Kerncentrale

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Re: Kerncentrale

Berichtdoor TheKeimpe » 22 mar 2011 14:53

Sterker nog, is die uitgerekte tijdsschaal niet juist een uitvinding van de evolutionisten... :mrgreen:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 mar 2011 18:32

Laten we eens eerlijk zijn: als het verval van radioactief afval inderdaad duizenden jaren duurt - wat ik aanneem op grond van wetenschappelijke argumenten - dan zadelen wij ons verre nageslacht op met archeologische tijdbommen.

Voorstanders van kernenergie roepen dat goede documentatie van groot belang is. Deze mensen houden geen rekening met de genoemde duizenden jaren. In die duizenden jaren zal de kennis over 2011 onherroepelijk vervagen. Historie wordt een legende, een legende wordt een mythe (LOTR 1) en de punctueel beschreven werkelijkheid van 2011 is in het jaar 7511 niet meer dan een welhaast verstomde echo uit een voltooid verleden tijd.

Daarom alleen al is het opslaan van kernafval een misdaad tegen ons verre nageslacht. Wij mogen geen begrotingstekorten doorschuiven op komende generaties, aldus ons geliefde rechtse kabinet. Laat dit geliefde rechtse kabinet dan ook mans genoeg zijn om niet alleen de begrotingstekorten op een redelijke termijn op te lossen, maar ook voorkomen dat wij ons verre nageslacht met rotzooi uit 2011 opzadelen. Regeren is immers vooruitzien, ook als het gaat om dit soort vraagstukken.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 mar 2011 18:55

Optimatus schreef:Laten we eens eerlijk zijn: als het verval van radioactief afval inderdaad duizenden jaren duurt - wat ik aanneem op grond van wetenschappelijke argumenten - dan zadelen wij ons verre nageslacht op met archeologische tijdbommen.

Miljoenen zelfs, miljarden als je het over bepaalde plutonium-isotopen hebt.

Voorstanders van kernenergie roepen dat goede documentatie van groot belang is. Deze mensen houden geen rekening met de genoemde duizenden jaren. In die duizenden jaren zal de kennis over 2011 onherroepelijk vervagen. Historie wordt een legende, een legende wordt een mythe (LOTR 1) en de punctueel beschreven werkelijkheid van 2011 is in het jaar 7511 niet meer dan een welhaast verstomde echo uit een voltooid verleden tijd.

Geen idee, ik vermoed dat het behoud van kennis over de komende 2000 jaar niet te vergelijken zal zijn met het behoud gedurende de afgelopen 2000 jaar.

Daarom alleen al is het opslaan van kernafval een misdaad tegen ons verre nageslacht. Wij mogen geen begrotingstekorten doorschuiven op komende generaties, aldus ons geliefde rechtse kabinet. Laat dit geliefde rechtse kabinet dan ook mans genoeg zijn om niet alleen de begrotingstekorten op een redelijke termijn op te lossen, maar ook voorkomen dat wij ons verre nageslacht met rotzooi uit 2011 opzadelen. Regeren is immers vooruitzien, ook als het gaat om dit soort vraagstukken.

Helemaal waar, echter, fossiele grondstoffen opmaken die het nageslacht nog hard nodig zal hebben, opwarming van de aarde veroorzaken, al dat soort moois. Is kernenergie ideaal? Nee, verre van zelfs, maar aan de alternatieven kleven ook genoeg nadelen. Een goede balans is daardoor noodzakelijk.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 mar 2011 18:57

Ze zouden eigenlijk gaten moeten maken op de plaats waar de ene aardplaat onder de andere schuift (subductie). Daar het kernafval in dumpen en de plaattektoniek neemt het vanzelf de aardmantel in. Daar heeft echt niemand er meer last van.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 22 mar 2011 19:03

Goed idee... In Japan komt het allemaal mooi samen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 mar 2011 19:17

Mortlach schreef:Ze zouden eigenlijk gaten moeten maken op de plaats waar de ene aardplaat onder de andere schuift (subductie). Daar het kernafval in dumpen en de plaattektoniek neemt het vanzelf de aardmantel in. Daar heeft echt niemand er meer last van.

In je vorige bijdrage maakte je melding van een vervaltijd van miljoenen dan wel miljarden jaren. Feitelijk is opslag dan helemaal onverantwoord, omdat over vier miljoen jaar een nu rustig deel van de aardkorst het toneel kan zijn van vulkanen en aardbevingen. Kijk maar naar hoe de nu zo idyllische en rustige Eifel is ontstaan.

Het is gevaarlijk naïef om te veronderstellen dat mensen over 5000 jaar de huidige stand van zaken nog volledig bevatten. Het collectief geheugen van de mensen is al zo kort. Na Tsjernobyl was kernenergie taboe, maar vooral onder invloed van onze rechtse vrienden en geklungel door milieuorganisaties kwam kernenergie weer in beeld. Zelfs ik was er bijna voor gewonnen en dat wil wat zeggen.

Kernfusie: ja.
Kernsplitsing: Nein, danke.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 22 mar 2011 19:21

Optimatus schreef:
Mortlach schreef:Ze zouden eigenlijk gaten moeten maken op de plaats waar de ene aardplaat onder de andere schuift (subductie). Daar het kernafval in dumpen en de plaattektoniek neemt het vanzelf de aardmantel in. Daar heeft echt niemand er meer last van.

In je vorige bijdrage maakte je melding van een vervaltijd van miljoenen dan wel miljarden jaren. Feitelijk is opslag dan helemaal onverantwoord, omdat over vier miljoen jaar een nu rustig deel van de aardkorst het toneel kan zijn van vulkanen en aardbevingen. Kijk maar naar hoe de nu zo idyllische en rustige Eifel is ontstaan.

Het is gevaarlijk naïef om te veronderstellen dat mensen over 5000 jaar de huidige stand van zaken nog volledig bevatten. Het collectief geheugen van de mensen is al zo kort. Na Tsjernobyl was kernenergie taboe, maar vooral onder invloed van onze rechtse vrienden en geklungel door milieuorganisaties kwam kernenergie weer in beeld. Zelfs ik was er bijna voor gewonnen en dat wil wat zeggen.

Maar wat dan wel? Roepen dat iets niet goed is, kan iedereen. Oplossingen bedenken is iets moeilijker...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 mar 2011 19:23

zon, water, wind, getijde, aardwarmte, biomassa, stront, ...

En wellicht wat eerder een trui aan of gewoon wat minder autorijden?

TK, jij als reformatorisch christen begrijpt mij toch volledig wanneer ik jou vertel dat wij de aarde van de Heer, onze God, ontvangen hebben om te bewonen en om te beheren? Het rentmeesterschap - een woord dat het CDA niet eens meer foutloos kan spellen - is een opdracht van God - of niet?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 22 mar 2011 19:38

Optimatus schreef:zon, water, wind, getijde, aardwarmte, biomassa, stront, ...

Zon: heb ik eerder al het problemen van benoemd, het maken van apparatuur om zonne-energie te kunnen gebruiken is verre van schoon. De zon schijnt niet altijd. Kortom, zeker iets om wat mee te doen, maar kan het alles?
Water: is de drie-kloven-dam nu echt zo'n goed idee? Het kan zeker, maar beslist ook niet overal. Wij hebben niet zoveel hoogteverschil in ons kikkerlandje
Wind: heb ik ook de problemen al van geschetst
Aardwarmte: is een goeie, hoe ga je het praktisch vormgeven? (Ik ken er overigens al wel wat voorbeelden van.)
Biomassa: kan dit ook overal?
Stront: dat is toch biomassa?

Kijk, ik snap dat je een aantal steekwoorden noemt. Maar daarmee ben je er nog niet. Het verder uitwerken levert soms ook weer problemen op voor ons nageslacht...

TK, jij als reformatorisch christen begrijpt mij toch volledig wanneer ik jou vertel dat wij de aarde van de Heer, onze God, ontvangen hebben om te bewonen en om te beheren? Het rentmeesterschap - een woord dat het CDA niet eens meer foutloos kan spellen - is een opdracht van God - of niet?

O ja, zeker.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 mar 2011 19:49

Optimatus schreef:In je vorige bijdrage maakte je melding van een vervaltijd van miljoenen dan wel miljarden jaren. Feitelijk is opslag dan helemaal onverantwoord, omdat over vier miljoen jaar een nu rustig deel van de aardkorst het toneel kan zijn van vulkanen en aardbevingen. Kijk maar naar hoe de nu zo idyllische en rustige Eifel is ontstaan.

Ware het niet dat de uitgebrande splijtstofstaven gewoon samen met de aardkorst smelten en oplossen in de aardmantel. Magma zal niet radioactiever worden omdat er in het geologisch verleden iemand een vaatje verarmd uranium in de aardmantel heeft gewerkt.

Ja, dat houd je toch. Aan de andere kant is het een stuk beter gesteld met dat collectieve geheugen sinds de uitvinding van digitale opslagmedia en bijvoorbeeld foto- en filmmateriaal.

Daar wordt gelukkig op dit moment wereldwijd hard aan gewerkt.

Denk je er ook aan dat kerncentrales verantwoordelijk zijn voor de productie van medisch noodzakelijke isotopen, om bijvoorbeeld bepaalde types kanker effectief te kunnen bestralen? Dat zou dan ook wegvallen...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 mar 2011 19:54

Optimatus schreef:zon, water, wind, getijde, aardwarmte, biomassa, stront, ...

Die zullen allemaal deel gaan uitmaken van de energiebalans, waar mijns inziens kernenergie ook gewoon een (bescheiden) plaatsje in heeft.

Rijdt jouw auto op kernenergie? Gaaf! Kan ie ook terug in de tijd, behalve dan als je met 88 mph de dorpsgrens van Berkenwoude passeert (ingaand) :-)

Met de komst van de elektrische en hybride auto's zal de vraag naar stroom eerder toenemen dan afnemen. Met goede isolatie en slimme huizenbouw valt misschien inderdaad een hoop te winnen.

Ik heb ook wel eens de redenatie gezien dat orthodoxe christenen zich juist helemaal niet druk (hoeven te) maken om het milieu. Met de eindtijd voor de deur maakt het niet uit wat voor puinhoop je er van maakt, dat lost zichzelf dan toch allemaal wel op.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 mar 2011 20:56

Ik ben de eerste die toegeeft geen expert te zijn op energievoorziening. Maar ik zie wel de gevaren van kernsplitsing (fusie is wel "schoon", toch?). Natuurlijk onderken ik ook het belang van de zogeheten nucleaire geneeskunde. Echter, waarom bagatelliseren de atoomvrienden de grote gevaren van kernenergie toch steeds? Het afval is, hoe je het wendt of keert, een archeologische tijdbom (deze kreet heb ik wel zelf bedacht) voor ons verre nageslacht. Natuurlijk moeten alternatieven zorgvuldig worden onderzocht, maar ik hoor van onze atoomvrienden iets te vaak "Dat gaat niet werken." Ik bespeur echter een latente onwil.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 mar 2011 21:16

Optimatus schreef:Ik ben de eerste die toegeeft geen expert te zijn op energievoorziening. Maar ik zie wel de gevaren van kernsplitsing (fusie is wel "schoon", toch?).

Schoner in ieder geval.

Natuurlijk onderken ik ook het belang van de zogeheten nucleaire geneeskunde. Echter, waarom bagatelliseren de atoomvrienden de grote gevaren van kernenergie toch steeds?

Om dezelfde reden dat de tegenstanders de gevaren enorm overdrijven...

Het afval is, hoe je het wendt of keert, een archeologische tijdbom (deze kreet heb ik wel zelf bedacht) voor ons verre nageslacht. Natuurlijk moeten alternatieven zorgvuldig worden onderzocht, maar ik hoor van onze atoomvrienden iets te vaak "Dat gaat niet werken." Ik bespeur echter een latente onwil.

Ik ben helemaal voor onderzoek, daar komen geweldige dingen uit voort. Toch zal in sommige gevallen kernenergie de beste/minst erge optie zijn.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 mar 2011 21:54

En het afval dan?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 mar 2011 22:15

Optimatus schreef:En het afval dan?

Daar moet zorgvuldig mee worden omgesprongen uiteraard, net als met alle andere nadelige effecten van andersoortige energiewinning.

Omdat uranium op één plek geconcentreerd ligt, wil niet zeggen dat het erger is dan de CO2 van een kolencentrale.

Terug naar “Archief”