is iedereen een kind van God?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Berjan

Re: is iedereen een kind van God?

Berichtdoor Berjan » 15 mar 2011 19:54

Berjan: Job 2 vers 2 en 3 : Toen zeide de HEERE tot den satan: .....
En de HEERE zeide tot den satan.....
Dus satan komt wel voor in het o.t.
Misschien moet je niet zo letterlijk lezen af en toe, en is de slang een symbool voor satan ?

=;

Dus omdat er in Job staat dat de Heere zeide tot den satan dit en dat, zus en zo, weten we dat sinds Gen 3 satan de overste van de Aarde is?

Ik geloof dat veel mensen naar Job wijzen om te bewijzen dat de kijk van de Joden op satan heel anders is dan die van de Christenen.

En ik begrijp nog steeds niet dat je kan DENKEN dat de slang symbool is voor satan. Wat lezen we tijdens de reis door de woestijn. De god van Israel greep in, omdat de Joden klaagden door middel van slangen. MAAR een verhoogde slang bracht uitkomst en zorgde ervoor dat de Joden niet stierven. Toch raar he, dat men naar een verhoogde slang moest kijken, als dat HET symbool van satan was.

Al heb ik het idee dat mijn "betoog" toch geen muren slecht. "Zalig zij die niet zien en toch geloven", kunnen we wel doorvoeren in "Zalig zij die niet denken, maar geloven"..

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 mar 2011 20:23

Berjan schreef:
Misschien moet je niet zo letterlijk lezen af en toe, en is de slang een symbool voor satan ?

=;

Dus omdat er in Job staat dat de Heere zeide tot den satan dit en dat, zus en zo, weten we dat sinds Gen 3 satan de overste van de Aarde is?

Ik geloof dat veel mensen naar Job wijzen om te bewijzen dat de kijk van de Joden op satan heel anders is dan die van de Christenen.
Jij was degene die zei dat satan in het o.t. niet genoemd werd. Wel dus !
En ik begrijp nog steeds niet dat je kan DENKEN dat de slang symbool is voor satan. Wat lezen we tijdens de reis door de woestijn. De god van Israel greep in, omdat de Joden klaagden door middel van slangen. MAAR een verhoogde slang bracht uitkomst en zorgde ervoor dat de Joden niet stierven. Toch raar he, dat men naar een verhoogde slang moest kijken, als dat HET symbool van satan was.

Al heb ik het idee dat mijn "betoog" toch geen muren slecht. "Zalig zij die niet zien en toch geloven", kunnen we wel doorvoeren in "Zalig zij die niet denken, maar geloven"..

Jij was degene die zei dat satan niet genoemd werd in het o.t., wel dus .

Berjan

Berichtdoor Berjan » 15 mar 2011 20:32

Misschien moet je eens leren lezen, voor je met dit soort teksten komt?

"
In heel GENESIS komt Satans naam niet voor! Is het dan geen interpretatie van christenen dat de slang satan is?"

Heb ik het nog met hoofdletters geschreven ook nog :mrgreen:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 mar 2011 21:16

Berjan schreef:

Misschien moet je eens leren lezen, voor je met dit soort teksten komt?

"
In heel GENESIS komt Satans naam niet voor! Is het dan geen interpretatie van christenen dat de slang satan is?"

Heb ik het nog met hoofdletters geschreven ook nog :mrgreen:

Ja, zie het nu ook, maar je schreef ook over het O.T. vandaar misschien.
Maar goed, wat is je punt, dat wij maar satan gemaakt hebben van de slang ?
En wat dan nog ?

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 15 mar 2011 22:59

Openb.12:9 En de grote draak werd neergeworpen, namelijk de oude slang, die duivel en satan genoemd wordt, die de hele wereld misleidt. Hij werd neergeworpen op de aarde en zijn engelen werden met hem neergeworpen.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 16 mar 2011 05:46

@Berjan,

jammer dathet NT geen acceptabel boek voor je is. Voor mij wel en ik zal niet schromen de hele bijbel als gezaghebbend te gebruiken.

ik schreef niet dat in gen3 staat dat we onder satans heerschappij kwamen maar dat we toen (in de tijd en door die gebeurtenis) eronder gekomen zijn.
waarom schrijf ik dat? omdat Satan zijn verlangen en streven toen in ons gelegd heeft nl. het aan God gelijk willen worden.
De mens heeft zich niet vrijwillig gegeven, maar satan is een verleider die zich anders voordoet. te vergelijken met een loverboy!
in de waan om vrij te worden, werden wij zijn speelbal.

'geneigd tot alle kwaad' is een veel gebruikte zegswijze. wat ik eronder versta is dat de mens ten diepste voor zichzelf kiest. zelfs als dit ten koste van veel andere mensen gaat. dit ongebreideld egoisme wordt verkocht onder tal van namen, maar ik zie dat als de bron van kwaad.
in buddhistische landen waar het evangelie nooit ingang gevonden heeft, zie je dit duidelijk. ook zullen de mensen daar beamen dat ze onder het juk van de boze leven.
in europa zijn er nog zoveel christelijke normen en ideeen aanwezig dater nog in het goede van de mens geloofd kan worden. een theorie die alleen opgaat waar eerst christelijke levenstijl breed aanwezig was.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 16 mar 2011 07:18

Berjan schreef:kun je mij precies uitleggen waar staat dat we sinds GEN 3 onder de autoriteit van Satan vallen? En waar staat dat we geneigd zijn tot alle kwaad? En graag in het OT, niet in het NT dat pas zoveel jaar nadien geschreven is en waar men enkele serieuze tikken van de molen gehad heeft.

met precies uitleggen neem ik aan dat je tekstverwijzingen bedoelt :)
je verzoek omdat te den met het OT alleen snijdt geen hout. als christen is ook het NT gezaghebbend.
wat je vraagt is zoiets als 'kan je vanuit de bijbel aantonen dat Buddha verlossing gevonden heeft #-o

er zijn meerdere teksten, maar openbaring 12:9 maakt duidelijk dat satan, de duivel, de draak en de slang een en dezelfde zijn.
handeligen 26:18 maakt duidelijk dat de mens onder de authoriteit van satan valt.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 16 mar 2011 13:56

Zonder mensen persoonlijk te willen schofferen, lijkt mij dat Berjan niets aan dit topic toe kan voegen. Hij deelt de uitgangspunten van de gespreksvraag niet, en dus zijn zijn woorden per definitie off-topic...

Janvvw, voor mij is nog steeds niet helder hoe ik het kindschap van de Joden moet zien. Zij zijn weggelopen kinderen, zeg je, maar hoe moet dat dan als zij niet voor hun dood terugkeren? Worden ze dan behouden om hun kindschap, of niet behouden om hun weggelopen zijn?
En verder: is de stelling dat alle Joden Gods kinderen zijn wel houdbaar? Zegt Paulus niet ergens dat het niet allemaal Israël is wat Israël genoemd wordt?
Laatst gewijzigd door TheKeimpe op 16 mar 2011 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 mar 2011 14:04

Berjan schreef:

=;

Heb ik er ook nog eentje: raar dat een esculaap ook een slang heeft :-&
Geneeskunst.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 16 mar 2011 14:16

schelpje3 schreef:
Berjan schreef:

=;

Heb ik er ook nog eentje: raar dat een esculaap ook een slang heeft :-&
Geneeskunst.

De esculaap die artsen veel op de auto etc hebben is afkomstig van de god Aesulapius, de god van de geneeskunde. Deze god werd in Pergamum vereerd.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 mar 2011 16:05

Ja die wist ik :wink:
Maar in het kader van de betekenis van een slang....

Berjan

Berichtdoor Berjan » 16 mar 2011 16:51

@Berjan,

jammer dathet NT geen acceptabel boek voor je is. Voor mij wel en ik zal niet schromen de hele bijbel als gezaghebbend te gebruiken.

ik schreef niet dat in gen3 staat dat we onder satans heerschappij kwamen maar dat we toen (in de tijd en door die gebeurtenis) eronder gekomen zijn.
waarom schrijf ik dat? omdat Satan zijn verlangen en streven toen in ons gelegd heeft nl. het aan God gelijk willen worden.
De mens heeft zich niet vrijwillig gegeven, maar satan is een verleider die zich anders voordoet. te vergelijken met een loverboy!
in de waan om vrij te worden, werden wij zijn speelbal.

'geneigd tot alle kwaad' is een veel gebruikte zegswijze. wat ik eronder versta is dat de mens ten diepste voor zichzelf kiest. zelfs als dit ten koste van veel andere mensen gaat. dit ongebreideld egoisme wordt verkocht onder tal van namen, maar ik zie dat als de bron van kwaad.
in buddhistische landen waar het evangelie nooit ingang gevonden heeft, zie je dit duidelijk. ook zullen de mensen daar beamen dat ze onder het juk van de boze leven.
in europa zijn er nog zoveel christelijke normen en ideeen aanwezig dater nog in het goede van de mens geloofd kan worden. een theorie die alleen opgaat waar eerst christelijke levenstijl breed aanwezig was.

Ja hoor Jan, Boeddhistische mensen zijn per definitie egoistisch... Een vraag aan jou: Heb je serieus en eerlijk waar boeken van Boeddha gelezen? Als je dat hebt gelezen, dan WEET je dat Boeddha een prins was, en dat hij niet heeft aangenomen, alle rijkdom die zijn vader had en die hij zou erven. Enkel vanwege het feit dat er mensen lijden. Een mooi gezegd in het Boeddhisme is: Waarom zou ik Nirwana binnengaan, als de rest van de mensheid lijdt?

Is dit egoïsme Jan? Is dit nou wat jij "ziet" in Boeddhistische landen? Of ben je hier, net als de vorige keer, aan het oordelen en roep je nu dingen die nergens op slaan?
En je hebt het over de juk van de boze, weet je wel dat de boze in het boeddhisme heel anders is dan de boze in het christendom. De boze in het boeddhisme is de hang naar materieel rijkdom, en het lijden wat dat met zich mee brengt. Dat is natuurlijk heel wat anders dan satan in het Christendom.

En jij vindt Europa een goede plek, omdat er Christelijke normen en waarden te vinden zijn? Wat is er zo goed aan de normen en waarden in Europa.

Ik weet niet of jij de ramp in Japan een beetje volgt? Slaapplaatsen voor slachtoffers waren niet zo'n probleem. Veel mensen die nog wel een slaapplek hadden voor een slachtoffer. En wat zijn de meeste mensen in Japan? Geen Christen.
Er zijn zoveel humanisten in de Wereld, die gewoon met mensen omgaan als mens. Daarin kun je toch ook het goede zien? Daarvoor hoeft men toch niet perse Christelijk te zijn, of die normen en waarden te hebben?

Kortom: Jouw betoog zal misschien een plek vinden bij de christenen alhier (en dat zijn de meeste mensen) maar bij mij niet. Je kijkt teveel door een christelijke bril, en maakt een karikatuur van andere geloven of andere mensen.

Met jou discussieer ik niet meer, veel geluk in je leven want je hebt het o zo goed getroffen met het christendom...

Berjan

Berichtdoor Berjan » 16 mar 2011 16:52

Zonder mensen persoonlijk te willen schofferen, lijkt mij dat Berjan niets aan dit topic toe kan voegen. Hij deelt de uitgangspunten van de gespreksvraag niet, en dus zijn zijn woorden per definitie off-topic...

Je bent niet op de hoogte van de term DISCUSSIE?

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 16 mar 2011 17:51

beste Berjan,

helaas moet je me op mijn woord geloven :) dat ik ik buddhistische leerboeken lees, met monniken en gewone buddhisten praat etc.
natuurlijk ken ik de geschiedenis van Buddha. maar het huidige theravada (orthodoxe) buddhisme verschilt nogal van buddha's levens verhaal. om van het mahayana maar te zwijgen. (hoewel mijn kennis daarvan meer fragmentarisch en theoretisch is.)

vreemd dat je niet meer wilt discusieren terwijl ik keurig je vragen beantwoord heb :)
wel niet vanuit het OT maar toch wel vanuit God's openbaring.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 16 mar 2011 18:12

@ keimpe

het joodse volk heeft ook Jezus nodig om behouden te worden.

in hosea (11:1) wordt israel vergeleken met een kind, een zoon. en dit terwijl het weerbastig was.
voor mij reden om het joodse volk als kind van God te zien zonder dat ik daar consequenties over behoud uit haal.

Terug naar “[Religie] - Open forum”