@Berjan,
jammer dathet NT geen acceptabel boek voor je is. Voor mij wel en ik zal niet schromen de hele bijbel als gezaghebbend te gebruiken.
ik schreef niet dat in gen3 staat dat we onder satans heerschappij kwamen maar dat we toen (in de tijd en door die gebeurtenis) eronder gekomen zijn.
waarom schrijf ik dat? omdat Satan zijn verlangen en streven toen in ons gelegd heeft nl. het aan God gelijk willen worden.
De mens heeft zich niet vrijwillig gegeven, maar satan is een verleider die zich anders voordoet. te vergelijken met een loverboy!
in de waan om vrij te worden, werden wij zijn speelbal.
'geneigd tot alle kwaad' is een veel gebruikte zegswijze. wat ik eronder versta is dat de mens ten diepste voor zichzelf kiest. zelfs als dit ten koste van veel andere mensen gaat. dit ongebreideld egoisme wordt verkocht onder tal van namen, maar ik zie dat als de bron van kwaad.
in buddhistische landen waar het evangelie nooit ingang gevonden heeft, zie je dit duidelijk. ook zullen de mensen daar beamen dat ze onder het juk van de boze leven.
in europa zijn er nog zoveel christelijke normen en ideeen aanwezig dater nog in het goede van de mens geloofd kan worden. een theorie die alleen opgaat waar eerst christelijke levenstijl breed aanwezig was.
Ja hoor Jan, Boeddhistische mensen zijn per definitie egoistisch... Een vraag aan jou: Heb je serieus en eerlijk waar boeken van Boeddha gelezen? Als je dat hebt gelezen, dan WEET je dat Boeddha een prins was, en dat hij niet heeft aangenomen, alle rijkdom die zijn vader had en die hij zou erven. Enkel vanwege het feit dat er mensen lijden. Een mooi gezegd in het Boeddhisme is: Waarom zou ik Nirwana binnengaan, als de rest van de mensheid lijdt?
Is dit egoïsme Jan? Is dit nou wat jij "ziet" in Boeddhistische landen? Of ben je hier, net als de vorige keer, aan het oordelen en roep je nu dingen die nergens op slaan?
En je hebt het over de juk van de boze, weet je wel dat de boze in het boeddhisme heel anders is dan de boze in het christendom. De boze in het boeddhisme is de hang naar materieel rijkdom, en het lijden wat dat met zich mee brengt. Dat is natuurlijk heel wat anders dan satan in het Christendom.
En jij vindt Europa een goede plek, omdat er Christelijke normen en waarden te vinden zijn? Wat is er zo goed aan de normen en waarden in Europa.
Ik weet niet of jij de ramp in Japan een beetje volgt? Slaapplaatsen voor slachtoffers waren niet zo'n probleem. Veel mensen die nog wel een slaapplek hadden voor een slachtoffer. En wat zijn de meeste mensen in Japan? Geen Christen.
Er zijn zoveel humanisten in de Wereld, die gewoon met mensen omgaan als mens. Daarin kun je toch ook het goede zien? Daarvoor hoeft men toch niet perse Christelijk te zijn, of die normen en waarden te hebben?
Kortom: Jouw betoog zal misschien een plek vinden bij de christenen alhier (en dat zijn de meeste mensen) maar bij mij niet. Je kijkt teveel door een christelijke bril, en maakt een karikatuur van andere geloven of andere mensen.
Met jou discussieer ik niet meer, veel geluk in je leven want je hebt het o zo goed getroffen met het christendom...