meribel schreef:@ mortlach
( overigens sorry voor het off topic gaan )
- in jouw voorbeeld van de aarde gaat het op: namelijk het hangt van je gezichtspunt af of de aarde plat is of niet, maar de waarheid is: hij is rond ( er is maar één waarheid )
Goed, dit was niet het sterkste voorbeeld, maar het toont wel het belang van je referentiepunt aan. Aangezien ik er op geen enkele wijze rekening mee hoef te houden dat de aarde rond is (op mijn niveau), kan ik net zo goed zeggen dat de Aarde NIET rond is.
- schrodinger kat: oei, wat een ingewikkeld verhaal, maar wat ik ervan begrijp is dat de onzekerheid in de waarnemer zit: zolang er geen observatie mogelijk is is het niet te zeggen, maar de waarheid ( want daar is er maar één van ) komt wel boven zodra ná het experiment de doos opengemaakt wordt.
Het is niet zo dat het niet te zeggen is, het is zo dat het deeltje (en dus de kat) allebei de staten tegelijk heeft (zowel levend als dood dus). Dat hier na het waarnemen een eindje aan komt doet niets af aan de situatie die er is voor de waarneming.
mijn conclusie: ik ben het met je eens dat je niet altijd nu al de ( hele ) waarheid kan zien, maar dat wil absoluut niet zeggen dat er meer dan één waarheid is.
Daarvan zou je eerst een voorbeeld moeten geven ( die volgens mij niet bestaat )
Mijn voorbeeld van twee wel en niet gelijktijdige gebeurtenissen tijdens relativistische snelheden is denk ik een mooi voorbeeld. Ik zal kijken of ik een linkje met uitleg kan vinden.
Maar goed, dat exclusiviteitsdenken (er kan maar 1 ding tegelijk waar zijn) is een typische erfenis van het griekse gedachtengoed. En het werkt ook behoorlijk goed, je hebt weinig aan een dokter die zegt dat je zowel ziek als niet-ziek bent. Maar wat voor wereldse zaken geldt, hoeft niet per sé voor niet-wereldse zaken te gelden. Het is alleen lastig om met een concreet, niet-werelds voorbeeld te komen.
Poginkje:
Klik hoe ik wil checken wat er waar is aan godsdienst, dat is absoluut niet te checken, dat ben ik volledig met je eens, daarom heet het ook geloven. ( net zoals schrodingers kat, op dit moment is niet objectief te checken of mijn positie waar is, daarom is het geloven, maar je weet deze aarde een begin heeft en dus een eind dus dat moment van checken komt nog wel, dan zal de Waarheid aan het licht komen )[/quote]
Nee, niet net als Schrodingers kat, die is daadwerkelijk levend en dood
tegelijk. Waarom zou iets dat een begin heeft ook een einde hebben? Begin maar eens bij 1 te tellen en laat me maar weten wanneer je aan het eind van die getallenrij bent