kort en puntig preken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mw
Moderator

Re: kort en puntig preken

Berichtdoor mw » 06 mei 2011 20:25

De dominee kan idd op zondag anders zijn dan op de dinsdag dat hij zijn preek schrijft. Maar de Heilige Geest die de dominee bij staat, inspireert, zijn pen bestuurt is gelukkig elke dag hetzelfde! Die zegt op zondag geen woord anders dan op dinsdag. (hierbij moet ik denken aan een preek van Prof. W.H. Velema. Een begenadigde man en prediker, vol vuur voor God. Hij vertelde altijd op maandag de preken voor de volgende zondag te schrijven. Zodat hij nog een hele week had om de preek voor God neer te leggen, eventueel dingen dieper te bestuderen en te overdenken).

Beste Schepje, ik snap nog steeds werkelijk niet waar jij je beweringen op baseert. Maar misschien snapt TK je inmiddels en kan hij het mij wel uitleggen.
Ik zit wekelijks onder gereformeerde-bevindelijke predeking, maar deze predikers zullen ten stelligste ontkennen wat beweert. God zij dank zijn 'mijn' predikanten, predikanten die studeren. En doordat zij op alle mogelijke manieren de tekst doorgraven en uitgraven word ik rijkelijk gevoed. Daarnaast ben ik ontzettend blij dat ze niet prat gaan op vage termen als 'oude waarheid' en dergelijke, en personen als Brakel verheerlijken (en wees gerust: ze wijzen mij wel met veel plezier op zijn pennevruchten). Maar verkondigen zij een waarheid die elke dag net zo jong & fris als eeuwenoud is.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 06 mei 2011 22:55

mw schreef:De dominee kan idd op zondag anders zijn dan op de dinsdag dat hij zijn preek schrijft. Maar de Heilige Geest die de dominee bij staat, inspireert, zijn pen bestuurt is gelukkig elke dag hetzelfde! Die zegt op zondag geen woord anders dan op dinsdag. (hierbij moet ik denken aan een preek van Prof. W.H. Velema. Een begenadigde man en prediker, vol vuur voor God. Hij vertelde altijd op maandag de preken voor de volgende zondag te schrijven. Zodat hij nog een hele week had om de preek voor God neer te leggen, eventueel dingen dieper te bestuderen en te overdenken).

Beste Schepje, ik snap nog steeds werkelijk niet waar jij je beweringen op baseert. Maar misschien snapt TK je inmiddels en kan hij het mij wel uitleggen.
Ik zit wekelijks onder gereformeerde-bevindelijke predeking, maar deze predikers zullen ten stelligste ontkennen wat beweert. God zij dank zijn 'mijn' predikanten, predikanten die studeren. En doordat zij op alle mogelijke manieren de tekst doorgraven en uitgraven word ik rijkelijk gevoed. Daarnaast ben ik ontzettend blij dat ze niet prat gaan op vage termen als 'oude waarheid' en dergelijke, en personen als Brakel verheerlijken (en wees gerust: ze wijzen mij wel met veel plezier op zijn pennevruchten). Maar verkondigen zij een waarheid die elke dag net zo jong & fris als eeuwenoud is.

Allereerst is de naam scheLpje :D
Ik zeg nergens dat het niet nodig is dat een dominee studeert ! Niet mijn postings uit verband rukken, of half citeren. Studie is nodig. Maar ik heb het over een dominee die niet preekt, maar alleen leest. Die een heel boekwerk onder de arm mee moet nemen. Dat vind ik arm.
Een predikant die geinspireerd wordt door de Heilige Geest, zal het met aantekeningen kunnen doen, m.i.
Wat is anders de zin van een predikant ? Als hij dan zo nerveus is, kan hij wellicht beter uitschrijven en kan een ouderling ze voorlezen. Scheelt veel spanning en jaagt kleine vacante gemeentes niet op onnodige kosten.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 07 mei 2011 13:43

Ik snap Schelpje voor de helft, dus ik kan het ook niet precies uitleggen.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 07 mei 2011 13:47

TheKeimpe schreef:Ik snap Schelpje voor de helft, dus ik kan het ook niet precies uitleggen.

Ok, ik zeg leg die helft die je snapt dan eens aan ons uit. Misschien dat het wat helderder wordt, want het wordt alleen maar donkerder na die laatste posting van haar.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 07 mei 2011 13:51

Nee, ik ga niet voor een ander spreken.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 07 mei 2011 14:29

Speedy schreef:
Ok, ik zeg leg die helft die je snapt dan eens aan ons uit. Misschien dat het wat helderder wordt, want het wordt alleen maar donkerder na die laatste posting van haar.

Wat is er zo duister aan :?:
Lees mijn postings en je snapt wat ik bedoel. Je hoeft het er niet mee eens te zijn ! Maar dit is mijn mening. :)

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 07 mei 2011 19:40

Wat er zo duister aan is dat jij de persoonlijke 'talenten' van een predikant onlosmakelijk verbind aan gereformeerde-bevindelijke predeking. Vervolgens weiger je verder uitleg te geven als blijft dat medeforummers je tótáál niet snappen, maar zeg je dat ze half citeren of uit het verband rukken. Terwijl er juist gevraagd wordt wat je bedoeld.

Ik zie het al voor me: sorry dominee: u mag de preek schrijven, maar de ouderling leest het voor. Kan de dominee elke zondag de hort op om in een andere gemeente te preken. Zal zijn gezin leuk vinden.
Daarnaast naast persoonlijke dingen van de predikant zijn er tal van redenen te verzinnen waarom een predikant de preek minder in zijn hoofd heeft zitten. Als ik kijk naar deze tijd in mijn gemeente: de laatste tijd is er haast wekelijks een begravenis en heeft 1 predikant soms wel 2 of 3 trouwdiensten. Neem daarbij nog de vele ernstige zieken bij en à la: zo een paar uur minder om de preek uit zijn hoofd te leren.

Daarnaast - er daarmee sluit ik af- geef mij maar uitgeschreven preken. Hebben we over een paar eeuwen tenminste een paar oude preken om te lezen. Moderne theologie zijn we dan nog steeds tegen neem ik aan. :mrgreen:
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 09 mei 2011 14:00

Wat zou de apostel Paulus vinden van de aansporing om kort en puntig te preken? ;)

Hand. 20:7 En op de eerste dag van de week, toen de discipelen bijeengekomen waren om brood te breken, sprak Paulus hen toe, omdat hij de volgende dag wilde vertrekken; en hij liet zijn toespraak voortduren tot middernacht.
8 En er waren veel lampen in de bovenzaal waar zij bijeenwaren.
9 En een zekere jongeman, van wie de naam Eutychus was, zat in het venster en werd door een diepe slaap overmand, doordat Paulus zo lang sprak. Hij viel, door de slaap overmand, van de derde verdieping naar beneden en werd dood opgetild.

2 Kor. 10:10 Want zijn brieven – zegt men – zijn wel gewichtig en krachtig, maar zijn lichamelijke aanwezigheid is zwak en zijn spreken is verachtelijk.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 09 mei 2011 14:31

Onze predikant zegt regelmatig na ongeveer een half uur preken: "Ik ga afsluiten."
En dan weten wij dat we nog wel een rol snoep kunnen doorgeven.... :mrgreen:
Niet dat we het vervelend vinden overigens. We zijn zielsgelukkig met hem, en meer nog met de Boodschap die hij mag brengen!
En hij zei het onlangs zelf: "Ik ga afsluiten. En ach, jullie weten het al, he? Ik ga nog heel ff door."

Andere vraag: Wat vinden jullie kort preken? Ofwel: Wat vinden jullie een goede lengte voor een preek?
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 mei 2011 14:40

Race406 schreef:Onze predikant zegt regelmatig na ongeveer een half uur preken: "Ik ga afsluiten."
En dan weten wij dat we nog wel een rol snoep kunnen doorgeven.... :mrgreen:
Niet dat we het vervelend vinden overigens. We zijn zielsgelukkig met hem, en meer nog met de Boodschap die hij mag brengen!
En hij zei het onlangs zelf: "Ik ga afsluiten. En ach, jullie weten het al, he? Ik ga nog heel ff door."

Andere vraag: Wat vinden jullie kort preken? Ofwel: Wat vinden jullie een goede lengte voor een preek?

Dat kun je zo in het algemeen niet stellen. Er zijn predikanten die zo boeiend en levendig kunnen preken, dat een uur omvliegt. En er zijn er dat ik na 5 minuten al denk, ffffff.
Maar ik zou zo zeggen tussen half uur en 40 minuten. Wel of geen tussenzang ? Wat heeft jullie voorkeur ?

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 09 mei 2011 15:54

Voorkeur: geen tussenzang. Vind het eigelijk afleidend en heb na de tussenzang altijd zoiets van: nu nog even snel het laatste stukje en dan naar huis.
Wat ik persoonlijk heel mooi vind: in het laatste stukje van de preek wordt vaak de toepassing gemaakt. En dat we daar dan als gemeente volop mogen antwoorden met een toepasselijke psalm. Vaak hoor je wel aan de manier van zingen hoe de preek is geland bij de gemeente.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 mei 2011 16:00

mw schreef:Voorkeur: geen tussenzang. Vind het eigelijk afleidend en heb na de tussenzang altijd zoiets van: nu nog even snel het laatste stukje en dan naar huis.
Wat ik persoonlijk heel mooi vind: in het laatste stukje van de preek wordt vaak de toepassing gemaakt. En dat we daar dan als gemeente volop mogen antwoorden met een toepasselijke psalm. Vaak hoor je wel aan de manier van zingen hoe de preek is geland bij de gemeente.

Die toepassing is er altijd geweest, vandaar de tussenzang. Nu gaat het geleidelijk in elkaar over.
Als je een tussenzang hebt, ben je na het AMEN wel snel klaar. Danken, laatste psalm en naar huis.
Nu hebben wij wel eens een dominee die na het AMEN de geloofsbelijdenis nog moet doen. Dan denk je dat je klaar bent, maar moet je nog tig x zingen. Vind ik persoonlijk niet zo fijn. Geloofsbel hoort m.i. in het stukje met het Bijbellezen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 mei 2011 16:56

Daar ben ik het niet mee eens. De Geloofsbelijdenis hoort mijns inziens na de verkondiging en voor de voorbeden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 09 mei 2011 17:06

Waarom?

Ik denk dat het vooral een kwestie is van wat we gewend zijn.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 09 mei 2011 17:59

Bij ons (GG) duurt een preek tussen de 3 kwartier/uur. Ik vind eigenlijk zelf 3 kwartier. dan kun je met anderhalf uur weer buiten staan. Maar net wat al eerder gezegd is. Bij de éne ds. is de preek te kort, en bij de andere ds. niet. Net hoe ze preken.
Wij hebben meestal 3 punten en ook een extra versje.
Wij doen het zo als we leesdienst hebben, om de preek even te onderbreken. Een mens kan nl niet zo lang geconcentreerd luisteren. En als je het even onderbreekt met een psalm versje, kun je er weer 'fris' tegenaan. Er zijn predikanten die ook een extra versje zingen tussen de preek door. Volgens mij ds. vd Net en ds Kattenberg. Misschien nog wel meer.
Het gaat bij ons als volgt:
zingen
wet/ geloofsbelijdenis
zingen
Bijbelhoofdstuk
grote gebed
zingen
punt 1
zingen
punt 2
zingen
punt 3
dankgebed
zingen.
zegenbede
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Terug naar “Archief”