De hel - of toch niet?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: De hel - of toch niet?

Berichtdoor schaapje » 15 apr 2011 11:31

@Mohamed.

Rom.9 : 20 - 24

Maar gij o mens, wie zijt gij dat gij God zoudt tegenspreken? Zal het geboetseerde soms tot
zijn boetseerder zeggen; waarom hebt gij mij zo gemaakt? Of heeft de pottenbakker niet de
vrije beschikking over het leem om uit dezelfde klomp het ene voorwerp te vervaardigen
tot eervol, het andere tot alledaags gebruik? En als God nu zijn toorn willende tonen en
kracht bekend maken, de voorwerpen des toorn, die ten verderve toebereid waren, met
veel lankmoedigheid verdragen heeft, juist om de rijkdom zijner heerlijkheid bekend te
maken over de voorwerpen van ontferming, die Hij tot heerlijkheid heeft voorbereid.
En dat zijn wij, die Hij geroepen heeft niet alleen uit de Joden, maar ook uit de heidenen.

De mislukte aardewerk potten die geroepen worden tot redding opdat ze niet verloren gaan.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

jaccootje85
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaccootje85 » 15 apr 2011 12:02

[quote="Jozo"]@ jaccootje85

Dus het was ook nodig om een hel te scheppen
Staat dat ergens in de bijbel?

Niet zo.

Hij wist dat wij mensen niet naar Hem zouden luisteren in het paradijs
Staat dat ergens in de bijbel?

Ik weet niet of dat zo in de Bijbel staat. Naar mijn idee weet God alles, wat was, is en komen zal, dus wist Hij bij het scheppen van de hemel en de aarde ook, dat wij mensen Hem niet wilden gehoorzamen.
Szent az Úr

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 15 apr 2011 13:59

jaccootje85 schreef: Alles is door God geschapen (Rom 11,36) dus ook de hel.
De profeet Jesaja vergelijkt de Heer met een pottenbakker en de mensen met de potten (Jes 29,16) die hij maakt. Indien nu een pot mislukt, is dat de schuld van de pottenbakker of de pot zelf? Bovendien wordt klei gebakken om behouden te worden, dus ik hoop het vuur te halen! ;)

Inderdaad, alles is door God geschapen. Maar: Hij weet wat van zijn maaksel is te verwachten. Dus het was ook nodig om een hel te scheppen... Hij wist dat wij mensen niet naar Hem zouden luisteren in het paradijs. Maar dat wil niet zeggen dat we God de schuld van onze fouten mogen geven. In bovenstaand voorbeeld van mohamed is het dus de schuld van de pot zelf.[/quote]

-Maar: Hij weet wat van zijn maaksel is te verwachten. Dus het was ook nodig om een hel te scheppen...

Dat de ongelovigen in de hel komen is waar maar in God had de hel voor de duivelen gemaakt.
Matt.25:41: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwige vuur, hetwelk den duivel en zijn engelen bereid is.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 15 apr 2011 14:01

Sorry verkeerd gequote :oops:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 apr 2011 15:47

Jantjes schreef:Je maakt een mooie vergelijking. God vergelijken met de zon is een Bijbelse parabel maar de vergelijking die je maakt met hel en God eeuwig vervloeken? Je voegt er bovendien nog bij: ‘Ik denk dat het nog veel erger is dan je kunt voorstellen’. Dat is naar mijn mening onjuist en daar zou ik wel eens meer over willen discussiëren. Vandaar dat ik hierboven in mijn laatste alinea zei: ‘sta daar is bij stil’.
Natuurlijk lees ik wel een op CIP maar ook op andere sites zoals ik hier boven verwees naar dagelijksmanna.net enz.
Net zo goed als jij en ik weten geborgen te zijn in Christus en naar de hemel gaan wil ik ook weten hoe het zal zijn voor die mensen die deze zekerheid niet hebben en naar de hel gaan.
Ik zei het hierboven al als de hel zo’n verschrikkelijke plaats is waar niet over gesproken kan worden kan je andere mensen er ook niets over vertellen als alleen angst aan jagen zoals de leerstellingen en dogma’s van de Rooms-katholieke Kerk en de conservatieve protestantse groeperingen. Ik wil het dus bespreekbaar maken en het angst aanjagende karakter er uit weg halen. Maar dat is bij jou dus niet mogelijk?

Ik bedoelde het niet als vergelijking, maar kreeg voor mezelf een korte indruk van de Almacht van de Schepper !
Hoe weet jij dat je geborgen bent en hoe weet jij dat ik dat ben ? Ik weet dat nl nog niet. Ik heb daar geen zekerheid over. Maar buiten dat, je kunt het wel bespreekbaar maken, maar de angst mag je er nooit uit weg halen ! Dus in die zin is het met mij niet mogelijk om op zo'n wijze de discussie te voeren.
Ik denk dat wij elke zondag bij een andere prediking zitten. Ik weet het wel zeker !
Zoals ik in een ander topic ook zei: Goede Vrijdag mag maar 1 avond duren, maar Pasen 2 dagen !
m.a.w. Snel er door heen met de kruisiging, want dat zit wel goed verder, door naar de Opstanding, want dan is alles volbracht.
Maar Thomas geloofde het niet alvorens hij de wonden van Zijn Meester had gevoeld en gezien !
Ik ken den Mens niet !
Wij wel he ? :?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 apr 2011 18:30

jaccootje85 schreef:Inderdaad, alles is door God geschapen. Maar: Hij weet wat van zijn maaksel is te verwachten. Dus het was ook nodig om een hel te scheppen...

Hoezo is de hel nodig, is de dood niet genoeg? Wie dood is doet geen kwaad meer.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 apr 2011 18:36

schaapje schreef:@Mohamed.

Rom.9 : 20 - 24

Maar gij o mens, wie zijt gij dat gij God zoudt tegenspreken? Zal het geboetseerde soms tot
zijn boetseerder zeggen; waarom hebt gij mij zo gemaakt? Of heeft de pottenbakker niet de
vrije beschikking over het leem om uit dezelfde klomp het ene voorwerp te vervaardigen
tot eervol, het andere tot alledaags gebruik? En als God nu zijn toorn willende tonen en
kracht bekend maken, de voorwerpen des toorn, die ten verderve toebereid waren, met
veel lankmoedigheid verdragen heeft, juist om de rijkdom zijner heerlijkheid bekend te
maken over de voorwerpen van ontferming, die Hij tot heerlijkheid heeft voorbereid.
En dat zijn wij, die Hij geroepen heeft niet alleen uit de Joden, maar ook uit de heidenen.

De mislukte aardewerk potten die geroepen worden tot redding opdat ze niet verloren gaan.

Nee schaapje, er staat duidelijk dat sommigen voorwerpen gemaakt waren om vernietigd te worden en de anderen tot behoud. De voorwerpen van ontferming zijn de christenen.

Merk op dat iemand die voor eeuwig in de hel brandt niet vernietigd wordt, dus ook al is er een hel met vuur, het is sowieso geen eeuwige toestand.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 15 apr 2011 20:14

@Mohamed,

Je hebt gelijk, ik heb te vlug gereageerd en niet goed gelezen. :oops:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

ahuva
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor ahuva » 15 apr 2011 20:51

Openbaring 20

En ik zag de doden, de groten en de kleinen, staande voor de troon, en er werden boeken geopend. En nog een ander boek werd geopend, het (boek) des levens; en de doden werden geoordeeld op grond van hetgeen in de boeken geschreven stond, naar hun werken.

Openbaring 21

Ik ben de alfa en de omega, het begin en het einde. Ik zal de dorstige geven uit de bron van het water des levens om niet. 7 Wie overwint, zal deze dingen beërven, en Ik zal hem een God zijn en hij zal Mij een zoon zijn. 8 Maar de lafhartigen, de ongelovigen, de verfoeilijken, de moordenaars, de hoereerders, de tovenaars, de afgodendienaars en alle leugenaars – hun deel is in de poel, die brandt van vuur en zwavel: dit is de tweede dood.

Openbaring 20

Dat is de tweede dood: de poel des vuurs. 15 En wanneer iemand niet bevonden werd geschreven te zijn in het boek des levens, werd hij geworpen in de poel des vuurs.

Als we de bovenstaande verzen lezen lijkt het duidelijk, althans als we het verstandelijk beredeneren.
Er zijn verschillende boeken en het boek des levens en een ieder wordt geoordeeld naar zijn werken.

Verder lezen we, “15 En wanneer iemand niet bevonden werd geschreven te zijn in het boek des levens, werd hij geworpen in de poel des vuurs”.

Nu wil ik even stil staan bij die andere boeken, die boeken staan niet gelijk aan het boek des levens, maar worden wel gebruikt om elke dode mee te beoordelen.
Als het lot van alle doden gelijk zou zijn en allen zouden in de hel geworpen die niet in het boek des levens zouden staan dan zouden die andere boeken overbodig zijn als het lot van die mensen ( doden )al vast zou staan.
We zien dus dat er verschil van oordeel is en dat niet elke plaats in Gods koninkrijk hetzelfde is.
Het onderstaande vers bevestigd dat ook.
Lucas 7

28 Ik zeg u, onder hen, die uit vrouwen geboren zijn, is niemand groter dan Johannes, maar de kleinste in het Koninkrijk Gods is groter dan hij.

Matteüs 23

13 Maar wee u, schriftgeleerden en Farizeeën, gij huichelaars, want gij sluit het Koninkrijk der hemelen toe voor de mensen. Immers, gij gaat er niet binnen en die trachten binnen te gaan, laat gij niet toe daarin te komen.

15 Wee u, schriftgeleerden en Farizeeën, gij huichelaars, want gij trekt zee en land rond, om één bekeerling te maken, en wanneer hij het wordt, maakt gij van hem een kind der hel, tweemaal zo erg als gij het zelf zijt.

33 Slangen, adderengebroed, hoe zult gij ontkomen aan het oordeel der hel?

Wat wil ik met de bovenstaande verzen duidelijk maken?

Dit, niemand van ons kan en mag zeggen wie wel of niet naar de hel gaan zelfs niet, of juist niet tegen een ongelovige,

1 Korintiërs 5

12 Staat het soms aan mij, hen te oordelen, die buiten zijn? Oordeelt ook gij niet (alleen) hen, die in uw kring zijn? 13 Hen, die buiten zijn, zal God oordelen.

En leg niet de mensen zware lasten op de schouders en bedenk geen regels en wetten die niet uit God zijn en dat u hen dan wijsmaakt dat ze ter helle varen als ze zich niet aan die regels houden.

Er is maar 1 wet en maar 1 regel, heb uw naaste lief gelijk uzelf.

Lucas 18

25 Want het is gemakkelijker, dat een kameel gaat door het oog ener naald, dan dat een rijke het Koninkrijk Gods binnengaat. 26 En die dit hoorden, zeiden tot Hem: Maar wie kan dan behouden worden? 27 Hij zeide tot hen: Wat bij mensen onmogelijk is, is mogelijk bij God.

En zeg niet, het is onmogelijk dat ongelovigen gered zullen worden die zich niet aan onze regels houden.
Of als je niet gedoopt ben ga je naar de hel!

Wat bij mensen onmogelijk is, is mogelijk bij God.

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 13 mei 2011 09:03

Stiekem hoop ik dat er een hel is.
Mocht ik daar belanden heb ik tenminste een eerlijke kans om satan uit te schakelen, zijn we daar ook weer vanaf.

Theologisch echter:
Vind ik het lastig een god van de eeuwige liefde te verenigen met een concept als eeuwige verdoemenis.
Wat is jullie visie op deze ogenschijnlijke tegenstrijdigheid?
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 13 mei 2011 09:07

RogierV schreef:Mocht ik daar belanden heb ik tenminste een eerlijke kans om satan uit te schakelen, zijn we daar ook weer vanaf.
Wie in de hel belandt, is uitgeschakeld.

RogierV schreef:Theologisch echter:
Vind ik het lastig een god van de eeuwige liefde te verenigen met een concept als eeuwige verdoemenis.
Eeuwige liefde waarvoor?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Flavius
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Flavius » 13 mei 2011 09:08

RogierV schreef:Theologisch echter:
Ik zie geen strijdigheid in het concept: als je niet met God wil leven, waarom klagen als je na je dood ook daadwerkelijk zonder God dood zal zijn.
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 13 mei 2011 09:37

Het altijd dood zijn heb ik geen moeite mee, ben ik immers op voorbereid ik zou mijn ergste vyand nog niet het eeuwige leven gunnen.(lijkt me verchrikkelijk)
Ik bedoel meer de klassieke opvatting het meer van vuur enzo en bewust de marteling meemaken.

Maar als ik het goed begrijp is het concept hel in die zin niets meer als voor eeuwig dood zijn?

Flavius
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Flavius » 13 mei 2011 09:59

RogierV schreef:Het altijd dood zijn heb ik geen moeite mee, ben ik immers op voorbereid ik zou mijn ergste vyand nog niet het eeuwige leven gunnen.(lijkt me verchrikkelijk)
Ik bedoel meer de klassieke opvatting het meer van vuur enzo en bewust de marteling meemaken.

Maar als ik het goed begrijp is het concept hel in die zin niets meer als voor eeuwig dood zijn?
Of je bewustzijn hebt tijdens het dood-zijn, dat weet ik niet. Maar ik kan mij niet voorstellen dat de hel een plaats is waar je voor eeuwig gemarteld wordt door een duivel.

Wat ik mij wel kan voorstellen, is dat het voor eeuwig zonder God zijn een énorme marteling is - maar daar kies je ten slotte zelf voor, om zonder God te leven. :wink:
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 13 mei 2011 10:02

Of andersom:P.

Hij had me immers niet zo sceptisch kunen maken toch?

Maar bedankt Flavivs ik leer een hoop over een gedachtegoed maar ik geen flauw benul van had dat het nog bestond.

Terug naar “[Religie] - Open forum”