Bij ons is er, vinden velen, veel sleur. We doen veel dingen omdat we ze nu eenmaal zo doen. (niets mis mee vind ik). Vaak komt er het commentaar: er is weinig beleving, weinig aanbidding, enz enz.
Maar is die sleur er niet in de *handjesklap-hallelujagemeenten*? We staan onder het zingen omdat het een aanbiddingslied is, we heffen onze handen op omdat we zingen dat we het Hem opdragen, we klappen omdat er Halleluja in het lied voorkomt, enz enz. En eigelijk doen we het omdat de rest van de gemeente het ook doet. En doen we het niet omdat het werkelijk in het hart leeft. ( ik zeg niet dat het zo is, is vraag me alleen af of dat niet zo zou kunnen zijn).
Kijk, ik ben opgegroeid met rustig, in de kerkbank. Maar aan de manier van zingen hoor ik toch echt wel hoe de gemeente het zingt & daardoor ervaar ik het niet als sleur. Maar als ik nou al 23 jaarlang in *handjeklap* gemeente zou zitten zou ik dan echt zo de blijmoedige sfeer beleven zoals het bedoeld is, of het net zo 'normaler dan normaal' vinden als ik Heft uwe handen naar omhoog zing met gevouwen handen?
Ik heb overigens niets tegen de *handjeklap* gemeenten, maar ik zou mij er niet thuisvoelen.
Hoewel ik thuis nog wel eens dit doe -->