phox schreef:Ha, we hebben hier gisteren nog een Catechismus preek over gehad, enkel over vraag+antwoord 96: We mogen geen beeld van God maken en Hem op geen andere wijze vereren dan Hij in Zijn Woord bevolen heeft. Een beeld van God maken kan letterlijk, maar ook figuurlijk, in gedachten. De dominee legde het zo uit, dat wanneer jij een verkeerd beeld van God hebt, dat de kans dan heel groot is dat je kinderen en kleinkinderen dat van je overnemen.
Een verkeerd beeld van God kan zijn (zomaar enkele voorbeelden):
[list=]
[*]Ik heb al zo lang gebeden, maar ik merk er niets van dat God mijn gebed verhoort. God luistert dus niet.
[*]Als God mij heeft uitverkoren, dan zal Hij mij vast weten te vinden in de ene keer die ik per zondag naar de kerk ga. En als dat gebeurt, dan ga ik daarna wel twee keer.
[*]Ik ga zo trouw naar de kerk, bid elke dag vijf keer, lees m'n Bijbel... God moet mij vanwege mijn nauwgezette geloofsleven dus wel zalig maken.
[*]God heeft mensen verkoren tot het eeuwige leven en omdat wij Zijn gedachten niet kennen, kunnen we in dit leven niet anders dan afwachten en zullen we nooit zeker weten of we zalig zijn. Dat kunnen we pas weten na onze dood. Hij laat ons in onzekerheid.
[/list]
God toornt over die beelden omdat je Hem daarmee omlaag haalt. Je past Hem aan je eigen gedachten aan. Hoe jij God ziet, zo zul je Hem ook aan je kinderen bekend maken. En zij groeien dan ook op met dat beeld, dat heel diep ingesleten kan zijn. En dat blijft dus 'tot in het derde en vierde geslacht' hangen.
Ons door zonden verdorven verstand kan geen juist beeld van God maken. We kunnen het juiste beeld alleen uit de Bijbel halen. Maar die begrijpt de natuurlijk mens niet ten volle (1 Kor 2:14). Dus alleen de Heilige Geest kan ons verstand openen, waardoor wij een juist beeld van God krijgen. En dat is dan inderdaad een zegen voor duizenden!
Ik denk dat dit heel waar is wij kunnen van God in onze gedachten ook een (verkeerd) beeld
maken.
Maar In ex.20;5 staat duidelijk dat er geen gesneden beeld gemaakt mocht worden
Gij zult u voor die niet buigen, noch dienen.
Er zijn toch nog heel wat gesneden beelden/stenen waar mensen voor buigen.
En wat te zeggen van de opkomst van het occultisme, het lijkt wel een epidemie.
Openb.9:21 en zij bekeerden zich niet van hun moorden, noch van hun toverijen,
noch van hun hoererij, noch van hun dieverij.
Verder zijn er m.i. nog meer af-goden, kunnen allerlei zaken zijn die je van God afhouden.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.