JeeWee schreef:Waar ik best vaak over nadenk is over hoe dicht geloof en emotie bij elkaar liggen!
En wat ik nu ga zeggen is zeker geen aanval. Op niemand, maar meer een constatering.
Bij het kijken naar een droevige film kun je tot tranen toe geroerd worden. Toch?
Als er in een evangelische kerk emotionele liederen worden gespeeld, dan raakt je dat. Het zelfde geldt voor blije liederen. Je wordt meegesleept in het enthousiasme.
Maar ook in een traditioneel refeormatorische kerk kan dat zo gaan, wellicht de andere kant uit. Hoe vaak wordt er geen zakdoek gepakt omdat de gemeente tot tranen toe bewogen is?
Zelf sta ik nogal eens voor volle zalen en ik heb gemerkt dat ik in staat ben om vrijwel elke zaal binnen 5 minuten aan het lachen te krijgen, maar ook tot tranen toe te bewegen. Ik schrik daar wel eens van.
Wat kan een programma als 'Nederland zingt' ons niet raken! En wat kunnen jongeren, ook zij die dat niet gewend zijn, mee gaan op een EO jongerendag...
Het bovenstaande is absoluut geen waardeoordeel, maar meer een constatering.
Op deze manier bestaat natuurlijk het gevaar dat geloof 'weersafhankelijk' wordt: regen of zonneschijn...
Geloof is een zaak van het hart, en in ons hart zit de emotie. Dus natuurlijk ligt dat zo dicht bij elkaar.
Net zo goed als je verdrietig kunt zijn om het doorleven van je zonden, kun je ook vervuld worden met vreugde.
Maar dan is dat m.i. meer een "inwendige" vreugde. Als je bij iemand bent die dit doorleeft, kun je dat zien aan de glans op iemand's gezicht.
Ik blijf bij uitbundige vreugdeuitingen toch meer denken aan wereldse genoegens.