Voor de schuld van de ouders laat ik de kinderen boeten.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meribel
Kolonel
Kolonel

Voor de schuld van de ouders laat ik de kinderen boeten.

Berichtdoor meribel » 21 mar 2011 14:21

4 Maak geen godenbeelden, geen enkele afbeelding van iets dat in de hemel hier boven is of van iets beneden op de aarde of in het water onder de aarde. 5 Kniel voor zulke beelden niet neer, vereer ze niet, want ik, de HEER, uw God, duld geen andere goden naast mij. Voor de schuld van de ouders laat ik de kinderen boeten, en ook het derde geslacht en het vierde, wanneer ze mij haten; 6 maar als ze mij liefhebben en doen wat ik gebied, bewijs ik hun mijn liefde tot in het duizendste geslacht.

Voor de schuld van de ouders laat ik de kinderen boeten. Hoe moet je dat precies bekijken?
Ook een fantastische belofte: als ze mij liefhebben bewijs ik mijn liefde tot in het duizendste geslacht

Zelf dacht ik eigenlijk altijd dat dit te maken had met hoe je je kinderen opvoedt. Je ziet vaak ( uitzonderingen daargelaten ) dat gezinnen waar de ouders zeer atheistisch zijn, kinderen net zo stellig atheist worden. En andersom hetzelfde. Vaak zijn hele geslachten of christen of juist niet ( wederom , uitzonderingen daargelaten )

Zie ik het helemaal verkeerd, is iemand bekend met een andere uitleg?

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Voor de schuld van de ouders laat ik de kinderen boeten.

Berichtdoor schaapje » 21 mar 2011 15:03

meribel schreef:4 Maak geen godenbeelden, geen enkele afbeelding van iets dat in de hemel hier boven is of van iets beneden op de aarde of in het water onder de aarde. 5 Kniel voor zulke beelden niet neer, vereer ze niet, want ik, de HEER, uw God, duld geen andere goden naast mij. Voor de schuld van de ouders laat ik de kinderen boeten, en ook het derde geslacht en het vierde, wanneer ze mij haten; 6 maar als ze mij liefhebben en doen wat ik gebied, bewijs ik hun mijn liefde tot in het duizendste geslacht.

Voor de schuld van de ouders laat ik de kinderen boeten. Hoe moet je dat precies bekijken?
Ook een fantastische belofte: als ze mij liefhebben bewijs ik mijn liefde tot in het duizendste geslacht

Zelf dacht ik eigenlijk altijd dat dit te maken had met hoe je je kinderen opvoedt. Je ziet vaak ( uitzonderingen daargelaten ) dat gezinnen waar de ouders zeer atheistisch zijn, kinderen net zo stellig atheist worden. En andersom hetzelfde. Vaak zijn hele geslachten of christen of juist niet ( wederom , uitzonderingen daargelaten )

Zie ik het helemaal verkeerd, is iemand bekend met een andere uitleg?

In ex.20;5 Wordt de ongerechtigheid bezocht tot in het derde en vierde geslacht
i.v.m. afgoderij
Er staat niet dat als zij die God liefhebben Hij dat tot in het duizendste geslacht zal belonen.
er staat:
Ex.20;6 en die barmhartigheid doe aan duizenden VAN HEN die Mij liefhebben
en mijn geboden onderhouden.

Ezeciel 18 ; 4
Zie alle zielen zijn van MIj, zowel de ziel van de vader als die van de zoon zijn van Mij
de ziel die zondigt, die zal sterven.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 21 mar 2011 15:36

Hallo Meribel,

Ik heb het eens opgezocht, maar wat jij citeerd komt uit de nieuwe bijbelvertaling
die zegt dat.... over het duizendste geslacht.

Wat ik lees in SV de NBG en de HSV daarin staat dat God barmhartigheid zal doen
aan duizenden van hen die Hem liefhebben.

Lekker verwarrend zeg, tis nogal een verschil :?

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 21 mar 2011 15:54

schaapje schreef:Hallo Meribel,

Ik heb het eens opgezocht, maar wat jij citeerd komt uit de nieuwe bijbelvertaling

ik zie het :? ben wel benieuwd hoe het in de grondtaal dan precies staat..het is inderdaad nogal een verschil!

phox
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor phox » 21 mar 2011 16:51

Ha, we hebben hier gisteren nog een Catechismus preek over gehad, enkel over vraag+antwoord 96: We mogen geen beeld van God maken en Hem op geen andere wijze vereren dan Hij in Zijn Woord bevolen heeft. Een beeld van God maken kan letterlijk, maar ook figuurlijk, in gedachten. De dominee legde het zo uit, dat wanneer jij een verkeerd beeld van God hebt, dat de kans dan heel groot is dat je kinderen en kleinkinderen dat van je overnemen.

Een verkeerd beeld van God kan zijn (zomaar enkele voorbeelden):
[list=]
[*]Ik heb al zo lang gebeden, maar ik merk er niets van dat God mijn gebed verhoort. God luistert dus niet.
[*]Als God mij heeft uitverkoren, dan zal Hij mij vast weten te vinden in de ene keer die ik per zondag naar de kerk ga. En als dat gebeurt, dan ga ik daarna wel twee keer.
[*]Ik ga zo trouw naar de kerk, bid elke dag vijf keer, lees m'n Bijbel... God moet mij vanwege mijn nauwgezette geloofsleven dus wel zalig maken.
[*]God heeft mensen verkoren tot het eeuwige leven en omdat wij Zijn gedachten niet kennen, kunnen we in dit leven niet anders dan afwachten en zullen we nooit zeker weten of we zalig zijn. Dat kunnen we pas weten na onze dood. Hij laat ons in onzekerheid.
[/list]

God toornt over die beelden omdat je Hem daarmee omlaag haalt. Je past Hem aan je eigen gedachten aan. Hoe jij God ziet, zo zul je Hem ook aan je kinderen bekend maken. En zij groeien dan ook op met dat beeld, dat heel diep ingesleten kan zijn. En dat blijft dus 'tot in het derde en vierde geslacht' hangen.

Ons door zonden verdorven verstand kan geen juist beeld van God maken. We kunnen het juiste beeld alleen uit de Bijbel halen. Maar die begrijpt de natuurlijk mens niet ten volle (1 Kor 2:14). Dus alleen de Heilige Geest kan ons verstand openen, waardoor wij een juist beeld van God krijgen. En dat is dan inderdaad een zegen voor duizenden!
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. (Galaten 5:22)

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 21 mar 2011 17:06

phox schreef:Ha, we hebben hier gisteren nog een Catechismus preek over gehad, enkel over vraag+antwoord 96: We mogen geen beeld van God maken en Hem op geen andere wijze vereren dan Hij in Zijn Woord bevolen heeft. Een beeld van God maken kan letterlijk, maar ook figuurlijk, in gedachten. De dominee legde het zo uit, dat wanneer jij een verkeerd beeld van God hebt, dat de kans dan heel groot is dat je kinderen en kleinkinderen dat van je overnemen.

Een verkeerd beeld van God kan zijn (zomaar enkele voorbeelden):
[list=]
[*]Ik heb al zo lang gebeden, maar ik merk er niets van dat God mijn gebed verhoort. God luistert dus niet.
[*]Als God mij heeft uitverkoren, dan zal Hij mij vast weten te vinden in de ene keer die ik per zondag naar de kerk ga. En als dat gebeurt, dan ga ik daarna wel twee keer.
[*]Ik ga zo trouw naar de kerk, bid elke dag vijf keer, lees m'n Bijbel... God moet mij vanwege mijn nauwgezette geloofsleven dus wel zalig maken.
[*]God heeft mensen verkoren tot het eeuwige leven en omdat wij Zijn gedachten niet kennen, kunnen we in dit leven niet anders dan afwachten en zullen we nooit zeker weten of we zalig zijn. Dat kunnen we pas weten na onze dood. Hij laat ons in onzekerheid.
[/list]

God toornt over die beelden omdat je Hem daarmee omlaag haalt. Je past Hem aan je eigen gedachten aan. Hoe jij God ziet, zo zul je Hem ook aan je kinderen bekend maken. En zij groeien dan ook op met dat beeld, dat heel diep ingesleten kan zijn. En dat blijft dus 'tot in het derde en vierde geslacht' hangen.

Ons door zonden verdorven verstand kan geen juist beeld van God maken. We kunnen het juiste beeld alleen uit de Bijbel halen. Maar die begrijpt de natuurlijk mens niet ten volle (1 Kor 2:14). Dus alleen de Heilige Geest kan ons verstand openen, waardoor wij een juist beeld van God krijgen. En dat is dan inderdaad een zegen voor duizenden!

Ik denk dat dit heel waar is wij kunnen van God in onze gedachten ook een (verkeerd) beeld
maken.

Maar In ex.20;5 staat duidelijk dat er geen gesneden beeld gemaakt mocht worden
Gij zult u voor die niet buigen, noch dienen.
Er zijn toch nog heel wat gesneden beelden/stenen waar mensen voor buigen.
En wat te zeggen van de opkomst van het occultisme, het lijkt wel een epidemie.
Openb.9:21 en zij bekeerden zich niet van hun moorden, noch van hun toverijen,
noch van hun hoererij, noch van hun dieverij.

Verder zijn er m.i. nog meer af-goden, kunnen allerlei zaken zijn die je van God afhouden.
Laatst gewijzigd door schaapje op 22 mar 2011 09:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 21 mar 2011 17:31

Exodus 20 (SV)
4 Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is.
5 Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HEERE uw God, ben een ijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten;
6 En doe barmhartigheid aan duizenden dergenen, die Mij liefhebben, en Mijn geboden onderhouden.

Het tweede gebod gaat overduidelijk over afgoderij. alle afgoderij wordt hier veroordeeld. God is een jaloers God op Zijn eer en Hij duld geen god nevens Hem.
dit gaat zo ver dat wij als mensen de vloek over onszelf afroepen als we ongehoorzaam zijn aan dit gebod,maar ook de vloek van een rechtvaardige God over onze kinderen,kindskinderen tot in het vierde geslacht. God straft die zonde dus in de geslachten door het inhouden van Zijn zegen. wat hebben we daar een verantwoordelijkheid.......................
God beloofd ook Zijn zegen aan alle mensen (duizenden) die Hem liefhebben en Zijn wet naleven, voorzover dit voor een mens mogelijk is .
Ook hier blijkt weer uit de bijbel dat God een rechtvaardig God is die nooit over de zonde zal heenstappen.God kan een mens dan ook enkel en alleen aanzien in het offer van Zijn Zoon. zijn wij niet in dat offer besloten, dan kan God ons alleen maar wegdoen van voor Zijn Aangezicht.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 21 mar 2011 19:44

Ter aanvulling, niet als tegenwerping, we vinden in de Bijbel ook voorbeelden van ouders die diep vielen, ook in de zonde tegen het tweede gebod, maar waar de kinderen toch de Heere dienden en liefhadden. Laat dit dan de hoop geven voor hen van wie de ouders dwalen.
Heel concreet denk ik hierbij aan koning Achaz en zijn zoon Hizkia.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 21 mar 2011 21:00

En wat te zeggen van de priester Eli toch een gelovige voor de Here God,
maar zijn zonen Chofni en Pinechas zondigde zo erg met hoererij en eten
van offervlees

1 Sam. 2; 12-17

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 22 mar 2011 10:29

schaapje schreef:En wat te zeggen van de priester Eli toch een gelovige voor de Here God,
van offervlees

1 Sam. 2; 12-17

Toch valt hier meer over te zeggen... God neemt het Eli zeer kwalijk dat hij zijn zonen maar heeft laten gaan, zonder ze ook maar zuur aan te kijken.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 22 mar 2011 11:14

TheKeimpe schreef:
schaapje schreef:En wat te zeggen van de priester Eli toch een gelovige voor de Here God,
van offervlees

1 Sam. 2; 12-17

Toch valt hier meer over te zeggen... God neemt het Eli zeer kwalijk dat hij zijn zonen maar heeft laten gaan, zonder ze ook maar zuur aan te kijken.

Ik dacht aan dit gebeuren, dat het niet zo zeker is als gelovige dat je kinderen ook zullen
kiezen voor de Here God.

Wat Eli betreft zegt het veel over zijn opvoeding want hij hoorde pas van de zonden
van zijn zonen toen hij oud was. En toen hij ze waarschuwde luisterden ze niet naar
hun Vader. Maar ik heb dit stuk altijd gelezen dat Eli zich meer druk maakte over wat
de mensen zouden zeggeen dat over wat God er van vond. Maar ik kan het mis hebben
Ik zal het nog een lezen.

In ieder geval een waarschuwing voor gelovigen om maar niet automatisch aan te
nemen dat je kinderen gered zijn. Dat ze opvoeden met het Woord van God en het
ook voorleven heel belangrijk is.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 22 mar 2011 12:35

TheKeimpe schreef:
van offervlees

1 Sam. 2; 12-17

Ik zie dat bij meer ouders. Vuurbang om het contact met hun kind te verliezen, dan maar veel goedvinden. Ik hoorde laatst zelfs: ze is 13 tenslotte, dan kun je toch niks meer verbieden :shock:
Welzeker dat dat kan. Zelfs bij 16. Dan gaat het hier trouwens om ernstige zaken, zoals savonds laat nog uitgaan tot vroeg in de morgen, de eerste trein terug of zo.

Riska

Berichtdoor Riska » 22 mar 2011 22:18

Dat God de ongerechtigheid der vaderen bezoekt aan de kinderen tot in het derde en vierde geslacht is duidelijk, waar dingen van generatie op generatie gevolgen hebben.
In het dagelijks leven zie je het regelmatig gebeuren. Kinderen die tekort komen waar het gaat om bevestiging, om liefde, weten vaak niet hoe zij hun kinderen moeten geven wat zij nodig hebben. Pas als iemand in therapie gaat, kan de vicieuze cirkel verbroken worden.
Het ligt heel ingewikkeld.
Helaas heeft de NBV er een onbarmhartige vertaling van gemaakt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 mar 2011 13:59

meribel schreef:
schaapje schreef:Hallo Meribel,

ik zie het :? ben wel benieuwd hoe het in de grondtaal dan precies staat..het is inderdaad nogal een verschil!

In de grondtaal staat ongeveer hetzelfde, je moet alleen goed naar de context kijken. Het "duizenden van hen die mij liefhebben". Wat staat daar precies? Dat God van alle mensen die Hem liefhebben aan duizenden barmhartigheid bewijst? En aan de rest dan? Dat dus niet. Ik snap dat je denkt dat "duizenden van hen" op mensen slaat maar het is wel aannemelijk dat dit (in het geheel van de straf en de zegen die hier achter elkaar worden opgenoemd) niet slaat op mensen, maar op die generaties. Ik straf tot in de 3e of 4e generatie als men mij ontrouw is, maar ik bewijs gunst aan duizenden generaties (duizenden van hen, die generaties) wanneer men Mij liefheeft. Daarom is dit zo vertaald. Overigens staat het woord "generaties" er in beide verzen oorspronkelijk niet bij en staat in veel vertalingen dan ook cursief.

Wat je eerste vraag betreft, Matthew Henry schrijft hier over in zijn Bijbelverklaring over de vloek:

He will visit it upon the children, that is, this being a sin for which churches shall be unchurched and a bill of divorce given them, the children shall be cast out of covenant and communion together with the parents, as with the parents the children were at first taken in. Or he will bring such judgments upon a people as shall be the total ruin of families. If idolaters live to be old, so as to see their children of the third or fourth generation, it shall be the vexation of their eyes, and the breaking of their hearts, to see them fall by the sword, carried captive, and enslaved. Nor is it an unrighteous thing with God (if the parents died in their iniquity, and the children tread in their steps, and keep up false worships, because they received them by tradition from their fathers), when the measure is full, and God comes by his judgments to reckon with them, to bring into the account the idolatries their fathers were guilty of. Though he bear long with an idolatrous people, he will not bear always, but by the fourth generation, at furthest, he will begin to visit. Children are dear to their parents; therefore, to deter men from idolatry, and to show how much God is displeased with it, not only a brand of infamy is by it entailed upon families, but the judgments of God may for it be executed upon the poor children when the parents are dead and gone.

En over de zegen:

[3.] The favour God would show to his faithful worshippers: Keeping mercy for thousands of persons, thousands of generations of those that love me, and keep my commandments. This intimates that the second commandment, though, in the letter of it, it is only a prohibition of false worships, yet includes a precept of worshipping God in all those ordinances which he has instituted. As the first commandment requires the inward worship of love, desire, joy, hope, and admiration, so the second requires the outward worship of prayer and praise, and solemn attendance on God's word. Note, First, Those that truly love God will make it their constant care and endeavour to keep his commandments, particularly those that relate to his worship. Those that love God, and keep those commandments, shall receive grace to keep his other commandments. Gospel worship will have a good influence upon all manner of gospel obedience. Secondly, God has mercy in store for such. Even they need mercy, and cannot plead merit; and mercy they shall find with God, merciful protection in their obedience and a merciful recompence of it. Thirdly, This mercy shall extend to thousands, much further than the wrath threatened to those that hate him, for that reaches but to the third or fourth generation. The streams of mercy run now as full, as free, and as fresh, as ever.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 23 mar 2011 20:58

Sorry, ik ga echt niet discussiëren met als argument lange lappen tekst in een andere taal en veelal dus ook uit een andere geloofscultuur. We hebben onze eigen theologen en onze eigen mensen met hun persoonlijk geloof. Mijn argumenten: boete doen tot in het derde of vierde geslacht is weer een voorbeeld van een kreupele vertaling, die veel leed veroorzaakt (heeft). "Bezoeken" is beter, maar het is wel moeilijker. Ik heb het zo horen uitleggen en kan mij daarin vinden: Tot in verdere generaties heeft men er in bepaalde opzichten "last" van, als de voorouders God verlaten hebben. Dat is toch heel logisch. Boete ervoor (moeten) doen, is onbarmhartig en ook niet bijbels. Jezus zegt bijv. van de blindgeborene, dat hij hiermee niet boet voor de zonden van zijn ouders of voorouders. Hij is wel blind; het "gebeurt" gewoon. Natuurrampen gebeuren ook gewoon en slachtoffers vallen onder nakomelingen van christenen en ongelovigen en ook onder deze groepen zelf. Zet ik daarmee het geloof op losse schroeven? Nee, maar ik schaam mij niet, hierover vragen te hebben en twijfels te uiten. Geloven is niet voor bange mensen en ook niet voor mensen die alles maar voor zoete koek slikken. het is voortdurende strijd en vaak in eenzaamheid, omdat zelfs de vroomste gelovigen je geen afdoende antwoorden geven.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Terug naar “Archief”