TheKeimpe schreef:*GRIJNS* en jij haalt schelpje en schaapje door elkaar. *GRIJNS*
zucht, dat gebeurt zo vaak.
Ik heb er al over gedacht mijn nickname te veranderen.
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
TheKeimpe schreef:*GRIJNS* en jij haalt schelpje en schaapje door elkaar. *GRIJNS*
Marnix schreef:schelpje3 schreef:@Marnix: ook jij komt met die trommels, maar ik vraag steeds: wat gebeurt er voor dat ???
Ik lees wel degelijk in Psalm 68:
Maar 't vrome volk in U verheugd
zal huppelen van zielevreugd
Dat lees je in de berijming, maar als je in je Bijbel (dus niet in de Psalmberijming) Psalm 68 er bij zal je er lezen wat ik heb aangegeven. Zielevreugd komt er niet in voor, er staat "juichen van vreugde". De berijmers wilden denk ik aangeven dat het vreugde is die tot je ziel doordringt, geen oppervlakkige vreugde. Maar die diepe vreugde leidt in de Psalm tot trommelen, dansen, juichen. Dat zien we op veel plaatsen in de Bijbel terug.
schelpje3 schreef: Maar het is een danklied voor de overwinning, geen gespring om in de dienst te doen, zomaar.
"gespring om in de dienst te doen"? Het is wel de toon die de muziek maakt. Ik denk niet dat mensen die hun vreugde of andere emoties in een dienst uiten dit zien als "gespring"
schelpje3 schreef: Moet je toch eerst weten wat er overwonnen is ?
JeeWee schreef:schelpje3 schreef: Maar het is een danklied voor de overwinning, geen gespring om in de dienst te doen, zomaar.
"gespring om in de dienst te doen"? Het is wel de toon die de muziek maakt. Ik denk niet dat mensen die hun vreugde of andere emoties in een dienst uiten dit zien als "gespring"schelpje3 schreef: Moet je toch eerst weten wat er overwonnen is ?
Is dat nog een vraag dan?
schelpje3 schreef:Marnix schreef:schelpje3 schreef:@Marnix: ook jij komt met die trommels, maar ik vraag steeds: wat gebeurt er voor dat ???
Ik lees wel degelijk in Psalm 68:
Maar 't vrome volk in U verheugd
zal huppelen van zielevreugd
Dat lees je in de berijming, maar als je in je Bijbel (dus niet in de Psalmberijming) Psalm 68 er bij zal je er lezen wat ik heb aangegeven. Zielevreugd komt er niet in voor, er staat "juichen van vreugde". De berijmers wilden denk ik aangeven dat het vreugde is die tot je ziel doordringt, geen oppervlakkige vreugde. Maar die diepe vreugde leidt in de Psalm tot trommelen, dansen, juichen. Dat zien we op veel plaatsen in de Bijbel terug.
Maar het is een danklied voor de overwinning, geen gespring om in de dienst te doen, zomaar.
Moet je toch eerst weten wat er overwonnen is ?
schelpje3 schreef:Hoe vaak heeft het Volk van Israel niet gemord en geklaagd tijdens hun tocht door de woestijn ? Zelfs Mozes werd af en toe driftig en verloor de moed, vond zichzelf absoluut niet capabel.
Het volk DANSTE om het gouden kalf !
JeeWee schreef:Blijf ik toch wel met de vraag zitten: in hoeverre kan echte geloofsbeleving verward worden met emoties?
schaapje schreef:Echte geloofsbeleving gaat samen met emoties, we worden toch niet tot zombies gemaakt
door de Here God.
Lees maar in de Bijbel de psalmen...diepe dalen ...en hoge bergen
Samanthi schreef:schelpje3 schreef:Hoe vaak heeft het Volk van Israel niet gemord en geklaagd tijdens hun tocht door de woestijn ? Zelfs Mozes werd af en toe driftig en verloor de moed, vond zichzelf absoluut niet capabel.
dit slaat niet op het bovenstaande
schelpje3 schreef:Samanthi schreef:schelpje3 schreef:Hoe vaak heeft het Volk van Israel niet gemord en geklaagd tijdens hun tocht door de woestijn ? Zelfs Mozes werd af en toe driftig en verloor de moed, vond zichzelf absoluut niet capabel.
dit slaat niet op het bovenstaande
Nee, weet ik, ik wil maar even aangeven dat niet al het gehuppel in de Bijbel positief was.
JeeWee schreef:schaapje schreef:Echte geloofsbeleving gaat samen met emoties, we worden toch niet tot zombies gemaakt
door de Here God.
Lees maar in de Bijbel de psalmen...diepe dalen ...en hoge bergen
O, dat ben ik helemaal met je eens. Maar je ziet best wel vaak dat mensen op het moment door de emotie gegrepen worden en er dan weinig of niks meer van over blijft, omdat het alléén maar emotie bleek.
Neem nou de oproep om naar voren te komen en 'je leven aan Jezus te geven'.
Zelfs Gordon raakte onder de indruk van swingende gospelmuziek...
Om het platter te maken: hoeveel vrouwen kopen op de huishoudbeurs geen zaken die ze helemaal niet nodig hadden, maar 'de meneer kon zo goed verkopen'...
En in de gemeente kan dan zo'n feel good geloof ontstaan omdat het allemaal lekker spontaan is en heel aanstekelijk werkt...
Samanthi schreef:Ik ben ooit eens naar een meeting geweest en daar werd ik meegevoerd door emotie, het wijgevoel ed, of het echt verkeerd is?
Het is tijdelijk iig.
Billy Graham kwam vroeger in de kuip, zijn oproep tot ootmoed raakte heel veel mensen, mensen die spontaan in de kant van de weg op hun knieeen hun zonden beleden.
Wat daar van over is weet alleen God, ook de schare die de Heere Jezus volgden die de takken van de bomene plukte en er mee zwwaide en riepen Gezegend Hij de Komt
hosanna de Zoon van David... vele van hen schreeuwde net zo hard een kleine week later.
Ook daar had je een wij gevoel een maasa gebeuren.
Daar zit altijd gevaar in, wij moeten onszelf altijd beproeven.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten