgens mij heb ik ooit eens iets gelezen over overblijfmoeders en 1 euro per overblijfbeurt. Maar ik kan er naast zitten, want daar maken we hier nooit gebruik van. Ik heb ook geen idee, of iedereen dan moet rouleren.

@Neeltje Jans: was het niet zo, dat jij meer werkte dan jouw man? Dan hoeven ze toch niet alle dagen over te blijven? Misschien dat dat de kosten weer een beetje drukt?

Zoonlief is weer heel vrolijk en blij naar school, die gaat vandaag gewoon een ochtend en een middag. Hij gaat nu dus om 6 uur 's avonds naar bed en wordt dan rond 7 uur 's ochtends heel vrolijk wakker. Dat werkt voorlopig dus wel even goed. Ik denk dat de vrije middag gisteren hem ook goed heeft gedaan. Dus voorlopig houden we het op de normale schooltijden, woensdagmiddag is iedereen vrij en een vrije middag voor logopedie. Zo moet het op zich wel lukken.

Ja Galateia, dat klopt, ik werk fulltime en mijn man (voorlopig nog) niet. Maar de school is dan wel zo'n 6 km van ons huis, dus dan weegt het tegen de kosten niet op om hem tussendoor naar huis te halen.

Fijn dat het goed gaat met je zoon, die van mij heeft ook zoveel slaap nodig! Is ook kapot na een dag op het MKD (waar hij 's middags naar de kleuterklas gaat). Maar heeft het ook reuze naar z'n zin. Gelukkig mag hij nog tot de kerst blijven in ieder geval, is nog niet aan de overstap toe.
Neeltje Jans

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 20 mei 2011 09:16

Bij ons kun je een abonnement nemen op 'overblijven'. Als je altijd 2x per week overblijft betaal je dan bijv. 1 euro per kind per keer. Blijf je 4x per week over, dan betaal je bijv. € 0,50 per kind per keer. Als je -zoals onze kinderen- heel incidenteel overblijft, betaal je 2 euro per kind per keer. Overblijfouders moeten een certificaat halen en krijgen ook een vergoeding -ik geloof 12 euro per overblijfmiddag. Ze eten ook absoluut niet alleen met 30 kinderen, zeker met z'n tweeën en vaak met z'n drieën. Er zijn verschillende moeders die een paar keer per week helpen (als soort bijverdienste zeg maar) en de rest van de keren wordt opgevuld door ouders van kinderen die structureel overblijven. Ik heb het idee dat het goed werkt.

zomaar
Mineur
Mineur

Berichtdoor zomaar » 20 mei 2011 09:49

Hier kost het overblijven €0,80 per keer. En je kan je opgeven als overblijfmoeder, krijg je een €10 per keer voor.
K'weet niet of er ook een gezinskorting is o.d. maak er zelf geen gebruik van, maar heb dit wel eens gelezen in een nieuwsbrief geloof ik.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 20 mei 2011 10:11

Volgens mij is het op de school van onze zoon ook best wel goed geregeld. Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken, dat hij zou overblijven op school. Als ze nog zo klein zijn, poe. Nee hoor, hij eet lekker thuis een boterham. Even weg uit school, even bijtanken, even mama of papa knuffelen en dan nog een middagje er achteraan. Manlief en ik hebben afgesproken: onze kids hoeven nooit over te blijven (los van eventuele incidentele gevallen, natuurlijk). Daar gaan we ons aan houden.

jeepeecee
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor jeepeecee » 20 mei 2011 11:23

heb er (nog) niet verstand van, maar begrijp ik goed dat de overblijfmoeders ook met de kinderen eten? vroeger (haha) aten de leerkrachten met ze, en had je daarna plein wachten (moeders) zodat de leerkrachten konden eten. zo heb je niet zo heel veel ouders nodig. ik weet niet hoe het hier geregeld is hoor, maar het is hier wel voor ieder kind verplicht overblijven. iedereen blijft gewoon op school.
Afbeelding

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 20 mei 2011 11:52

O, dat lijkt me altijd zo'n lange dag voor een (klein) kind! 'k Ben blij dat het bij ons niet verplicht is en dat de noodzaak er niet is.
Hier eten ze hooguit 2 a 3 x per jaar op school, verder is er altijd één van ons thuis.

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 20 mei 2011 12:09

jeepeecee schreef:heb er (nog) niet verstand van, maar begrijp ik goed dat de overblijfmoeders ook met de kinderen eten? vroeger (haha) aten de leerkrachten met ze, en had je daarna plein wachten (moeders) zodat de leerkrachten konden eten. zo heb je niet zo heel veel ouders nodig. ik weet niet hoe het hier geregeld is hoor, maar het is hier wel voor ieder kind verplicht overblijven. iedereen blijft gewoon op school.

wisseld per school, bij ons eten de leerkrachten met de kinderen.

hier blijft in de kleutershool90 % over en hoger klassen 95 tot 100% ik weet niet wat belastender is eigenlijk, omze kinderen weten niet beter., veel van de klasgenootjes die in de buurt wonen, willen graag overblijven, dat is ergens weer veel rustiger voor je kind . ze staan om kwart over 12 op het plein dan kunnen ze heerlijk spelen tot 1 uur, anders moet je ze naar huis brengen, snel snel eten, en dan weer terug naar school en dat binnen een uur, lijkt mij drukker eerlijk gezegd.

ik hoor ook nooit klachten van mijn kindren

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 20 mei 2011 12:29

Ja, ach, dat zal per school/kind verschillen. Maar wij wonen op 5 minuten lopen van school en kindlief vindt het heerlijk, zo te merken. Lekker eten, dan nog even 15-20 minuten met zijn speelgoed spelen en dan is hij best wel weer opgeladen voor school. Ik heb na deze eerste week de indruk, dat er best veel kinderen gewoon naar huis of opa/oma gaan tussen de middag. Hier ook op loopafstand zit een school, die wel verplicht overblijven heeft (school van half 9 tot kwart voor 3) en ik krijg de indruk, dat ouders die dat belangrijk vinden voor werk of om andere redenen juist voor die school kiezen. Het was voor ons ook een reden om niet voor die school te kiezen, maar voor de school, waar hij nu op zit.

cornelia77
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor cornelia77 » 20 mei 2011 12:42

Galateia schreef:Wat vind je er dan niet leuk aan, dat ze naar school gaat? Ik geniet er van! Ja, ik mis hem wel, dat hoort er bij. Maar als ik zie hoe hij dansend naar school huppelt, helemaal blij die klas in rent, zijn stoel zoekt en er onwijs veel zin in heeft, dan geniet ik echt volop. En dalijk dan haal ik hem lekker op, eten we een boterham, en hobbelen we weer naar school. Om kwart over 3 haal ik hem dan weer op en hebben we nog even lekker anderhalf uur samen tijd voordat papa thuis komt. Heerlijk, hoor. Ik zou ook echt niet meer weten, wat ik hem thuis moet aanbieden om hem bezig te houden. Ja, genoeg te doen, natuurlijk, maar hij is echt wel toe aan de structuur van school en de 'opdrachtjes', het samen spelen, enzo. Dus eigenlijk... vind ik het alleen maar heel erg leuk!

Ik geniet zo van d'r! Het is zo'n heerlijk vrolijk en gezellig kind. Ze heeft het ook nog prima naar haar zin thuis. Ze verveelt zich eigenlijk nooit.
Ik werk niet, heb nog niet zo'n beeld van mijn weekvulling dan. M'n huis poetsen...ga ik echt niet de hele week aan besteden! Het lijkt me gewoon zo saai zonder kinderen thuis...

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 20 mei 2011 12:46

Hm, ja, dat is dus meer vanuit jezelf geredeneerd, dan. Tja, je vindt vast wel een weekvulling, toch. Ik moet zeggen: het bevalt me deze week wel prima. Ik mis hem wel, maar ik zie een kind dat het naar zijn zin heeft, dus dat is gaaf. Verder werk ik wel, mijn ma en ik zijn allebei 2,5 dagen weg en 2,5 dagen thuis. Dus we moesten deze week echt allebei wennen aan zoveel vrije tijd. Manlief vindt het wel heerlijk, want hij kan op zijn gemakje het huishouden doen. Ik vind het wel heerlijk, want nu hoef ik niet meer 's avonds en in het weekend te werken (voorbereiden, enzo, ik werk in het onderwijs). Dus eigenlijk... wat een tijd hebben we ineens. Dat wordt hier dalijk weer wennen 8)

(Maar ik sta dalijk ook weer 10 minuten te vroeg op het schoolplein, hoor, te wachten op mijn mannetje)

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 20 mei 2011 12:47

Hier moeten ze ook op school eten, vind ik helemaal niet leuk :( Misschien dat ik eens kan vragen of ik hem gewoon naar huis mee mag nemen maar dat gebeurt hier op geen enkele school.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 20 mei 2011 12:52

Nee, dat zal voor hem ook niet echt leuk zijn: dan wordt hij als enige opgehaald.

Maar mij lijkt het ook niks. Ik vond het net reuze-gezellig :mrgreen:

Terug naar “Archief”