schelpje3 schreef:De rechts reformatorisch leer verkondigt echter dat mensen dood liggen. Hoe zou een dode kunnen opstaan ? Dat is het verschil tussen die kerken.
En dan kun je mij hier wel op aanvallen, dat ik zo eigenwijs ben, of zwaar in de leer, maar dit is zo als het week in week uit wordt gepredikt in de reformatorische kerken.
schelpje3 schreef:Met het woordje "dit" bedoel ik deze leer. Dus dat een mens uit zichzelf God niet zoekt en dit ook niet gaat doen. Waarom zou hij ? Pas als de Heilige Geest in iemand gaat werken, wordt hij een geroepene en kan hij idd niet meer blijven liggen. Dus het kan zeker wel, maar nooit van uit de mens gerekend.
klopt dat wel? waarom zijn er dan zoveel religies en sektes in de wereld? waarom zou de duvel zich voordoen als een engel des licht als de mensheid daar niet naar op zoek is??????
hieronder een aantal uitspraken van Jezus die duidelijk maken dat 'geloven' een aktie van mensen was en dat dat participerende geloof behoudenis bewerkstelde:
Luc 7,50 En Hij zeide tot de vrouw: Uw geloof heeft u behouden, ga heen in vrede!
Luc 8,48 En Hij zeide tot haar: Dochter, uw geloof heeft u behouden, ga heen in vrede.
Luc 17,19 En Hij zeide tot hem: Sta op, ga heen, uw geloof heeft u behouden.
Luc 18,42 En Jezus zeide tot hem: Word ziende; uw geloof heeft u behouden.
al deze uitspraken kwamen omdat mensen initiatief namen! als 'doden' geloofden ze dat Jezus kon helpen en werden behouden.
Jezus zegt nadrukkelijk niet: "omdat ik u behoudenis en geloof gegeven heb bent u naar mij toegekomen."
NEE, Hij zegt dat ze behouden zijn omdat ze naar Hem toekwamen!
schelpje3 schreef:Dus ga daar dan evangeliseren.
Ja, dat zal ik doen als ik in de gelegenheid kom. ik denk dat velen daar graag willen geloven (hoe ze dat kunnen als ze 'dood' zijn is een raadsel

) maar niet op het genade aanbod durven in te gaan. wat zijn de velden daar wit!
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"