Voor de schuld van de ouders laat ik de kinderen boeten.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Voor de schuld van de ouders laat ik de kinderen boeten.

Berichtdoor schelpje3 » 30 mar 2011 12:43

Marnix schreef:
schelpje3 schreef:
Riska schreef:Dat is theologisch, theoretisch geredeneerd. Daar komt dus zeker geen gevoel bij.
Maar als je vrijwel dagelijks vecht met gevolgen is het een andere zaak.

Ik vecht ook dagelijks, om andere reden. Maar voel steeds meer hoe ik dat moet verliezen. Heb je hier op de homepagina het verhaal van Christa al beluisterd ? Ze had 1000 vragen, maar toen ze Hem zag, waren ze allemaal weg ! Wat een overgave, wat een geloof ! En dat heeft ze niet uit zichzelf.
Ondanks het verdriet, de pijn, is ze zo'n getuigenis, ik ben er jaloers op.

Ja, vreselijk he.. voor haar, haar man.... familie.... Maar wat getuigt ze van Gods genade...

Een prachtige uitzending van de EO. Zie je nu zelf het verschil met Gordon zoekt God ? Ik bedoel niet over de persoon, maar over de getuigenissen en de beleving ! Christa is een gelovige vrouw, maar zij kent de strijd, het verdriet.
Zij kan op deze manier velen tot Zegen zijn. Omdat het ECHT is.
En helaas, ik zie veel namaak :(

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 30 mar 2011 13:13

En helaas zie ik veel namaak......

Dat moet je maar durven zeggen schelpje, vind ik ook heel knap van je
als jij harten zo kan onderzoeken :mrgreen:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 mar 2011 13:25

schelpje3 schreef:
Marnix schreef:
schelpje3 schreef:Ik vecht ook dagelijks, om andere reden. Maar voel steeds meer hoe ik dat moet verliezen. Heb je hier op de homepagina het verhaal van Christa al beluisterd ? Ze had 1000 vragen, maar toen ze Hem zag, waren ze allemaal weg ! Wat een overgave, wat een geloof ! En dat heeft ze niet uit zichzelf.
Ondanks het verdriet, de pijn, is ze zo'n getuigenis, ik ben er jaloers op.

Ja, vreselijk he.. voor haar, haar man.... familie.... Maar wat getuigt ze van Gods genade...

Een prachtige uitzending van de EO. Zie je nu zelf het verschil met Gordon zoekt God ? Ik bedoel niet over de persoon, maar over de getuigenissen en de beleving ! Christa is een gelovige vrouw, maar zij kent de strijd, het verdriet.

En op zoek naar God was niet echt? Overigens heeft Christa nog in 1 van die uitzendingen van op zoek naar God meegewerkt en daar ook getuigd van Gods liefde.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 30 mar 2011 13:43

Marnix schreef:
schelpje3 schreef:
Marnix schreef:

En op zoek naar God was niet echt? Overigens heeft Christa nog in 1 van die uitzendingen van op zoek naar God meegewerkt en daar ook getuigd van Gods liefde.

Ik had het niet over het programma als zodanig, maar over het verschil van mens en getuigenis ! Je moet wel blind en doof zijn wil je dat verschil niet zien.
Ik heb Christa ook al eerder gezien, gingen ze toen niet naar Frankrijk, met Andries K ? Ook toen haar zoon net overleden was, een interview wellicht. Toen maakte ze ook diepe indruk op mij.
Wat er in het hart leeft, komt naar buiten.

Riska

Berichtdoor Riska » 30 mar 2011 15:18

Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken Schelpje, dat daarbij meegewogen wordt hoeveel ellende er in het leven van iemand heeft plaatsgevonden. Dat een ander getuigenis niet echt geldt - omdat de Heer het niet beproefd heeft? Zoiets?
Kijk, ik heb mijn twijfels bij "Gordon zoekt God". Hij doet soms te gek, te opgewekt.
Maar gisteren was hij bij Myrna Goossen in het koffieuur bij Max. Toen kwam weer naar voren hoeveel pijn hij had.
Letterlijke pijn - hij heeft reuma. Soms is iets ook een fase. En ik zal er zeker niet over oordelen, ook al moet ik bekennen sommige programma's met enige scepsis te bekijken.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 30 mar 2011 15:54

Riska schreef:Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken Schelpje, dat daarbij meegewogen wordt hoeveel ellende er in het leven van iemand heeft plaatsgevonden. Dat een ander getuigenis niet echt geldt - omdat de Heer het niet beproefd heeft? Zoiets?
Kijk, ik heb mijn twijfels bij "Gordon zoekt God". Hij doet soms te gek, te opgewekt.
Maar gisteren was hij bij Myrna Goossen in het koffieuur bij Max. Toen kwam weer naar voren hoeveel pijn hij had.
Letterlijke pijn - hij heeft reuma. Soms is iets ook een fase. En ik zal er zeker niet over oordelen, ook al moet ik bekennen sommige programma's met enige scepsis te bekijken.

Ik heb het niet gezien, kijk sowieso overdag geen tv.
Zo links en rechts lees ik ook wel eens iets over hem, hij heeft vrienden versleten als jij oude schoenen. Dat weet ik omdat ik iemand ken die met hem omgaat. Het is een zeer moeilijk persoon (zegt ie zelf ook, dus zelfkennis heeft hij dan wel)
We gaan hier niet weer over dat programma praten, het gaat er niet om of iemand veel of weinig heeft meegemaakt. Dat hoeft nl helemaal niet. Niet iedereen wordt vreselijk ziek of verliest al zijn geld om tot een bepaald geloof te komen.
Het gaat erom dat je geestelijk in de knoop komt ! En dat heb ik niet gezien bij G.

Riska

Berichtdoor Riska » 30 mar 2011 16:12

Schelpje3 schreef:Het gaat erom dat je geestelijk in de knoop komt !

Is dat zo? Of kan het ook zijn dat er mensen zijn die gewoon rustig achter Hem aangaan, zich bewust van lek en gebrek, maar veilig bij de Heer?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 30 mar 2011 16:20

Riska schreef:

Is dat zo? Of kan het ook zijn dat er mensen zijn die gewoon rustig achter Hem aangaan, zich bewust van lek en gebrek, maar veilig bij de Heer?

Nee dat geloof ik niet nee, klinkt misschien voor jou vreemd, of eigenverzonnen, maar een mens gaat van nature echt niet achter Jezus aan ! Nogmaals, waarom zou hij ? Zonder kennis van zonde en schuld, kun je er toch niks mee ?

Riska

Berichtdoor Riska » 30 mar 2011 16:53

Schelpje3 schreef:Nee dat geloof ik niet nee, klinkt misschien voor jou vreemd, of eigenverzonnen, maar een mens gaat van nature echt niet achter Jezus aan ! Nogmaals, waarom zou hij ? Zonder kennis van zonde en schuld, kun je er toch niks mee ?

Misschien omdat een mens is opgegroeid met de Bijbelse boodschap dat de Heer voor ons zorgt? Dat Hij er voor ons wil zijn? Dat God de Liefdevolle, Barmhartige is?
Maar dat zal voor jou wel allemaal te licht zijn.
Voor mijzelf weet ik dat ik met alle lek en gebrek, met al mijn onvolmaaktheid door de Heer gezien ben en mag zijn wie ik ben. Nee, ik ben niet volmaakt, bepaald niet en toch...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 30 mar 2011 16:56

Riska schreef:
Schelpje3 schreef:Nee dat geloof ik niet nee, klinkt misschien voor jou vreemd, of eigenverzonnen, maar een mens gaat van nature echt niet achter Jezus aan ! Nogmaals, waarom zou hij ? Zonder kennis van zonde en schuld, kun je er toch niks mee ?

Misschien omdat een mens is opgegroeid met de Bijbelse boodschap dat de Heer voor ons zorgt? Dat Hij er voor ons wil zijn? Dat God de Liefdevolle, Barmhartige is?
Maar dat zal voor jou wel allemaal te licht zijn.
Voor mijzelf weet ik dat ik met alle lek en gebrek, met al mijn onvolmaaktheid door de Heer gezien ben en mag zijn wie ik ben. Nee, ik ben niet volmaakt, bepaald niet en toch...

Ik heb al moeite met het woord Heer. Ik spreek liever over Heere. Maar dat is misschien persoonlijk.
Nee, dat God barmhartig en liefdevol is, is niet te licht, maar als het in het kader wordt geplaatst dat dit voor iedereen geldt, kan ik hier niet in mee. Bijbels gezien. God kan ook een toornend God zijn en is zeker rechtvaardig !
Als Hij zou doen met ons naar onze zonden, zaten we hier niet meer. Soms verwonder ik me over Zijn geduld, als ik de bandeloosheid en de schaamteloosheid zie. Het spotten met Zijn Heilige Naam !
Laten we met eerbied en ontzag over Hem spreken en niet alsof Hij bij ons om de hoek woont.

Riska

Berichtdoor Riska » 30 mar 2011 17:34

Schelpje3 schreef:Ik heb al moeite met het woord Heer. Ik spreek liever over Heere. Maar dat is misschien persoonlijk.
Nee, dat God barmhartig en liefdevol is, is niet te licht, maar als het in het kader wordt geplaatst dat dit voor iedereen geldt, kan ik hier niet in mee. Bijbels gezien. God kan ook een toornend God zijn en is zeker rechtvaardig !
Als Hij zou doen met ons naar onze zonden, zaten we hier niet meer. Soms verwonder ik me over Zijn geduld, als ik de bandeloosheid en de schaamteloosheid zie. Het spotten met Zijn Heilige Naam !
Laten we met eerbied en ontzag over Hem spreken en niet alsof Hij bij ons om de hoek woont.
Ik begrijp je moeite met de naamgeving. Soms is een naam je vertrouwd en als iemand anders God, of Christus met een andere naam noemt dan je gewend bent, kan het zeer doen in je oren en ogen.
Zo heb ik dat als mensen spreken over Je en Jij als ze het over God hebben. Het heeft ook te maken met de plek waar je opgegroeid bent - met de kerkelijke cultuur. Zo is het voor mij de Heer en voor jou de Heere (en als ik het goed heb ook nog het liefst met hoofdletters... )
Ik denk dat het grote verschil is, dat in sommige kerkgenootschappen de toornige God eenzijdig gepreekt wordt en in andere kerkgenootschappen de Barmhartige eenzijdig gepreekt. Er moet een goede balans zijn. Ook in zondebesef en ik kan dus persoonlijk niets met: in de mens is alleen maar slecht. Ik ervaar dat als ontkenning van wat God zegt bij de schepping dat Hij de mens schiep naar Zijn beeld en gelijkenis. En Hij vond het zeer goed. En niet alles wat goed was is weg sinds de mens eigen wegen ging.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 31 mar 2011 11:00

schelpje3 schreef:
Riska schreef:

Nee dat geloof ik niet nee, klinkt misschien voor jou vreemd, of eigenverzonnen, maar een mens gaat van nature echt niet achter Jezus aan ! Nogmaals, waarom zou hij ? Zonder kennis van zonde en schuld, kun je er toch niks mee ?

Timotheüs, David, Abraham, Mozes, Zacheüs etc dan? Staat niets over dat ze in de knoop kwamen. Je moet eens lezen wat a Brakel daarover zegt. Hij heeft het over diverse wijzen van bekering. God werkt op verschillende manieren. 1 vaste bekeringsweg voorschrijven doet echt tekort aan Gods wijsheid. Hij weet toch Zelf wel hoe Hij een mens tot Zich moet laten komen? Laat Hem Zelf maar werken.
Zacheüs werd uit de boom gehaald. "Heden moet ik in uw huis zijn!" Niet eerst over zijn zonden beginnen, maar eerst Zacheüs uitnodigen om bij Hem te komen! Hij had ook in de boom kunnen blijven zitten. Hij kende per slot van rekening zijn ellende nog niet. "Sorry Heer/Heere/Heer (doorhalen wat miet van toepassing is... :wink: ), U kunt wel roepen, maar ik moet eerst mijn ellende kennen, en dan pas geloof ik werkelijk dat U ook mij roept! En ALS dat dan zo is, dan moet U mij Zelf maar uit mijn boom halen, want ik kan wil en zal niet omlaag komen!" Kromme redenering he? Maar zo doen wij vaak.
Zacheüs wilde alleen maar Jezus zien, Degene van Wie hij zoveel gehoord had. En tóch roept Jezus hem uit zijn boom!
We lezen niets over wat er gezegd is bij hem thuis. Alleen dat velen tot Hem kwamen, en dat Zacheüs daarna opstaat en zegt dat hij zal goedmaken wat hij heeft misdaan. We lezen niet dat Jezus hem de les leest over zijn zonden.
En (de gevolgen van) zijn zonden heeft hij nog heel lang moeten ervaren.
Als hij geld wil teruggeven dan moeten de mensen hem wel binnenlaten. En als er nu mensen zijn die met onbekende bestemming verhuisd zijn, of misschien al overleden? Dan kon hij het nooit meer goedmaken. En dat blijft wel knagen hoor!

En wat je zegt over He(e)r(e): Dat is inderdaad een gevoelskwestie. Ik spreek zelf over Here, anderen over Heere en weer anderen over Heer.
Ik heb ooit eens in een gemeente een dominee gehoord die uit de NBV las. Hij vertelde: "Als er Heer staat lees ik Heere. De heer staat op de kansel en zit in de kerk. De Heere daar gaat het over God."
Een gevoelskwestie. In de grondtalen staat het woord Heer. Wij hebben er wat anders van gemaakt, waarschijnlijk om onderscheid aan te brengen tussen God en mensen, helemaal omdat in de eerste Bijbelvertalingen geen hoofdletters in dezen werden gebruikt.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 31 mar 2011 12:16

De Heer is van de bonbons (bestaan die nog trouwens ?) Een woord heeft een bepaalde klank, gevoel. Vader klinkt anders dan pappa.
Vader heeft eerbied in zich, pappa is dichtbij.
Maar dat is slechts een detail, voor mij echter heel belangrijk.
Aan het woord Heer zit een nonchalance gekoppeld, het wordt soms makkelijk uitgesproken, hoor ik.
De mensen waar jij het over hebt Race, zijn niet uit zichzelf gekomen hoor. Een ieder is geroepen, elk op zijn eigen wijze.
Zijn kinderen worden ook niet allemaal even "groot". De een blijft bescheiden, valt amper op, een teer grassprietje wat steeds heen en weer waait, maar wel blijft geworteld ! De ander wordt een eikenboom, sterk, stormvast.
Maar altijd wordt het zaadje van het Woord gezaaid door de Zaaier ! Pas dan groeit het op.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 31 mar 2011 12:37

schelpje3 schreef:De Heer is van de bonbons (bestaan die nog trouwens ?) Een woord heeft een bepaalde klank, gevoel. Vader klinkt anders dan pappa.
Vader heeft eerbied in zich, pappa is dichtbij.
Maar dat is slechts een detail, voor mij echter heel belangrijk.
Aan het woord Heer zit een nonchalance gekoppeld, het wordt soms makkelijk uitgesproken, hoor ik.
De mensen waar jij het over hebt Race, zijn niet uit zichzelf gekomen hoor. Een ieder is geroepen, elk op zijn eigen wijze.
Zijn kinderen worden ook niet allemaal even "groot". De een blijft bescheiden, valt amper op, een teer grassprietje wat steeds heen en weer waait, maar wel blijft geworteld ! De ander wordt een eikenboom, sterk, stormvast.
Maar altijd wordt het zaadje van het Woord gezaaid door de Zaaier ! Pas dan groeit het op.

Ik ontken ook niet dat God Zelf in de mens het willen en het werken (Fil 2 :13) werkt, maar waar ik zo bang voor ben is dat men op de stoel blijft zitten in het kader dat God het moet doen en "stil maar wacht maar, mocht het ooit eens komen staan te gebeuren dat er een klein beginnetje mocht komen staan een schijnsel van in de verte gelijkend op iets wat weleens nieuw zou kunnen gelijken te worden".
De mensen zijn geroepen, maar die geroepen mensen zijn niet altijd eerst en voorafgaand aan hun ellenden ontdekt. Dat lees je nergens en dat moeten (en mogen!!) we ook niet in de Schrift leggen. We mogen God geen schema opleggen waarnaar Hij moet werken willen wij kunnen geloven dat Hij iets goeds is begonnen in de mens. Zie ook mijn onderschrift....
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 31 mar 2011 12:59

Toch ben ik het niet met je eens. Niet helemaal. Jij hebt net een verschil met mij wat juist cruciaal is. Als je jezelf in beweging kunt zetten, betekent dit dat je het ZELF hebt gedaan ! Het Wonder wordt een eeuwig Wonder omdat God in je werkt. Dat betekent niet dat je achterover kunt leunen: want het komt toch wel als je uitverkoren bent.
Nee ! Dat is valse lijdelijkheid.
Maar de Heere begint in jou te werken, alvoor jij zelfs maar aan Hem gedacht heeft !
Misschien ben je er bij opgevoed, liefdevolle ouders die je erin voorleefden, allemaal Zegeningen, maar het is geen garantie.
Soms worden mensen uit de wereld gerukt. Weten niks, maar ze MOETEN.
Dus dan zetten die mensen zichzelf niet in beweging, maar de Heere werkt in hun harten.
Ik hoop dat jij dit verschil kunt onderschrijven ?

Terug naar “Archief”