boer schreef:@schelpje,
Ik veracht niets, en dit soort kromme polarisaties gaan nergens over.
Het oude verbond was
1. met het joodse volk.
2. totdat het volbracht was, aan het kruis.
Heb je mijn aangehaalde bijbelteksten gelezen, Schelpje?Hebr. 8:7-13
7 Want indien dat eerste verbond onberispelijk geweest ware, zo zou voor het tweede geen plaats gezocht zijn geweest.
8 Want hen berispende, zegt Hij tot hen: Ziet, de dagen komen, spreekt de Heere, en Ik zal over het huis Israëls, en over het huis van Juda een nieuw verbond oprichten;
9 Niet naar het verbond, dat Ik met hun vaderen gemaakt heb, als Ik hen bij de hand nam, om hen uit Egypteland te leiden; want zij zijn in dit Mijn verbond niet gebleven, en Ik heb op hen niet geacht, zegt de Heere.
10 Want dit is het verbond, dat Ik met het huis Israëls maken zal na die dagen, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten in hun verstand geven, en in hun harten zal ik die inschrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.
11 En zij zullen niet leren, een iegelijk zijn naaste, en een iegelijk zijn broeder, zeggende: Ken den Heere; want zij zullen Mij allen kennen van den kleine onder hen tot den grote onder hen.
12 Want Ik zal hun ongerechtigheden genadig zijn, en hun zonden en overtredingen zal Ik geenszins meer gedenken.
13 Als Hij zegt: Een nieuw verbond, zo heeft Hij het eerste oud gemaakt; dat nu oud gemaakt is en verouderd, is nabij de verdwijning.
En God zelf noemt zijn gemeente Zijn bruid, dus mogen wij van een relatie spreken.
Hoe Lees je de bijbel, eigenlijk?
Beetje selectief, wellicht?
Juist niet ! Ik zie hier op RW dat er veel uit het NT wordt gekeken, geloofd en geciteerd, het OT wordt gezien als een "geschiedenisboek".
Maar uit Hebr maak jij dus op dat er geen babydoop moet plaatsvinden ?