Kerken in verwarring

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Jantjes

Kerken in verwarring

Berichtdoor Jantjes » 01 mar 2011 19:26

GOUDA – De predikanten van drie reformatorische kerken en de SGP in Gouda hebben in een gezamenlijke brief aan het gemeentebestuur bezwaar aangetekend tegen het voorgenomen paasevenement The Passion op 21 april. Ze hopen dat het gemeentebestuur de vergunning voor „het spektakel” op de Markt in Gouda intrekt.

http://www.refdag.nl/nieuws/protest_teg ... a_1_537041

Moet je zo omgaan met je mede broeders zo vraag ik mij af?
ik denk van niet!

Faramir

Re: Kerken in verwarring

Berichtdoor Faramir » 01 mar 2011 19:34

Jantjes schreef:GOUDA – De predikanten van drie reformatorische kerken en de SGP in Gouda hebben in een gezamenlijke brief aan het gemeentebestuur bezwaar aangetekend tegen het voorgenomen paasevenement The Passion op 21 april. Ze hopen dat het gemeentebestuur de vergunning voor „het spektakel” op de Markt in Gouda intrekt.

ik denk van niet!

Een ieder mag zijn mening hebben. Ikzelf vind het een prachtig initiatief.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 02 mar 2011 15:46

Jantjes schreef:GOUDA – De predikanten van drie reformatorische kerken en de SGP in Gouda hebben in een gezamenlijke brief aan het gemeentebestuur bezwaar aangetekend tegen het voorgenomen paasevenement The Passion op 21 april. Ze hopen dat het gemeentebestuur de vergunning voor „het spektakel” op de Markt in Gouda intrekt.

ik denk van niet!

wie gaat er dan volgens jou slecht om met medebroeders... het is maar vanuit welke kant je kijkt !

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 02 mar 2011 17:42

Al tijden zijn in allerlei gemeenten films of toneelstukken vertoond over het leven van Jezus of Bijbelse onderwerpen. Ook Passiemuziek, door gedeeltelijk wereldse uitvoerders ten gehore gebracht (het is gewoon werk voor veel musici of solisten). Daar hoor je al jaren weinig meer over. Wie het er niet mee eens is, gaat gewoon niet. En nu ineens dit verzoek! Ik snap het niet.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 02 mar 2011 17:45

Dat begrijp ik eerlijk gezegd ook niet. Maar dat was dan zeker niet in Gouda ? Ik heb sterk het gevoel dat je verre moet blijven van al die uitvoeringen. De meesten zijn volgens mij ook nog gemaakt door volstrekt ongelovige mensen, maar die alleen zijn geraakt door de lijdensgeschiedenis.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 02 mar 2011 21:01

Wij houden ook niet van die toneelstukken.

Onze dochter heeft voor school vorig jaar een musical bezocht dat ging over 'Esther' uit de Bijbel.

Nou, het was een mengeling van 2 verhalen. De helft kwam uit de Bijbel, de andere helft niet.
Dat is denk niet de bedoeling.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Riska

Berichtdoor Riska » 02 mar 2011 21:33

Ik begrijp de onrust niet.
Er worden in het hele land zgn. Passiespelen opgevoerd. In Tegelen eenmaal per vijf jaar. En die is wereldberoemd.
En soms gebeuren er bijzondere dingen: mensen die geraakt worden en daardoor de Bijbel gaan lezen, zich gaan verdiepen in het Evangelie.
Wat denk je van de Mattheüs Passion? Die wordt door duizenden bezocht en ik geef je op een briefje dat niet elke zanger, elke muzikant gelovig is. Maar ze zijn desalniettemin een zegen voor velen.
Soms maakt God met een kromme stok rechte slagen, zeiden wij vroeger. Een beetje rare uitdrukking, maar toch...

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 03 mar 2011 16:30

Dat laatste ben ik helemaal met je eens, maar moet je dan toch ook niet je best doen om kromme stokken recht te krijgen? (Niet dat ik dit exact toe wil passen op het gebeuren in Gouda, voor zover ik het kan zien zal mijn mening ergens in het midden liggen...)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 03 mar 2011 16:37

TheKeimpe schreef:Dat laatste ben ik helemaal met je eens, maar moet je dan toch ook niet je best doen om kromme stokken recht te krijgen? (Niet dat ik dit exact toe wil passen op het gebeuren in Gouda, voor zover ik het kan zien zal mijn mening ergens in het midden liggen...)

a Brakel was niet echt van het midden #-o

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 03 mar 2011 20:00

schelpje3 schreef:Dat begrijp ik eerlijk gezegd ook niet. Maar dat was dan zeker niet in Gouda ? Ik heb sterk het gevoel dat je verre moet blijven van al die uitvoeringen. De meesten zijn volgens mij ook nog gemaakt door volstrekt ongelovige mensen, maar die alleen zijn geraakt door de lijdensgeschiedenis.

het is ook niet mijn cup of tea om het zo maar te zeggen, echter God werkt wel door zo op mensen , al zou er van de duizend mensen die gaan kjiken maar 1 gaan geloven ... gaat het daar niet om ?

en ik ga persoonlijk liever naar een uitvoering van de Matheus Passion dan zo iets !

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 05 mar 2011 14:39

schelpje3 schreef:
TheKeimpe schreef:Dat laatste ben ik helemaal met je eens, maar moet je dan toch ook niet je best doen om kromme stokken recht te krijgen? (Niet dat ik dit exact toe wil passen op het gebeuren in Gouda, voor zover ik het kan zien zal mijn mening ergens in het midden liggen...)

a Brakel was niet echt van het midden #-o

Het hangt er maar vanaf wat je referentiegroep is. Om het zo te zeggen: in de GerGem zou je Brakel zeker niet rechtser dan het midden aantreffen, in de PKN zit hij wel rechtser dan het midden. In bepaalde kerken zou hij helemaal links of rechts buiten de boot vallen :)

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 05 mar 2011 17:23

De SGP doet hier toch precies wat er van ze verwacht wordt? Namelijk het weren en uitroeien van valse godsdienst. Dat is de taak van de overheid. Zie art. 36 NGB.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 05 mar 2011 21:05

Cicero schreef:De SGP doet hier toch precies wat er van ze verwacht wordt? Namelijk het weren en uitroeien van valse godsdienst. Dat is de taak van de overheid. Zie art. 36 NGB.

Dus het christendom (waar de SGP aanhang notabene zelf deel van uitmaakt) is een valse godsdienst. Met zulke vrienden heb je geen vijanden meer nodig.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 06 mar 2011 15:39

Faramir schreef:
Cicero schreef:De SGP doet hier toch precies wat er van ze verwacht wordt? Namelijk het weren en uitroeien van valse godsdienst. Dat is de taak van de overheid. Zie art. 36 NGB.

Dus het christendom (waar de SGP aanhang notabene zelf deel van uitmaakt) is een valse godsdienst. Met zulke vrienden heb je geen vijanden meer nodig.
Het lijkt me beter om degenen die bezwaar hebben gemaakt geen woorden in de mond te leggen die ze niet gebruikt hebben.
Wat je mijns inziens wel kunt concluderen, is dat de bezwaarmakers geen vraagtekens zetten bij de intenties van de organisatoren van het paasevenement, maar wel bij de manier waarop ze daaraan invulling willen geven.
Daar wordt dus verschillend over gedacht.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 mar 2011 18:36

Ze zouden er natuurlijk ook iets tegenover kunnen stellen. Dat is mijns inziens iets constructiever dan alles maar laten verbieden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “[Religie] - Open forum”