schelpje3 schreef:Toch ben ik het niet met je eens. Niet helemaal. Jij hebt net een verschil met mij wat juist cruciaal is. Als je jezelf in beweging kunt zetten, betekent dit dat je het ZELF hebt gedaan ! Het Wonder wordt een eeuwig Wonder omdat God in je werkt. Dat betekent niet dat je achterover kunt leunen: want het komt toch wel als je uitverkoren bent.
Nee ! Dat is valse lijdelijkheid.
Maar de Heere begint in jou te werken, alvoor jij zelfs maar aan Hem gedacht heeft !
Misschien ben je er bij opgevoed, liefdevolle ouders die je erin voorleefden, allemaal Zegeningen, maar het is geen garantie.
Soms worden mensen uit de wereld gerukt. Weten niks, maar ze MOETEN.
Dus dan zetten die mensen zichzelf niet in beweging, maar de Heere werkt in hun harten.
Ik hoop dat jij dit verschil kunt onderschrijven ?
ALTIJD is God de Eerste! Als een mens in geloof aan de voeten van de Here Jezus komt en daar zijn/haar leven overgeeft, dan heeft God dat in die mens gelegd. Uit onszelf zullen we nooit gaan inderdaad, daarom wees ik ook op Fil 2 : 13. God werkt het willen EN het werken. En het IS ook een eeuwig wonder als een mens gered wordt van de ondergang! Wij verdienen niets. Daarom heeft Jezus Zijn leven gegeven, om voor de Zijnen de toorn te dragen.
Als je bent opgevoed in een positief christelijk gezin, dan is dat inderdaad geen garantie. Helaas voorbeelden genoeg in mijn omgeving... Andersom is het ook geen logisch gevolg dat als je in een onchristelijk gezin bent opgegroeid, je verloren gaat.
Weet je: Je weet pas dat je uitverkoren bent als je door naar binnen bent gegaan door de "enge poort".
Als je eerst moet weten of je uitverkoren bent alvorens je de poort binnen kunt gaan, dan kun je lang wachten. Dan zou er iemand staan die zegt: Voor jou is het wel, en voor jou is het niet.
Dat is het gevaar van de prediking in "heel rechts gereformeerd" Nederland.
Het andere gevaar is dat iedereen zich al liedjes zingend de hemel in klapt. En dat is ook niet juist.
Daarom ben ik zo blij dat in mijn gemeente men in de prediking niet wil "afwijken ter linker- noch ter rechterzijde".
Ergo: Ik ben het met je eens, maar verwoord een aantal zaken wat anders. Maar binnen een kerkverband moet men elkaar kunnen vinden, toch?