Sexualiteit in het huwelijk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jess
Sergeant
Sergeant

Re: Sexualiteit in het huwelijk

Berichtdoor Jess » 06 mei 2011 06:20

Gister was het weer zover, ahum. Ik kan me er gewoon niet aan overgeven als hij wil. Tuurlijk kan ik mee gaan zoenen, dan wordt hij nog meer opgewonden en als ik hem dan afwijs is ie helemaal teleurgesteld.

Zat er echt serieus over te denken waarom ik niet wil, wat is de achterliggende gedachte? Die is er niet, ik heb GEWOON GEEN ZIN. Dat kan toch? Eerst vond ik het bijv. leuk om te winkelen of badmintonnen of noem es wat. En nu heb ik daar geen zin meer in. Dan ga ik toch ook niet naar een maatschappelijk werkster waarom ik hier geen zin in heb? Hoeft toch geen achterliggende gedachte voor te zijn? Altijd dat gewroet in iemands leven, tegenwoordig wordt er al bij het minste of geringste met de hulpverlening gezwaaid. Geen wonder dat de wachtlijsten zo hoog zijn.

Iedereen heeft dingen in het leven die voor hem of haar niet voor het oprapen liggen, so what, bij ons is het de sex. Wat niet wil zeggen dat we elkaar haten ofzo. Wij hebben geen geld voor een luxe auto, om zo maar uit eten te gaan, een huishoudelijke hulp te nemen. Daar ga ik toch ook niet gefrusteerd over lopen doen?

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 06 mei 2011 07:51

Maar de toon van je bericht komt op mij toch wel behoorlijk gefrustreerd over! Kennelijk doet het toch iets met je, simpel en alleen omdat het voor frustratie in je huwelijk zorgt, in de relatie met je man. Want die is misschien wel weer teleurgesteld.

Ik ben het wel helemaal met je eens, dat er al snel met hulpverlening gezwaaid wordt.

Hoe reageerde je man? Misschien kunnen jullie een paar simpele afspraken maken, die langzaam bij jou weer de zin terug brengen. Nu zoen je zelfs niet, want dan wil hij meteen meer. Maar gewoon lekker zoenen en in elkaars armen liggen kan zo heerlijk zijn, of wil je dat ook niet meer? Je zou kunnen afspreken dat gewoon lekker knuffelen en zoenen even niet tot seks moet leiden. Dat je gewoon daar weer van wilt (leren) genieten. Daar begint het toch mee? Dat je intiem bent en elkaar vertrouwt en je niet gedwongen of geremd hoeft te voelen. En gewoon wat knuffelen en zoenen kan de intimiteit weer langzaam terug brengen in je relatie.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 06 mei 2011 09:29

INderdaad, Stel dat je zo overwegen om naar een seksuoloog te gaan dan zal deze ws ook als eerste de penetratie on hold zetten. Zodat je niet bij elke zoen denkt..'o, nu moet het gaan gebeuren'. Misschien dat je dan weer langzaam weer zin kan krijgen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 mei 2011 09:33

Het is maar de vraag of je man 'gewoon geen zin' als reden zal accepteren of zelfs zou moeten accepteren.

Misschien ben ik erg cynisch, maar voor dit soort dingen is altijd een reden. Dat je die niet kunt vinden wil alleen maar zeggen dat je het niet wilt weten of heel hard verdrukt. Aan de toon van je bericht lijkt het alsof je helemaal niet wilt dat dit probleem wordt opgelost, en als dat de situatie in mijn relatie zou zijn, zou dat wel een probleem zijn.

Seks valt natuurlijk niet in de categorie van shoppen, sporten of een dure auto kopen, dat zie je hopelijk zelf ook wel...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 mei 2011 09:35

ajl schreef:INderdaad, Stel dat je zo overwegen om naar een seksuoloog te gaan dan zal deze ws ook als eerste de penetratie on hold zetten. Zodat je niet bij elke zoen denkt..'o, nu moet het gaan gebeuren'. Misschien dat je dan weer langzaam weer zin kan krijgen.

Inderdaad, misschien heb je het beeld van een seksuoloog als een man of vrouw die jouw in twee of drie gesprekjes gaat 'overhalen' weer seks te hebben en dat je daarom begint te steigeren. Maar als het goed is weet zo iemand wel wat hij/zij doet, wat wel en niet werkt en dat zoiets (veel) tijd nodig heeft.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 06 mei 2011 09:38

Als ik je berichtjes op dit forum zo eens nalees,
lijkt me dat er toch meer aan de hand is, dan alleen "geen zin".

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 06 mei 2011 09:51

@jess Je had in een ander topci wel eens verteld dat er ook nog andere dingen speelden binnen jullie relatie. Zou dit ook een rol kunnnen spelen bij 'het geen zin hebben?'.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 06 mei 2011 10:53

Jess schreef:Zat er echt serieus over te denken waarom ik niet wil, wat is de achterliggende gedachte? Die is er niet, ik heb GEWOON GEEN ZIN. Dat kan toch? Eerst vond ik het bijv. leuk om te winkelen of badmintonnen of noem es wat. En nu heb ik daar geen zin meer in. Dan ga ik toch ook niet naar een maatschappelijk werkster waarom ik hier geen zin in heb? Hoeft toch geen achterliggende gedachte voor te zijn? Altijd dat gewroet in iemands leven, tegenwoordig wordt er al bij het minste of geringste met de hulpverlening gezwaaid. Geen wonder dat de wachtlijsten zo hoog zijn.

Wat is voor jou de reden geweest om op dit forum over dit onderwerp te beginnen? Daar had je vast een goede reden voor.

Bespreek je dit ook met je man, dat je hem daarom niet zoent?

Beschouw het als een compliment als je man je eens aanhaalt, in plaats van te denken: "dit wil ik niet." Gewoon heerlijk, even kroelen, knuffelen, zoenen, kietelen whatever...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 06 mei 2011 16:42

TheKeimpe schreef:

Wat is voor jou de reden geweest om op dit forum over dit onderwerp te beginnen? Daar had je vast een goede reden voor.

Bespreek je dit ook met je man, dat je hem daarom niet zoent?

Beschouw het als een compliment als je man je eens aanhaalt, in plaats van te denken: "dit wil ik niet." Gewoon heerlijk, even kroelen, knuffelen, zoenen, kietelen whatever...[/quote]
Volgens mij is die reden wel duidelijk hoor.

Ze zoekt lotgenoten, herkenning. Ik snap best wel wat zij bedoelt. Ze heeft geen zin. Kennelijk is dat voor velen onbekend. Er zijn meer mensen die (tijdelijk) totaal niet talen naar seksualiteit. Dat kan veel oorzaken hebben. Nu worden er allemaal oplossingen aangedragen, volgens mij is Jess bijdehand genoeg om dat zelf te bedenken. :D
Jess: mijn ervaring is dat veel mensen niet eerlijk zijn over hun seksleven, het mooier maken dan het is of er zelfs helemaal niet over praten.
Ik praat er ook alleen met intieme vriendinnen over en dat is het vaak: heb jij dat nou ook ? Iets wat ze never nooit aan iemand durven bekennen, nog niet aan een arts.
We kennen de man van Jess niet, misschien heeft hij geen groot snapvermogen, dat weten we niet. Sommige mannen hebben een antenne, maar velen helaas niet. Zelfs na 3 x iets vertellen landt het niet.
Er zijn echtparen die heel gelukkig zijn, zonder seks !
Het wordt alleen een probleem als 1 v.d.2 meer wil dan de ander. Daar moet je uit zien te komen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 mei 2011 17:26

schelpje3 schreef:Ze zoekt lotgenoten, herkenning. Ik snap best wel wat zij bedoelt. Ze heeft geen zin. Kennelijk is dat voor velen onbekend. Er zijn meer mensen die (tijdelijk) totaal niet talen naar seksualiteit. Dat kan veel oorzaken hebben. Nu worden er allemaal oplossingen aangedragen, volgens mij is Jess bijdehand genoeg om dat zelf te bedenken. :D

Ongetwijfeld. De vraag is nu echter of ze wel WIL dat het wordt opgelost, en zo nee, of dat dan eerlijk is tegenover haar echtgenoot.

Jess: mijn ervaring is dat veel mensen niet eerlijk zijn over hun seksleven, het mooier maken dan het is of er zelfs helemaal niet over praten.
Ik praat er ook alleen met intieme vriendinnen over en dat is het vaak: heb jij dat nou ook ? Iets wat ze never nooit aan iemand durven bekennen, nog niet aan een arts.

Terwijl die arts echt wel gekkere, genantere dingen heeft gehoord en er is om je te helpen of je de goede kant op te wijzen. Natuurlijk hoef je niet bij het eerste hobbeltje naar een seksuoloog te rennen, maar als iets een 'chronisch' probleem is waar je van af wilt, is het wel een goede optie.

We kennen de man van Jess niet, misschien heeft hij geen groot snapvermogen, dat weten we niet. Sommige mannen hebben een antenne, maar velen helaas niet. Zelfs na 3 x iets vertellen landt het niet.
Er zijn echtparen die heel gelukkig zijn, zonder seks !
Het wordt alleen een probleem als 1 v.d.2 meer wil dan de ander. Daar moet je uit zien te komen.

En het blijkt toch dat het zo is, gegeven de openingspost. Daarin wordt toch gesproken over een man die toenadering zoekt en gefrustreerd raakt?

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 06 mei 2011 18:12

Jess schreef:Gister was het weer zover, ahum. Ik kan me er gewoon niet aan overgeven als hij wil. Tuurlijk kan ik mee gaan zoenen, dan wordt hij nog meer opgewonden en als ik hem dan afwijs is ie helemaal teleurgesteld.

Zat er echt serieus over te denken waarom ik niet wil, wat is de achterliggende gedachte? Die is er niet, ik heb GEWOON GEEN ZIN. Dat kan toch? Eerst vond ik het bijv. leuk om te winkelen of badmintonnen of noem es wat. En nu heb ik daar geen zin meer in. Dan ga ik toch ook niet naar een maatschappelijk werkster waarom ik hier geen zin in heb? Hoeft toch geen achterliggende gedachte voor te zijn? Altijd dat gewroet in iemands leven, tegenwoordig wordt er al bij het minste of geringste met de hulpverlening gezwaaid. Geen wonder dat de wachtlijsten zo hoog zijn.

Iedereen heeft dingen in het leven die voor hem of haar niet voor het oprapen liggen, so what, bij ons is het de sex. Wat niet wil zeggen dat we elkaar haten ofzo. Wij hebben geen geld voor een luxe auto, om zo maar uit eten te gaan, een huishoudelijke hulp te nemen. Daar ga ik toch ook niet gefrusteerd over lopen doen?

ik snap heus wel dat je als vrouw soms gewoon geen zin hebt. ik heb ook heus niet altijd zin. maar je kan niet eenzijdig beslissen dat je met seks stopt, dat heeft hele grote consequenties voor je man ( je kan je toch wel voorstellen dat seks voor hem gewoon broodnodig is? )
het probleem is ook nog eens, hoe meer je het afhoudt, hoe groter de drempel, bepaald moment wordt het een muur; voor jullie beiden: je man durft je niet eens aan te raken want dan klap je dicht, jij denkt immers dat bij elke aanraking hij seks wil. Maar ga je wel mee in zijn aanraking dan hoopt hij misschien dat er eindelijk wat mag en zal hij het zeker proberen. nouja, zo zit je in een neergaand cirkeltje...en bepaald moment slaap je met je ruggen naar elkaar ( of is dat al zo? ) of ga je gauw eerder of later naar bed dan je man zodat je die ongemakkelijke situatie kan vermijden..

tsja.. je zal het zelf ook allemaal wel weten, maar wil je zo de rest van je leven voor je eigen man blijven vluchten? Is het mogelijk om in je eentje zonder overleg te beslissen dat je geen zin meer hebt en dus wil stoppen met de seks ofzo?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 mei 2011 18:35

Mortlach schreef:Nou ja, niet door mij hoor. 5 is zoveel niet.

Ik weet nu trouwens natuurlijk wel beter waar ik naar moet uitkijken, dus dat scheelt.

Precies en het is niet voor niks dat er steeds meer mensen scheiden nu er minder een taboe op rust, ik vind het spijtig dat er christenen zijn die maar bij elkaar blijven omdat ze vinden dat het hoort. Bovendien biedt een huwelijk geen garanties, want ook als mensen getrouwd zijn kan de liefde overgaan.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 06 mei 2011 19:02

ik vind het spijtig dat er christenen zijn die maar bij elkaar blijven omdat ze vinden dat het hoort

niet "omdat het hoort" , maar omdat wat God samenvoegt, scheidde de mens niet.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 06 mei 2011 19:30

meribel schreef:
niet "omdat het hoort" , maar omdat wat God samenvoegt, scheidde de mens niet.

Ja idd, het kan zijn dat het op dit gebied wordt bedoeld "het kruis" wat je dragen moet. Sommigen moeten het kruis dragen van het ontbreken van seksualiteit omdat de partner in het verpleeghuis is, of bijna een jaar aan de andere kant van de wereld, of in de gevangenis, of blijkt homo te zijn.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 mei 2011 19:35

meribel schreef:niet "omdat het hoort" , maar omdat wat God samenvoegt, scheidde de mens niet.

Het bevreemdt mij zeer dat de meeste christenen die ik spreek helemaal niks doen met het feit dat Paulus de oudtestamentische wetten omtrent het huwelijk betrok op Christus en de gemeente (Ef 5,32) en niet op ieder huwelijk van alle tijden wat gesloten wordt. Wanneer men gehuwd is maar elke dag slaande ruzie heeft, dan kun je toch niet zeggen dat God jullie bij elkaar heeft gebracht? Dat zou immers impliceren dat hij zijn schepselen niet kent? Christus en de kerk is wat God heeft samengebracht en wat geen mens scheidde, maar huwelijken tussen mensen worden door mensen gearrangeerd en dagelijks door mensen gesloten en ontbonden.

Terug naar “Archief”