is iedereen een kind van God?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Berjan

Re: is iedereen een kind van God?

Berichtdoor Berjan » 14 mar 2011 18:56

Een verwekker ja. Theoretisch kan dit ook uit een reageerbuisje komen.
Ben je dan een vader ? Nee. Je bent de vader van het kind als je voor hem zorgt, hem beschermt, begeleid naar de volwassenheid.
Vader is eigenlijk min of meer een eretitel vind, net als moeder. Je kunt 1000 vrienden hebben, 8 zussen of broers, maar 1 vader en 1 moeder !
Heel triest als kinderen hun ouder(s) niet meer willen zien. Ze ontkennen daarmee hun verleden. Vaak zie je dat de bloedband toch gaat trekken, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn.
Ik ken helaas ook van die voorbeelden. :(

Sorry hoor, maar ik heb het nu over God. God is de schepper van alles en iedereen, en dan lijkt mij dat God de vader/moeder is van iedereen. Met zo'n overtuiging leef ik nu, dat is misschien wat anders dan christenen die denken dat je een of ander kunstje moet doen VOORDAT God je vader is.

Ook wel heel vreemd, dat God perse een Vader is en geen Moeder. Maar soit, daar leer ik wel mee leven :D

Berjan

Berichtdoor Berjan » 14 mar 2011 18:57

Volgens de joden is een nazaat van David een kind van God.

Ja en?

Die Joden denken zeker dat God enkel de Joden geschapen heeft en de rest niet? Hoe is de rest dan op Aarde gekomen?

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 14 mar 2011 19:38

berjan:
Sorry hoor, maar ik heb het nu over God. God is de schepper van alles en iedereen, en dan lijkt mij dat God de vader/moeder is van iedereen. Met zo'n overtuiging leef ik nu, dat is misschien wat anders dan christenen die denken dat je een of ander kunstje moet doen VOORDAT God je vader is

Kunstje? Nee, geen kunstje, helemaal niets, alleen maar geloven in Hem, dat is alles.

Wat voor kunstjes moet jij doen om in het nirwana te komen?

Berjan

Berichtdoor Berjan » 14 mar 2011 19:54

Kunstje? Nee, geen kunstje, helemaal niets, alleen maar geloven in Hem, dat is alles.

Ja, dat is dus wel iets wat je moet doen voor God je vader is. Moet een baby eerst kunnen praten voor zijn vader zijn vader is? Of zou een baby eerst moeten geloven dat zijn vader er is, voor zijn vader zijn vader is?

En dat van Nirvana heeft niks met het onderwerp te maken, dat sleep je er met de haren bij.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 mar 2011 20:41

Berjan schreef:
Volgens de joden is een nazaat van David een kind van God.

Ja en?

Die Joden denken zeker dat God enkel de Joden geschapen heeft en de rest niet? Hoe is de rest dan op Aarde gekomen?

Dat zou je ook kunnen zeggen over het eten van varkensvlees, waarom heeft God varkens geschapen als we ze niet eten mogen?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 mar 2011 20:42

Berjan schreef:Of zou een baby eerst moeten geloven dat zijn vader er is, voor zijn vader zijn vader is?

Dat lijkt mij niet, want een baby is te jong om geloof te hebben.

Berjan

Berichtdoor Berjan » 14 mar 2011 20:45

Dat zou je ook kunnen zeggen over het eten van varkensvlees, waarom heeft God varkens geschapen als we ze niet eten mogen?

En, wat is precies de link met wat ik hierboven zei?

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 14 mar 2011 22:10

Berjan schreef:

Ja, dat is dus wel iets wat je moet doen voor God je vader is. Moet een baby eerst kunnen praten voor zijn vader zijn vader is? Of zou een baby eerst moeten geloven dat zijn vader er is, voor zijn vader zijn vader is?

Geloven is toch niet iets doen? Tenminste, voor mij niet, geloven is geloven. En een baby die hoeft toch niet te gáán geloven ( als in iets gaan doen ) dat zijn vader zijn vader is, want dat weet hij toch.

En dat van Nirvana heeft niks met het onderwerp te maken, dat sleep je er met de haren bij.

Dat was eigenlijk bedoeld als een reactie op wat je eerder zei nl:

God is degene die de mens geschapen heeft, hij is dus de vader/moeder van de mens.

Dat is overigens mijn kijk op god, niet op de christelijke god

Ik dacht te hebben begrepen dat je boedhist bent, vandaar het nirvana. Ik dacht te begrijpen dat jij gelooft dat God automatisch vader van iedereen is. Maar houdt het dan daarbij op? Is dat genoeg? Dan volgt toch nog meer om verlicht te worden? ( mits je boedhist ben natuurlijk )
En dat is juist het verschil voor mij met het christelijk geloof. Er volgt niets meer, alleen geloven dat God je vader is, en Jezus zijn Zoon.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 15 mar 2011 04:49

ik startte dit topic met de notie at iedereen een, al of niet gewild, een kind van God is.
de eerste reactie bekeerde mij (deed me van gedachte veranderen). waarvoor dank

ik heb echter wel de moeite genomen om de bijbel open te slaan op dit onderwerp en het niet op die ene aangedragen tekst te laten berusten. vandaar dat deze reactie pas nu komt.

ondertusen is er al veel geschreven over het kind van God zijn.
hier volgen wat brokjes wat ik de afgelopen dagen geleerd heb.

sinds genesis 3 valt de wereld onder de authoriteit van Satan en zijn we geneigd tot alle kwaad. we zijn kinderen van de duisternis. ons lot is de verdoemenis.
God koos zich in Abraham een volk. dit was/is een natuurlijk volk waar je bij hoort door natuurlijke geboorte. omdat God dit volk uitverkoren heeft, is dit volk 'kind' van God geworden. adoptie van abraham en verder natuurlijk geboorte van de verbonds kinderen. Vandaar dat de baby-jongentjes besneden worden. door natuurlijke geboorte wordt met deel van het volk.
toch leefde dit volk nog onder de vloek en heerschappij van Satan. het volk moest uit eigen kacht telkens opnieuw voor God kiezen. (de wet naleven etc)

Met Jezus kwam er een nieuw verbond. een nieuw volk dat niet gelijk is aan het volk van abraham. waar abrahams volk een natuurlijk volk is, door de eeuwen heen met eigen identiteit, taal, cultuur etc en nu ook weer met een eigen staat.
In Christus is er ook een nieuw volk gekomen een geestelijk volk: God's gemeente! hiervan wordt je niet deel door natuurlijke geboorte maar door geestelijke geboorte (=wedergeboorte)

Jesus answered, Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born of water and of the Spirit, he cannot enter into the kingdom of God. That which is born of the flesh is flesh; and that which is born of the Spirit is spirit. Marvel not that I said unto thee, Ye must be born again. John 3:5-7 KJV (ik heb geen nederlandse bijbel in mijn computer :-k )

waar de wereld kinderen van de duisternis zijn, is Abrahams nageslacht (het Joodse volk) een uitzondering omdat ze de wet en de prfeten hebben; daardoor is het voor hen mogelijk hun lot te ontlopen. Maar Jezus nageslacht (de wedergeboren deel van de mensheid) is deel van God's koninkrijk!

God heeft dus twee soorten kinderen: weerbarstige kinderen die telkens bij Hem vandaan lopen en de liefdevan hun Vader afwijzen EN kinderen die vanuit zijn Geest leven; diegenen die uit water en Geest geboren zijn.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 15 mar 2011 13:47

allereerst jaapo je schrijft:
Jesus answered, Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born of water and of the Spirit, he cannot enter into the kingdom of God. That which is born of the flesh is flesh; and that which is born of the Spirit is spirit. Marvel not that I said unto thee, Ye must be born again. John 3:5-7 KJV (ik heb geen nederlandse bijbel in mijn computer

kan je ook niet naar biblija.net en dan het ned. vlaggetje aanklikken? ( niet dat ik het erg vind als je engels qoute hoor )

daarnaast schrijf je:
God heeft dus twee soorten kinderen: weerbarstige kinderen die telkens bij Hem vandaan lopen en de liefdevan hun Vader afwijzen EN kinderen die vanuit zijn Geest leven; diegenen die uit water en Geest geboren zijn.
ik startte dit topic met de notie at iedereen een, al of niet gewild, een kind van God is.
de eerste reactie bekeerde mij (deed me van gedachte veranderen). waarvoor dank

terwijl je in je eerste regel schrijft dat je tot de conclusie komt dat niet iedereen een kind van God is, als ik je laatste regel lees dan begrijp ik dat iedereen wél een kind van God is alleen dat er verschillende soorten zijn ( gehoorzame en ongehoorzame )

Ik begrijp het nu niet meer. :?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 15 mar 2011 13:50

Ik geloof dat ik je niet helemaal volg.

Wil je suggereren dat het Joodse volk Jezus niet nodig heeft, omdat zij de wet en de profeten hebben, of begrijp ik dat niet goed?

Dat je door wedergeboorte een kind van God wordt, onderschrijf ik van harte!

En verder: Is dit wat voor je?

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 15 mar 2011 14:22

@ meribel

niet iedereen is een kind van God. Maar het Joodse volk is kind van God en christenen zijn ook kinderen van God.
het Joodse volk is weerbarstig, maar wel kind van God
helaas zijn alle andere mensen geen kind van God. Maar kunnen het natuurlijk wel worden :)

@ Keimpe
Het Joodse volk heeft Jezus heel hard nodig. Wel is het een gezegend volk omdat het zoveel openbaring van God ontvangen heeft en omdat God beloften aan hen gedaan heeft.

internet is hier traag, maar bedankt voor de link
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Berjan

Berichtdoor Berjan » 15 mar 2011 17:26

sinds genesis 3 valt de wereld onder de authoriteit van Satan en zijn we geneigd tot alle kwaad. we zijn kinderen van de duisternis. ons lot is de verdoemenis.
God koos zich in Abraham een volk. dit was/is een natuurlijk volk waar je bij hoort door natuurlijke geboorte. omdat God dit volk uitverkoren heeft, is dit volk 'kind' van God geworden. adoptie van abraham en verder natuurlijk geboorte van de verbonds kinderen. Vandaar dat de baby-jongentjes besneden worden. door natuurlijke geboorte wordt met deel van het volk.
toch leefde dit volk nog onder de vloek en heerschappij van Satan. het volk moest uit eigen kacht telkens opnieuw voor God kiezen. (de wet naleven etc)

Zeg Jan,

kun je mij precies uitleggen waar staat dat we sinds GEN 3 onder de autoriteit van Satan vallen? En waar staat dat we geneigd zijn tot alle kwaad? En graag in het OT, niet in het NT dat pas zoveel jaar nadien geschreven is en waar men enkele serieuze tikken van de molen gehad heeft.

In heel GENESIS komt Satans naam niet voor! Is het dan geen interpretatie van christenen dat de slang satan is?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 mar 2011 17:48

Berjan schreef:

Zeg Jan,

kun je mij precies uitleggen waar staat dat we sinds GEN 3 onder de autoriteit van Satan vallen? En waar staat dat we geneigd zijn tot alle kwaad? En graag in het OT, niet in het NT dat pas zoveel jaar nadien geschreven is en waar men enkele serieuze tikken van de molen gehad heeft.

In heel GENESIS komt Satans naam niet voor! Is het dan geen interpretatie van christenen dat de slang satan is?

Berjan: Job 2 vers 2 en 3 : Toen zeide de HEERE tot den satan: .....
En de HEERE zeide tot den satan.....
Dus satan komt wel voor in het o.t.
Misschien moet je niet zo letterlijk lezen af en toe, en is de slang een symbool voor satan ?

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 15 mar 2011 17:52

is iedereen een kind van God?

Nee natuurlijk niet, kinderen van God lijken toch op hun Vader of zie ik dat verkeerd?
Waar zouden we anders Jezus aan moeten "herkennen"?

Terug naar “[Religie] - Open forum”