De hel - of toch niet?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Jantjes

Re: De hel - of toch niet?

Berichtdoor Jantjes » 08 apr 2011 15:13

schelpje3 schreef:
Jantjes schreef:
schelpje3 schreef: Ik ben meteen gaan zoeken. Ik heb de herz. S.V. erbij gepakt. Maar daar staat in vers 10:

Want U zult mijn ziel in het graf niet verlaten, U laat niet toe dat Uw heilige ontbinding ziet.
Dus geen hel !

Ik ook maar dan de kanttekeningen van de Staten Vertaling. Die zeggen:
Het Hebr. woord betekent somtijds het graf gelijk hier en onder, Gen. 42:38, en Gen. 44:29,31; Ps. 6:6, en Ps. 16:10; Pred. 9:10; Jes. 38:18; idem allerlei grote diepten, of diepe, verborgen plaatsen; Job 26:6; Ps. 139:8; Amos 9:2; somtijds de hel, of plaats der verdoemden, gelijk Job 11:8; Spreuk. 15:11. Aldus kan het hier niet genomen worden; want Jakob geloofde het tegendeel van zijn zoon. Somtijds betekent het ook overgrote en uiterste benauwdheden, en het gevoel van Gods toorn, gelijk 1 Sam. 2:6; Ps. 18:6, en Ps. 86:13.

Waarmee jij ONGEWILD bewijst dat de herziene dus niet geheel klopt ! Ik hanteer vrijwel altijd de S.V. maar ik dacht, dit is RW, laat ik even moderniseren :wink:

Juist wel. De HSV geeft dus een juiste vertaling namelijk 'graf' in plaats van hel.

Niet tegen staande is hel: 'een plaats waar God niet is' nog niet Bijbels te onderbouwen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 apr 2011 15:27

In de herz ! Psalm 9 vers 18: De goddelozen keren terug, naar de hel toe, alle heidenvolken, die God vergeten.
Maar ik schrik idd van het aantal verbeteringen van hel naar de dood :(
M.i. is hel toch iets anders dan dood.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 08 apr 2011 15:55

schelpje3 schreef:In de herz ! Psalm 9 vers 18: De goddelozen keren terug, naar de hel toe, alle heidenvolken, die God vergeten.
Maar ik schrik idd van het aantal verbeteringen van hel naar de dood :(
M.i. is hel toch iets anders dan dood.

Ook daar verwijst de kanttekenaren van de SV naar ‘Scheol’ of ‘graf’.
Waarom de HVS daar ook geen graf gebruikt hebben is mijn onduidelijk.

Ik ga hoe langer hoe meer geloven dat de betekenis van hel, zoals het in veel kerken e.a. gebruikt wordt, onjuist is.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 apr 2011 16:18

Jij denkt, laten we de hel ontkennen, graf klinkt minder dramatisch en eng ?
Je bent niet de enige :(

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 08 apr 2011 16:31

schelpje3 schreef:Jij denkt, laten we de hel ontkennen, graf klinkt minder dramatisch en eng ?

Nee, dat hoeft ook weer niet maar de juiste betekenis is wel een stuk duidelijker, bijvoorbeeld hier: http://www.dagelijksmanna.net/bijbelstudie13.html
Ook een goede verklaring m.b.t.’de rijke man en Lazarus’

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 apr 2011 16:44

Jantjes schreef:
schelpje3 schreef:Jij denkt, laten we de hel ontkennen, graf klinkt minder dramatisch en eng ?

Nee, dat hoeft ook weer niet maar de juiste betekenis is wel een stuk duidelijker, bijvoorbeeld hier: http://www.dagelijksmanna.net/bijbelstudie13.html
Ook een goede verklaring m.b.t.’de rijke man en Lazarus’

Sorry, verkeerde Bijbelvertaling :)
Ik houd het bij de s.v. of soms bij de herziene.
Ik heb nog een tekst die van toepassing is:
Openb. 14: ...in de drinkbeker van Zijn toorn, en gepijnigd worden in vuur en zwavel voor het oog van de heilige engelen en van het Lam. En de rook van hun pijniging stijgt op tot in alle eeuwigheid, en zij die het beest en zijn beeld aanbidden, hebben dag en nacht geen rust....
Wil je het bestaan dan nog verzachten of ontkennen ?

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 08 apr 2011 18:07

schelpje3 schreef:Ik heb nog een tekst die van toepassing is:
Openb. 14: ...in de drinkbeker van Zijn toorn, en gepijnigd worden in vuur en zwavel voor het oog van de heilige engelen en van het Lam. En de rook van hun pijniging stijgt op tot in alle eeuwigheid, en zij die het beest en zijn beeld aanbidden, hebben dag en nacht geen rust....
Wil je het bestaan dan nog verzachten of ontkennen ?

Het eeuwige, onuitblusbare vuur waarover de Bijbel spreekt in Openb. 14:10 is het vuur van Gods aanwezigheid. Zondaars kunnen daarin niet overleven. Alleen zij die van alle ongerechtigheid gereinigd zijn, kunnen voor altijd in de aanwezigheid van de heilige God leven.

Vele mensen beseffen niet dat er in feite vier verschillende woorden zijn die in de Bijbel vertaald worden met het woord hel. Wat verwarrend is, is dat niet alle vier woorden uit de grondtekst dezelfde betekenis hebben. Indien iemand probeert om de vier betekenissen van de vier woorden te doen passen in één concept, zal hij niet alleen een zeer verwarrend beeld bekomen van het lot van de goddeloze, maar hij doet ook af aan de ware bedoeling van de Bijbel.

Het woord "hel" wordt in de Bijbel 54 maal gebruikt: 31 maal in het OT, en 23 maal in het NT.

Telkemale u het woord "hel" ziet in het OT, werd daar het Hebreeuwse woord sheol gebruikt. Dat woord betekent "graf" (Zie Jona 2:2[dodenrijk]). In de helft van de gevallen werd het woord vertaald in "hel". Bij de andere helft gebruikte men het woord "graf" of "dodenrijk." Nergens in de Schrift verwijst het woord sheol naar een plaats van eeuwige pijniging. De Bijbel zegt duidelijk dat alle mensen, de rechtvaardigen zowel als de goddelozen, naar sheol gaan wanneer ze sterven! De aartsvader Jakob zei dat hij bij zijn dood naar sheol zou gaan, en zijn zoon Jozef zou daar ook gaan (Genesis 37:35)! De rechtvaardige Job gebruikte het woord sheol toen hij sprak over zijn eigen rustplaats (Job 17:3). Daar wacht iedereen die is ingeslapen op de opstanding.

bron: http://www.dagelijksmanna.net/bijbelstudie13.html

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 14 apr 2011 20:12

Wat voor plaats is de hel?

Miljoenen mensen hebben in hun religie geleerd dat de hel een plaats is waar mensen worden gepijnigd. De Rooms-katholieke Kerk leert dat de hel . . . altijd zal blijven bestaan; aan het lijden dat men daarin ondergaat, zal geen eind komen.
Aan deze katholieke leerstelling wordt door vele conservatieve protestantse groeperingen nog steeds vastgehouden.
Geen wonder dat mensen die dit hebben geleerd, vaak zeggen dat als de hel zo’n verschrikkelijke plaats is, zij er niet over willen praten.

Dit doet de vraag rijzen: Heeft de Almachtige God zo’n plaats van pijniging geschapen? Wel, wat was Gods standpunt toen de Israëlieten in navolging van omringende volken hun kinderen in het vuur gingen verbranden? Hij verklaart in zijn Woord Jeremia 7:31: ‘Zij hebben de hoge plaatsen van Tofeth gebouwd, dat in het dal van de zoon van Hinnom ligt, om hun zonen en hun dochters in het vuur te verbranden, iets wat ik niet geboden had en wat in mijn hart niet was opgekomen.

Sta daar eens bij stil. Als het denkbeeld om mensen in het vuur te roosteren, nooit in Gods hart was opgekomen, kan men dan redelijkerwijs aannemen dat hij een vurige hel heeft geschapen voor degenen die hem niet dienen? De bijbel zegt: God is liefde (1 Johannes 4:8). Zou een liefdevolle God mensen werkelijk voor eeuwig pijnigen? Zou u/jij dat doen? De wetenschap dat God liefde is, moet ons ertoe bewegen zijn Woord te raadplegen ten einde erachter te komen wat de hel nu precies is.
Wie geeft het antwoord?
Wie gaan erheen, en voor hoe lang?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 apr 2011 21:01

Jantjes schreef:Wat voor plaats is de hel?

Miljoenen mensen hebben in hun religie geleerd dat de hel een plaats is waar mensen worden gepijnigd. De Rooms-katholieke Kerk leert dat de hel . . . altijd zal blijven bestaan; aan het lijden dat men daarin ondergaat, zal geen eind komen.
Aan deze katholieke leerstelling wordt door vele conservatieve protestantse groeperingen nog steeds vastgehouden.
Geen wonder dat mensen die dit hebben geleerd, vaak zeggen dat als de hel zo’n verschrikkelijke plaats is, zij er niet over willen praten.

Dit doet de vraag rijzen: Heeft de Almachtige God zo’n plaats van pijniging geschapen? Wel, wat was Gods standpunt toen de Israëlieten in navolging van omringende volken hun kinderen in het vuur gingen verbranden? Hij verklaart in zijn Woord Jeremia 7:31: ‘Zij hebben de hoge plaatsen van Tofeth gebouwd, dat in het dal van de zoon van Hinnom ligt, om hun zonen en hun dochters in het vuur te verbranden, iets wat ik niet geboden had en wat in mijn hart niet was opgekomen.

Sta daar eens bij stil. Als het denkbeeld om mensen in het vuur te roosteren, nooit in Gods hart was opgekomen, kan men dan redelijkerwijs aannemen dat hij een vurige hel heeft geschapen voor degenen die hem niet dienen? De bijbel zegt: God is liefde (1 Johannes 4:8). Zou een liefdevolle God mensen werkelijk voor eeuwig pijnigen? Zou u/jij dat doen? De wetenschap dat God liefde is, moet ons ertoe bewegen zijn Woord te raadplegen ten einde erachter te komen wat de hel nu precies is.
Wie geeft het antwoord?
Wie gaan erheen, en voor hoe lang?

Het maakt niet uit hoe de hel er precies uit ziet en wat er gebeurt, het is een eeuwigheid (!, dus houdt NIMMER op) buiten God ! In de jaren 90 was de zonsverduistering. Midden op de dag. Veel mensen stonden buiten met een speciaal brilletje, ik niet. Ik bleef binnen, het was prachtig zonnig weer. Ineens werd het halfduister, kil, de vogels hielden op met fluiten, de natuur hield zn adem in, zo leek het. Ik had even een korte indruk hoe het zou zijn als de zon er maar voor de helft was, laat staan helemaal weg ! Er zal geen leven mogelijk zijn, dus hoeveel te erger zal het zijn buiten God te moeten leven en Hem voor eeuwig te vervloeken ? Ik denk dat het nog veel erger is dan je kunt voorstellen. Jantjes: je hebt zeker dat vreselijkste stukje op CIP gelezen ? Dat het allemaal wel meevalt en niet eeuwig zal duren ? Laat je toch niet zo bedriegen en in slaap sussen !

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 15 apr 2011 08:43

schelpje3 schreef:Het maakt niet uit hoe de hel er precies uit ziet en wat er gebeurt, het is een eeuwigheid (!, dus houdt NIMMER op) buiten God ! In de jaren 90 was de zonsverduistering. Midden op de dag. Veel mensen stonden buiten met een speciaal brilletje, ik niet. Ik bleef binnen, het was prachtig zonnig weer. Ineens werd het halfduister, kil, de vogels hielden op met fluiten, de natuur hield zn adem in, zo leek het. Ik had even een korte indruk hoe het zou zijn als de zon er maar voor de helft was, laat staan helemaal weg ! Er zal geen leven mogelijk zijn, dus hoeveel te erger zal het zijn buiten God te moeten leven en Hem voor eeuwig te vervloeken ? Ik denk dat het nog veel erger is dan je kunt voorstellen. Jantjes: je hebt zeker dat vreselijkste stukje op CIP gelezen ? Dat het allemaal wel meevalt en niet eeuwig zal duren ? Laat je toch niet zo bedriegen en in slaap sussen !

Je maakt een mooie vergelijking. God vergelijken met de zon is een Bijbelse parabel maar de vergelijking die je maakt met hel en God eeuwig vervloeken? Je voegt er bovendien nog bij: ‘Ik denk dat het nog veel erger is dan je kunt voorstellen’. Dat is naar mijn mening onjuist en daar zou ik wel eens meer over willen discussiëren. Vandaar dat ik hierboven in mijn laatste alinea zei: ‘sta daar is bij stil’.
Natuurlijk lees ik wel een op CIP maar ook op andere sites zoals ik hier boven verwees naar dagelijksmanna.net enz.
Net zo goed als jij en ik weten geborgen te zijn in Christus en naar de hemel gaan wil ik ook weten hoe het zal zijn voor die mensen die deze zekerheid niet hebben en naar de hel gaan.
Ik zei het hierboven al als de hel zo’n verschrikkelijke plaats is waar niet over gesproken kan worden kan je andere mensen er ook niets over vertellen als alleen angst aan jagen zoals de leerstellingen en dogma’s van de Rooms-katholieke Kerk en de conservatieve protestantse groeperingen. Ik wil het dus bespreekbaar maken en het angst aanjagende karakter er uit weg halen. Maar dat is bij jou dus niet mogelijk?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 apr 2011 10:01

Jantjes schreef:Het eeuwige, onuitblusbare vuur waarover de Bijbel spreekt in Openb. 14:10 is het vuur van Gods aanwezigheid. Zondaars kunnen daarin niet overleven. Alleen zij die van alle ongerechtigheid gereinigd zijn, kunnen voor altijd in de aanwezigheid van de heilige God leven.

Het is eveneens een vuur wat op aarde brandt (Op 14,6) in tegenstelling tot het beeld wat de kerk van de hel leert. Ik ben het volkomen met je eens Jantjes, de kerk heeft de mensen lang genoeg bang gemaakt met leugens over een haatdragende God die zijn schepselen langer zou straffen dan liefhebben. Ik moet van dergelijke doem preken niks meer hebben, al jaren niet meer.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 15 apr 2011 10:23

Ik vind het moeilijk een voorstelling te maken van de hel, zeker is dat een plaats
zonder de aanwezigheid van God verschrikkelijk zal zijn.

Zo verschrikkelijk dat God zelf voor ons een martelende dood is gestorven
op aarde om ons daarvoor te bewaren. Hoe groot is deze liefde en verlangen
om mensen te redden.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 apr 2011 11:03

schaapje schreef:Ik vind het moeilijk een voorstelling te maken van de hel, zeker is dat een plaats
zonder de aanwezigheid van God verschrikkelijk zal zijn.

Zo verschrikkelijk dat God zelf voor ons een martelende dood is gestorven
op aarde om ons daarvoor te bewaren. Hoe groot is deze liefde en verlangen
om mensen te redden.

Alles is door God geschapen (Rom 11,36) dus ook de hel.
De profeet Jesaja vergelijkt de Heer met een pottenbakker en de mensen met de potten (Jes 29,16) die hij maakt. Indien nu een pot mislukt, is dat de schuld van de pottenbakker of de pot zelf? Bovendien wordt klei gebakken om behouden te worden, dus ik hoop het vuur te halen! ;)

jaccootje85
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaccootje85 » 15 apr 2011 11:14

mohamed schreef: Alles is door God geschapen (Rom 11,36) dus ook de hel.
De profeet Jesaja vergelijkt de Heer met een pottenbakker en de mensen met de potten (Jes 29,16) die hij maakt. Indien nu een pot mislukt, is dat de schuld van de pottenbakker of de pot zelf? Bovendien wordt klei gebakken om behouden te worden, dus ik hoop het vuur te halen! ;)

Inderdaad, alles is door God geschapen. Maar: Hij weet wat van zijn maaksel is te verwachten. Dus het was ook nodig om een hel te scheppen... Hij wist dat wij mensen niet naar Hem zouden luisteren in het paradijs. Maar dat wil niet zeggen dat we God de schuld van onze fouten mogen geven. In bovenstaand voorbeeld van mohamed is het dus de schuld van de pot zelf.
Szent az Úr

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 15 apr 2011 11:29

@ jaccootje85

Dus het was ook nodig om een hel te scheppen

Staat dat ergens in de bijbel?

Hij wist dat wij mensen niet naar Hem zouden luisteren in het paradijs

Staat dat ergens in de bijbel?

@ Mohammed:

Jesaja zegt meer:
15 Wee degenen die hun ware bedoelingen
diep verborgen houden voor de HEER;
die alles doen in duisternis en zeggen:
‘Wie ziet ons? Wie weet wat wij doen?’
16 Jullie draaien de zaken om!
Is de klei soms meer dan de pottenbakker?
Kan het maaksel over zijn maker zeggen:
‘Hij heeft mij niet gemaakt’?
Of het aardewerk over de pottenbakker:
‘Hij brengt er weinig van terecht’?
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Terug naar “[Religie] - Open forum”