De koranverbranding van Terry Jones

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: De koranverbranding van Terry Jones

Berichtdoor Mortlach » 11 apr 2011 21:43

haring schreef:Ja! Een volk dat zich laat bang maken door doodsbedreigingen en op de eisen van hun in gaat is een veroverd volk. Ja ik ben best bereid om er mensen voor op te offeren. Zelfs als ik het moet zijn.

Weet je dat je nu voor het eerst iets schrijft waar ik heel, heel erg bang en verdrietig van word.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 11 apr 2011 21:56

Faramir schreef:En wat denk je daarmee te bereiken?

Laten zien dat we ons niet laten bang maken door een stel gekken die ons met de dood bedreigen.

En bovenal, hoe kun je ermee leven als je weet dat jouw actie, (die in mijn ogen verder geen enkel nut heeft gediend) mensenlevens heeft gekost. Mensenlevens die niet de jouwe waren om zo achteloos in de waagschaal te leggen.

Nee hoor, het gaat om de vrijheid van meningsuiting. Ik blijf mijn mening geven ondanks dat ik het risico loop met de dood bedreigd te worden of te worden vermoord. Een volk dat zich laat bedreigen is een onderdrukt volk zonder dat er legers aan te pas komen.
*onderschrift verwijderd door moderator*

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 apr 2011 22:02

haring schreef:Laten zien dat we ons niet laten bang maken door een stel gekken die ons met de dood bedreigen.

Dat doe ik al, door gewoon mijn leven te leiden, redelijk gelukkig en succesvol. Dat iemand in verweggistan de straat op wil om te roepen dat ik dood moet, dan is dat prima. Ik zal daar niet wakker van liggen.

Nee hoor, het gaat om de vrijheid van meningsuiting. Ik blijf mijn mening geven ondanks dat ik het risico loop met de dood bedreigd te worden of te worden vermoord.

Dat is het punt niet. Je vorige posting lijkt te suggereren dat je ook bereid bent anderen op te offeren.

Een volk dat zich laat bedreigen is een onderdrukt volk zonder dat er legers aan te pas komen.

Hoezo dat? Een volk dat zich niets aantrekt van bedreigingen, dat is pas een vrij volk. Iemand kan mij best bedreigen, maar als ik de bedreiging naast mij neerleg en het verder geen invloed heeft op mijn doen en laten, word ik echt niet onderdrukt.

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 11 apr 2011 22:12

Ik denk ook dat het grondbeginsel van de vrijheid van meninsuiting wederzijds respect hoort te zijn. Als je alleen maar wilt provoceren wat is dan het nut van de vrijheid van meninsuiting?

We kennen allemaal op dit forum de belangrijkste geboden uit de bijbel: Heb God lief boven alles en de naaste als jezelf.
Als je dat in acht neemt ga je niet nutteloos provoceren.

Als wij de koran willen verbranden moeten we het lekker zelf weten.

Niet dus. Je ziet toch wat voor reacties het losmaakt? En wat heeft het voor zin om die Koran te verbranden?
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 apr 2011 22:24

Jozo schreef:Ik denk ook dat het grondbeginsel van de vrijheid van meninsuiting wederzijds respect hoort te zijn. Als je alleen maar wilt provoceren wat is dan het nut van de vrijheid van meninsuiting?

Wederzijds respect zou prettig zijn, maar als dat uitblijft, dan maar 'eenrichtingsrespect'. Het heeft geen enkele zin jezelf te verlagen omdat de ander niet wil meespelen.

We kennen allemaal op dit forum de belangrijkste geboden uit de bijbel: Heb God lief boven alles en de naaste als jezelf.

Ach, het zou me ontzettend verbazen als de mensen die Korans of wat dan ook aansteken niet zouden geloven dat dat precies is wat ze doen. Ze hebben God lief door 'valse religies' te bestrijden, zoiets zal het wel zijn.

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 12 apr 2011 11:11

Jozo schreef:Ik denk ook dat het grondbeginsel van de vrijheid van meninsuiting wederzijds respect hoort te zijn.

Ik niet, voor sommige dingen heb ik geen respect, bijvoorbeeld voor religie.

Als je alleen maar wilt provoceren wat is dan het nut van de vrijheid van meninsuiting?

Wederzijds respect is iets anders dan vrijheid van meningsuiting.

Wie zegt dat dit de belangrijkste regel is?

Het is niet nutteloos, de pastoor heeft iets laten zien. Dat er nog steeds heel veel mensen zijn die ons dingen willen opdringen, zelf via geweld. Deze mensen die dat doen moeten realiseren dat de islamitische wetten niet gelden in de vrije wereld.

Niet dus. Je ziet toch wat voor reacties het losmaakt? En wat heeft het voor zin om die Koran te verbranden?

Dus omdat mensen geweld gaan gebruiken mogen wij de koran niet verbranden? Wat een complete onzin! Die regel is gemaakt voor en door moslims. Ik ben geen moslim, dus als ik de koran wil vebranden moet ik dat zelf weten wat de gevolgen er ook van zullen zijn.
*onderschrift verwijderd door moderator*

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 12 apr 2011 11:14

haring schreef:
Faramir schreef:En wat denk je daarmee te bereiken?

Laten zien dat we ons niet laten bang maken door een stel gekken die ons met de dood bedreigen.

En bovenal, hoe kun je ermee leven als je weet dat jouw actie, (die in mijn ogen verder geen enkel nut heeft gediend) mensenlevens heeft gekost. Mensenlevens die niet de jouwe waren om zo achteloos in de waagschaal te leggen.

Nee hoor, het gaat om de vrijheid van meningsuiting. Ik blijf mijn mening geven ondanks dat ik het risico loop met de dood bedreigd te worden of te worden vermoord. Een volk dat zich laat bedreigen is een onderdrukt volk zonder dat er legers aan te pas komen.

Lekker stoere taal zeg, ik zou je wel eens willen zien als zo'n leger van fundamentalisten ons land binnenvalt en je vraagt met het mes op de keel : zweer trouw aan Allah ! Jij bent zeker de eerste die hard wegloopt of maar ja knikt.
Want zo gaat het vaak.
Het heeft geen zin een boekwerk te verbranden, dat weet ieder weldenkend mens. Je kunt het wel doen, thuis in de open haard.
Als onze dominee dit zou doen, zou ik niet meer onder zijn gehoor gaan zitten.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 apr 2011 11:27

haring schreef:Ik niet, voor sommige dingen heb ik geen respect, bijvoorbeeld voor religie.

Hopelijk komt dat nog, is het niet voor de ander, dan toch voor jezelf.

Het is niet nutteloos, de pastoor heeft iets laten zien. Dat er nog steeds heel veel mensen zijn die ons dingen willen opdringen, zelf via geweld.

Maar dat wisten we allemaal al lang en dat alleen maakt de actie nutteloos en dom en gevaarlijk.

Deze mensen die dat doen moeten realiseren dat de islamitische wetten niet gelden in de vrije wereld.

Ja, dat zou moeten in een ideale wereld. Maar is de wereld na de aktie van deze meneer nou echt beter geworden?

Dus omdat mensen geweld gaan gebruiken mogen wij de koran niet verbranden? Wat een complete onzin! Die regel is gemaakt voor en door moslims. Ik ben geen moslim, dus als ik de koran wil vebranden moet ik dat zelf weten wat de gevolgen er ook van zullen zijn.
[/quote]

Ik houd niet van kunst, dus ik mag de Nachtwacht verbranden? Oké, zie wel dat dat niet helemaal hetzelfde is, maar toch... Natuurlijk mag je een koran verbranden, maar waarom zou je dat willen? Het blijkt dat je er mensenlevens mee op het spel zet, hoe triest dat ook is. Je mag van mij hartstikke principieel zijn, maar dan niet over de ruggen van anderen. Je betrekt er mensen bij die er niets mee te maken hebben, en dat is verkeerd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 apr 2011 11:29

schelpje3 schreef:Lekker stoere taal zeg, ik zou je wel eens willen zien als zo'n leger van fundamentalisten ons land binnenvalt en je vraagt met het mes op de keel : zweer trouw aan Allah ! Jij bent zeker de eerste die hard wegloopt of maar ja knikt.
Want zo gaat het vaak.

Ach, ze kunnen je hart toch niet dwingen. Ik zou best ergens trouw aan zweren om mijn leven te redden, wetende dat er in mijn hart niets verandert.

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 12 apr 2011 11:35

Ik niet, voor sommige dingen heb ik geen respect, bijvoorbeeld voor religie.

Daar zit dan ook de crux. Vraag jezelf eens af waarom je daar geen respect voor op kunt brengen.

Wederzijds respect is iets anders dan vrijheid van meningsuiting.

Het is belangrijk om deze in balans te houden. Ik sta er altijd verbaasd van als mensen zich beroepen op hun 'recht van vrijheid van meninsuiting'. Prima je mag je mening uiten, maar realiseer je dat woorden kwetsend kunnen zijn. Pijnlijker en vooral langduriger dan een klap in het gezicht. Als je elkaar al niet eens respecteert zal je dialoog al snel verzanden in een monoloog waarbij beide groepen zich dieper zullen ingraven in hun standpunten. Vrijheid van meninsuiting kent dan ook zijn grenzen, die zelfs in de grondwet vastgelegd zijn. Belediging en smaad vallen daar onder andere onder.

In Nederland zou de actie van Terry Jones verboden kunnen worden a.d.h.v. art. 10 van het Europees verdrag van de rechten van de mens. Volgens dit artikel mag de vrijheid van meningsuiting worden beperkt als dit in het belang is van de nationale veiligheid, opbenbare veiligheid, het voorkomen van wanoderlijke en strafbare feiten, etc.

Wie zegt dat dit de belangrijkste regel is?

Jezus zelf in markus 12: 29 En Jezus antwoordde hem: Het eerste van al de geboden is: Hoor, Israël! de Heere, onze God, is een enig Heere.
30 En gij zult den Heere, uw God, liefhebben uit geheel uw hart, en uit geheel uw ziel, en uit geheel uw verstand, en uit geheel uw kracht. Dit is het eerste gebod.
31 En het tweede aan dit gelijk, is dit: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven. Er is geen ander gebod, groter dan deze

Het is niet nutteloos, de pastoor heeft iets laten zien. Dat er nog steeds heel veel mensen zijn die ons dingen willen opdringen, zelf via geweld. Deze mensen die dat doen moeten realiseren dat de islamitische wetten niet gelden in de vrije wereld.

Heel erg nuttig...

Actie is reactie. Als jijzelf degene bent die de lont aansteekt heb je er (ook al is het ongewild) een aandeel in. Denk daarom ook na voordat je iets doet. Ik vind de actie van koranverbranding bijzonder kortzichtig.
De christelijke naastenliefde is in je reactie nog steeds bijzonder ver zoek. 8-[
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Riska

Berichtdoor Riska » 12 apr 2011 13:41

Haring schreef:voor sommige dingen heb ik geen respect, bijvoorbeeld voor religie.
Dan begrijp ik in de verste verte niet wat je hier op het forum doet.
Er zijn onder de forummers mensen die atheïst zijn, maar met respect reageren op dit en andere fora. Daar heb ik geen moeite mee - wel met deze opmerking van jou.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 12 apr 2011 14:05

Waarbij je wel de vraag moet stellen: wat bedoel je met respect hebben voor?

Maar zoals haring het nu doet voorkomen, is hij de personificatie van de intolerantie van het verlichtingsdenken.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 apr 2011 14:37

Riska schreef:
Haring schreef:voor sommige dingen heb ik geen respect, bijvoorbeeld voor religie.
Er zijn onder de forummers mensen die atheïst zijn, maar met respect reageren op dit en andere fora. Daar heb ik geen moeite mee - wel met deze opmerking van jou.

Om hier toch even wat over te zeggen: dit komt wel heel erg dichtbij de uitspraak van veel christenen, ook hier, waarin ze stellen wél respect te hebben voor de moslims als mens, maar niet voor hun geloof. Dat is trouwens een uitspraak die ik net zo goed niet begrijp.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 12 apr 2011 14:38

Mortlach schreef:
Riska schreef:

Om hier toch even wat over te zeggen: dit komt wel heel erg dichtbij de uitspraak van veel christenen, ook hier, waarin ze stellen wél respect te hebben voor de moslims als mens, maar niet voor hun geloof. Dat is trouwens een uitspraak die ik net zo goed niet begrijp.

Riska noch ik, zitten op een moslimforum :-({|=

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 apr 2011 14:40

schelpje3 schreef:Riska noch ik, zitten op een moslimforum :-({|=

Let op, ik wijs geen mensen aan, het was gewoon iets dat in me opkwam.

Terug naar “Archief”