meribel schreef:Janvanverweg schreef:meribel schreef:Een startgegeven van wat dan?
het staat letterlijk in de bijbel. daar valt dus niets verder op terug te redeneren. dat is voor mij een start gegeven. mijn vraag (die ik voor mij beantwoord wilde zien) was, wat betekend dat geheiligd? en daarop heb ik een beter inzicht in gekregen mede door de gebruiksvoorwerpen in he tOT die geheiligd werden om te kunnen dienen voor God. dat kleine stukje inzicht ben ik er mee opgeschoten.
elbert: ongelovige partners zijn niet minder heilig dan de ongelovige kinderen; dus of beide dopen of beiden niet dopen.
Meribel: jij komt niet tot die conclusie, ik maak die conclusie. het is beide wel of beide niet. de een wel en de ander niet is volkomen onlogisch vanuit de korinthe tekst.
dan het verschil tussen de gelovigen en hun partners/kinderen: de gelovigen zijn 'heilig' (punt) de nadere zijn 'heilig door de gelovige'
er is verschil tussen 'heilig zijn en 'gered zijn' blijkt uit een paar regels verder. het is niet synoniem!
natuurlijk is er een verschil tussen heilig zijn en gered zijn, zei ik dat dat hetzelfde was?
Maar heilig betekent: voor God bestemd, God wil jouw Vader zijn janvanverweg, dat geloof je toch? Jij bent heilig, zo spreekt Paulus ons overigens ook aan
bijv. kol. 3: 12 Omdat God u heeft uitgekozen, omdat u zijn heiligen bent en hij u liefheeft, moet u zich kleden in innig medeleven, in goedheid, bescheidenheid, zachtmoedigheid en geduld
en dan terug naar elberts eerste post waaruit bleek dat de kinderen van de gelovigen heilig zijn zoals de gelovigen heilig zijn, vandaar de kinderdoop. Het is een belofte van God aan je kind ( en als ouder een belofte aan God ). Dat is heel mooi, heel bijzonder, maar daar houdt het niet op , als hij/zij volwassen is moet hij dat natuurlijk beantwoorden.
wat is de doop? Een sacrament, en wat is een sacrament ( paste copy HC )
Sacramenten zijn heilige zichtbare tekenen en zegels, die God ingesteld heeft om ons door het gebruik daarvan de belofte van het evangelie nog beter te doen verstaan en te verzegelen. Deze belofte houdt in dat Hij ons om het enige offer van Christus, aan het kruis volbracht, vergeving van zonden en eeuwig leven uit genade schenkt1
Gen. 17:11; Lev. 6:25; Deut. 30:6; Jes. 6:6, 7; 54:9; Ezech. 20:12; Rom. 4:11; Heb. 9:7, 9; 9:24.
Is de volwassendoop een ander sacrament? Houdt dat meer in dan bovenstaand? Ik hoor het graag
Ik heb er alle teksten eens bijgehaald, en was nogal verbaasd.
gen 17:11 gaat over het Verbond tussen God en Abraham, de lichamelijke besnijdenis hier is een lichamelijke voorafschaduwing, welke vorm kreeg in Jezus Christus' werk, een besnijdenis van het hart van de bekeerde gelovige onder het nieuwe verbond.
(het Oude Verbond was de verdwijning nabij en niet onberispelijk!)
Lev 6:25 ik zie de relatie met de doop niet, eerlijk gezegd.
Deut 30:6 idem dito
Jes 6:6 idem dito
jes 54:9 vervangingsleer!zie contekst , vanf vers 5 b.v.
Ezech 20:12 gaat over sabatten en Israel, niet de doop (het moet niet veel gekker worden)
Rom 4:11 ik zie ook hier het woord doop niet,
heb 9:7, even verder lezen tot vers13 en 14, waarbij duidelijk wordt gemaakt dat rituelen en besprengingen juist armzalige voorafspiegelingen waren, vergeleken met het wezenlijke bloed van Christus wat ons geweten reinigtt van dode werken, om den levenden God te dienen.
Wederom geen enkele verwijzing naar de doop.
heb 9:24 weer geen relatie tot de doop,
Geen enkele tekst dus die de HC aanhaalt zegt iets over de doop.
Waar WEL een verband beschreven wordt in de bijbel zelf n.b. tussen het OT en de nieuwe bedeling is in 1 Petrus 3:21, 22
En daar hou ik me liever aan.