Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Waarom heeft de abrahamische god bv nooit een openbaring aan een griek romein foenicer of kelt gedaan?
RogierV schreef:Alszijnde een van mijn studieobjecten.
Vind ik de europese pre christelijke beschaving een fascinerend stuk geschiedenis waar een hoop uit te halen valt.
van de opkomst van de foeniciers tot de ineenstorting van het Imperium Romana en hun latre voortzetting als het Byzantijnse rijk.
Hoe ervaart het christelijke geloof als een dogma en als samenleving deze periode honderden jaren voor christus?
En hoe zien jullie de dynamiek voor je die er toe heeft geleidt dat polytheisme nagenoeg weg is van deze planeet?
Is alle kennis die jullie bezitten met betrekking tot deze periode afkomstig van de bijbel of ook andere documenten?
Vooral het grieks/romeins pantheon wat in principe hetzelfde is wordt gekenmerkt door een personificatie van Goden.
De Kelten van de late hallstatcultuur deden dat niet, hun goden werden verbonden aan elementen en objecten De god van de bomen vuur etc. Maar zij kregen nooit een menselijk aangezicht zoals de grreco/romeinse goden waarvan prachtige beelden zijn gemaakt. Denk alleen maar aan het Zeus beeld in Athene.
Waarom heeft de abrahamische god bv nooit een openbaring aan een griek romein foenicer of kelt gedaan?
daarnaast zijn er over heel de wereld verhalen over de zondvloed bekent
RogierV schreef:Jah zover was ik maar alleen een staatsreligie ingevoerd door die Constantinus kerel dacht ik is natuurlijk nooit genoeg om iedereen in de licht geromaniseerde provincies te bekeren.
Zo van `Jij gelooft nu dat jezus de zoon van god ` punt.
Dat lijkt me onwaarschijnlijk zeker aangezien ze daarvoor regelmatig voor de leeuwen gegooid werden.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten