Horeb schreef:hier schrijven veel wetenschappers over allerlei zaken met zeer grote stelligheid. mijn vraag aan deze mensen is de volgende.....
Er schrijven hier voornamelijk in wetenschap geïnteresseerde leken, waar ik mezelf ook toe reken. Neem het dus voor wat het waard is.
wat kunnen uiteindelijk de gevolgen zijn als in Japan totale Meltdown optreedt in een kerncentrale? zowel materieele als inmaterieele schade.......voor nu en voor de toekomst?
Een meltdown op zich is zo erg niet eens. Goed, het verwoest de reactor en die kost een paar centen. Zolang de containment het houdt, maar dat is nu natuurlijk net het probleem. Het hangt er allemaal vanaf hoeveel radioactief materiaal er in de lucht terecht komt en welke kant dat dat op waait.
Zo te lezen verwacht men dat de wolk richting Amerika waait, maar dat die tegen de tijd dat die daar aankomt al dusdanig verzwakt en verdund is dat de effecten verwaarloosbaar zullen zijn.
je hoort vergelijkingen met rusland destijds......terecht?
De installaties van Tjernobyl toen en Fukushima nu zijn nauwelijks te vergelijken. Dat betekent echter niet dat de situatie niet zorgelijk is.
ik weet weinig van deze zaken, vandaar mijn vraag

Wat ik er zo van kan vinden op wikipedia is dat de straling die weglekt voornamelijk wordt veroorzaak door elementen met een korte tot halflange halfwaardetijd. (jood met een HW-tijd van 8 dagen en Cesium met een HW-tijd van 30 jaar). Stralingsniveau's zijn op de rampplek wel dusdanig hoog dat je binnen een dag genoeg straling oploopt om later ziek van te worden (maar hoeveel later, geen idee). Stralingsniveau's in Tokio en andere grote steden schijnt nog mee te vallen.
Het zijn spannende tijden. We kunnen slechts hopen/bidden dat de mensen daar de zaak snel onder controle krijgen. Verder zal overal de discussie over kernernergie weer opnieuw oplaaien. je ziet het in Duitsland al. Hopelijk worden de centrales in de toekomst nog veiliger, al zal tegen een ramp als in Japan weinig ontwerp zijn opgewassen.
Ik lees trouwens ook al dat er mensen voorstellen doen om de hele centrale in beton te gieten, als het blussen/koelen niet werkt. In beton gieten werkt wel, dat hebben ze bij Tjernobyl ook gedaan, maar dan kan je dus de hele centrale verder afschrijven.