Horeb schreef:Race406 schreef:TheKeimpe schreef:Het Bijbelse breekpunt ligt erin dat iemand ontkent dat Jezus de Zoon van God is, en dat iemand door eigen verdienste, door de werken van de wet, meent zalig te kunnen worden. Wie zegt: ik heb de hemel verdiend, zal er niet komen. Wie zich in waarheid aan Christus vastklemt als Zaligmaker, remonstrant, baptist, katholiek, confessioneel of bevindelijk-gereformeerd of anderszins, zal behouden worden.
En als we DAT nu eens vasthouden, zijn we een heel eind verder!
Dan worden we mild naar die ander toe, ook al zingt die ander uit het Liedboek, ook al zingt die ander uit Datheen.
jullie zijn niet bij de Synode in Dortdrecht geweest............
blijkbaar kun je de DL dan ook niet onderschrijven. Onze vaderen achten het toen noodzakelijk de DL te schrijven tegen de remonstranten. M.I. is er nu niets veranderd t.o.v. toen.
dezelfde dwaling.............dezelfde strijd. mogelijk vind je het niet noodzakelijk die strijd te voeren, en daarmee verwijder je dus jezelf van de opstellers en de leer van de DL.
dat kan......maar ik ga daar niet in mee
Wie beweert hier dat je niet tegen dwalingen moet strijden? Ik heb het niemand zien doen. Het enige waarvoor ik (en dat is dus persoonlijk) het nodig vind om op je te reageren is dat je het voorstaan van een bepaalde leer teveel aan de geestelijke staat van de mens probeert te koppelen. In concreto: de remonstantse leer is een leer die naar het verderf leidt.
Dat het geen zuivere leer is: akkoord.
Dat je tegen deze leer moet waarschuwen: eveneens akkoord.
Dat mensen die deze leer aanhangen geen ware gelovige kunnen zijn: niet akkoord.
En het laatste: zouden er in de gerefomeerd-bevindelijke leer ook geen dwalingen aanwezig kunnen zijn? Ik durf het niet uit te sluiten, jij wel?