schelpje3 schreef:Riska schreef:Schelpje3 schreef:Het gaat erom dat je geestelijk in de knoop komt !
Is dat zo? Of kan het ook zijn dat er mensen zijn die gewoon rustig achter Hem aangaan, zich bewust van lek en gebrek, maar veilig bij de Heer?
Nee dat geloof ik niet nee, klinkt misschien voor jou vreemd, of eigenverzonnen, maar een mens gaat van nature echt niet achter Jezus aan ! Nogmaals, waarom zou hij ? Zonder kennis van zonde en schuld, kun je er toch niks mee ?
Timotheüs, David, Abraham, Mozes, Zacheüs etc dan? Staat niets over dat ze in de knoop kwamen. Je moet eens lezen wat a Brakel daarover zegt. Hij heeft het over diverse wijzen van bekering. God werkt op verschillende manieren. 1 vaste bekeringsweg voorschrijven doet echt tekort aan Gods wijsheid. Hij weet toch Zelf wel hoe Hij een mens tot Zich moet laten komen? Laat Hem Zelf maar werken.
Zacheüs werd uit de boom gehaald. "Heden moet ik in uw huis zijn!" Niet eerst over zijn zonden beginnen, maar eerst Zacheüs uitnodigen om bij Hem te komen! Hij had ook in de boom kunnen blijven zitten. Hij kende per slot van rekening zijn ellende nog niet. "Sorry Heer/Heere/Heer (doorhalen wat miet van toepassing is...

), U kunt wel roepen, maar ik moet eerst mijn ellende kennen, en dan pas geloof ik werkelijk dat U ook mij roept! En ALS dat dan zo is, dan moet U mij Zelf maar uit mijn boom halen, want ik kan wil en zal niet omlaag komen!" Kromme redenering he? Maar zo doen wij vaak.
Zacheüs wilde alleen maar Jezus zien, Degene van Wie hij zoveel gehoord had. En tóch roept Jezus hem uit zijn boom!
We lezen niets over wat er gezegd is bij hem thuis. Alleen dat velen tot Hem kwamen, en dat Zacheüs daarna opstaat en zegt dat hij zal goedmaken wat hij heeft misdaan. We lezen niet dat Jezus hem de les leest over zijn zonden.
En (de gevolgen van) zijn zonden heeft hij nog heel lang moeten ervaren.
Als hij geld wil teruggeven dan moeten de mensen hem wel binnenlaten. En als er nu mensen zijn die met onbekende bestemming verhuisd zijn, of misschien al overleden? Dan kon hij het nooit meer goedmaken. En dat blijft wel knagen hoor!
En wat je zegt over He(e)r(e): Dat is inderdaad een gevoelskwestie. Ik spreek zelf over Here, anderen over Heere en weer anderen over Heer.
Ik heb ooit eens in een gemeente een dominee gehoord die uit de NBV las. Hij vertelde: "Als er Heer staat lees ik Heere. De heer staat op de kansel en zit in de kerk. De Heere daar gaat het over God."
Een gevoelskwestie. In de grondtalen staat het woord Heer. Wij hebben er wat anders van gemaakt, waarschijnlijk om onderscheid aan te brengen tussen God en mensen, helemaal omdat in de eerste Bijbelvertalingen geen hoofdletters in dezen werden gebruikt.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!