Ik niet, voor sommige dingen heb ik geen respect, bijvoorbeeld voor religie.
Daar zit dan ook de crux. Vraag jezelf eens af waarom je daar geen respect voor op kunt brengen.
Wederzijds respect is iets anders dan vrijheid van meningsuiting.
Het is belangrijk om deze in balans te houden. Ik sta er altijd verbaasd van als mensen zich beroepen op hun 'recht van vrijheid van meninsuiting'. Prima je mag je mening uiten, maar realiseer je dat woorden kwetsend kunnen zijn. Pijnlijker en vooral langduriger dan een klap in het gezicht. Als je elkaar al niet eens respecteert zal je dialoog al snel verzanden in een monoloog waarbij beide groepen zich dieper zullen ingraven in hun standpunten. Vrijheid van meninsuiting kent dan ook zijn grenzen, die zelfs in de grondwet vastgelegd zijn. Belediging en smaad vallen daar onder andere onder.
In Nederland zou de actie van Terry Jones verboden kunnen worden a.d.h.v. art. 10 van het Europees verdrag van de rechten van de mens. Volgens dit artikel mag de vrijheid van meningsuiting worden beperkt als dit in het belang is van de nationale veiligheid, opbenbare veiligheid, het voorkomen van wanoderlijke en strafbare feiten, etc.
Wie zegt dat dit de belangrijkste regel is?
Jezus zelf in markus 12: 29 En Jezus antwoordde hem: Het eerste van al de geboden is: Hoor, Israël! de Heere, onze God, is een enig Heere.
30 En gij zult den Heere, uw God, liefhebben uit geheel uw hart, en uit geheel uw ziel, en uit geheel uw verstand, en uit geheel uw kracht. Dit is het eerste gebod.
31 En het tweede aan dit gelijk, is dit: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven. Er is geen ander gebod, groter dan deze
Het is niet nutteloos, de pastoor heeft iets laten zien. Dat er nog steeds heel veel mensen zijn die ons dingen willen opdringen, zelf via geweld. Deze mensen die dat doen moeten realiseren dat de islamitische wetten niet gelden in de vrije wereld.
Heel erg nuttig...
Dus omdat mensen geweld gaan gebruiken mogen wij de koran niet verbranden? Wat een complete onzin! Die regel is gemaakt voor en door moslims. Ik ben geen moslim, dus als ik de koran wil vebranden moet ik dat zelf weten wat de gevolgen er ook van zullen zijn.
Actie is reactie. Als jijzelf degene bent die de lont aansteekt heb je er (ook al is het ongewild) een aandeel in. Denk daarom ook na voordat je iets doet. Ik vind de actie van koranverbranding bijzonder kortzichtig.
De christelijke naastenliefde is in je reactie nog steeds bijzonder ver zoek.