Ik had zojuist een paar Koreaanse evangelisten aan de deur, die mij een evangelie kwamen brengen waarin ze beweren dat er naast de vader-God ook een moeder-God bestaat. De vader-God bestaat uit de drieenheid, de moeder-God is er dus naast. Ze leggen onder andere een relatie met
- Genesis waar gesproken wordt over: laat Ons mensen maken naar Ons beeld. Er zijn een man en een vrouw geschapen, dus is er ook een mannelijk God en een vrouwelijke God
- de bruid in openbaring 22, welke zij niet willen identificeren met de Kerk, maar met de moeder-God
- de gelijkenis van de rijke man en Lazarus, waarbij zij op basis van het gegeven dat de rijke man 'Vader Abraham' roept, aannemen dat het huisgezin van Abraham een voorbeeld is van het Goddelijk huisgezin waarin Gods kinderen geboren worden uit de vader-God en de moeder-God. In hun ogen moesten Abraham en Sara allebei vrij zijn, en geeft dit gegeven weer dat er ook een vader-God en een moeder-God moet zijn.
Verder geloven ze in een tijdperk van Jehova (het oude testament), een tijdperk van Christus, en een tijdperk van de Heilige Geest (de tijd waarin wij nu leven.) In dit laatste tijdperk is het geloof in de moederGod noodzakelijk om gered te worden. Dat het bloed van Jezus Christus genoeg is en dat de Heilige Geest dit toepast, past niet in hun denken.
O ja, het avondmaal vieren ze een keer per jaar. Het woord 'dikwijls' lezen ze niet (of het staat niet in hun NIV), zoals dat in 1 korinthe 11 staat. En dat wij de zondag houden, is ook al niet in de haak, dat is romeins...
Kan iemand mij helpen aan een antwoord op de volgende vragen:
- welk genootschap gelooft dit allemaal? Met andere woorden: wie stond er bij mij aan de deur.
- hoe kan hun leer weerlegt worden?
Of is dit niet te weerleggen omdat ze een totaal ander denkraam en manier van Bijbel lezen hebben?
NB: uitgebreidde verdedigingen van de leer van deze sekte hoef ik niet.