Refowebkids deel 13

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Memmem
Moderator

Re: Refowebkids deel 13

Berichtdoor Memmem » 07 mei 2011 12:12

NdW schreef:Zijn er hier moeders die katoenen luiers hebben gebruikt? En dan bedoel ik die 'nieuwe' luiers met inlegdoekjes van bijv. Kaatje Katoen? Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen. Al die (wegwerp)luiers zorgen toch wel voor heel veel afval...

Ik gebruik die luiers, Indisposables van Carla's Company. Ze zijn heel fijn in gebruik en je bent maar 2 maten nodig. De luiers gooi ik zo in een grote luieremmer en als ik de witte was wil draaien was ik ze eerst even alleen voor op een kort programma. Geen gesmeer ofzo.

Koeitje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Koeitje » 07 mei 2011 13:21

Memmem schreef:Ik gebruik die luiers, Indisposables van Carla's Company.

Interessant onderwerp, ik ken wel mensen die katoenen luiers gebruiken (die broekjes, maar ook die oude lappen), maar vroeg me altijd af of het nu echt zoveel goedkoper is? (Afgezien van dat het beter is voor het milieu en dat je het met meerdere kinderen er wel uit kunt halen.)

Carla's Company had ik nog nooit van gehoord! Ze is wel goedkoper dan Kaatje Katoen.
Zou je die merken ook door elkaar kunnen gebruiken? Mooi broekje voor 'net' van KK en de dagelijkse, gewone luiers van CC?

Wat ik me ook afvroeg: wat heb je nodig voor 1 kind? Echt zo'n starterspakket? Die zijn nog vrij duur.
Waar begin je mee? Wat moet je nog meer aanschaffen, die inlegdoekjes toch?
En 's nachts en naar de creche? Dan ook katoen?

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 07 mei 2011 17:35

Evelien schreef:Ik moet even grinneken. :wink:

Je gooit in de inhoud van de luier in de prullenbak/wc (althans dat deed ik vroeger in het gezin waar ik hielp). Daarna spoel je ze uit en soms leg je ze even in een emmer te week en gooi je ze in de machine. Op een gegeven moment heb je er handigheid in en gaat het lekker snel.

Maar waarom zou iemand dat doen?! Ieuw. Het klinkt zo vies. Een wegwerpluier gooit je zo - tjoep - weg. Het zou niet eens in mijn hoofd opkomen om de inhoud van een luier eruit te halen en daarna te gaan spoelen. Nogmaals: WAAROM?!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

felisa
Mineur
Mineur

Berichtdoor felisa » 07 mei 2011 17:42

Heel simpel, omdat je anders al die poep in je wasmachine hebt, en dat vind ik niet zo fris :wink:
Zelf gebruikte ik de eerste maanden altijd de 'ouderwetse' katoenen luiers, dus die vierkante lappen, met een inlegdoekje erin.
bij de grote boodschap gooide ik de inhoud in de wcpot, en de rest zette ik in een emmer water.
Bij het wassen spoelde ik dan niet voor of zo, dus gewoon een kookwas van 95 graden, en schoon is alles weer.
Het scheelt wel behoorlijk in de afvalcontainer, daar betaal je uiteindelijk ook voor.
Alhoewel het bij een eerste kind wat betreft kosten niet uitmaakt wat je gebruikt, katoenen of wegwerp.
Maar wij hebben er inmiddels 4, en dan wordt het natuurlijk steeds voordeliger :wink:

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 07 mei 2011 18:46

Ik heb het overwogen voor Michael maar uiteindelijk niet gedaan omdat hij al 5 maanden was toen hij bij ons kwam en ik niet nog een verandering wilde voor hem. Gewoon dat soort dingen bij het oude laten.
Ik had het puur voor de natuur overwogen, om het afval te verminderen. Ook heb ik gelezen dat er best veel chemische zooi in die wegwerpluiers zit die niet zo lekker zijn voor de huid van je kindje. Ik heb ook gelezen (maar dat was via een website ter promotie van katoenen luiers dus ik ga dat hier niet verder als 'waarheid' neerzetten) dat vooral voor jongetjes wegwerpluiers te heet worden (ze gaan broeien) en dat dat niet lekker is voor de balletjes.

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 07 mei 2011 21:57

Ik ben met de oudste begonnen met de vierkante lappen maar zoonlief plaste teveel zodat hij telkens doorlekte. Ik ben toen opzoek gegaan en bij de indisposables gekomen. Wel gebruikte ik s'nachts pampers voor het gemak en veel plassen. Dochter krijgt wel s'nachts luiers om.
@koeitje, de hoeveelheid luiers die je nodig bent ligt er een beetje aan hoevaak je wast. 24 Luiers is eigenlijk wel minimaal, enkele meer is soms gewoon handig. Je moet namelijk ook meerekenen (vooral in de winter) dat de luiers een langere droogtijd hebben net als een spijkerbroek. De inleggers kun je meewassen en hergebruiken bij alleen nat zijn. Naast de luiers ben je ook overbroekjes nodig. Zelf gebruik ik op dit moment gewone plastic broekjes die ik in de plaatselijke winkel koop. Gebruik je de overslag/broekjes van hun dan moet je de dagbroekjes afwisselen om te drogen. Dit is omdat ze luchtdoorlatend zijn en dan kunnen doorlekken. De zijdedoekjes en drooghouddoekjes werken ook heel goed maar zijn niet noodzakelijk, net als de vuile luiertas en hun luieremmer die wel heel goed is. (kinderen krijgen hem echt niet open) Wollen broekjes bevallen mij niet trouwens.
Katoen om naar de creche moet je even overleggen met hun of ze dat ook willen, ip moet het wel kunnen.
De luiers kun je gewoon door elkaar gebruiken, ws passen de broekjes ook gewoon over beide luiers.
Om te beginnen met deze luiers is vrij prijzig maar bij 2 of meerdere kinderen is het goedkoop. Het voordeel van cc is dat je maar 2 maten nodig bent. (dochter draagt met gemak nog S met haar 10 kg, al bijna 1.5 jaar en gaat straks over op L) Evt kun je op marktplaats kijken naar gebruikte luiers maar dan raad ik alleen de s aan omdat je die, meestal, korter gebruikt.
Je kunt ook beginnen met bijv 10 luiers en 2 inleggers om te proberen.
Tja, je merkt wel dat ik erg enthousiast ben over deze luiers, als je meer wilt weten hoor ik het wel.

@ Galatiea, luiers verschonen van kinderen is niet altijd even fris of het nu katoen is of niet. Katoen moet je uit de emmer in de wasmachine stoppen en dat ruik je even maar pampers in de container geven ook een behoorlijke stank af. En een container ledigen kost hier ook behoorlijk wat. En het milieu wordt van al die papieren luiers ook niet beter, zo dragen wij ons steentje voor een betere natuur bij.

@ felisia, 95 graden hoeft echt niet, de luiers slijten alleen maar sneller. 60 graden is ook voldoende.

@ laura, ik denk dat je de beste keus voor M hebt gemaakt om te zorgen voor continuiteit. Die chemische zooi heb ik ook gelezen en niet alleen voor jongentes is dat schadelijk maar ook voor meisjes kan het schadelijk zijn. Vooral als kinderen lang dezelfde pamper omhebben.

felisa
Mineur
Mineur

Berichtdoor felisa » 07 mei 2011 22:58

@memmem: ja, ik weet het, maar voor mijn gevoel is het op 95 graden schoner :oops:, terwijl het echt niks uitmaakt.

NdW
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor NdW » 08 mei 2011 07:10

Galateia schreef:Ja, maar katoenen luiers zorgen voor heel veel viezigheid. Dan heb je dus heel veel werk aan elke luier. Ik kan me serieus heel erg moeilijk voorstellen, dat iemand overweegt over te stappen op katoenen luiers... lijkt me zo smerig. Je kan ze toch niet met poep en pis en al in de wasmachine stoppen, dat is toch goor?

Je hebt niet voor niets die inlegdoekjes die je gewoon door de wc kunt spoelen. Naar mijn idee blijft er dan weinig viezigheid in die luiers over... :roll:

Alle anderen: Bedankt voor jullie reactie! Ik kon gister een hele stapel katoenen luiers (doeken) van m'n moeder krijgen, maar daar begin ik toch maar niet aan. Ik ga eens op zoek naar Carla's Company. Daarnaast zal ik echt wel pampers gebruiken voor de creche of een dagje weg ofzo...

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 08 mei 2011 07:20

Er wordt veel gesproken over het milieu, maar ik denk dan: die luiers op 95 graden wassen vreet energie. En sommigen stoppen ze misschien wel in de droger, etc. Lijkt me ook niet fijn voor het milieu. Over containers had ik nog niet nagedacht. Wij hebben hier een heel handig systeem van ondergrondse vuilcontainers en elke volle zak kunnen wij zo om op de hoek van de straat weggooien. Maar los van dat alles: wat een tijd en energie moet je dan in die luiers steken. Prima, hoor, als je dat fijn vindt, maar mij lijkt het gewoon een hele nare onderneming 8)
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 08 mei 2011 12:34

mocht je meer willen lezen over wasbaar en een grote 2de hands markt ik ben lid van het dragen en voeden forum, waar een apart gedeelte is voor wasbare luiers, plus tips en veel links naar web winkels

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 09 mei 2011 11:23

Ik heb het zindelijkheidspakket van Kaatje Katoen gekocht. Daarnaast nog 10 gewone hydrofiele luiers bij de Hema. Dochterlief krijgt ze sinds vorige week thuis aan. De dag bij de oppas en 's nachts niet. Het kan ook best wel even duren voor het gaat werken qua 'ik merk dat ik plas'. Soms zegt ze ineens 'ik moet plassen' en zit het al in de luier of lukt het net wel/niet. Ontlasting zit netjes in de luier, tenzij ze bv onder de douche staat. Dan wil ze het niet 'zomaar' doen en wil ze op het potje. Maar goed. Er hangt nu een stickerkaart en we gaan vanaf morgen aan het werk;-) Ik denk dat ik haar ieder half uur/uur even op het potje zet. Heb al wel besloten dat als ze in augustus nog niet zindelijk is, ik voor de 5 dagen iedere keer op het potje met een minuut langer er tussen (vanaf 10 minuten) ga proberen.

Wij hebben nog gelachen afgelopen week.
We waren in hotel in Duitsland. Anna Sofie lag op onze kamer te slapen (dachten we) en wij zaten in de zelfde gang op andere kamer spel te doen.
Ging de telefoon op die kamer. We namen op 'naam' bleef even stil. Vroeg degene die opnam 'met wie spreek ik'. Antwoord: 'met Anna Sofie, 21 of 22'
Echt, onze mond viel open van verbazing. Manlief rende direct naar onze kamer.
Stond dochterlief met de telefoon in de hand....

Wat was er gebeur: haar bedje stond naast een bank, heeft ze zich op laten vallen, de babyfoon uitgedaan en is gaan bellen. Ze wist dat de twee andere kamers van de mensen die bij ons waren 22 en 21 waren, w.s. heeft ze dat geprobeerd. Want ze had vanaf onze telefoon alleen naar 21 (was niemand) en 22 gebeld. Goed.... We stonden echt heel raar te kijken.
Avond erna babyfoon hoog op de kast, bedje midden in de kamer. (want dan klimt ze er niet uit) En vaak controle... Maar ze lag lekker te slapen.

En... we gingen bestellen in het restaurant. Ze mag altijd zelf haar drinken bestellen en de rest doen wij. Was ze dus aan de beurt. Zegt ze 'appelsap en ook patat met vlees, en ook lekker ijsje met fruit'. Wij lagen dus echt helemaal in de deuk. Ze kreeg het netjes van de ober en ze kreeg het ijs van 'het huis' omdat ze het zo leuk vonden.

Goed... we gaan dus merken dat dochterlief (nu 2,5) echt groot gaat worden!
Wat trouwens irritant is: de laatste 2 weken schreeuwt ze soms als we niet direct luisteren of als ze haar zin niet krijgt... We hebben maar besloten haar de komende weken streng aan te pakken en schreeuwen te negeren.. Wie heeft ervaring ](*,)
Time flies when you have none!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 09 mei 2011 11:28

Haha wat een belevenis zeg. Geweldig.

jeepeecee
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor jeepeecee » 09 mei 2011 19:10

Sterretje schreef:
Goed... we gaan dus merken dat dochterlief (nu 2,5) echt groot gaat worden!
Wat trouwens irritant is: de laatste 2 weken schreeuwt ze soms als we niet direct luisteren of als ze haar zin niet krijgt... We hebben maar besloten haar de komende weken streng aan te pakken en schreeuwen te negeren.. Wie heeft ervaring ](*,)

Ik heb wel ervaring, maar ook nog geen aanpak gevonden. ik dacht dat het wel een leeftijdfase zou zijn. maar als ik nog een jaar moet wachten, dan lees ik toch maar even mee of iemand een ideetje heeft.
wij proberen ook het gillen te negeren.

Als we gaan bidden is het geen probleem, dan doet ze haar handjes samen en brabbelt ze. maar als we zeggen dat we gaan danken gaat ze keihard gillen :? als we aan het eind van de maaltijd zeggen dat we gaan bidden is het wel goed :-k
Afbeelding

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 09 mei 2011 19:17

Hier altijd gegil tijdens het bijbellezen. Ik zet haar dan voor straf op de gang, maar het werkt nog niet helemaal. Als zoonlief gilt als hij zn zin niet krijgt, waarschuw ik eerst, luistert hij niet, dan mag hij ook even afkoelen op de trap.

@ sterretje Anna Sophie is toch nog erg jong om zindelijk te 'moeten'worden? Het is toch vrij normaal dat het tussen het 3e en 4e jaar gebeurt? Althans ik hoor niets anders om mij heen.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 09 mei 2011 21:12

en het schijnt ook niet goed te zijn om zo vaak op het potje te zetten!

Terug naar “Archief”