Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
schelpje3 schreef:Worden alle mensen wederom door Christus zalig ?
Nee, maar alleen degenen, die Hem door een waar geloof worden ingelijfd en al Zijn weldaden aannemen.
Wat is een waar geloof ? Een waar geloof is niet alleen een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, dat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft, maar ook een vast vertrouwen, hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt, dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade, alleen om der verdienste van Christus'wil.
Zondag 7
schelpje3 schreef:Nee, want jij vraagt immer om verwijzing naar teksten. Dus dan kun je zien dat het geen verzinsel van mij is
schaapje schreef:schelpje3 schreef:Nee, want jij vraagt immer om verwijzing naar teksten. Dus dan kun je zien dat het geen verzinsel van mij is
Nou schelpje dan hoop ik maar dat je er vast van overtuigd bent, van wat je hebt
geschreven, en die zekerheid van het geloof ook hebt.
schelpje3 schreef:De rechts reformatorisch leer verkondigt echter dat mensen dood liggen. Hoe zou een dode kunnen opstaan ? Dat is het verschil tussen die kerken.
En dan kun je mij hier wel op aanvallen, dat ik zo eigenwijs ben, of zwaar in de leer, maar dit is zo als het week in week uit wordt gepredikt in de reformatorische kerken.
schelpje3 schreef:Met het woordje "dit" bedoel ik deze leer. Dus dat een mens uit zichzelf God niet zoekt en dit ook niet gaat doen. Waarom zou hij ? Pas als de Heilige Geest in iemand gaat werken, wordt hij een geroepene en kan hij idd niet meer blijven liggen. Dus het kan zeker wel, maar nooit van uit de mens gerekend.
schelpje3 schreef:Dus ga daar dan evangeliseren.
schelpje3 schreef:Maar dan moet ik eerst dat ware geloof hebben.
Janvanverweg schreef:schelpje3 schreef:Maar dan moet ik eerst dat ware geloof hebben.
uit vraag 21 maak ik op dat een echt geloof uit 2 zaken bestaat
1 het voor waar houden wat in de bijbel staat
en 2 erop vertrouwen dat God je vergeven en behouden heeft.
dat zijn twee werkwoorden! twee dingen die de mens doet! voor waar houden en vertrouwen.
en hoe groot moet dat vertrouwen zijn? heel vast en onwankelbaar?
'ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp' en 'geloof als een mosterdzaadje'
dat duidt duidelijk op een diepgeworteld geloof![]()
God vraagt geloof hoe miniem ook. Daarna zullen we groeien in ons geloof.
Maar dat is toch onmogelijk, doden die het uitroepen naar God?schelpje3 schreef:Er staan ook andere verhalen in de Bijbel ! Waarom zijn de Psalmen ons gegeven, ter bemoediging.
Ps 23 kent iedereen en wordt veel geciteerd, vooral bij een begrafenis.
Maar daar tegenover heb je bijv Ps 38: O HEERE, straf mij niet in Uw grote toorn.
Ps 44 : klacht van het verstoten volk
Ps 71: Bede om behoudenis in ouderdom, laat mij niet beschaamd worden in eeuwigheid
Ps 77: aanvechtingen der gelovigen en troostrijke herinneringen: ten dage mijner benauwdheid
Ps 102: Mijn hart is geslagen en verdord als gras. Verberg Uw aangezicht niet voor mij.
En zo kan ik nog wel doorgaan, maar ik denk dat het wel duidelijk is. Velen willen alleen van juichend christendom horen, van verlossing, maar er gaat iets aan vooraf ! En dat mis ik nog wel eens hier en daar.
Janvanverweg schreef:Faramir schreef:Als je de contrareformatie onderzoekt zul je zien dat de veranderingen die toen doorgevoerd zijn voornamelijk over de praxis gaan en zeker niet de verandering in de door jou gewenste richting was. Ook het recentelijke concilie Vaticanum II (1962-1965) verandert niets aan de sacramenten zoals doop. Enz enz. Dus vertel is, wat bedoel je precies. Ik zie hier namelijk enkele uitspraken over de katholieke Kerk (niet enkel van jou) die uit de losse hand gedaan worden, maar die niet stroken met de werkelijkheid.
ik doel inderdaad op de contra reformatie. (maar kon niet op het woord komen)
Janvanverweg schreef:hieronder een aantal uitspraken van Jezus die duidelijk maken dat 'geloven' een aktie van mensen was en dat dat participerende geloof behoudenis bewerkstelde:
Luc 7,50 En Hij zeide tot de vrouw: Uw geloof heeft u behouden, ga heen in vrede!
Luc 8,48 En Hij zeide tot haar: Dochter, uw geloof heeft u behouden, ga heen in vrede.
Luc 17,19 En Hij zeide tot hem: Sta op, ga heen, uw geloof heeft u behouden.
Luc 18,42 En Jezus zeide tot hem: Word ziende; uw geloof heeft u behouden.
al deze uitspraken kwamen omdat mensen initiatief namen! als 'doden' geloofden ze dat Jezus kon helpen en werden behouden.
Jezus zegt nadrukkelijk niet: "omdat ik u behoudenis en geloof gegeven heb bent u naar mij toegekomen."
NEE, Hij zegt dat ze behouden zijn omdat ze naar Hem toekwamen!
schelpje3 schreef:Nou wat fijn dat zo het oordeel over de rechtse kerken geveld wordt. Blijkbaar lezen jullie erg selectief. Alleen dat het eenzijdig Gods werk is en thats it. Maar zo wordt het wel een eeuwig wonder. Zoals het soms wordt voorgesteld, komt er nog heel veel van de mens, heb je dat zelf niet in de gaten ?
Je neemt jezelf mee, je goede werken, je goede bedoelingen, en alles komt goed.
Maar dat is niet genoeg. Als er mensen zijn die hier genoegen mee nemen, prima, maar ik kan hier persoonlijk niet mee uit de voeten.
Zoals op zovele topics hier, praten links en rechts volkomen langs elkaar heen
schelpje3 schreef:Zoals het soms wordt voorgesteld, komt er nog heel veel van de mens, heb je dat zelf niet in de gaten ?
Je neemt jezelf mee, je goede werken, je goede bedoelingen, en alles komt goed.
Horeb schreef:al deze "doden" zijn eerst door God middels inwendige roeping tot Jezus gebracht......ja zelfs gedreven. God is dat werk dus eerst zelf in hen begonnen.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten