Evelien, sinds Jurian zelf prima weet wat hij wil en ook echt niet heel anders wil eten dan wij, vind ik het op verjaardagen prima als hij mee eet wat ze daar eten. En als dat patatjes zijn of een pakje sap, wat ik thuis minder snel zou geven (de patatjes overigens af en toe wel hoor, zeker sinds hij 2 is, eet hij die toch wel gewoon met ons mee, eens in de 2 a 3 weken), zijn, vind ik dat geen probleem.
Maar ik probeer het wel een beetje in te dammen. Zo vind ik het niet goed als hij een handvol snoepjes eet bij mijn oma, terwijl de andere kinderen daar dat wel mochten van hun moeders. Dan heeft Jurian toch echt pech, en hij mag er maar 1 en even later eventueel nog 1, i.p.v. een handvol, van mij. Met pakjes drinken ook, die krijgt hij thuis niet, alleen als we in de dierentuin lopen en hij heeft echt dorst, dan heb ik die stiekem wel bij me en krijgt hij die. Maar bij anderen vind ik het geen probleem. Dat is een feest voor hem, dat mogen drinken uit een pakje

En die shampoo, natuurlijk moet je altijd op je kind letten, maar iedereen weet dat er bij een kind onbewaakte ogenblikken zijn. Nu is de mijne niet extreem ondernemend ofzo, gelukkig. Maar bij alcohol vind ik het wel prettig als iedereen op zijn eigen glas let als ons kind rondloopt, dat is voor iedereen een hele kleine moeite, terwijl als ik continu op hem moet letten bij elke minuut dat hij aanwezig is, dan word ik gek

En het opzoeken is nooit handig, dus de slechte schoonmaakmiddelen staan echt wel ver weg. Maar dan nog kunnen er soms dingen gebeuren bij een erg ondernemend kind denk ik. Dus dat ligt echt niet altijd aan de ouders.
En degene die vroeg over melk bij het eten, wat je dan als vervanging doet: melk schijnt erg weinig goeds toe te voegen hoor, voor een kind, behalve de calcium. Wel zuivel, maar dat is veel meer dan alleen melk. hier drinkt hij het uit gewoonte, omdat hij het lekker vindt, bij het eten, maar als hij het niet zou lusten dan zou ik net zo lief water geven ofzoiets. Overigens heeft Jurian ook een tijdje karnemelk met een smaakje gedronken, vond hij ook lekker.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...