haring schreef:meribel schreef:de buurvrouw?
en jijzelf ook?
is dan geen overspel lijkt me.
Wat als je dacht dat ze vrijgezel is maar dat niet blijkt te zijn?
is het tot eer van God als je aan die buurvrouw denkt?
Moderator: Moderafo's
haring schreef:meribel schreef:de buurvrouw?
en jijzelf ook?
is dan geen overspel lijkt me.
Wat als je dacht dat ze vrijgezel is maar dat niet blijkt te zijn?
nette schreef:is het tot eer van God als je aan die buurvrouw denkt?
haring schreef:nette schreef:is het tot eer van God als je aan die buurvrouw denkt?
Een vraag dien je niet te beantwoorden met een wedervraag, geef gewoon antwoordEn daarnaast vind ik het een beetje rare opmerking, zelfde als, is naar de wc gaan tot de eer van God?
nette schreef:haring schreef:nette schreef:is het tot eer van God als je aan die buurvrouw denkt?
Een vraag dien je niet te beantwoorden met een wedervraag, geef gewoon antwoordEn daarnaast vind ik het een beetje rare opmerking, zelfde als, is naar de wc gaan tot de eer van God?
ik zie niet in waarom![]()
als wat niet tot eer van God is zonde, vandaar deze vraag
en ik denk dat naar de wc gaan vast wel tot eer van God is. Want dat heeft hij zelf zo geschapen
Omdat die jou ook niet toebehoort en ze in de toekomst wel van een ander is. En jij in de toekomst allicht een ander krijgt.... maar al hebt gefantaseerd over talloze andere leuke meisjes. De Bijbel noemt die manier van omgaan met seksualiteit hoererij, onreinheid, hartstocht, boze begeerte... en rekent dat onder de zonde / de oude mens. Je kan dus vinden dat dit geen probleem is, maar dan ben je het op dat punt niet eens met de Bijbel (en met de christelijke seksuele moraal die daarop gebaseerd is). Het is goed om dat te beseffen op een forum waar veel mensen hun mening door de Bijbel laten bepalen.
meribel schreef:marnix zegt:Omdat die jou ook niet toebehoort en ze in de toekomst wel van een ander is. En jij in de toekomst allicht een ander krijgt.... maar al hebt gefantaseerd over talloze andere leuke meisjes. De Bijbel noemt die manier van omgaan met seksualiteit hoererij, onreinheid, hartstocht, boze begeerte... en rekent dat onder de zonde / de oude mens. Je kan dus vinden dat dit geen probleem is, maar dan ben je het op dat punt niet eens met de Bijbel (en met de christelijke seksuele moraal die daarop gebaseerd is). Het is goed om dat te beseffen op een forum waar veel mensen hun mening door de Bijbel laten bepalen.
ik ben het met je eens, weet je, ik zat op een andere manier te denken. Gij zult niet echtbreken wordt in de bergrede door Jezus nog eens op scherp gezet, je pleegt al overspel door een andere vrouw te begeren. Maar in mijn aardse ( en zondige ) gedachtengang kan je pas overspel plegen, of echtbreken als je een vaste partner heb. Het idee dat iemand "in de toekomst" iemand toebehoort, ja, zo diep was ik nog niet gegaan ( zoals ik meestal te oppervlakkig denk)
Wat ik wel wil zeggen, het kan toch niet zo zijn dat je volledig zonder seksuele fantasie moet zijn, maar zodra je getrouwd ben, hup, dan mag het wel. In Hooglied verlangde bruid en bruidegom toch ook heel expliciet naar elkaar voor het huwelijk.
En het kan toch niet zo zijn dat je als jongen/meisje pas bij je aanstaande vrouw je eerste seksuele gedachte kan/mag hebben? Is dat überhaupt iets wat uit te voeren is?
meribel schreef:ik ben het met je eens, weet je, ik zat op een andere manier te denken. Gij zult niet echtbreken wordt in de bergrede door Jezus nog eens op scherp gezet, je pleegt al overspel door een andere vrouw te begeren. Maar in mijn aardse ( en zondige ) gedachtengang kan je pas overspel plegen, of echtbreken als je een vaste partner heb. Het idee dat iemand "in de toekomst" iemand toebehoort, ja, zo diep was ik nog niet gegaan ( zoals ik meestal te oppervlakkig denk)
Wat ik wel wil zeggen, het kan toch niet zo zijn dat je volledig zonder seksuele fantasie moet zijn, maar zodra je getrouwd ben, hup, dan mag het wel. In Hooglied verlangde bruid en bruidegom toch ook heel expliciet naar elkaar voor het huwelijk.
En het kan toch niet zo zijn dat je als jongen/meisje pas bij je aanstaande vrouw je eerste seksuele gedachte kan/mag hebben? Is dat überhaupt iets wat uit te voeren is?
Praktische haalbaarheid schijnt op de tweede plaats te komen in de Bijbelse ethiek. Maar dat is precies mijn probleem. Het is eigenlijk nog verrassend dat zoveel christelijke stellen elkaar trouw beloven terwijl ze als het goed is ook wel weten dat die belofte de eerste week niet overleeft.* Maar dan zijn blijkbaar toch niet alle zonden gelijk, overspel plegen in het echt is erger dan overspel plegen in je geest, maar ziet God dat ook zo? Zo ja, waarom dan die waarschuwing van Jezus?
meribel schreef:marnix zegt:Omdat die jou ook niet toebehoort en ze in de toekomst wel van een ander is. En jij in de toekomst allicht een ander krijgt.... maar al hebt gefantaseerd over talloze andere leuke meisjes. De Bijbel noemt die manier van omgaan met seksualiteit hoererij, onreinheid, hartstocht, boze begeerte... en rekent dat onder de zonde / de oude mens. Je kan dus vinden dat dit geen probleem is, maar dan ben je het op dat punt niet eens met de Bijbel (en met de christelijke seksuele moraal die daarop gebaseerd is). Het is goed om dat te beseffen op een forum waar veel mensen hun mening door de Bijbel laten bepalen.
ik ben het met je eens, weet je, ik zat op een andere manier te denken. Gij zult niet echtbreken wordt in de bergrede door Jezus nog eens op scherp gezet, je pleegt al overspel door een andere vrouw te begeren. Maar in mijn aardse ( en zondige ) gedachtengang kan je pas overspel plegen, of echtbreken als je een vaste partner heb. Het idee dat iemand "in de toekomst" iemand toebehoort, ja, zo diep was ik nog niet gegaan ( zoals ik meestal te oppervlakkig denk)
Jozo schreef:Praktische haalbaarheid schijnt op de tweede plaats te komen in de Bijbelse ethiek. Maar dat is precies mijn probleem. Het is eigenlijk nog verrassend dat zoveel christelijke stellen elkaar trouw beloven terwijl ze als het goed is ook wel weten dat die belofte de eerste week niet overleeft.* Maar dan zijn blijkbaar toch niet alle zonden gelijk, overspel plegen in het echt is erger dan overspel plegen in je geest, maar ziet God dat ook zo? Zo ja, waarom dan die waarschuwing van Jezus?
De waarschuwing komt denk ik voort uit het feit dat oorsprong van de zonde dieper ligt. Hij ligt namelijk in onze aard / geest.
Even heel kort door de bocht: Wij kunnen Gods wet nooit volledig houden, maar door Christus verlossende werk weten we dat we een genadig God hebben die onze zonden wil vergeven. En juist door die grote gift is mijn drang om zondeloos te leven (hoe onmogelijk ook) des te groter, omdat ik dat wil voor voor Hem.
En is een streven een ideaal juist niet een goed iets? Ook al kan het nog zo onbereikbaar zijn, toch kan het bijzonder goed zijn om idealen te hebben. Jij zult in je leven waarschijnlijk ook wel idealen hebben die totaal onbereikbaar zijn, maar waarvan je het nut toch inziet om deze na te streven.
haring schreef:nette schreef:haring schreef:
ik zie niet in waarom![]()
als wat niet tot eer van God is zonde, vandaar deze vraag
en ik denk dat naar de wc gaan vast wel tot eer van God is. Want dat heeft hij zelf zo geschapen
Dan geld dat ook voor zelfbevrediging.
Mortlach schreef:meribel schreef:ik ben het met je eens, weet je, ik zat op een andere manier te denken. Gij zult niet echtbreken wordt in de bergrede door Jezus nog eens op scherp gezet, je pleegt al overspel door een andere vrouw te begeren. Maar in mijn aardse ( en zondige ) gedachtengang kan je pas overspel plegen, of echtbreken als je een vaste partner heb. Het idee dat iemand "in de toekomst" iemand toebehoort, ja, zo diep was ik nog niet gegaan ( zoals ik meestal te oppervlakkig denk)
Praktische haalbaarheid schijnt op de tweede plaats te komen in de Bijbelse ethiek. Maar dat is precies mijn probleem. Het is eigenlijk nog verrassend dat zoveel christelijke stellen elkaar trouw beloven terwijl ze als het goed is ook wel weten dat die belofte de eerste week niet overleeft.* Maar dan zijn blijkbaar toch niet alle zonden gelijk, overspel plegen in het echt is erger dan overspel plegen in je geest, maar ziet God dat ook zo? Zo ja, waarom dan die waarschuwing van Jezus?
Marnix schreef:Sowieso werkt de praktijk niet zo... en seksualiteit is geschapen maar we moeten het wel proberen te beheersen... ipv te denken: Tja, zo zit ik in elkaar dus kan ik gerust mijn gedachten de vrije loop laten...
k denk overigens ook dat het nog wel meer gevolgen kan hebben, zo heb ik wel eens gehoord van mensen die seksverslaafd waren en keken naar bloedmooie vrouwen... en vervolgens in een relatie kregen en er moeite hadden van seksualiteit te genieten omdat die persoon geen cup D en maatje 34 had. Dat soort dingen.
Ik denk dat dat allemaal redenen zijn waarom de Bijbel volgens mij aangeeft dat het beter is je seksualiteit (en dus ook in gedachten) te beheersen en te bewaren voor de man/vrouw waar je mee samen door het leven wil gaan.
Daar zit natuurlijk wel een heel groot gebied tussen, niet?
Een extreem geval nemen om iets in zijn geheel af te keuren is geen goed argument. Ik ken meerdere alcoholisten, waarvan één als gevolg daarvan is overleden. Toch zal ik niet zeggen dat zo nu en dan genieten van een glaasje verkeerd is. Ik ben het uiteraard met je eens dat als het zo'n impact op je leven heeft dat je niet meer van normale seksualiteit kunt genieten, er inderdaad wel iets mis is.
Gedachten beheersen? Hoe doe je dat in vredesnaam? Het enige wat je met gedachten kunt doen is loslaten zodat ze niet met je aan de haal gaan.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten