sexuele voorlichting peuters..

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rhodé1986
Verkenner
Verkenner

sexuele voorlichting peuters..

Berichtdoor rhodé1986 » 25 mar 2011 15:41

Ik ben erg benieuwd hoe andere moeders omgaan met sexuele voorlichting aan peuters..
Heb zelf een meisje van 3 en ik vind het af en toe lastig om de juiste woorden te gebruiken.
Noemen jullie alles in 'grote mensentaal' (zoals penis, vagina enz..) of verzinnen jullie er andere namen voor?
- Elke echte vriend is een glimp van God- Lucy Larcom

pol
Majoor
Majoor

Re: sexuele voorlichting peuters..

Berichtdoor pol » 25 mar 2011 15:45

rhodé1986 schreef:Ik ben erg benieuwd hoe andere moeders omgaan met sexuele voorlichting aan peuters..
Heb zelf een meisje van 3 en ik vind het af en toe lastig om de juiste woorden te gebruiken.
Noemen jullie alles in 'grote mensentaal' (zoals penis, vagina enz..) of verzinnen jullie er andere namen voor?

ik noemde het eerst plassertje... maar de oudste is 6 en die heeft het woord pimo opgevangen, dus we gebruiken nu voor zoonlief maar pimootje..... En verder niks meer uitleggen dan ze vragen. Een baby in iemands buik is toch heel gewoon, als je 3 bent???

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 25 mar 2011 16:13

Hier heet het gewoon piemel. Zoonlief heeft een piemel, papa heeft een piemel. Mama heeft niks. Die plast uit een gat. :lol:

Ik vind dit niet echt onder seksuele voorlichting vallen. Ik denk wel, dat het een opstap is naar die voorlichting en daarbij vinden wij het belangrijk om er zo normaal mogelijk mee om te gaan. Dus dat doen we nu ook al als het gaat over de geslachtsdelen. Ik riep een keer 'hey, je loopt in je blote piemel.' En toen was het dus meteen 'piemel'. Prima joh. Maar hoe dat dan heet bij een meisje, dat heeft hij nog nooit gevraagd, dat is een 'gat om uit te plassen'. Ook goed, joh.

Een paar dagen geleden werd hij wakker en zei heel nadenkend: "Ik heb een piemel. Ik ben een jongen. Jij hebt niet piemel. Jij bent een meisje. - stilte - Ik wil eten, mama, boterham, jammie!"

Heel normaal dus. Het is op deze leeftijd toch nog niet echt een issue?
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 25 mar 2011 17:11

idd.. alles wordt nog normaal gevonden. Alles kan bij een peuter. Net als papa die bijvoorbeeld zou gaan zweven, zou een peuter niet gek vinden.

hier is het wel: als er een baby komt is de mama altijd ziek.. haha... hoe ze daarbij komt, geen idee.

en ik heb tietoos... maar marijn ook.. haha... Verder heeft ze billen en een kont.. en plas komt uit de buik.. en bij haar niet uit een gaatje..
En wat jongesn hebben... intresseert haar helemaal niks. Gewoon laten, julia had een keer maandverband gevonden.. die noemt ze mama's luiers... zei ze ook waarom dan? nou daarom zeg ik dan.. of als je 16 bent weet je dat wel.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 25 mar 2011 17:42

Bij een kind van 3 zou ik nog geen onderscheid maken. We plassen allemaal, en hebben allemaal een plassertje. Dat voorlichting komt later wel.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 25 mar 2011 19:49

Hier hebben wij ook allemaal een plassertje. Het woord piemel gebruik ik liever niet. In het begin hadden mijn man en ik hier discussie over en hebben wij beide woorden opgezocht in het woordenboek. Plassertje is kindertaal voor penis en piemel is een synoniem voor pik. Sindsdien gebruiken wij het woord plassertje.

Hier al wel allemaal vragen over van alles en nog wat. Helemaal sinds vriendjes op het kdv broertjes/zusjes krijgen. Pas vroeg hij of hij ook een baby in zijn buik mocht. Ik antwoordde dat dat niet kon, omdat hij een jongetje was.
Nadenkend kijken, vervolgvraag of zijn zusje dat wel kon. Uitgelegd dat zij nog te klein was.
Conclusie: natuurlijk, ook nog geen borsten, tepels net papa en ik. Heel makkelijk nog allemaal :lol:

Ik heb vorig jaar wel een cursus gevolg voor geloofsopvoeding binnen de kerk en daar werd ook het onderwerp sexuele voorlichting behandeld. Er werd aangegeven dat je zo vroeg mogelijk moest beginnen. Ook als het kind er zelf niet om vroeg! Er zijn ook christelijke voorlichtingsboeken te koop. Ik zit er wel over na te denken om dat aan te schaffen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 25 mar 2011 20:02

ajl schreef:Hier hebben wij ook allemaal een plassertje. Het woord piemel gebruik ik liever niet. In het begin hadden mijn man en ik hier discussie over en hebben wij beide woorden opgezocht in het woordenboek. Plassertje is kindertaal voor penis en piemel is een synoniem voor pik. Sindsdien gebruiken wij het woord plassertje.

Volgens mij is een woord synoniem aan een woord als je dat je kind zo leert. Als je je kind leert dat piemel een normaal woord is, zal dat geen probleem zijn. Maar sowieso begint het met het gebruik van eigen woorden al dat er 'iets is' met die regio van je lijf. Als je je kind zou leren dat dat ding gewoon een penis heet, zou die dat net zo makkelijk aannemen als piemol of plasser. Niks geks aan.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 25 mar 2011 20:10

Daarom gebuiken wij ook beide woorden door elkaar. En soms zijn bepaalde woorde gewoon te moeilijk. Hoe noem je het dan bij een meisje? Vagina kan ook niet, want dat is niet het gedeelte waar je uit plast en om het nu urethra te noemen, gaat mij iets te ver.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 25 mar 2011 20:13

Michael heeft een piemeltje of pienie (ligt eraan wie er met hem praat). Hij is helemaal niet geinteresseerd in wat ik heb, als hij het zou vragen zou ik 'plasser' zeggen. Hij wilde overigens ook een baby in z'n buik, ging een beetje langs dezelfde lijn als het verhaal van ajl ;)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 25 mar 2011 20:18

Bij onze jongens is het al regelmatig ter sprake gekomen dat meisjes en mevrouwen een gaatje hebben waar de plas uit komt, maar ja, ze hebben geen zusje en hebben het (bijna) nooit gezien, dus vergeten ze dit telkens weer...

Wij hebben de stelregel: we liegen nergens over, als ze zouden vragen hoe een baby in mama's buik komt, zou ik het ze ook zo vertellen, natuurlijk wel behoorlijk vereenvoudigd. Maar die vraag leeft niet voor ze, wel hoe de baby eruit komt. Dat hebben we dus ook gewoon verteld: door het gaatje waar ook de plas uitkomt.
En waar is kraamverband voor?
Nu wordt het babykamertje in mama's buik schoongemaakt, en daarvan komt er vies naar buiten, en anders wordt mama's onderbroek zo vies.

Dat is allemaal heerlijk normaal voor een 3 of 5 jarige.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 25 mar 2011 20:22

TheKeimpe schreef:\Dat hebben we dus ook gewoon verteld: door het gaatje waar ook de plas uitkomt.
.

Ik dacht dat je niet zou liegen? :puh:
Het is niet te hopen namelijk, dat de baby uit dat gaatje komt.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 25 mar 2011 20:25

AikonGirl schreef:
TheKeimpe schreef:\Dat hebben we dus ook gewoon verteld: door het gaatje waar ook de plas uitkomt.
.

Ik dacht dat je niet zou liegen? :puh:
Het is niet te hopen namelijk, dat de baby uit dat gaatje komt.

Dat wilde ik ook zeggen, ik zou er juist heel duidelijk zijn dat mevrouwen een speciaal 'gaatje' hebben waar babies uit komen. Ik had een klasgenoot wiens vriend tot zijn 17e dacht dat er blauw spul uitkwam als je ongesteld bent....

rhodé1986
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rhodé1986 » 25 mar 2011 20:40

Galateia schreef:Ik vind dit niet echt onder seksuele voorlichting vallen.

Ik dus wel. Alles wat met sexualiteit te maken heeft valt voor mij onder sexuele voorlichting. En daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen.
pol schreef:Een baby in iemands buik is toch heel gewoon, als je 3 bent???

Het gaat mij ook niet zozeer om die baby in de buik, maar om de benaming (en benadering) van alles.
TheKeimpe schreef: Maar die vraag leeft niet voor ze, wel hoe de baby eruit komt. Dat hebben we dus ook gewoon verteld: door het gaatje waar ook de plas uitkomt.

:^o
TheKeimpe schreef:En waar is kraamverband voor?
Nu wordt het babykamertje in mama's buik schoongemaakt, en daarvan komt er vies naar buiten, en anders wordt mama's onderbroek zo vies.

Dat vind ik leuk uitgelegd!

rhodé1986
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rhodé1986 » 25 mar 2011 20:43

Ik noem het dus soms plasser (maar dat vind ik weer zo jongensachtig..) soms plasgaatje, soms billen waar de plas uitkomt (maar dat wordt weer zo vaag). Het is nog een beetje zoeken naar het goede woord.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 25 mar 2011 20:47

'Billen waar plas uit komt': dat zou bij ons diarree zijn 8)
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Terug naar “Archief”