het borstvoedingstopic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal

Re: het borstvoedingstopic

Berichtdoor ajl » 03 mei 2011 19:38

@ AG Ik ben er ook gelijk na de geboorte mee begonnen. Natuurlijk zit er ook wel eens 2,5 uur tussen, maar heel veel korter niet en ik maakte ze ook wakker voor de voeding en liet ze niet liggen. Anders liep mijn schema in de war. Voedingstijden waren. 7.00 /10.00 /13.00/14.00/1700/19.00 en 22.00. Als ze dan s'nachts komen dan zorgde ik dat ik overdag wel weer op die tijden uitkwam. En ik rekte ook de tijden een beetje op een bepaalde leeftijd.

Na een week of 4 liet ik ze s'nachts iets langer mekkeren en dan was het resultaat dat ze na een paar nachten een half uur later kwamen en zo sliepen ze redelijk rap door.....beiden eigenlijk rond de 6 weken.

En ben het verder met Memmem eens. Mijn ervaring is dat als een kind weet dat het op gezette tijden eten krijgt, weten ze ook dat ze er niet om hoeven te huilen. Het komt toch wel.

@ sterretje dat uit een beker kunnen drinken ligt ook aan het kind hoor. Hier kon de oudste met 8 maanden uit een beker drinken
( niet zelfstandig), maar het lekte niet. Hij kon pas vrij laat zijn beker zelf goed vastpakken, maar motorisch duurt het bij hem wat langer. Dochterlief kan het pas redelijk met 14 mnd, terwijl ik ook rond de 8 mnd begonnen ben. Zij houdt nu ook zo al de beker vast.

@ ppm gewone melkprodukten mogen toch pas na 1 jaar?

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 03 mei 2011 19:42

Hier eenzelfde verhaal als dat van Haai. Ik voedde ook altijd op verzoek; alleen tussen 7 en 8.15 en tussen 12 en 13 uur moest de baby even wachten en de ervaring is dat ze dat ook heel snel weten en accepteren. Verder heb ik altijd heel veel (voor)gelezen onder het voeden en idd niet te vergeten zelf vooral heel veel gerust en genoten van de kinderen. En natuurlijk kwam het ook weleens niet uit of was ik het vele voeden best wel zat, maar aan de andere kant kijk ik met heel veel plezier op die periodes terug!

jeepeecee
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor jeepeecee » 03 mei 2011 19:51

wanneer stoppen/stopten jullie met warme melk? Hannah vertikt het om koude melk te drinken. maar 'k weet eigenlijk niet zo goed tot hoelang het 'gebruikelijk' om warme melk te drinken.

behalve de melk drinkt ze ook uit een beker, en idd daar ook heel vroeg mee begonnen. het vergt alleen wat meer inspanning van je zelf, je geeft ze niet even een tuitbeker en bekijk het maar :)
Afbeelding

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 03 mei 2011 19:56

Zoonlief bliefde geen warme melk meer met 10 mnd. De fles vertikte hij al met 8 mnd. Bij dochterlief duurde het wat langer voordat zij op een andere wijze wilde drinken dan uit de fles en aangezien zij erg weinig drinkt, was ik blij met elke druppel die zij binnen kreeg. Koude melk wilde zij ook niet en ik ben langzaam aan begonnen met de melk steeds minder warm aan te bieden en later de melk als het bv al een uurtje uit de koelkast was. Momenteel drinkt ze gewoon koude melk.

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 03 mei 2011 19:58

Onze jongste (precies even oud als jouw dochter, jpc) drinkt naast bv vooral koude karnemelk. Ze is niet zo dol op melk, en karnemelk is bij mijn weten ook prima, dus vandaar. Misschien is het een manier om het steeds iets minder warm te maken en zo af te bouwen?

Enne, dochterlief hier drinkt uit een tuitbeker, maar geen anti-lek, dus weglopen is er ook hier niet bij :wink:.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 03 mei 2011 20:05

M krijgt 's avonds nog steeds warme melk in een flesje :oops: Zie er weinig verkeerds in om warme melk ipv koude te geven, tenzij jij het teveel gedoe vindt?

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 03 mei 2011 20:06

Bedankt voor jullie reacties!
Bij mn eerste heb k kunstvoeding gegeven, dus dit is nieuw voor mij.

Voor de rest vind ik het echt ideaal en gezellig, bv.
Geen geknoei met flesjes en poeder meenemen enzo..
Je hebt t gewoon altijd bij je op de goede temperatuur. :D

Hier warme melk uit fles s.avonds totdat ze 2 jaar werd..

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 04 mei 2011 07:00

ajl schreef:.

@ ppm gewone melkprodukten mogen toch pas na 1 jaar?

de kinderdietiste van het ziekenhuis gaf aan dat gewone melk gewoon mag na zes maand. Alleen meot je dan wel vitamine d bij geven. Of ik moest zelf de fabriekanten willen sponseren, dan mocht ik natuurlijk gewoon wel de opvolgmelk, maar de 'normale' voedingstoffen zitten ookg ewoon in de melkproducten en als het goed is krijgen ze dan ook bijvoeding dus is dat voldoende.

Overigens moet het wel half volle melk zijn.

Ze vond het vervelend dat er een fabeltje heerste dat ze zolang opvolgemlk moeten, grote onzin zei ze toen.

Stip
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Stip » 04 mei 2011 07:32

Hier ook iemand die in het begin om de 3 uur voedde +/- een half uur. 's Nachts wachtte ik gewoon af wanneer ze kwam, met gevolg dat je elke dag een ander ritme had, maar zo lang ik thuis was vond ik dat prima. Toen ik weer ging werken moest ze om 7 uur haar eerste voeding en eigenlijk wordt ze nu elke dag ongeveer op dezelfde tijd wakker.

Ze is nu in de fase van de eerste hapjes, maar ik vind het wel lastig om daar een goede weg in te vinden. Hoeveel bijvoeding en wanneer komt het ipv de fles? Wanneer schuif je alles zo op dat ze meer mee-eet met ons (ontbijt/lunch/avondeten en tussendoortjes). Nu krijgt ze 's morgens een papfles, om +/- 10u fruithapje. Rond half 12 een fles, rond 13u een (half) broodje met beleg, rond 16u een fles, rond 18u warme prak en 19u een fles. Ze heeft nu al regelmatig dat ze haar fles niet helemaal opdrinkt. Kan ik daar dan mee minderen?

Ow misschien wel een beetje offtopic in het borstvoedingstopic...
"Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen."
Dietrich Bonhoeffer

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 04 mei 2011 08:03

ik vond voeden op verzoek juist ideaal! als hij dan huilde, gaf ik em eten! als ik op schema zou moeten doen, dan zou het zo maar kunne gebeuren dat ik het een keer vergeet :oops: :oops:

jeepeecee
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor jeepeecee » 04 mei 2011 08:22

tja afbouwen ben ik ook al mee begonnen. maar als ik het korter als 30 sec. in de magnetron doe hoeft ze het niet. ik vind het niet erg om te doen hoor, maar ik vroeg het me gewoon af ;) maar gelukkig is ze niet de enige. overigens krijgt ze 's ochtends en 's mmiddags melk. de rest van de dag water of thee.

bedankt voor de reacties iig
Afbeelding

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 04 mei 2011 12:54

Memmem schreef:Schipje, het er aan toe geven en alle afspraken afzeggen gaat nogal als je meer kinderen hebt die naar school moeten, belangrijke afspraken hebben enz. Ik denk dat rust en regelmaat veel belangrijker zijn dan altijd maar toegeven aan een drinkbehoefte. Door er langere tijd tussen te laten hebben ze meer kans om te slapen/ rust te hebben en groeien en kunnen ze ook veel tevredener zijn.

Memmem en de rest, ik had het over regeldagen, en jullie hebben het volgens mij over een kind wat continue elke dag, weken lang elk uur aan de borst wil. Nou, dat is geen normale situatie, dat bedoelde ik dus niet.

AG: jouw dochter drinkt heel snel zei je, dan zou het heel goed haar zuigbehoefte kunnen zijn. Want veel kindjes die zo snel drinken hebben hun maagje wel maar hun zuigbehoefte nog niet bevredigd.

AJL: zoals ik net al zei: elk kind heeft regeldagen, gaat samen met mentale 'sprongetjes' (bron: 'oei ik groei', vind ik een aanrader) en als je kind zo'n dag heeft dan moet je daar te tijd voor nemen. Dat is een kind, dat kun je verdraait lastig vinden maar dat heeft ieder kind, ook met flesvoeding. Als het niet gaat want idd zul je ook weleens een kind uit school moeten halen, dan gaat het niet. Punt. Dan moeten ze maar even huilen. Maar ook een kind met flesvoeding zal zijn dagen hebben dat het je volledig opeist, ik denk dat iedere moeder daar haar eigen weg in moet vinden. Ik had een draagdoek en dat vond ik vooral op zulke dagen ideaal.
Je zegt mede daarom tegen de borstvoeding op te zien, bedoel je dan een paar dagen of structureel? In het geval van het eerste vind ik het juist ideaal dat je iets hebt om te troosten. In het geval van het tweede moet er naar een oorzaak en oplossing worden gezocht omdat dat geen normale situatie is.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 04 mei 2011 13:07

Nog even want had een hoop reacties gemist zag ik...

Als je kind het goed doet op een schema die je goed past dan lijkt me dat ideaal natuurlijk maar de meeste kinderen hebben toch juist 's avonds wat vaker behoefte aan drinken? De zogenaamde huiluurtjes. Hoe doen jullie dat dan met een schema? Laat je ze dan huilen? Ik luister dan toch liever naar de natuurlijke behoeftes van m'n kind.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 04 mei 2011 13:20

@ schipje Misschien is mijn beeld wel vertekend, maar of ze ook regeldagen hadden met de bv weet ik eigenlijk niet. Ze huilden sowieso dag en nacht de eerste 6 weken. Ik hield daarom eigenlijk aan mijn 2,5 uur/3 uur vast, anders draaide ik echt door. ONze dochter is met 5 weken op de fles overgegaan, maar regeldagen heb ik bij haar ook niet opgemerkt ( nadat het huilen gestopt was, huide ze nooit meer) Wat mij wel opviel is dat ze met de fv veel sneller doorsliepen ( dochterlief ging van 3 voedingen naar 1 voeding 's nachts) en dat was een weldaad voor mij. Zo kon ik eindelijk een beetje herstellen.

Ik vond trouwens 'oei, ik groei' een verschrikkelijk boek. Bij mijn kinderen ging het absoluut niet op. Na hun huilperiode in het begin huilden ze eigenlijk nooit meer, waren super tevreden. Ook met de motorische ontwikkeling zijn mijn kinderen een stuk trager.

Ik zie tegen het geven van de bv op, vanwege de borstontstekingen en de terugval die ik daardoor had in het herstel. Bij mij zoon liep het als een trein, maar ik heb wel zo'n beetje 4 mnd lekkage gehad 's nachts en daar had ik ook wel de balen van.

Nog over over je laatste post. Mijn kinderen huilden/krijsten sowieso 's avonds, voedingen hielpen toch niet. Zoonlief mocht ik van de huisarts ook niet meer voeden, had namelijk overloop. Als wij hem scheef hielden, liep alles eruit.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 04 mei 2011 14:45

Ik denk wel dat je gelijk hebt dat je beeld vertekend kan zijn. Je hebt twee keer een heel moeilijke situatie gehad, het had natuurlijk ook echt een oorzaak maar dat wist je natuurlijk pas toen niks anders meer hielp.

"oei ik groei" vond ik juist een superfijn boek, werd er heel erg door gerustgesteld en hier klopte het allemaal ook wel, niet qua ontwikkeling maar wel qua hangerige periodes. Over die ontwikkeling: er staat ook in dat boek dat een kind pas KAN gaan beginnen aan een bepaalde beschreven motorische ontwikkeling, niet dat je kind dat dan al moet kunnen of gaat doen. Dat hoeft dus niet. Maar je bent niet de enige, er zijn meer moeders die het niks vinden. :wink:

Je moet wat bv betreft echt een keuze maken waar je zelf achter staat. Voordeel is wel dat je nu heel alert zult zijn op een ontsteking en het waarschijnlijk ook snel zal voelen aankomen. Ik heb om een ontsteking te voorkomen -heb paar keer flink rode plekken gehad- belladonna (D6) gebruikt. Elk uur tien druppels in zo'n noodgeval. Na een paar uur trok het weer bij. Het is een supergoed middel en dat heb ik ook bij vrouwen in mijn werk gezien. Ik wilde even dat je weet van dat bestaan.

Terug naar “Archief”