Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
meribel schreef: logica leert dat in deze de bijzaak de hoofdzaak volgt. ben ik mee eens. Dus de volgende tekst: de belofte geld voor de mensen hier, hun kinderen , de mensen veraf ( en dus óók voor de kinderen van de mensen veraf ) . De logica leert immers dat de bijzaak de hoofdzaak volgt!
meribel schreef:De belofte voor Abraham was ook voor zijn kinderen!
meribel schreef:dat dit duidelijk is kan je zien aan kinderen van gelovige ouders; zijn die vervult met heilige Geest? volgen de tekenen van die vervulling hen? Toch is dat deel van de belofte waar Petrus op doelt. als een onderdeel van de belofte afwezig is waarom dan de andere opeens wel?
kan je die uitleggen?
meribel schreef:En ook vraag ik je, wat denk je dat er wordt bedoelt met dat de kinderen van de gelovigen geheiligd zijn?
wat voor elementen laten veel mensen dan weg?wat ik bedoel dat veel mensen die de twee verbonden samensmelten elementen van het nieuwe vebond weglaten omdat die duidelijk niet aanwezig zijn. ze verklaren dat weg door te zeggen dat het niet meer van deze tijd is of dat er een diepere inwijding voor nodig is.
de beste uitleg van de corinthe tekst is om in de context te blijven. heiliging in deze context betekent dat het OK is om bij partner en kinderen te blijven. hen verlaten omdat ze onrein zijn (het argument dat Paulus bestrijdt!) weerspreekt hij door te zeggen dat ze in de gelovige geheiligd zijn. maar vervolgt hij; ze zijn niet gered!! het is dus goed om bij ze te blijven want wee weet komen ze door jou tot inkeer
meribel schreef:Citaat:
wat ik bedoel dat veel mensen die de twee verbonden samensmelten elementen van het nieuwe vebond weglaten omdat die duidelijk niet aanwezig zijn. ze verklaren dat weg door te zeggen dat het niet meer van deze tijd is of dat er een diepere inwijding voor nodig is.
wat voor elementen laten veel mensen dan weg?
meribel schreef:ik lees als antwoord op de vraag wat betekent het dan dat de kinderen van gelovigen geheiligd zijn, dat het kind heilig is betekent dat het ok is om bij je kind te blijven ( ) , je hoeft ze niet te verlaten omdat ze onrein zijn???
meribel schreef:- we komen terecht ( nouja, zitten er al in ) bij de discussie kinderdoop/volwassendoop. Is al menig topic mee gevuld hier , dus ik zal er niet verder op door gaan. Ik ben voorstander van kinderdoop, ik heb de neiging om nu weer een boel argumenten daarvoor op tafel te leggen maar ik ken ook alle tegenantwoorden wel uit andere topics, het blijft langs elkaar heen praten.
- ik deel je uitleg zeker niet over dit gedeelte.12 Verder geef ik zelf nog – niet de Heer – het volgende voorschrift: wanneer een broeder een ongelovige vrouw heeft die bij hem wil blijven, mag hij niet van haar scheiden. 13 Dit geldt ook voor een zuster: wanneer ze een ongelovige man heeft die bij haar wil blijven, mag ze niet van hem scheiden. 14 Want de ongelovige man behoort dankzij zijn vrouw God toe en de ongelovige vrouw dankzij haar man eveneens. Zou dat niet zo zijn, dan zouden uw kinderen onrein zijn. Maar nu zijn ze geheiligd. 15 Maar als de ongelovige partij wil scheiden, moet dat maar gebeuren; in dat geval is de broeder of zuster niet gebonden. Bedenk echter dat u door God geroepen bent om in vrede te leven. 16 Wie weet, u zou uw man toch kunnen redden? En wie weet, u kunt uw vrouw toch redden?
Het gaat heel duidelijk over dat je niet je man of vrouw moet verlaten als hij ongelovig is ( en jij gelovig geworden ) Er staat nergens iets over je kinderen verlaten. Dat is ook het hele punt niet.
schaapje schreef:als we vooringenomen de schrift lezen. van te voren ideeen boven de schrift plaatsen (zoals pasker doet met 'iedereen is automatisch wedergeboren' of anderen door over een jezus-geest te praten die in iedereen te vinden is, of anderen met een bepaalde leer van dopen) dan zijn er altijd teksten te vinden die dat schijnen te ondersteunen.
maar zo ga je niet met de schrift om!!!
Janvanverweg schreef:schaapje schreef:als we vooringenomen de schrift lezen. van te voren ideeen boven de schrift plaatsen (zoals pasker doet met 'iedereen is automatisch wedergeboren' of anderen door over een jezus-geest te praten die in iedereen te vinden is, of anderen met een bepaalde leer van dopen) dan zijn er altijd teksten te vinden die dat schijnen te ondersteunen.
maar zo ga je niet met de schrift om!!!
ik heb het hier niet over tot andere conclusies komen, maar over er eerst wat in stoppen, om dat er vervolgens uit te halen. Als je dat niet doet, dan hoef je je niet aangesproken te voelen. helaas zijn er op tal van onderwerpen leerstukken als maatgevend bovenop de bijbel gelegd.
Wat ik wilde zeggen was dit. laten we even vergeten dat deze tekst gevolgen kan hebben voor standpunten die we hebben en er zo objecief mogelijk naar kijken.
dit topic begon ik met de gedachte dat iedereen een kind van God was. reeds bij de eerste reactie werd ik gedwongen om mijn ideen eens flink vanuit te bijbel te onderbouwen. ik kwam er niet uit want meer en meer bleek dat niet iedereen kind van God is.
nu is deze inzichts verandering waarschijnlijk minder diepgaand dan andere onderwerpen waar gemoederen al vaak verhit onder geraakt zijn, maar het principe blijft. wat zegt de schrift als ik onbevangen lees?
in de NT-ische tijd kwamen veel nieuw gelovigen uit een gnostische achtergrond. de gnostiek leerde grofweg dat de 'werkelijkheid' er niet toe doet en alleen het 'geestelijke' telt. (ik versimpel het enorm!)
in thessaloniki wilden de nieuw gelovigen maar stoppen met werken, de wederkomst kwam er immers aan! in Korinthe werdt beweert dan een echtpaar geen sexuele omgang meer moest hebben omdat dat ongeestelijk zou zijn. daarop reageert Paulus dat onthouding alleen op afspraak en alleen tijdelijk mag zijn.
meestal lezen we niet over de de problemen, maar moeten we die herleiden uit het antwoord. kennis van de cultuur en tijd waarin de briefontvangers leefden helpt daarbij een stuk.
omdat de vraag dus niet ondubbelzinnig is, blijft er ruimte voor interpretatie.
maar die ruimte kent wel grenzen.
paulus antwoord op de 'onbekende zaken (1 cor 7:1) is duidelijk; blijf jezelf aan de ander geven, onthouding of scheiding is geen optie! Het verlangen om afstand te nemen van aardse beslommeringen en 'blokken aan het geestelijke been' boort Paulus de grond in: het mag niet. Dit is de context.
kan je me daarin volgen? of verschillen we hier al van mening?
voordat ik verder ga en over de gewraakte bijzin begin wacht ik op je reactie.
(nog maals, het was niet mijn intentie om je te beschuldigen van bijbel buiksprekerij, alleen om dit schriftgedeelte los van mogelijke consequenties te bespreken. mijn excuus dat ik dit niet beter verwoord heb)
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Tonny en 21 gasten