ADD

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Night
Moderator
Contacteer:

Re: ADD

Berichtdoor Night » 23 apr 2011 20:15

*Annet* schreef:Night,

Dank je wel voor je reactie. Mijn zoon is qua gewicht en leeftijd ongeveer net het zelfde als jouw zoon. Hij is 1,47 dus dat maakt ook maar een beetje verschil.

Maandag belde die arts om het er over te hebben. Ze raadde aan om ermee te stoppen en gaf 2 andere opties: Strattera (3 euro per pil!) en dextro amfetamine, die werken ongeveer 5 uur per pil. En wat denk je, het wonder geschiedde. Ze belde op een voor mij onmogelijke tijd, 12.15 uur, komen net de kids uit school. Ik had me teruggetrokken om te bellen. Toen ik uitgebeld was en naar de keuken liep zat kindlief daar rustig aan tafel zijn brood klaar te maken. Ik dacht dat hij nog niet thuis was anders had ik hem allang al gehoord omdat hij geen aandacht kreeg. Zou die pil juist die dag voor het eerst zijn gaan werken? Dus de volgende dag ben ik toch maar doorgegaan met de medicijnen, en het lijkt nu ineens toch aan te slaan.

Bij ons gaf ze in het begin nog als optie om er evt. Ritalin bij te nemen als de concerta uitgewerkt raakt, is dat voor jullie geen optie?

Ik vind het soms wel heel sneu, als hij zo stuiterend en aanwezig is en ik hem steeds rustig probeer te krijgen of corrigeer. Zijn broer zich aan hem ergert, wat zal dat kind later voor herinnering aan zijn jeugd hebben? Zal ie zich niet altijd afgekat voelen? Het is juist ook zo'n sociaal, spontaan en behulpzaam kind.

Annet,

Als het ongeveer een gelijke situatie is zou het met 36 mg moeten gaan werken.
Strattera heb ik een slecht resultaat mee gezien bij kennissen. Toen zij voor hun zoon overgingen naar Strattera werd het een lusteloos, lam geslagen kind. Met enorme tics. Daar zijn ze snel mee gestopt. Het zal echt zoeken zijn wat het beste werkt.
Maar als Concerta nu werkt....laat het eens een tijdje lopen. Bekijk het eens per week bijvoorbeeld.

'Bijvoeren' :) met Ritalin doen wij alleen als hij s avonds nog iets spannends heeft. Ons standpunt is: medicatie heeft hij nodig om m zn werk ed goed te laten doen op school. Zodra het niet perse nodig is, en overwegend is omdat wij een beetje gek van m worden, dan vind ik niet dat we m een extra pil moeten gaan geven. Dan zelf maar even een frustratie meer dragen. Hoewel ik niet ontken dat een enkele keer ook weleens ouder-motieven hebben meegespeeld.
Ritalin heeft bij onze zoon veel effect op zn slaap, dus zeker s avonds. We doen het dus alleen als het nodig is. Of als we op een zaterdag eind van de morgen er achter komen dat we te laat zijn voor de Concerta, dan doen we 1 Ritalin. We merken overigens wel het verschil.

Wat de herinnering zal zijn weet ik ook niet. Wij proberen veel met m te praten, hoe hij het ervaart, wat hij niet leuk vindt en proberen dat samen een plaatsje te geven. Hij vindt het niet leuk dat hij het gevoel krijgt dat hij net even anders is dan de anderen. En sommige andere dingen die je soms bespreekt, ik moet zeggen, het snijdt soms weleens even door je ziel. Zo klein, en dan al zulke dingen ervaren. Uit de verhalen die ik allemaal hoor en die ik aan elkaar plak ben ik te weten gekomen dan onze zoon heel veel dingen heel bewust meemaakt, en ziet en ervaart. En dat zijn leventje wel eens vreselijk stormt. Op emotioneel en sociaal gebied. Dat vormt wel zn herinnering......dus ik vermoed dat het goed is wanneer wij onze uiterste best doen zijn herinnering zo aangenaam en warm en veilig mogelijk te maken.
Het is soms heel lastig wikken en wegen om enerzijds hem zo normaal mogelijk te behandelen, dezelfde regels als de anderen, maar anderzijds ook rekening te houden met zijn probleem, of moeite. De laatste tijd horen wij nog weleens: kan ik niks aan doen, ik kan niet anders, das mn ADHD. En die vlieger gaat natuurlijk niet op...

Annet! Succes! Ik hoop dat voor jullie de periode is gekomen dat je wat gas terug kan nemen en zelf ook wat meer in een normaal vaarwater kan geraken.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 16 mei 2011 07:21

Ik had hier al een keer gelezen over een bepaald dieet.
We zitten een beetje met de handen in het haar. Hij is zo onrustig, veel tics... zucht. Het maakt niet uit of dat hij nu naar school is of vakantie heeft. Als hij rustig alleen speelt gaat het eigenlijk het beste. Zodra hij maar opstaat om iets anders te gaan doen begint het gelijk weer. Waar komt die spanning vandaan die hij dmv die tics moet uiten? Goeie vraag. Wij weten het niet. De arts zei dat hij het beste een plekje kan hebben zonder prikkels. Een hutje op de hei?
Schoonzus had het over het dieet. Heb net ff zitten kijken, maar heeft iemand van jullie dat dieet?
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 16 mei 2011 08:29

@pannenkoek
In de Terdege van 16 maart staat een artikel over voeding als medicijn, ik heb zelf toen mijn oudte zoon klein was (is nu28) een zoektocht gemaakt en kwam bij hem uit op, kleurstof (toen nog in alle snoep aanwezig) producten met maismeel, cola, chocola, suiker, pepermunt.
Nu kiezen de kinderen er zelf voor, doen of niet doen, met sinterklaas bijvoorbeeld eten ze chocola en veel snoep, maar verder matigen ze zich, o ja dan nog redbull en andere energiedrankjes ooit eens van zakgeld gekocht, want ja moeders hebben nu eenmaal altijd iets te zeuren, een is er gewoon ziek van geweest, twee anderen zijn zo druk geworden dat was echt niet normaal meer.
we drinken ook caffeinevrije koffie, want dat is ook een boosdoener
gr Samanthi
O ja als je wilt stuur ik die terdege wel naar je op, stuur even eenpbeetje met je adres, groetjes

De proef medicatie met mijn zoon is gestopt, hij kreeg vele tics en werd depressief, nu maar weer zonder, maar op school is het pet met zijn concentratie jammer, we hebben eind mei een afspraak met de psychiater voor een alternatief, maar hij zelf wil niets meer slikken.

juffiejuf
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor juffiejuf » 16 mei 2011 08:42

De samenvatting van dat artikel is eigenlijk dat je zoveel mogelijk (of liever geen) E-nummers binnen krijgt. Wij gingen er zomaar naar kijken bij wat we aten maar dan kun je bijna letterlijk niks meer gaan eten. Overal zitten bijna E-nummers in. Zelfs als je ham koopt. Voor een jongere/ puber vind ik het persoonlijk erg veel gevraagd. Al geloof ik echt wel dat het een goede werking heeft!

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 16 mei 2011 09:37

als je het gaat doen, doe het dan bij een instantie, die er officieel voor is, het is erg zwaar.voor de ouders en kind, dus zomaar even wat doen, kan onnodig zwaar zijn
maar voor een grote groep helpt het wel.

al las ik ook weer van een hoogleraar, dat het logisch is dat het werkt , want je zit zoveel samen met je kind dat de aandacht en structuur al effect heeft, en vanwege de lage energie iname het geen wonder is dat je rustiger wordt. beetje het placebo effect zeg maar.

Je begint namelijk met alleen rijst en kip geloof ik. er is op stichting balans wel wat over te vinden

overigens samatha, worden kinderen met adhd vaak juist rustiger van caffiene, daarom zijn ze vaak verslaaft aan koffie, vroeger werd zelfs het koffiedieet voorgeschreven aan mensen met adhd.serieus 8-[
ik kan ook gerust een liter koffie naar achter slaan en dan 10 minuten later slapen.

maar ik weet niet hoe dat met tics zit

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 16 mei 2011 12:03

Persoonlijk heb ik veel baat bij concerta 36 mg al een jaar nu, ik wil uiteindelijk wel gaan afbouwen en met blote hersens door het leven maar dat vindt ik soms heel moeilijk.

Vergeet ook niet dat Concerta Ritalin en de meeste van deze medicijnen gewoon metamphetamines zijn(drugs).Als je een ADD patient coke of speed geeft wordt ie heel rustig, caffeine ook trouwens idd. Volgns mij zijn ze er nog niet achter waarom sommige mensen hier dus averechts op reageren is iemand beter op de hoogte dan ik?
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 16 mei 2011 12:45

@pannenkoek, op mijn werk was pas een presentatie van dit dieet, ik was er helaas niet die dag, maar ik weet wel dat je niet zomaar kunt beginnen en op eigen houtje het gaat volgen. Het is een streng dieet wat je in samenwerking met de dietist en eventueel een behandelend arts moet volgen. Misschien weet je huisarts meer?
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 16 mei 2011 14:37

Dank allemaal voor het meedenken.
Ik ben niet van plan om zo maar te gaan beginnen, maar eens kijken wat je allemaal wel, en niet mag.
Als er bvb in staat, geen yoki, geen koffie, geen chocolade en geen ranja, dan zou ik dat al achterwege kunnen laten. Dat kan toch geen kwaad?

Wil idd wel de arts van Eleos erover mailen.

Ja, dat Ritalin niet een gewoon snoepje is weet ik. Het valt onder de Opiums.
Onze zoon had het er pas over dat de medicijnen drugs waren :lol:
Concerta en Ritalin is trouwens het zelfde werd mij verteld. Alleen de manier van toedienen is anders, en daarom krijgt het een andere naam. Hij zei dat in de capsule van Concerta Ritalin 'poeder' zit. Door een klein gaatje krijg je over de dag verdeeld de Ritalin. Door de bijzondere constructie is hij erg duur. Hij wordt ook niet (altijd) vergoed, omdat de verzekering zegt 'het is Ritalin, en dan slik je dat maar'. Die vergoeden ze wel.

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 16 mei 2011 14:52

Klopt als een bus.
Maar het is dus gewoon coke dat we mekaar wel begrijpen :wink:
De kosten ben ik ook mee bekend, ik betaal ietsjes bij. geloof tientje per maand ofzo.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 16 mei 2011 15:06

Klopt met die koffie
ook roken heeft het zelfde effect
mijn kinderen hebben last van koffie voor het slapen gaan, dat vind ik een echte boosdoener want slapen is echt pet, nu krijgen er twee en ikzelf malatonine, om in slaap te komen, we zijn beter uitgerust en kunnen 's morgens beter starten.
Ik slik concerta 54mg en 36 mg, een hoge dosering, maar ik kan nu goed functioneren.

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 16 mei 2011 15:21

Tjeeminee.

Ik heb alleen vaak last van het feit dat ik mijn gedachtes niet proper kan ordenen en vaak cohesie verlies.
Beetje van de hak op de tak idee.

wervelwind
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wervelwind » 16 mei 2011 15:25

Voor mij is strattera een uitkomst, werkt 24 uur en werkt bij mij veel beter dan concerta/ritalin (zat daarmee op 100mg per dag met nog weinig effect).
daarnaast ben ik begonnen met neurofeedback, om in de toekomst mogelijk wat medicijnen af te bouwen.

Dat dieet is ws het Lidy Pessler dieet, en kan je alleen onder strikte begeleiding doen en vergt heel veel van het kind en ouder (want vooral in het begin mag je weinig eten).
Als De Hersenen Deinen

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 16 mei 2011 16:53

ha ha, als het echt veel vergt van de ouders. Streng, en geen foutjes maken zeg maar, komt er niets van terecht, dat weet ik nu al..... heb nl zelf ook adhd (vroeger mbd)
ik denk in lichtere mate. Slik geen medicijnen. Hoe het zou zijn met med. zou ik niet weten. Ik ga geen ritalin proberen van onze zoon. Bij 'normale' mensen werkt het juist averechts. In hoeverre ik 'normaal' ben weet ik niet :lol:

Maar als ik zelf dingen kan laten staan voor onze zoon. Is het dan bvb ranja oid? Mijn schoonzus had het over yoki, maar dat heb ik eigenlijk nooit.

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 16 mei 2011 17:40

nee want voor elk kind is het anders, bij de een is het kleurstof, bij een ander melk en bij de derde tarwe, zeg maar.

uiterraad is het niet verkeerd om zo natuurlijk mogelijk te eten, maar ja als het dan melk is heb je er weinig aan.

ik heb er hier ook aan gedacht, maar idd met mijn add vindt ik het al moeilijk om er 1 pil in te stoppen sochtends, zoonlief heeft al een reserve potje op school staan :oops:
gelukkig is het wel duidelijk dat het werkt want zonder gaat het echt een stuk minder.

zelf slikte ik concerta, maar nu niet want ik ben zwanger, en daarna weet ik het niet aangezien ik dan geen bv kan geven, dillema dus.

al moet ik zeggen dat mijn leven al wel zo ingericht is dat als er niks geks is het best gaat zonder, het enige is dat ik wel doopop ben aan het einde van de dag, en alle dingen buiten het geijkte patroon vergeet ik bijna standaard

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 16 mei 2011 18:23

Dingen vergeten valt hier wel mee, maar ik ben wel een chaoot. Hoewel ik het zelf mee vind vallen.
De med.van onze zoon heb ik in een week doosje zitten. Als ik s''avonds de tafel dek zet ik het gelijk op tafel. Hij moet volgende wk de cito toets doen van groep 7, maar geef er morgen wel wat mee voor als ik het volgende wk een keer vergeet. Voor zijn concentratie is het wel nodig.

Terug naar “Archief”