Polytheisme en het pantheon.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

RogierV
Kapitein
Kapitein

Polytheisme en het pantheon.

Berichtdoor RogierV » 12 mei 2011 11:09

Alszijnde een van mijn studieobjecten.
Vind ik de europese pre christelijke beschaving een fascinerend stuk geschiedenis waar een hoop uit te halen valt.

van de opkomst van de foeniciers tot de ineenstorting van het Imperium Romana en hun latre voortzetting als het Byzantijnse rijk.

Hoe ervaart het christelijke geloof als een dogma en als samenleving deze periode honderden jaren voor christus?
En hoe zien jullie de dynamiek voor je die er toe heeft geleidt dat polytheisme nagenoeg weg is van deze planeet?
Is alle kennis die jullie bezitten met betrekking tot deze periode afkomstig van de bijbel of ook andere documenten?

Vooral het grieks/romeins pantheon wat in principe hetzelfde is wordt gekenmerkt door een personificatie van Goden.
De Kelten van de late hallstatcultuur deden dat niet, hun goden werden verbonden aan elementen en objecten De god van de bomen vuur etc. Maar zij kregen nooit een menselijk aangezicht zoals de grreco/romeinse goden waarvan prachtige beelden zijn gemaakt. Denk alleen maar aan het Zeus beeld in Athene.

Waarom heeft de abrahamische god bv nooit een openbaring aan een griek romein foenicer of kelt gedaan?
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Polytheisme en het pantheon.

Berichtdoor schaapje » 12 mei 2011 11:28

Ik er is vast wel een knappe kop die hier over mee kan praten,...ik in ieder geval niet.

Maar hoe kom je er bij dat veelgodendom weg is van deze planeet, n.m.i. is dat helemaal
niet het geval.
Laatst gewijzigd door schaapje op 12 mei 2011 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 12 mei 2011 11:31

Ook nit helemaal verdwenen he vandaar ook de afgemeten term `nagenoeg`.
En hindus doen niet mee want dat zijn er teveel:P
Maar ff serieus ik vraag mij dat echt af.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 12 mei 2011 12:01

Waarom heeft de abrahamische god bv nooit een openbaring aan een griek romein foenicer of kelt gedaan?

is dat zo?
wat versta je onder openbaring?

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 12 mei 2011 12:14

Voor mozes.

Een totaal gebrek aan tekenen van een monotheistische cultuur in de archelogie The beginning of time?-tot ongveer 9000 BC toener voor het eerst moedergodinnen werden gevonden in bepaalde aziatische culturen.

En het duurde nog eens 8500 jaar ttodat in 500-600 BC Mozes die slavenopstand leidde.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 12 mei 2011 12:17

RogierV schreef:Alszijnde een van mijn studieobjecten.
Vind ik de europese pre christelijke beschaving een fascinerend stuk geschiedenis waar een hoop uit te halen valt.

van de opkomst van de foeniciers tot de ineenstorting van het Imperium Romana en hun latre voortzetting als het Byzantijnse rijk.

Hoe ervaart het christelijke geloof als een dogma en als samenleving deze periode honderden jaren voor christus?
En hoe zien jullie de dynamiek voor je die er toe heeft geleidt dat polytheisme nagenoeg weg is van deze planeet?
Is alle kennis die jullie bezitten met betrekking tot deze periode afkomstig van de bijbel of ook andere documenten?

Vooral het grieks/romeins pantheon wat in principe hetzelfde is wordt gekenmerkt door een personificatie van Goden.
De Kelten van de late hallstatcultuur deden dat niet, hun goden werden verbonden aan elementen en objecten De god van de bomen vuur etc. Maar zij kregen nooit een menselijk aangezicht zoals de grreco/romeinse goden waarvan prachtige beelden zijn gemaakt. Denk alleen maar aan het Zeus beeld in Athene.

Uhm, ik probeer het even te vatten. Je hebt het over pre-christelijke beschaving, maar al tijdens het Imperium Romanum (imperium is een onzijdig woord!) was er een christelijke beschaving in ontwikkeling. Dus om dat nu pre-christelijk te noemen, dat lijkt me niet correct. Tenzij je het begin van de hele pauselijke geschiedenis als begin van de christelijke beschaving neemt?

Het polytheisme is niet weg van deze planeet en vind je niet alleen bij de hindoe's. Wat dacht je van de traditionele Afrikaanse godsdiensten? Daar zijn zoveel goden voor allerlei gebieden van het leven. Dat vind ik zelf heel erg vergelijkbaar met het Grieks-Romeinse pantheon: een godin voor de vruchtbaarheid, een god voor de geneeskunde, etc. Het komt nog volop voor. En daar worden ook volop beeldjes van hun goden gemaakt.

Je hebt gelijk, dat de Grieks-Romeinse goden heel antropomorf werden voorgesteld en daarom kregen ze ook die beelden. Die goden gedroegen zich ook als mensen. In al die mythes kennen de goden menselijke emoties, etc. De Grieken en Romeinen hadden dat zelf ook door. Als ze met andere volkeren in contact kwamen, dan verbonden ze de namen van hun eigen goden aan de goddelijke machten van de andere volkeren. Het element/de macht dat verantwoordelijk was voor oorlog kreeg de naam Ares/Mars. De macht achter het weer Zeus/Jupiter, etc. Door het contact en de wisselwerking ontwikkelde zo'n religie en het godsbeeld dan weer verder. De Zeus voor een Griek in Alexandrie ten tijde van het Hellenisme is soms een heel andere Zeus dan de Zeus van Homeros...

Maar je bent op zoek naar het antwoord op de vraag 'waarom?' Tja, waarom. Goede vraag :mrgreen:
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 12 mei 2011 12:20

okay okay check.

Paraphrase:
Hoe zou je de dynamiek verklaren die ertoe heeft geleidt tot het nagenoeg verdwijnen van polytheisme in europese invloedssfeer?

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 12 mei 2011 12:27

O, Europa dus. Nou, dat is denk ik begonnen met de expansie van het christendom binnen het Romeinse Rijk. Romeinse keizers die christen werden, bijvoorbeeld. Dat zal zeker een grote invloed gehad hebben. Aan de randen van het rijk is dat zich weer gaan vermengen. En zo ontwikkelt zich dat steeds verder natuurlijk.

Even heel simpel gedacht, maar we moeten ergens beginnen.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 12 mei 2011 12:32

rogier, miscchien heb je wat aan twee boeken van Don Richardson "peacechild" en "eternity in their hearts".
als zendeling kwam hij in kontakt met culturen die nog nets van het christen of jodendoom afwisten. toch kwam hij in hun legendes raakvlakken tegen die frappant waren. schreven van de waarheid noemde hij het (als ik het me goed herinner.) openbaringen in andere culturen die hij meende va God ingegeven waren.

ook in het buddhisme en in voor buddhistische legenden komen elementen voor die naar christus heenwijzen.
dusdanig beangstigend dat er in de vorige eeuw tot twee keer toe de 'tripikata's (zeg maar de buddhistische bijbel) aange past werd. oudr versies (die soms in marmer vereeuwigd zijn) verwijzen naar de komende buddha op zo'n manier dat christenen die teksten op een overtuigende manier gingen gebruiken in de evangelie verkondiging.

in het hinduisme zijn de namen van enkele hoofdgoden verbasteringen van bijbelse namen :) (dit wordt door indiers vanuit hun taal beweert; ik heb hier alleen een verwijzing van, geen wetenschappelijk verslag)

daarnaast zijn er over heel de wereld verhalen over de zondvloed bekent.

God heeft er echter voor gekozen om zich met name aan een volk te verbinden om de komst van Christus voor te bereden met verwacting en profetien. (dit zeg ik wat kort door de bocht)

wil je dus buiten christelijke profetien etc. maak studie van de (oude) zendings verslagen. veel zendelingen maakten nauwkeurig verslag van de cultuur en volks legenden die ze hoorden.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 12 mei 2011 12:32

Jah zover was ik maar alleen een staatsreligie ingevoerd door die Constantinus kerel dacht ik is natuurlijk nooit genoeg om iedereen in de licht geromaniseerde provincies te bekeren.

Zo van `Jij gelooft nu dat jezus de zoon van god ` punt.
Dat lijkt me onwaarschijnlijk zeker aangezien ze daarvoor regelmatig voor de leeuwen gegooid werden.

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 12 mei 2011 12:34

daarnaast zijn er over heel de wereld verhalen over de zondvloed bekent

Das niet zo gek gezien dat het in min of meerdere mate vrij frequent gebeurd is en nog gebeurd.
Vrij recsent is het doorbreken van het Dover kanaal en de invulling van vlakte die de noordzee was.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 12 mei 2011 12:35

RogierV schreef:Jah zover was ik maar alleen een staatsreligie ingevoerd door die Constantinus kerel dacht ik is natuurlijk nooit genoeg om iedereen in de licht geromaniseerde provincies te bekeren.

Zo van `Jij gelooft nu dat jezus de zoon van god ` punt.
Dat lijkt me onwaarschijnlijk zeker aangezien ze daarvoor regelmatig voor de leeuwen gegooid werden.

Ja, ok, logisch. Maar als je dan verder de geschiedenis in denkt, dan werden eeuwen later andersgelovenden/ketters ook verbrand, enzo. Maar goed daar zit nog heel veel tussenin. Ik denk dat het veel te maken heeft met het geloof en de verdeling van de macht. Als de macht in handen ligt van een monotheist en deze zal dat desnoods met geweld tot 'staatsgodsdienst' maken, dan is het een kwestie van tijd of er gaan echt dingen veranderen. En dat is in de Europese geschiedenis natuurlijk veelvuldig gebeurd. De verdeling van de macht en de onmacht zal ook wel een belangrijke factor in die dynamiek geweest zijn.

Maar zover was je zelf waarschijnlijk ook wel :mrgreen:

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 12 mei 2011 12:41

wat ik meen te weten :shock:
is dat er in griekenland het verval begon van binnenuit. de poly goden leer werd onthoudbaar en intern kwamen nieuwe filosofien op.
Rome wist het langer uit te houden, maar het pragmatische van de romeinen doorzag de ontoerijkendheid van 'menselijke goden'
lange tijd waren de ceremonien nog samenbindende factoen, maar door interne conflicten en door assimilatie met allochtonen die 'verromeinst' waren ging de cohesie ontbreken en daarmee de laatste stuiptrekkingen van de goden.

ik ben bang dat mijn kennis van een hoog 'Kijk'-gehalte is :)

de verhalen over de zondvloed hebben details gemeen zoals het aantal mensen of de naam noach
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 12 mei 2011 12:43

[quote="J
ik ben bang dat mijn kennis van een hoog 'Kijk'-gehalte is :)
de verhalen over de zondvloed hebben details gemeen zoals het aantal mensen of de naam noach[/quote]

Insert reference here please.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 12 mei 2011 12:47

Ja, maar het wonderlijke van de opkomst van die filosofie in de Oudheid, is dat de filosofen zelf vaak al heel zorgvuldig die goden toch een bepaalde rol gaven, op de een of andere manier. En wat ik altijd zo wonderlijk vind: filosofie en religie bestonden gewoon naast elkaar. Een aanhanger van de Stoa kon net zo goed een offer brengen aan Jupiter. Misschien offerde de aanhanger van de Stoa dan wel eerder aan het goddelijke principe, ofzo, maar toch, Jupiter kon voor hem gewoon bestaan naast Mars, Venus, en de hele mikmak. Die waren dan gewoon allemaal onderdeel van dat goddelijke principe. Een uiting daarvan. En hoppa, dan had hij toch weer al die goden een plekje gegeven.

Maar ja, de filosofie heeft er zeker een bijdrage aangeleverd, zou ik zo denken. Want uitgaan van een goddelijk principe ligt weer dichter bij het monotheisme, natuurlijk.

Terug naar “[Religie] - Open forum”