Refowebkids deel 13

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sterretje
Moderator

Re: Refowebkids deel 13

Berichtdoor Sterretje » 30 mar 2011 12:35

LauraC schreef:
Sterretje schreef:Hier gaat Anna Sofie iedere keer mee naar de gynacoloog maar ik ben bang dat we dat maar niet meer moeten doen. De vorige keer werd ze ineens heel boos op de arts. Hij moest van mij afblijven en mocht mij geen pijn doen. Vanmorgen gaf ze direct aan 'niet naar de dokter toe, niet bij mama kijken, is auw'.'
Ik wil niet dat ze een aversie tegen dokters krijgt dus dat wordt vaak oppas vragen ](*,)

Da's moeilijk :? Weet niet hoe het in NL is, maar hier is bij bep. handelingen altijd een chaperone aanwezig, ook als de arts vrouwelijk is. Toen ik een keer voor een uitstrijkje moest, zei die chaperone dat zij Michael dan wel zou entertainen met een boekje en een liedje. Misschien is dat bij jou ook wel te regelen?

Hier zit er naast de chyna ook een assistent bij. Die kan wel met haar praten maar je zit nog in 1 ruimte.
En die persoon gaat haar niet meenemen uit de ruimte.
Ik denk ook niet dat Anna Sofie dat wil. Zodra we bij het ziekenhuis komen begint ze er al over.
En ik kan uitleggen dat het geen pijn doet, er bij lachen enz.. Maar de arts wordt gewoon te privé en dat wil ze echt niet hebben. Tja, wordt gewoon oppas vragen, maar is gewoon balen.
Ik had vanmorgen heel erge buikpijn dus ik ging even liggen. Zegt mijn man dat ik buikpijn heb tegen haar en wat zegt ze: 'niet auw buik, mijn mama niet naar dokter toe. Dokter van mama afblijve!!!' En ze werd echt al weer boos.
Dus ik wil haar niet meer meenemen. Dat is echt niet verstandig. (terwijl ze er nooit een negatieve ervaring heeft gehad. De eerste paar keer had ze enorm lol met de assistent, mocht ze iedere keer een handschoen helpen opblazen van de gyna e.d. En ik heb ook nooit een kick gegeven. Dus... Tja, er zijn meer kinderen die zo doen vertelde de gyna.
Time flies when you have none!

rosaatje

Berichtdoor rosaatje » 30 mar 2011 12:46

@ sterretje, idd verstandig om oppas te vragen, hier vonden de kids het ook niet leuk als ze aan mama zitten....

Toch kun je die aversie niet altijd voorkomen. Onze oudste was bang voor iedereen die verkleed was tot een jaar of 6....W.s. omdat ze in haar jonge leventje al heel wat dokters gezien had, i.v.m. operaties aan haar "thierfell naevus" op haar wang.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 30 mar 2011 13:07

'Makkelijk' of 'moeilijk' kind. Dat is echt heel persoonlijk. Mijn dochter heeft mijn karakter en dat kan weleens botsen, jaja, nu al. Mijn man is de rust zelve en op één of andere manier verliest hij zijn geduld ook nooit, het gaat hem dus makkelijker af. Maar misschien krijgen we straks een kindje wat het karakter van mijn man heeft.......

Ons kind word ook -vooral door vele anderen- als 'makkelijk' beschouwd. Dat komt omdat ze goed luisterd en al best veel goede manieren heeft. Ze mag bijv. niet lopen met eten en zit dan keurig op een stoeltje haar koekje op te eten. Mensen vergeten alleen dat je dat thuis aangeleerd hebt, met alle (ontbrekende) wijsheid en geduld. Dat komt op anderen dan gelijk over als een 'voorbeeldig kind'. (compliment natuurlijk) Zelf vind ik het wat naief om gelijk zo'n conclusie te trekken want wat veel mensen niet zien is dat dochterlief als ze moe is veranderd in een soort draakje. :wink: En ook dat ze haar moeder weleens tot wanhoop drijft als ze weer eens een lekkere grenzen-test-dag heeft.

Een ding heb ik geleerd: je kind is het makkelijkst en het beste af met heel duidelijke liefdevol gebrachte(!) grenzen!
Laatst gewijzigd door Schipje op 30 mar 2011 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 30 mar 2011 13:16

Maandagavond waren wij ergens een hapje eten en toen was er ook een stel en dat kind liep steeds van zijn stoel en vertoonde ergerlijk gedrag. Dat vonden vooral zijn ouders, de hele maaltijd heb ik niks anders gehoort als 'hou nou eens op', 'je bent toch geen baby meer', 'blijf nou eens zitten', enz enz.
Ik vind het dan echt volstrekt logisch dat zo'n kind gewoon doet wat van hem verwacht word, namelijk: strontvervelend zijn!

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 30 mar 2011 13:38

@sterretje: ja, dan lijkt oppas de beste oplossing helaas :( Hopelijk hoef je snel niet meer naar de gyn 8>)
Tsja, Michael gedijdt het best met strakke regels. Mijn schoonmoeder denkt dat ik hard ben, maar hij heeft het echt nodig. Nu is hij ook een heel netjes opgevoed hoor, maar hij heeft gewoon energie voor 10.

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 30 mar 2011 13:59

Hier varen de kids ook wel bij duidelijke regels en consequentheid. Anderen vinden ons idd aardig strenge ouders, maar als we het lijntje laten vieren komt het echt niet goed en duurt het weer heel lang voor ze allemaal weer in het gareel lopen.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 30 mar 2011 15:04

rosaatje schreef:
Evelien schreef:Als ik kijk naar m'n oppaskindje, die krijgt eigenlijk weinig structuur/regels mee. Ik vindt dat best wel lastig want je bent de oppas maar je moet dan ook mee gaan in het opvoedingspatroon (niet helemaal natuurlijk). Ik merk dus dat ik te streng ben. :oops:

ja dat is best lastig, want je neemt de opvoeding toch voor een dag(deel) over. Maar pas je daar op of komt het kindje bij jou? Dat maakt denk ik ook nog wel verschil...???

Ik pas daar op.

Even in het algemeen, een kind heeft toch ook regels nodig? En elk kind is ook wel weer anders, maar je moet het ook zien in het belang van zo'n kind. Maar goed wie ben ik? :lol: k heb nog geen kind (bijna dan) dus echt iets over zeggen kan ik natuurlijk niet.

Maar opvoeding kan best pittig zijn.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 30 mar 2011 15:18

Mijn buuf had een oppaskind dat thuis alles mocht (en nu nog mag ](*,) ). Ze moest van de oppas gewoon luisteren al vergde dat wel heel veel geduld. Het scheelt idd heel veel of je bij dat kind thuis oppast of het is in jouw huis. Als het van haar ouders over de bank mag lopen zou ik dat lekker laten doen, maar bijv. aan tafel blijven zitten met eten (als jij dat wilt) kan je best vragen. Waar ben je anders oppas voor, alleen om letterlijk op haar te passen dat ze niet in een sloot valt ofzo?
ja, dat is mijn mening dan he.....

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 30 mar 2011 15:38

Ik houd ook van duidelijkheid en regels (heb ik zelf ook nodig :-oo )
Af en toe heel iets de teugels laten vieren vind ik niet erg. Het hoeft ook geen starheid te zijn.
Maar duidelijkheid is erg goed voor mijn dochter.

Ze heeft nu waterpokken. Gisteravond paar blaasjes, nu al aardig wat op billen en buik.

(die op dit moment naar de winkel is lopen met haar papa en het is net gaan stortregenen... niet normaal. Ik krijg zo een verzopen Katje en Kat thuis;-)

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 30 mar 2011 15:58

Ik ben ook erg consequent en misschien zelfs wel eens tè streng :oops: Vorig jaar heb ik zwangerschapsverlofvervanging gedaan in een groep 4 die niet de makkelijkste groep was zeg maar. Ik moest toen best wel streng zijn en dat waren de kinderen niet gewend. Toen ik aan het eind van het verlof afscheid nam van de klas zei een meisje: 'Jammer dat u weggaat. Nu hebben we eens een keer een strenge juf en nu gaat u weg!' 8-[

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 30 mar 2011 16:29

Oei, arme anna Sophie, hopelijk krijgt ze er niet teveel last van!
Wij zijn heel consequent als het om belangrijke dingen gaat. Maar we proberen heel erg te bedenken waarom dingen niet zouden mogen. verbied ik iets omdat ik consequent wil zijn of mijn gelijk wil halen? of is het in zijn belang?
De dingen die niet mogen, daarin zijn we enorm consequent, maar andere dingen vinden we gewoon niet belangrijk genoeg om een strijd over aan te gaan. Hij moet dingen gaan ontdekken in het leven, en kan prima keuzes maken. als wij altijd maar voor hem kiezen en boos worden als hij het niet doet zoals wij het willen, dat is denk ik niet goed.

Op mijn werk zijn we helemaal into het competentie gericht werken, en ik merk dat ik het thuis overneem. We complimenteren erg veel, benadrukken heel veel de dingen die hij goed doet. En dat werkt als een trein. En daarnaast geven we zeker aan wat absoluut niet mag.
Daarnaast vind ik goede manieren wel heel erg belangrijk, en daar zit ik dus wel bovenop. Dank u wel zeggen, schoenen uit op de mat, drinken aan tafel, eten met een vork en avondeten eventueel met een lepel en vork, speelgoed zelf opruimen voor we weggaan van bijvoorbeeld zijn oma etc. Maar dat zijn volgens mij dingen die je gewoon aanleert of niet, en dat steeds volhoudt, dan leren ze het ook vanzelf.

Maargoed, soms blijven er lastige punten in de opvoeding, en kan ik alleen maar flink hopen (en bidden) dat hij een fijne volwassen kerel wordt, die een beetje makkelijk in het leven staat, assertief is, zijn draai kan vinden in het leven.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 30 mar 2011 16:33

MissF schreef:. We complimenteren erg veel, benadrukken heel veel de dingen die hij goed doet. En dat werkt als een trein. En daarnaast geven we zeker aan wat absoluut niet mag.
Daarnaast vind ik goede manieren wel heel erg belangrijk, en daar zit ik dus wel bovenop. Dank u wel zeggen, schoenen uit op de mat, drinken aan tafel, eten met een vork en avondeten eventueel met een lepel en vork, speelgoed zelf opruimen voor we weggaan van bijvoorbeeld zijn oma etc. Maar dat zijn volgens mij dingen die je gewoon aanleert of niet, en dat steeds volhoudt, dan leren ze het ook vanzelf.

Maargoed, soms blijven er lastige punten in de opvoeding, en kan ik alleen maar flink hopen (en bidden) dat hij een fijne volwassen kerel wordt, die een beetje makkelijk in het leven staat, assertief is, zijn draai kan vinden in het leven.

Helemaal mee eens!!!! Proberen wij ook zeker te doen!
(soms ff moeilijk als ze een keer een 'klier'dag heeft.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 30 mar 2011 19:13

Wat grappig. Iedereen vindt dat hij/zij streng is en zijn kind goed opvoedt. :lol:

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 30 mar 2011 19:15

Haha nee, ik vind mezelf juist niet streng, maar juist daarom vind ik wel dat ik ons kind goed opvoed ;) Dat kan ook nog :mrgreen:

En wel goed trouwens, dat veel meiden hier (redelijk) tevreden zijn over hun opvoeding. Als ik soms al die twijfels lees van moeders in kinderbladen...pff, dan zou je bijna onzeker worden. terwijl dat toch niet hoeft, omdat het in veel gevallen gewoon prima is zoals je het doet!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 30 mar 2011 19:52

Ligt ook wel aan je referentiekader he. Als ik bv hier op straat het eea gadesla dan denk ik: ik doe het zo slecht nog niet ;) Maar ik hoor wel vaak dat ik streng ben voor 'm. Tsja, ik denk dat streng subjectief is. Ben ik streng omdat ik mijn zoon bij mij in de kerk laat zitten anderhalf uur lang ipv door de creche laat rennen?

Terug naar “Archief”