De doop in de knoop (en waarom er belijdenis gedaan wordt)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: De doop in de knoop (en waarom er belijdenis gedaan word

Berichtdoor schelpje3 » 29 mar 2011 15:32

Worden alle mensen wederom door Christus zalig ?
Nee, maar alleen degenen, die Hem door een waar geloof worden ingelijfd en al Zijn weldaden aannemen.

Wat is een waar geloof ? Een waar geloof is niet alleen een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, dat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft, maar ook een vast vertrouwen, hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt, dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade, alleen om der verdienste van Christus'wil.

Zondag 7

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 29 mar 2011 15:37

schelpje3 schreef:Worden alle mensen wederom door Christus zalig ?
Nee, maar alleen degenen, die Hem door een waar geloof worden ingelijfd en al Zijn weldaden aannemen.

Wat is een waar geloof ? Een waar geloof is niet alleen een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, dat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft, maar ook een vast vertrouwen, hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt, dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade, alleen om der verdienste van Christus'wil.

Zondag 7

Ik zou zeggen zeg het eens met je eigen woorden en getuigenis :D
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 29 mar 2011 15:38

Nee, want jij vraagt immer om verwijzing naar teksten. Dus dan kun je zien dat het geen verzinsel van mij is :D

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 29 mar 2011 15:52

schelpje3 schreef:Nee, want jij vraagt immer om verwijzing naar teksten. Dus dan kun je zien dat het geen verzinsel van mij is :D

Nou schelpje dan hoop ik maar dat je er vast van overtuigd bent, van wat je hebt
geschreven, en die zekerheid van het geloof ook hebt. :)
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 29 mar 2011 16:05

schaapje schreef:
schelpje3 schreef:Nee, want jij vraagt immer om verwijzing naar teksten. Dus dan kun je zien dat het geen verzinsel van mij is :D

Nou schelpje dan hoop ik maar dat je er vast van overtuigd bent, van wat je hebt
geschreven, en die zekerheid van het geloof ook hebt. :)

Maar dan moet ik eerst dat ware geloof hebben. :)

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 29 mar 2011 16:27

schelpje3 schreef:De rechts reformatorisch leer verkondigt echter dat mensen dood liggen. Hoe zou een dode kunnen opstaan ? Dat is het verschil tussen die kerken.
En dan kun je mij hier wel op aanvallen, dat ik zo eigenwijs ben, of zwaar in de leer, maar dit is zo als het week in week uit wordt gepredikt in de reformatorische kerken.
schelpje3 schreef:Met het woordje "dit" bedoel ik deze leer. Dus dat een mens uit zichzelf God niet zoekt en dit ook niet gaat doen. Waarom zou hij ? Pas als de Heilige Geest in iemand gaat werken, wordt hij een geroepene en kan hij idd niet meer blijven liggen. Dus het kan zeker wel, maar nooit van uit de mens gerekend.

klopt dat wel? waarom zijn er dan zoveel religies en sektes in de wereld? waarom zou de duvel zich voordoen als een engel des licht als de mensheid daar niet naar op zoek is??????

hieronder een aantal uitspraken van Jezus die duidelijk maken dat 'geloven' een aktie van mensen was en dat dat participerende geloof behoudenis bewerkstelde:
Luc 7,50 En Hij zeide tot de vrouw: Uw geloof heeft u behouden, ga heen in vrede!
Luc 8,48 En Hij zeide tot haar: Dochter, uw geloof heeft u behouden, ga heen in vrede.
Luc 17,19 En Hij zeide tot hem: Sta op, ga heen, uw geloof heeft u behouden.
Luc 18,42 En Jezus zeide tot hem: Word ziende; uw geloof heeft u behouden.

al deze uitspraken kwamen omdat mensen initiatief namen! als 'doden' geloofden ze dat Jezus kon helpen en werden behouden.
Jezus zegt nadrukkelijk niet: "omdat ik u behoudenis en geloof gegeven heb bent u naar mij toegekomen."
NEE, Hij zegt dat ze behouden zijn omdat ze naar Hem toekwamen!
schelpje3 schreef:Dus ga daar dan evangeliseren.

Ja, dat zal ik doen als ik in de gelegenheid kom. ik denk dat velen daar graag willen geloven (hoe ze dat kunnen als ze 'dood' zijn is een raadsel :mrgreen: ) maar niet op het genade aanbod durven in te gaan. wat zijn de velden daar wit!
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 29 mar 2011 16:43

schelpje3 schreef:Maar dan moet ik eerst dat ware geloof hebben.

uit vraag 21 maak ik op dat een echt geloof uit 2 zaken bestaat
1 het voor waar houden wat in de bijbel staat
en 2 erop vertrouwen dat God je vergeven en behouden heeft.

dat zijn twee werkwoorden! twee dingen die de mens doet! voor waar houden en vertrouwen.

en hoe groot moet dat vertrouwen zijn? heel vast en onwankelbaar?
'ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp' en 'geloof als een mosterdzaadje'
dat duidt duidelijk op een diepgeworteld geloof =;
God vraagt geloof hoe miniem ook. Daarna zullen we groeien in ons geloof.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 29 mar 2011 17:02

Janvanverweg schreef:
schelpje3 schreef:Maar dan moet ik eerst dat ware geloof hebben.

uit vraag 21 maak ik op dat een echt geloof uit 2 zaken bestaat
1 het voor waar houden wat in de bijbel staat
en 2 erop vertrouwen dat God je vergeven en behouden heeft.

dat zijn twee werkwoorden! twee dingen die de mens doet! voor waar houden en vertrouwen.

en hoe groot moet dat vertrouwen zijn? heel vast en onwankelbaar?
'ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp' en 'geloof als een mosterdzaadje'
dat duidt duidelijk op een diepgeworteld geloof =;
God vraagt geloof hoe miniem ook. Daarna zullen we groeien in ons geloof.

Er staan ook andere verhalen in de Bijbel ! Waarom zijn de Psalmen ons gegeven, ter bemoediging.
Ps 23 kent iedereen en wordt veel geciteerd, vooral bij een begrafenis.
Maar daar tegenover heb je bijv Ps 38: O HEERE, straf mij niet in Uw grote toorn.
Ps 44 : klacht van het verstoten volk
Ps 71: Bede om behoudenis in ouderdom, laat mij niet beschaamd worden in eeuwigheid
Ps 77: aanvechtingen der gelovigen en troostrijke herinneringen: ten dage mijner benauwdheid
Ps 102: Mijn hart is geslagen en verdord als gras. Verberg Uw aangezicht niet voor mij.

En zo kan ik nog wel doorgaan, maar ik denk dat het wel duidelijk is. Velen willen alleen van juichend christendom horen, van verlossing, maar er gaat iets aan vooraf ! En dat mis ik nog wel eens hier en daar.
Dus ik zeg niet dat het een onmogelijke zaak is, maar enige nuancering is toch wel op zn plaats.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 29 mar 2011 17:42

schelpje3 schreef:Er staan ook andere verhalen in de Bijbel ! Waarom zijn de Psalmen ons gegeven, ter bemoediging.
Ps 23 kent iedereen en wordt veel geciteerd, vooral bij een begrafenis.
Maar daar tegenover heb je bijv Ps 38: O HEERE, straf mij niet in Uw grote toorn.
Ps 44 : klacht van het verstoten volk
Ps 71: Bede om behoudenis in ouderdom, laat mij niet beschaamd worden in eeuwigheid
Ps 77: aanvechtingen der gelovigen en troostrijke herinneringen: ten dage mijner benauwdheid
Ps 102: Mijn hart is geslagen en verdord als gras. Verberg Uw aangezicht niet voor mij.

En zo kan ik nog wel doorgaan, maar ik denk dat het wel duidelijk is. Velen willen alleen van juichend christendom horen, van verlossing, maar er gaat iets aan vooraf ! En dat mis ik nog wel eens hier en daar.
Maar dat is toch onmogelijk, doden die het uitroepen naar God?
Schelpje in welk verbond leef je? het oude waar je uit citeert of het nieuwe dat met Christus begonnen is?
je mag Jezus op zijn woord nemen, een miniem geloof is al voldoende!
Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop. Indien iemand naar mijn stem hoort en de deur opent, Ik zal bij hem binnenkomen en maaltijd met hem houden en hij met Mij. (op 3:20)
God zegt dat hij klopt, dat onkennen is tegen God ingaan. misschien zeg je dat je nog nooit Zijn stem gehoord hebt, maar God spreekt door mensen heen - als je het evangelie gehoord hebt dan heb je zijn stem gehoord! Nu is het aan de mens om de deur open te doen.
en als een leer zegt dat je de deur niet open kan doen dat is dat een kwalijke leer die mensen van God afhoudt.

dit alles is trouwens on-topic! als er niet van geloof getuigd mag worden vanwege een leer dan is de belijdenis hol.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 29 mar 2011 18:59

In de rechtse kerken wordt meestal nadrukkelijk geleerd dat de mens niets kan en dat alles gegeven moet worden. EEN ÉÉNZIJDIG GODSWERK!!!
Daarom is de geloofsbelijdenis vervangen door, wat je zou kunnen noemen een leerbelijdenis.
Om het nog erger te maken, die leer is al lang niet Bijbels meer maar eenzijdig.
Aannemen is een woord dat daar niet gebruikt wordt, want dat is strijdig met 'het moet gegeven worden'.

Maar stel je voor: ik verkeer in berooide omstandigheden door m'n eigen schuld.
Dan komt er iemand die door hard werken rijk is geworden en die mij een cheque van 100.000 euro aanbied.
Als ik die cheque aanneem, betekent dat dan dat ik die niet gekregen heb?
Nee natuurlijk niet, het is dan gewoon allebei waar. Het is me gegeven en ik heb het aangenomen.
Het feit dat ik het aanneem betekent absoluut niet dat ik iets verdient heb, het is een gift.

Zo is het ook met Jezus: Joh.3:16 Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.

Joh.1:12 Maar allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven.

Moet je voorstellen dat ik tegen m'n weldoener zeg: ik kan dat niet aannemen en/of ik geloof niet dat je dat meent.

Persoonlijk zou ik me niet gevleid voelen als iemand tegen me zei: ik wil je wel geloven maar ik kan het niet.
Dan zou ik denken, wat heb ik gedaan dat die persoon me niet vertrouwd?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 29 mar 2011 19:30

Nou wat fijn dat zo het oordeel over de rechtse kerken geveld wordt. Blijkbaar lezen jullie erg selectief. Alleen dat het eenzijdig Gods werk is en thats it. Maar zo wordt het wel een eeuwig wonder. Zoals het soms wordt voorgesteld, komt er nog heel veel van de mens, heb je dat zelf niet in de gaten ?
Je neemt jezelf mee, je goede werken, je goede bedoelingen, en alles komt goed.
Maar dat is niet genoeg. Als er mensen zijn die hier genoegen mee nemen, prima, maar ik kan hier persoonlijk niet mee uit de voeten.
Zoals op zovele topics hier, praten links en rechts volkomen langs elkaar heen :(

Faramir

Berichtdoor Faramir » 29 mar 2011 19:41

Janvanverweg schreef:
Faramir schreef:Als je de contrareformatie onderzoekt zul je zien dat de veranderingen die toen doorgevoerd zijn voornamelijk over de praxis gaan en zeker niet de verandering in de door jou gewenste richting was. Ook het recentelijke concilie Vaticanum II (1962-1965) verandert niets aan de sacramenten zoals doop. Enz enz. Dus vertel is, wat bedoel je precies. Ik zie hier namelijk enkele uitspraken over de katholieke Kerk (niet enkel van jou) die uit de losse hand gedaan worden, maar die niet stroken met de werkelijkheid.

ik doel inderdaad op de contra reformatie. (maar kon niet op het woord komen :oops: )

En nu concreet, want op de onderwerpen die hier besproken worden is er zowel in leer als praktijk de afgelopen ongeveer 2000 jaar niets veranderd in de katholieke Kerk.

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 29 mar 2011 20:35

Janvanverweg schreef:hieronder een aantal uitspraken van Jezus die duidelijk maken dat 'geloven' een aktie van mensen was en dat dat participerende geloof behoudenis bewerkstelde:
Luc 7,50 En Hij zeide tot de vrouw: Uw geloof heeft u behouden, ga heen in vrede!
Luc 8,48 En Hij zeide tot haar: Dochter, uw geloof heeft u behouden, ga heen in vrede.
Luc 17,19 En Hij zeide tot hem: Sta op, ga heen, uw geloof heeft u behouden.
Luc 18,42 En Jezus zeide tot hem: Word ziende; uw geloof heeft u behouden.

al deze uitspraken kwamen omdat mensen initiatief namen! als 'doden' geloofden ze dat Jezus kon helpen en werden behouden.
Jezus zegt nadrukkelijk niet: "omdat ik u behoudenis en geloof gegeven heb bent u naar mij toegekomen."
NEE, Hij zegt dat ze behouden zijn omdat ze naar Hem toekwamen!

al deze "doden" zijn eerst door God middels inwendige roeping tot Jezus gebracht......ja zelfs gedreven. God is dat werk dus eerst zelf in hen begonnen. een mens is geen touwenpop.........maar zijn wil moet eerst wel door God zelf verbogen worden. anders kiezen wij altijd hetgeen van God afgaat en nooit naar Hem toe.
dus....al je voorbeelden zijn mensen die door God ontdekt werden dat ze ziek zijn. pas dan hebben ze de geneesheer nodig gekregen.
het enigste initatief wat een mens van nature ontwikkeld kun je vinden in Genesis 3.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 29 mar 2011 22:11

schelpje3 schreef:Nou wat fijn dat zo het oordeel over de rechtse kerken geveld wordt. Blijkbaar lezen jullie erg selectief. Alleen dat het eenzijdig Gods werk is en thats it. Maar zo wordt het wel een eeuwig wonder. Zoals het soms wordt voorgesteld, komt er nog heel veel van de mens, heb je dat zelf niet in de gaten ?
Maar dat is niet genoeg. Als er mensen zijn die hier genoegen mee nemen, prima, maar ik kan hier persoonlijk niet mee uit de voeten.
Zoals op zovele topics hier, praten links en rechts volkomen langs elkaar heen :(

Denk je dat ik bedoel dat het geen eeuwig wonder is? Dan heb je me toch verkeerd begrepen.
Hij werkt het wonder door ons verstand en onze geloofsgehoorzaamheid heen, want geloven moeten we toch echt zelf doen, dat doet God niet voor ons.

Hoe bedoel je: je neemt jezelf mee, je goede werken, je goede bedoelingen, en alles komt goed?
Ik heb hier nergens gelezen dat je goede bedoelingen en werken meetellen.
Jezelf meenemen zal wel moeten want je kunt niet tot Jezus komen terwijl je zelf achter blijft.
Gewoon jezelf aan Hem overgeven zoals je bent, niks goede werken meenemen e.d. Heb ik ook helemaal niet gezegd. Zo ga je idd langs elkaar heenpraten.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 30 mar 2011 03:12

schelpje3 schreef:Zoals het soms wordt voorgesteld, komt er nog heel veel van de mens, heb je dat zelf niet in de gaten ?

je hebt hierin gelijk schelpje, als je tot geloof komt dan nemen we nog heel wat ballast mee. kijk maar naar de discipelen van Jezus. Petrus is vol eigen overmoed en durft Jezus tegen te spreken, Jacobus en Johannes kibbelen over wie het belangrijkst is etc.
in de brieven aan de gemeenten (christenen) wordt opgeroepen om heiliger te leven. waarom? omdat we nog zoveel oude troep met ons meedragen. elke keer als we die troep herkennen mgen we dat bij het kruis brengen.
de redenatie dat je perfect moet zijn als bewijs van je geloof is krom en onhoudbaar.
maar idd door Christus komt alles goed, dat is genade. dat zal geen christen ontkennen.
Horeb schreef:al deze "doden" zijn eerst door God middels inwendige roeping tot Jezus gebracht......ja zelfs gedreven. God is dat werk dus eerst zelf in hen begonnen.

enige onderbouwing daarbij? en dan zonder het woord uitverkiezing anders te gebruiken dan in normaal dagelijks taalgebruik?

Terug naar “[Religie] - Open forum”