Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
JHM schreef:Elbert bedankt voor je utleg. Dingen worden zo al duidelijker, echter zijn punten die mij twijfel brengen.
Onderstaande PSALM duidt dat rechtvaardigen het land hun leven lang bewonen, dan zou de geest dus niet opstijgen naar de hemel?
PSALM37: 29 De rechtvaardigen zullen het land bezitten en het bewonen, hun leven lang.
In handelingen 2:34 David is niet naar de hemel opgestegen, waarom zouden wij het dan wel?
Handelingen 2:34 David is weliswaar niet naar de hemel opgestegen, maar toch zegt hij: “De Heer sprak tot mijn Heer: ‘Neem plaats aan mijn rechterhand,
En in prediker 5, de doden weten niets.
Prediker 9:5 Wie nog in leven zijn, weten tenminste dat ze moeten sterven, maar de doden weten niets. Er is niets meer dat hun loont, want ze zijn vergeten.
In Job 34:15 keert de mens terug tot stof.
Job 34:15 dan zou al wat leeft onmiddellijk ten onder gaan en de mens zou terugkeren tot stof.
mohamed schreef:Dat lijkt mij gegronde twijfel.
Onder het oude verbond was er maar Eén in de hemelen (Mat 5,16; Mar 11,26; Luk 11,2) en de doden gingen naar het dodenrijk (klik) waar zij rustten tot de eindtijd. God zei het als volgt tegen Daniel (hfdt 12,13):
'Maar gij, ga heen tot het einde, want gij zult rusten, en zult opstaan in uw lot, in het einde der dagen.'
Onder het oude verbond gingen de doden dus niet naar de hemel zoals jij ook terecht opmerkte, maar naar het dodenrijk, wat een toestand was die vergelijkbaar is met een diepe slaap of narcose. De doden kwamen uit de graven nadat Jezus was opgewekt en lieten zich zien aan vele mensen in Jeruzalem.
Mat 27
52 ook werden de graven geopend en veel lichamen van heiligen die ontslapen waren, werden opgewekt;
53 en na Zijn opwekking gingen zij uit de graven, kwamen in de heilige stad en zijn aan velen verschenen.
Het lijkt er op dat Jezus in de eindtijd op aarde is gekomen en dat stemt ook overeen met het beeld wat de joden van de messias hebben.
JHM schreef:Mohamed, dank voor je reactie. Concludeer ik correct dat jij op basis van jouw schriftkennis denkt dat wij na overlijden in een narcose/slaap gaan tot de dag des oordeels en niet naar de hemel?
P. Strootman schreef:Beste schrijvers: Volgens Jezus zijn er helemaal geen doden! In Mattheus 22.31 zei Jezus:
' Wat nu de opstanding der doden betreft, God is geen God van doden, maar van levenden. Voor Hem leven zij allen'
Alleen God weet wie wie is!
Zo vroegen de discpelen aan Jezus of Johannes de Doper Elia was, waarop Jezus antwoordde:
' Indien gij het aanvaarden wilt, hij is Elia...'
En in Hebreeen 11.39 en 40 waren de lezers dezelfden als de gestorvenen uit het Oude Testament. Jezus zei eens tot zijn hoorders:
' Wordt volmaakt, gelijk uw hemelse Vader volmaakt is'
Kan een mens de volmaaktheid bereiken in een zeer kort leven? En Paulus schreef:
' Maar ook al vervalt (sterft) de uiterlijke mens, nochtans wordt de innerlijke van dag tot dag vernieuwd'
Komt dit niet sterk overeen met wat oudere godsdiensten leren, namelijk:
Wie denkt, dat de mens kan doden, of gedood kan worden, is onwetend. Wie werkelijk kennis bezit, weet dat het zelf(de innerlijke mens)nooit dood is, noch kan doden, noch wordt gedood'
Wie de bijbel gelooft, gelooft ook, dat wij hij gezaaid heeft in zijn leven, hij ook zal oogsten. Volgens Paulus komt daar geen lichamelijke dood tussen, waardoor deze Wet vervalt. Dus nogmaals: Jezus wees erop, dat er voor God geen doden zijn! De uiterlijke mens echter, de persoonlijkheid (Elia en Johannes), is eenmalig!Zelfs aan Jezus werd nog gevraagd wie Hij was?
mohamed schreef:Dat concludeer je terecht, echter niet wij, maar diezelfden die onder het oude verbond leefden, want ik geloof dat de dag des oordeels geweest is en de weg naar het hemelse Jeruzalem (de hemel) sindsdien vrij is.
Heer Strootman dank voor uw reactie. Dit werpt weer een ander licht op de visie van het wel of niet naar de hemel gaan. Wat gebeurt er volgens u na de vleselijke dood?
P. Strootman schreef:Heeft u dit niet uit mijn reactie, of uit de door mij geciteerde teksten op kunnen maken?Of legt u ze eens uit om te zien hoe u deze teksten verklaart?
JHM schreef:Als je zo vrij wilt zijn zou je hier een toelichting op willen geven Mohamed? Want ook deze visie klinkt erg interessant. Alvast dank.
JHM schreef:In Petrus 3:13 wordt gesproken over een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Hoe zie jij, of wat is voor jou die nieuwe aarde?
2 Petrus 3:13 Maar wij vertrouwen op Gods belofte en zien uit naar een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, waar gerechtigheid woont.
mohamed schreef:Beste JHM dat zijn veel vragen die met het onderwerp niet veel van doen hebben.
Heel kort: De nieuwe hemel en aarde is het nieuwe verbond en indien dat nog niet gekomen is volgens jou dien je je onmiddellijk te laten besnijden!
Heeft u dit niet uit mijn reactie, of uit de door mij geciteerde teksten op kunnen maken?Of legt u ze eens uit om te zien hoe u deze teksten verklaart?Uit uw teksten maak ik op dat er geen dood is. Daar wil ik graag de scheiding maken in een lichamelijke en geestelijke dood. Bij het overlijden hier op aarde sterven wij een lichamelijke dood. Maar dood zijn we niet want de geest is levend. Maar wat gebeurt er met onze levende geest volgens u? Dat kan ik niet opmaken uit uw teksten.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten