elbert schreef:De ellende waar bijv. dit artikel over spreekt, wordt niet veroorzaakt door "de verbondsgedachte", maar door de secularisering, lossere kerkelijke binding en ontkerkelijking. Daar liggen tegenwoordig de fronten. En verder is de Bijbelse opvatting over het verbond natuurlijk helemaal niet verwarrend. Het is in elk geval niet zo dat sinds de jaren 60 van de vorige eeuw honderdduizenden mensen de kerk vaarwel hebben gezegd omdat ze de "verbondsgedachte" niet meer begrepen. Integendeel, dat kwam door het verlichtingsdenken dat sinds die jaren is doorgebroken en zijn duizenden heeft verslagen.
Hoe de lossere binding tussen doop en belijdenis voorkomen kan worden? Door een goede christelijke opvoeding, m.n. ook het voorleven door de ouders van hoe het is om met God te leven. Dat werkt aanstekelijk. Een andere oplossing is er niet. Er is niets zo funest voor het geloofsleven van de kinderen, als wanneer de ouders zelf geen vitaal geloof hebben.
secularisatie etc is het gevolg, niet de oorzaak! het verbondsdenken maakt van gelven een automatisme. je hoort er bij en je past je aan aan de groeps gedragscode (doop belijdenis avondmaal). met de verlichting begonnen de mensen te denken! en daarmee werd het automatisme doorbroken. waarom wil ik bij die groep horen? waarom zou ik me comformeren zonder dat iemand mij duidelijk maakt waarom?
De uitverkiezing helpt hier ook niet echt. (ik ben daar sinds kort wat in gaan lezen.) hoofdstuk 1 art 6:
".. Volgens dit eeuwig besluit vermurwt en buigt Hij genadig de harten van de uitverkorenen om te geloven, hoe hard zij ook zijn;maar hen die niet zijn uitverkoren, laat Hij naar zijn rechtvaardig oordeel in hun slechtheid en hardheid.."
een kerk die een gewoonte is geworden, een generatie die leert nadenken en zich vrijvecht van gezapigheid en een -in mijn ogen- een dordste vrijbrief om wild te leven totdat je misschien door god in de haren gegrepen wordt. (ik hoop dat ik dit artikel verkeerd begrijp!)
met de conclusie ben ik het wel eens. een levend geloof voorleven, overvloeiend van geestelijk vrucht( b.v. vreugde), een geloof dat op God vertrouwd in financien en geen zwartwerk accepteerd, etc. en een dusdanig begrepen geloof dat utgelegd kan worden. 'vraag dat de dominee maar' is sinds 1960 een zwaktebod. (en de dominee van de betrokkene heeft slecht werk geleverd, zijn opdracht is immers om discipelen te maken, niet om toehoorders die van hem afhankelijk zijn!)
over het verwarrende noemde ik een paar voorbeelden die helegaar niets van doen hebben met invloeden van buiten de kerk!
elbert schreef:In de meerderheid van kerken (zeker getalsmatig qua leden) geldt echter nog steeds dat het gaat om een beleden persoonlijk geloof en niet om iets anders. Dat is de lijn die al sinds de Reformatie (en daarvoor) wordt aangehouden.
ik ben blij om dat te lezen, de geciteerde stukken deden het tegeovergestelde voorkomen. is dit een persoonlijke aanname, of staat daar onderzoek tegenover? de vragen die op deze site gesteld worden, is dat de spreekwoordelijke ijsberg of is van een boom een bos maken? optimus stelt al
Optimatus schreef:Met conformatie is niets mis, iedereen conformeert zich aan de groep waar hij of zij bijhoort
voor hem is de verwording van 'geloof belijden' tot 'volledig lid worden' dus kennelijk niet ze relevant. Maar misschien is hij RKK waar je door de kinderdoop al gered wordt.
elbert schreef:De woordkeus is in elk geval niet gelukkig: het "echte" belijdenis doen, is geen goede uitdrukking. Overigens was het in de tijd van de Reformatie zo dat mensen op hun 12e/13e/14e al belijdenis deden en vanaf die tijd als belijdende leden golden. Misschien dat we daar weer naar terug moeten.
Verder is het natuurlijk wel zo dat belijden iets is dat niet beperkt is tot een keertje "ja" zeggen voor in de kerk. Belijden is iets dat we ons hele leven hebben te doen.
het is niet mijn woordkeus, maar ik viel er wel over. het is tekenend dat door dat ene woordje het hele belijdenis doen ontdaan wordt van 'geloven' (dat doe je nl. al als prepuber een eerste 'fase-tje' doet (uit ontzetting met opzet overtrokken )
Waar in de belijdenis geschriften of formulieren staat iets over het belijdenis doen. ik kon zo snel niets vinden.
wel weer met je conclusie eens, belijden dien we ons hele leven te doen. vandaag nog les over gegeven: ons eerste getuigenis is de vrucht op ons leven, ons tweede getuigenis is ons Godsvertrouwen als het op voor ons ongemakkelijke keuzes aankomt. (mat 22:39)
en pas ons derde getuigenis is onze uitleg waarom we zo zijn. ons belijden zonder de eerste twee getuigenissen is krachteloos zonder de eerste twee.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"