ik startte dit topic met de notie at iedereen een, al of niet gewild, een kind van God is.
de eerste reactie bekeerde mij (deed me van gedachte veranderen). waarvoor dank
ik heb echter wel de moeite genomen om de bijbel open te slaan op dit onderwerp en het niet op die ene aangedragen tekst te laten berusten. vandaar dat deze reactie pas nu komt.
ondertusen is er al veel geschreven over het kind van God zijn.
hier volgen wat brokjes wat ik de afgelopen dagen geleerd heb.
sinds genesis 3 valt de wereld onder de authoriteit van Satan en zijn we geneigd tot alle kwaad. we zijn kinderen van de duisternis. ons lot is de verdoemenis.
God koos zich in Abraham een volk. dit was/is een natuurlijk volk waar je bij hoort door natuurlijke geboorte. omdat God dit volk uitverkoren heeft, is dit volk 'kind' van God geworden. adoptie van abraham en verder natuurlijk geboorte van de verbonds kinderen. Vandaar dat de baby-jongentjes besneden worden. door natuurlijke geboorte wordt met deel van het volk.
toch leefde dit volk nog onder de vloek en heerschappij van Satan. het volk moest uit eigen kacht telkens opnieuw voor God kiezen. (de wet naleven etc)
Met Jezus kwam er een nieuw verbond. een nieuw volk dat niet gelijk is aan het volk van abraham. waar abrahams volk een natuurlijk volk is, door de eeuwen heen met eigen identiteit, taal, cultuur etc en nu ook weer met een eigen staat.
In Christus is er ook een nieuw volk gekomen een geestelijk volk: God's gemeente! hiervan wordt je niet deel door natuurlijke geboorte maar door geestelijke geboorte (=wedergeboorte)
Jesus answered, Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born of water and of the Spirit, he cannot enter into the kingdom of God. That which is born of the flesh is flesh; and that which is born of the Spirit is spirit. Marvel not that I said unto thee, Ye must be born again. John 3:5-7 KJV (ik heb geen nederlandse bijbel in mijn computer

)
waar de wereld kinderen van de duisternis zijn, is Abrahams nageslacht (het Joodse volk) een uitzondering omdat ze de wet en de prfeten hebben; daardoor is het voor hen mogelijk hun lot te ontlopen. Maar Jezus nageslacht (de wedergeboren deel van de mensheid) is deel van God's koninkrijk!
God heeft dus twee soorten kinderen: weerbarstige kinderen die telkens bij Hem vandaan lopen en de liefdevan hun Vader afwijzen EN kinderen die vanuit zijn Geest leven; diegenen die uit water en Geest geboren zijn.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"